Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMariska Gáspárné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Marketingkutatás Tamus Antalné Dr. Károly Róbert Főiskola 2004 1.
2
KÖTELEZŐ IRODALOM MARKETINGKUTATÁS Jegyzet KÁROLY RÓBERT FŐISKOLA Gyöngyös 2003
3
Piackutatás Marketingkutatás Kereslet- kínálat vizsgálata A vállalat piaci magatartásának lehetőségei
4
A PIACKUTATÁS FAJTÁI
5
Kutatást végzők szerint Saját vállalat Szolgáltató
6
Információszerzés módja szerint SzekunderPrimer
7
SZEKUNDER Másodlagos, íróasztal kutatás desk research Mások által, korábban összegyűjtött adatok újbóli felhasználása PRIMER Elsődleges, terepen zajló adatfelvétel – field research Új, még nem ismert, eredeti adatok megszerzése
8
Primer kutatási módszerek PRIMER KUTATÁS MEGKÉRDEZÉS MEGFIGYELÉS KÍSÉRLET STANDARD INTERJÚ MÉLYINTERJÚ
9
Megkérdezés típusai
10
Személyek száma szerint Alanyok szerint Beszerzendő adatok jellege Témák száma szerint Megkérdezés gyakorisága szerint Kommunikáció módja szerint
11
Egyéni Csoportos Személyek száma szerint Alanyok szerint Fogyasztói Szakértői Vállalati, intézményi
12
Beszerzendő adatok jellege Kvalitatív: minőségi Kvalitatív: minőségi Kis minta Motivációk, problémák feltárása Kvantitatív: mennyiségi Kvantitatív: mennyiségi Nagy minta, általánosítható eredmények
13
Speciális egy adott téma kutatása (pl.) Omnibusz Témák száma szerint
14
Speciális Omnibusz: több téma egyidejű felmérése (egy kérdezőbiztos, egyidejűleg 5-10 témát kutat) (pl.) Témák száma szerint
15
Omnibusz Előnyök: személyes adatok ingyenesek költségterhek megosztása 30%-os megtakarítás
16
Ad hoc kutatás Panelkutatás Megkérdezés gyakorisága szerint
17
Ad hoc kutatás Egyszeri felmérések Résztvevők köre felmérésenként változik fogyasztási cikkek, kereskedelem, szolgáltatások
18
Ad hoc kutatás Panelkutatás Megkérdezés gyakorisága szerint
19
Panelkutatás 1. Résztvevők hosszú ideig azonosak Évente több, azonos megkérdezés Trendek nyomon követése
20
Panelkutatás 2. Panel effektus! Panel fluktuáció! Formái: fogyasztói, kereskedelmi,ipari
21
¡ Kommunikáció módja szerint ¡ (kvantitatív megkérdezés)
22
Standardinterjú személyes internetes @ telefonos írásbeli
23
személyes face to face
24
Kommunikáció módja szerint Előnyök Válaszadás 85-90% Kérdezési segédlet (termékminta) Megfigyelés Hosszabb kérdőív személyes személyes face to face
25
Kommunikáció módja szerint Hátrányok Hosszabb adatfelvétel Nagyobb költségek Visszaélés lehetősége (feketelista) személyes személyes face to face
26
Kommunikáció módja szerint > Face To face PPI Paper-Pencil Interviews CAPI Computer Assisted Personal Interviews face to face módszerek
27
Kommunikáció módja szerint > Face To face CAPI - előnyök Új eszköz iránti érdeklődés Gyors terepmunka Reakcióidő mérése Válaszok elemzésre készek
28
Kommunikáció módja szerint > Face To face CAPI – hátrányok Magas költségek: hardware, software Intenzív oktatás a kérdezőknek Technikai hibák (adat elvész)
29
Standardinterjú személyes internetes @ telefonos írásbeli
30
Kommunikáció módja szerint > Írásbeli megkérdezés Írásbeli megkérdezés - előnyök Alacsony költség Mobil, nehezen elérhető rétegek is bevonhatók Intim kérdések
31
Standardinterjú személyes internetes @ telefonos írásbeli
32
Telefonos megkérdezés Mintavételi egység: telefonos háztartások Rétegvizsgálatokra
33
Telefonos megkérdezésFormái: Hagyományos Hagyományos CATI CATI Computer Assisted Telephone Interviews “Call Center” Számítógépek és telefonrendszerek egysége
34
Kommunikáció módja szerint > Telefonos megkérdezés CATI előnyök Gyors adatfelvétel Gyors eredmények Költségkímélő (kevesebb kérdezőbiztos)
35
CATI hátrányok Segédeszközökre nincs lehetőség Bizonyos területeken alacsony ellátottság
36
Standardinterjú személyes internetes @ telefonos írásbeli
37
Internetes megkérdezés - CAWI Computer Assisted Web Interviews Toborzás Hagyományos: postai, telefonos Akik meglátogatják a WEB oldalt
38
Kommunikáció módja szerint > Internetes megkérdezés Internetes megkérdezés - CAWI Előnye Gyors, feldolgozásra kész adatok Segédanyagok (képek, ábrák) Hátránya Technikai problémák Mintavételi problémák x
39
A piackutatás folyamata Probléma felvetése Kutatási cél meghatározása Hipotézis felállítása Probléma felvetése Kutatási cél meghatározása Hipotézis felállítása A vizsgálat előkészítése
40
Hipotézis : előzetes feltevés... melyet a vizsgálat során ... melyet a vizsgálat során igazolunk, vagy cáfolunk Alapja:intuíció, korábbi elemzések
41
A piackutatás folyamata Kutatási cél meghatározása Probléma felvetése Hipotézis felállítása Kutatási cél meghatározása Probléma felvetése Hipotézis felállítása Kutatási terv: Feladat- idő- költségterv Kutatási terv: Feladat- idő- költségterv A vizsgálat előkészítése A vizsgálat tervezése
42
A piackutatás folyamata Kutatási cél meghatározása Probléma felvetése Hipotézis felállítása Kutatási cél meghatározása Probléma felvetése Hipotézis felállítása Kutatási terv: Feladat- idő- költségterv Kutatási terv: Feladat- idő- költségterv AdatfelvételAdatfelvétel Feldolgozás, értékelés Kutatási jelentés VisszacsatolásVisszacsatolás A vizsgálat előkészítése A vizsgálat tervezése A vizsgálat lebonyolítása
43
A kérdőív
44
Primer kutatási módszerek PRIMER KUTATÁS MEGKÉRDEZÉS MEGFIGYELÉS KÍSÉRLET STANDARD INTERJÚ kvantitatív MÉLYINTERJÚkvalitatív
45
Kvalitatív vizsgálatok kérdőív típusai
46
Strukturálatlan kérdőív Félig strukturált kérdőív Strukturált kérdőív
47
Strukturálatlan kérdőív: témajegyzék Egyéni mélyinterjú eszköze megvitatandó témák sorrend, kérdésfeltevés (db) szabadon
48
Félig strukturált kérdőív Fókuszcsoportos vizsgálatoknál: néhány „kötelező” kérdés, a többi szabadon (témajegyzék szerint)
49
Strukturált kérdőív Fókuszcsoportos vizsgálatnál Az összes kérdés kötelező, kötetlen formában
50
Primer kutatási módszerek PRIMER KUTATÁS MEGKÉRDEZÉS MEGFIGYELÉS KÍSÉRLET STANDARD INTERJÚ kvantitatív MÉLYINTERJÚkvalitatív
51
Kvantatív vizsgálatok kérdőíve : STANDARDIZÁLT KÉRDŐÍV
52
Standardizált kérdőív Előre megfogalmazott Előre megfogalmazottkérdések Sorrend nem változtatható! Sorrend nem változtatható! Kérdések nem hagyhatók el Kérdések nem hagyhatók el Kérdőív megismételhető Kérdőív megismételhető
53
Standardizált kérdőív 1. Előkészítés 2. Szerkesztés 3. Kérdésfajták
54
Mindig a megbízó kötelessége meghatározni a kutatási témát! az információk köre? a megkérdezettek? a megkérdezés módja? 1. Előkészítés
55
Tartalmi és formai követelmények betartása! A siker egyik kulcsa!! 2. Szerkesztés
56
Logikai szempontok
57
Ne csapongjunk a résztémák között! Kérdések kártyára sorrend Általánostól a konkrét felé
58
Logikai szempontok Preferencia vizsgálat sorrendje: Ismertség Használat Attitűd
59
Logikai szempontok Egyszerre, csak egy kérdést tegyünk fel !!
60
Lélektani szempontok
61
Bevezető kérdések: Egyszerű, könnyen megválaszolható, ráhangoló kérdések Fokozatosság elve! Egyszerű bonyolult kérdés
62
Lélektani szempontok Személyes kérdések: nem, életkor, foglalkozás…
63
Lélektani szempontok Személyes kérdések: nem, életkor, foglalkozás… Kényes kérdések!!!! Mindig a kérdőív végén helyezzük el!!
64
Kérdések megfogalmazása
65
Világos, egyszerű kérdések Kerüljük:a rövidítést, Kerüljük: a rövidítést, a szakkifejezést a szakkifejezést
66
Kérdések megfogalmazása Ne befolyásoljunk a kérdéssel!!
67
Kérdések megfogalmazása Adjunk útmutatást: hány válasz adható a feltett kérdésre! csak egy válasz adható! csak egy válasz adható!vagy több válasz is adható!
68
Válaszok megfogalmazása
69
Semlegesség!! Ne befolyásoljuk a válaszadót, az „egyértelműnek” látszó válasszal
70
Lehetővé kell tenni a válaszadónak: a tagadó választ! Pl.: Melyik terméket vásárolná a legszívesebben? pirosat □ pirosat kéket □ kéket zöldet □ zöldet
71
A kérdőív külleme
72
Ne legyen zsúfolt! Elegendő üres hely a válaszoknak válaszoknak Válaszadói útmutatás (eltérő betűtípus) (eltérő betűtípus) Jó minőségű, A4-es papír Jó benyomás!
73
Kérdőív Egyéb szabályok Ne legyen túl hosszú!
74
Kérdőív Egyéb szabályok Ne legyen túl hosszú! Tartalmazzon: Kísérőlevelet
75
ísérőlevél Kísérőlevél A kutatást végző cég A kutatás célja A válaszadás önkéntes! Adatok bizalmas kezelése (felhasználás: összesítve, kutatás céljaira) Köszönet Dátum, aláírás
76
SZIE GMFK 3200 Gyöngyös, Mátrai út 36. Tel. / Fax.: 37/313174 Tisztelt Válaszadó! 2002.év október-november hónapjában kutatást végzünk, hogy a közbiztonsággal kapcsolatos lakossági véleményeket összegyűjtsük. A megkérdezést főiskolánk hallgatói végzik tantárgyi gyakorlat keretében. Kérem, segítse munkájukat azzal, hogy válaszol az általuk feltett kérdésekre. A válaszadás természetesen önkéntes. Alulírott, ezennel kötelezettséget vállalok arra, hogy adatait név nélkül, összesítve dolgozzuk fel, a válaszokat kizárólag ezen kutatás céljaira használjuk. Gyöngyös, 2002. október 15. aláírás Köszönettel:Dr. Radó András tanszékvezető, Marketing és Vezetéstudományi Tanszék
77
Próbakérdezés Valódi szituációban végezzük! Többfordulós is lehet! Ellenőrizzük érthetőek-e a kérdések? megfelelőek-e a válaszkategóriák? az interjú hossza?
78
Standardizált kérdőív 1. Előkészítés 2. Szerkesztés 3. Kérdésfajták
79
Cél szerint Kérdésfeltevés módja szerint Lehetséges válaszvariációk szerint Strukturáltság szerint Strukturáltság szerint Skálatípusok szerint Skálatípusok szerint 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása
80
Cél szerint Kérdésfeltevés módja szerint Lehetséges válaszvariációk szerint Strukturáltság szerint Strukturáltság szerint Skálatípusok szerint Skálatípusok szerint 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása
81
Bevezető Átvezető Szűrő Ellenőrző Tárgyköri Személyes Cél szerint
82
Teremtsen kontaktust Lehet szűrőkérdés is!! Bevezető
83
Pl.: Szokott Ön ízesített tejitalt fogyasztani? Igen, gyakran Előfordul, de nem rendszeresen Nem (fejezze be a kérdezést) Bevezető
84
Átvezető kérdés Átvezető kérdés Logikai egységek összekapcsolása Funkcionálhat szűrőkérdésként is
85
Átvezető kérdés Átvezető kérdés Logikai egységek összekapcsolása Funkcionálhat szűrőkérdésként is Pl.: Készen vásárolja az ízesített tejitalokat, vagy otthon készíti? Kizárólag otthon készíti (csak a kérdőív A részét kérdezze meg) Készen veszi a boltban (csak a kérdőív B részét kérdezze meg) Mindkettő előfordul (a kérdőív A és B részét kérdezze meg)
86
Kiszűrjük a nem kompetens válaszadókat Célja: kizárás vagy továbbkérdezés! Pl.: Járt már Ön a Mammut bevásárlóközponban? igen nem (fejezze be a kérdezést) Szűrőkérdé s
87
Ellenőrző kérdés Korábbi válasz valóságtartalmát ellenőrzi
88
Ellenőrző kérdés Szokott Ön könyvújdonságokat vásárolni? Igen, rendszeresen Alkalmanként vásárolok Nem …….. Későbbi kérdés: Sorolja fel, az elmúlt hetekben vásárolt könyvek címét:………………………………….. …………………………………….
89
A kutatási témához kapcsolódó információk Ide tartoznak: az előző kérdések is Nem tartoznak ide: a személyes kérdések Tárgyköri kérdés
90
neme: A válaszadó neme: □ Férfi □ Nő Személyes kérdés, demográfiai jellemző
91
Életkora - tól –ig határok!!! 18-25 év 26-40 év 41-59 év 60 év felett Személyes kérdés, demográfiai jellemző
92
iskolai végzettsége Legmagasabb iskolai végzettsége Nincs 8 általános Szakmunkásképző, érettségi Főiskola, egyetem Személyes kérdés, demográfiai jellemző
93
Foglalkozása Aktív Fizikai Szellemi Önálló, vállalkozó Nem aktív Munkanélküli GYES/GYED Háztartásbeli Tanuló Személyes kérdés, demográfiai jellemző
94
Lakóhelye Megye……… Budapest Város……… Község……. Családi állapota Házas/élettárs Különvált/özvegy Hajadon/nőtlen Személyes kérdés, demográfiai jellemző
95
Életszínvonala átlag alatti átlagos átlag feletti Személyes kérdés, demográfiai jellemző
96
Fontossága!!!! A demográfiai jellemző a szegmentáció alapja! Személyes kérdés, demográfiai jellemző
97
A válaszok és a demográfiai jellemzők közötti összefüggések keresése!!!
98
Cél szerint Kérdésfeltevés módja szerint Lehetséges válaszvariációk szerint Strukturáltság szerintStrukturáltság szerint Skálatípusok szerintSkálatípusok szerint 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása
99
Strukturáltság szerint
100
Válaszadó szabadon fejtheti ki véleményétPl.: Mi a véleménye a közbiztonságról? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Nyitott kérdés
101
Előnye Őszinte vélemény Hátránya Kivonatolt válaszok Kivonatolt válaszok Adatfeldolgozás Adatfeldolgozás Nyitott kérdés
102
Zárt kérdés A válaszadó előre megadott lehetőségekből választ
103
Zárt kérdés Alternatív, zárt kérdés Két Két válaszlehetőség adott!
104
z árt kérdés Alternatív z árt kérdés Pl.: Ismeri Ön, a gyöngyösi Főiskola Internetes honlapját? igennem
105
Zárt kérdés – többkimenetelű Több előre megadott válaszlehetőség szelektív kombinatív
106
Többkimenetelű, szelektív Többkimenetelű, szelektív kérdés Minden válaszlehetőség adott!
107
Többkimenetelű, szelektív Többkimenetelű, szelektív kérdés Pl.: Milyen friss gyümölcsöket fogyaszt a téli időszakban? (Több válasz is adható!) alma banán körte mandarin narancs
108
Többkimenetelű, kombinatív kérdés Szelektív zárt kérdés + egyéb……
109
Többkimenetelű, kombinatív kérdés Ön milyen szempontokat vesz figyelembe a gyümölcs vásárlásnál? (több válasz is adható) ár fajta méret egyéb……….
110
Cél szerint Kérdésfeltevés módja szerint Lehetséges válaszvariációk szerint Strukturáltság szerintStrukturáltság szerint Skálatípusok szerintSkálatípusok szerint 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása 3. Kérdésfajták Kérdéstípusok csoportosítása
111
Skálatípusok Skálatípusok szerint szerint Kérdéstípusok csoportosítása
112
Nem metrikus Névleges Névleges skála skála Sorrendi skála Sorrendi skála Metrikus Intervallum skála Arányskála Arányskála Skálatípusok szerint
113
Nem metrikus Névleges Névleges skála skála Sorrendi skála Sorrendi skála Metrikus Intervallum skála Arányskála Arányskála Skálatípusok szerint
114
Névleges (nominális) skála Funkciója: azonosítás, ismérv megjelölése pl: személyes kérdések Előfordulás gyakoriságát méri
115
Sorrendi (ordinális) skála A fogyasztók márkákat, szolgáltatásokat, értékelnek A mért adatokból számítható gyakoriság átlag szórás rangkorreláció
116
Sorrendi (ordinális) skála
117
Sorba rendezés Az összehasonlítandó dolgokat sorba kell állítani. Nem jelöli, a pozíciók közötti különbséget!!
118
Sorba rendezés Pl.: Állítsa sorrendbe az üdítőitalokat, (1.: a legjobban kedvelt, 2.: a második legjobban kedvelt,…) 2.: a második legjobban kedvelt,…) Coca-Cola Coca-Cola Fanta Fanta Pepsi-Cola Pepsi-Cola 7up 7up
119
A válaszadó minden párosításban, a neki megfelelőt választja ki Páros összehasonlítás
120
Pl.: Jelölje be minden párosításban az Ön által jobban kedvelt üdítőt! Coca-Cola – Pepsi-Cola Coca-Cola – Fanta Coca-Cola – 7up Pepsi-Cola – Fanta Páros összehasonlítás
121
Állításlista A válaszadó bejelöli: az állítások mennyire igazak a vizsgált termékre egypólusú skála Stapel skála
122
Pl.: ……. mosópor -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 NT Jó folteltávolító -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 NT -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 NT Kedvező árú -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 NT Könnyen -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 NT kezelhető -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 NT Pozitív, ha jellemző Negatív, ha nem jellemző Stapel skála
123
Termék, márka, szolgáltatás imázs mérésére, összehasonlítására Szemantikus differenciál
124
A skála két végpontján egy-egy ellentétpár szerepel (két pólusú) Skála érték: páratlan számú! 1-5 vagy 1-7 vagy 1-9 Szemantikus differenciál 1
125
Szemantikus differenciál példa Renault Laguna-val Elégedett Ön a Renault Laguna-val? 12 3 4 5 |_______I__________I__________|_________| 1:nagyon 5:nagyon elégedetlen elégedett vagyok vagyok 2: elégedetlen vagyok 2: elégedetlen vagyok 3: semleges 3: semleges 4: elégedett vagyok 4: elégedett vagyok
126
Szemantikus differenciál példa 2 Malév imázs vizsgálata: Helyezze el az alábbi skálán a Malév-ot kicsi 1 2 3 4 5 NT nagy tapasztalatlan 1 2 3 4 5 NT tapasztalt korszerűtlen 1 2 3 4 5 NT korszerű megbízhatatlan 1 2 3 4 5 NT megbízható
127
3 élelmiszerbolt imázsprofilja A vizsgált élelmiszerboltok: TAMI SPAR JULIUS MEINL Szűk áruválaszték Kedvezőtlen árak Rossz minőségű áruk Kifogásolható higiénia Rossz áruelrendezés Kis áteresztőképesség Nehezen megközelíthető Személytelen kiszolg. Kevés promóciós eszköz Széles áruválaszték Kedvező árak Jó minőségű áruk Kifogástalan higiénia Jó áruelrendezés Nagy áteresztőkép. Jól megközelíthető Barátságos kiszolg. Sok promóciós eszköz
128
Összegzett skála (kétpólus ú ) A fogyasztónak egy tárggyal kapcsolatos attitűdjét egy sor kérdésre adott válasz összegzése alapján vizsgálja Likert skála
129
Pl.: Elégedett Ön az X mosópor folteltávolító hatásával?-2 -1 0 1 2 Elégedett Ön az X mosópor színkímélő hatásával? -2 -1 0 1 2 Tetszik Önnek az X mosópor csomagolása? -2 -1 0 1 2 Megfelel Önnek a csomagolás mérete? -2 -1 0 1 2 Ön szerint könnyű a mosópor adagolása? -2 -1 0 1 2 Likert skála példa
130
Pl.: Elégedett Ön az X mosópor folteltávolító hatásával?-2 -1 0 1 2 Elégedett Ön az X mosópor színkímélő hatásával? -2 -1 0 1 2 Tetszik Önnek az X mosópor csomagolása? -2 -1 0 1 2 Megfelel Önnek a csomagolás mérete? -2 -1 0 1 2 Ön szerint könnyű a mosópor adagolása? -2 -1 0 1 2 Likert skála példa
131
Pl.: Elégedett Ön az X mosópor folteltávolító hatásával?-2 -1 0 1 2 Elégedett Ön az X mosópor színkímélő hatásával? -2 -1 0 1 2 Tetszik Önnek az X mosópor csomagolása? -2 -1 0 1 2 Megfelel Önnek a csomagolás mérete? -2 -1 0 1 2 Ön szerint könnyű a mosópor adagolása? -2 -1 0 1 2 Összegzett vélemény: 2+1+1+2+0=6 Pozitív az attitűd Likert skála példa
132
„ Egyetértő” skála: ( JN) állításlista értékelése 1: egyáltalán nem ért egyet 2: többnyire egyetért 3: semleges 4: egyetért 5: teljes mértékben egyetért NT= nem tudom Likert skála 2
133
Állítások 1=egyáltalán nem ért egyet………... …….5=teljesen egyetért A Skála árui kiváló minőségűek Kellemes a Skálában vásárolni A Skála árai kedvezők 123451234512345123451234512345 Likert skála példa
134
Skálatípusok szerinti csoportosítás Nem metrikus Metrikus Intervallum skála Arányskála
135
Metrikus skálák Lehetőség átlag szórás korreláció regresszió számításra
136
Skálatípusok szerinti csoportosítás Metrikus Intervallum skála Arányskála
137
Intervallum skála Alkalmas: attitűdök, vélemények mérésére Az objektumok közötti különbséget is méri!! Formái: Pénz mértékegységű skála Fontossági skála (JN)
138
Pénz mértékegységű skála Meg kell jelölni, mennyivel adna többet az egyik termékért, mint a másikért
139
Pénz mértékegységű skála Példa: Hány ft-al fizetne többet az egyikért, mint a pár másik tagjáért! Coca Cola-Pepsi Cola2 Coca Cola-Fanta 8 Coca Cola-Sprite12 Pepsi Cola-Fanta6
140
Pénz mértékegységű skála Pl.: Hány ft-al fizetne többet a bio almáért, mint a hagyományosért ? ft/kg □ 1 - 5 □ 6 - 10 □ 11-15 □ 16-20 □ 20-
141
Intervallum skála: Fontossági skála Intervallum skála: Fontossági skála (JN) A válaszadó valamely tény fontosságát (annak intenzitását) jelöli meg
142
Intervallum skála: Fontossági skála Intervallum skála: Fontossági skála (JN) A válaszadó valamely tény fontosságát (annak intenzitását) jelöli meg 1: egyáltalán nem fontos 2: nem fontos 3: közömbös 4: fontos 5: nagyon fontos NT
143
Skálatípusok szerinti csoportosítás Metrikus Intervallum skála Arányskála
144
Arányskála Formái Direkt kvantifikálás Konstans összeg Konstans összeg,páros összehasonlítás Referencia lehetőség
145
Direkt kvantifikálás Konkrét mennyiségre kérdezünk! Pl: Hány db cigarettát szív el naponta? ……….db Kényes kérdésnél limit! Pl.: Életkora: 18-25 26-3536-45
146
Konstans összeg B izonyos számú pontot, %-ot kell elosztani termékek között, preferencia, fontosság… alapján
147
Konstans összeg Pl.: Osszon el 100 pontot a márkák között kedveltség alapján: Adidas………. Levis ………. Nike ………. Összesen: 100 Összesen: 100
148
Konstans összeg, páros összehasonlítás A páros összehasonlítás és a konstans összeg kombinációja A konstans összeget páronként kell elosztani
149
Referencia lehetőség A márkákat, szolgáltatásokat egy referenciához viszonyítva kell értékelni
150
Referencia lehetőség A márkákat, szolgáltatásokat egy referenciához viszonyítva kell értékelni A referenciához egy értéket (100pont vagy 100 %) rendelünk
151
OTP alappontszáma 100 Az OTP alappontszáma 100, a többi Bank értékelésére milyen számot használna? 100-nál kisebb, nagyobb, egyenlő, NT, NI Budapest Bank …….. CIB ……… KHB ……… MKB ……... MKB ……... X
152
A PRIMER INFORMÁCIÓK FELDOLGOZÁSA
153
A KÉRDŐÍVEK ELLENŐRZÉSE
154
Formai ellenőrzés 1. Kérdések kitöltése sok a hiányos válasz a kérdőív nem értékelhető
155
Formai ellenőrzés 2. Demográfiai kérdések Demográfiai kérdések megválaszolatlanok a kérdőív értékelhetetlen (szegmentáció miatt!)
156
A kérdőív kódolása Kódolás: Kódolás: a változók lefordítása a számítógép nyelvére
157
Az adatok feldolgozása demográfiai jellemzők bemutatása tárgyköri kérdések elemzése a válaszok és demográfia jellemzők közötti összefüggések keresése
158
Tárgyköri kérdések és a demográfiai jellemzők közötti összefüggések
159
Kutatási jelentés elkészítése
160
Kutatási jelentés 2. A kutatás eredményei 1.Kutatási terv
161
.Kutatási terv 1.Kutatási terv Vizsgálandó probléma Vizsgálandó probléma Kutatási célok Kutatási célok Hipotézisek Hipotézisek Kutatási módszer Kutatási módszer A mintavétel módja A mintavétel módja Kérdőív kialakítása, próbakérdezés Kérdőív kialakítása, próbakérdezés
162
2. A kutatás eredményei A kutatás eredményei A kutatás eredményei 2. A kutatás eredményei Adatok feldolgozása: - Demográfiai jellemzők szerint - Tárgyköri kérdések - Tárgyköri kérdések-demográfiai jellemzők összefüggése (ábrák, táblázatok és szöveges elemzés) Következtetések, javaslatok!!!!!!
163
Prezentáció
164
Prezentáció Jól követhető, érthető Jól követhető, érthető Lényegre-törő Lényegre-törő Szemléltetés! Szemléltetés! Formai megjelenés Formai megjelenésx
165
Marketingkutatás Tamus Antalné Dr. KÁROLY RÓBERT FŐISKOLA, GYÖNGYÖS 2004
166
Mintavétel
167
Mintavétel Kiktől szerezzük be az adatokat? Alap- sokaság Minta nagysága Mintavételi mód
168
Azok összessége, akik valamilyen szempontból érintettek a vizsgálat tárgyát illetően Teljeskörű adatfelvétel Részleges adatfelvétel Kit vonjunk be a vizsgálatba? Alapsokasá g
169
Teljeskörű adatfelvétel Alapsokaság egésze Költség- és időigényes Szisztematikus hiba (a kutatás szervezési hibái) Alapsokaság
170
Részleges adatfelvétel Alapsokaságnak csak egy része! Monografikus adatfelvétel az alapsokaság néhány egyede Nem reprezentatív, kis mintán történő adatfelvétel homogén/heterogén csoportok (ötletgyűjtés, hipotézis) Reprezentatív mintavétel Alapsokasá g
171
Reprezentatív mintavétel a minta az alapsokaság kicsinyített mása! Indukció: a minta és az alapsokaság fő átlagai egybeesnek Alapsokaság
172
Mintavétel Alap- sokaság Mintanagysága Mintavételi mód
173
A minta nagyságának meghatározása A kutató cég elvei Pénzügyi korlátok Statisztikai pontosság Megbízhatóság Minta nagysága
174
Statisztikai pontosság az a maximális hiba, amellyel a nyert adatok legfeljebb eltérhetnek az alapsokaság adataitól (2,5%-3%) Megbízhatóság annak a valószínűsége, hogy az adat a megadott mértékben pontos (95%-os megbízhatóság: ha méréseinket százszor megismételjük, akkor a kapott eredmény, legfeljebb 5 esetben esik kívül, a meghatározott hibahatáron) Minta nagysága
175
Minta nagysága Minta nagysága (kívánt pontosság, hibanagyság és 95%-os megbízhatóság mellett) A hiba nagysága %-ban 10% vagy 90% 20% vagy 80% 30% vagy 70% 40% vagy 60% 50 % ismérv gyakoriság 1,0360064008400960010000 1,516002844373342674444 2,09001600210024002500 2,5 5761024134415361600 3,0 40071193310671111 A megbízhatóság és a hibahatár szigorítása növeli a kutatás költségét!
176
Mintavétel Alap- sokaság Minta nagysága Mintavételi mód
178
Cél: a sokaság egészére általánosítható eredmények elérése Reprezentatív módszerek
180
Név és címlista szükséges! Kiválasztás: a véletlenszerűség szabálya alapján (minden elemnek egyforma az esélye!)Formái Sorsolás: Sorsolás: nevek kihúzása Random: számtáblázat Random: számtáblázat Költséges kutatás! Egyszerű véletlen kiválasztás Egyszerű véletlen kiválasztás
181
Név és címlista szükséges! 1.lépés: heterogén alapsokaság homogén rétegekre bontása 2.lépés: egyszerű véletlen kiválasztás Rétegezett kiválasztás
182
Név és címlista szükséges! Az egymástól egyenlő távolságra lévő egyedek kerülnek kiválasztásra Sokaság elemeinek megszámozása! Szisztematikus kiválasztás
183
Nincs név és címlista! Kiválasztás több lépcsőfokon! Elsődleges mintavételi egység: alapsokaság: melyről van nyilvántartás (földrajzi, államigazgatási körzetek) Másodlagos mintavételi egység: akiket bevonunk a vizsgálatba Többlépcsős (területi)
184
Alapsokaság: bp.-i kerületek: n kerület Akiket bevonunk a vizsgálatba: 1 lépcsős: kerületek kiválasztása 2 lépcsős: kerületben utcák kiválasztása 3 lépcsős: 3 lépcsős: utcán belül bizonyos házak kiválasztása………. Többlépcsős (területi)
185
Előnye olcsóHátránya statisztikai hatékonysága rosszabb: a területi koncentráció rontja a reprezentációt (eltérő jövedelem,családnagyság) Többlépcsős (területi)
187
Amennyiben egy alapsokaságnak a legfontosabb jellemzőit ismerjük akkor van lehetőség kvótás mintavételre!!!! Kvóta szerinti kiválasztás
188
1. Kontrolljellemzők meghatározása, alapsokaság megoszlás a 1. Kontrolljellemzők meghatározása, alapsokaság megoszlás a 2. Minta nagysága, összetétele 3. Kvótalapok elkészítése Kvóta szerinti kiválasztás
189
Kontrolljellemzők, alapsokaság megoszlása Kontrolljellemzők, alapsokaság megoszlása Kontroll-jellemzők Alapsokaság megoszlása Nem% Férfi48 Nő52 100 Életkor 18-3027 31-4539 46-6016 60 felett 18 100
190
1. Kontrolljellemzők meghatározása, alapsokaság megoszlás a alapsokaság megoszlás a 1. Kontrolljellemzők meghatározása, alapsokaság megoszlás a alapsokaság megoszlás a 2. Minta nagysága, összetétele 3. Kvótalapok elkészítése Kvóta szerinti kiválasztás
191
Minta nagysága, összetétele Minta nagysága, összetétele Kontroll-jellemzők Az alapsokaság megoszlása A minta nagysága, összetétele %Fő Nem% Férfi4848480 Nő5252520 1001001000 Életkor 18-302727270 31-453939390 46-601616160 60 felett1818180 1001001000
192
3. Kvótalapok elkészítése Kvóta szerinti kiválasztás
193
Kvótalap ( Kvótalap ( 20 db helyesen kitöltött kérdőívre) ÉletkorFérfiNő Összesen 18-30év235 31-45év358 46-60év224 61-123 Összesen: 81220 Az előírt számarányok szigorúan betartandók a megkérdezettek kiválasztásánál!!!
194
Előnye Gyors és olcsó Gyors és olcsó Kisebb a kiesési hányad Kisebb a kiesési hányadHátránya Kiválasztásnál: a kérdező szubjektivitása Kiválasztásnál: a kérdező szubjektivitása Kvóta szerinti kiválasztás - Kvóta szerinti kiválasztás
196
Nem az alapsokaság egészére vonatkozik! a legfontosabb célcsoportok képviselőitől gyűjtünk információt Nem reprezentatív módszerek
197
1. Önkényes mintavétel A válaszadók éppen a megfelelő időben és helyen vannak: hallgatók, társadalmi szervezetek vallási közösségek tagjai, utcai megkérdezések Tipikus egyedek kiválasztása Rétegvizsgálatokhoz!
198
2. Hólabda eljárás Tipikus fogyasztók kiválasztása A válaszadók javasolnak magukhoz hasonlóakat Szubjektív!! Rétegvizsgálatokra alkalmas
199
3. Bevásárlóhelyi megszólítás Helyszíni megszólítások üzletben áruházban kiállításon A kiválasztottak, a témában érintettek!
200
Megfigyelés, kísérlet Tamus Antalné Dr. Károly Róbert Főiskola, Gyöngyös 2004
201
Megfigyelés Tények, folyamatok, magatartás megfigyelése A megkérdezés kiegészítője!
202
részvétele A megfigyelő részvétele szerint Résztvevő (mystery shopping) Nem résztvevő
203
Megfigyelés strukturáltság szerint Strukturált megfigyelés mit kell lejegyezni!! Strukturálatlan megfigyelés nincsenek paraméterek, Szubjektív!
204
Megfigyelés ??? környezetben Természetes környezetben az élet gyakorlatát figyelik meg
205
Megfigyelés ??? környezetben Mesterséges környezetben kontrollált szituáció
206
Megfigyelés rejtett vagy nyilvánvaló Rejtett A személyek nem tudnak a vizsgálatról Nyilvánvaló Tudják, hogy megfigyelik őket
207
Megfigyelés ki végzi?1. Audiméter a TV kapcsolását rögzíti
208
Megfigyelés ki végzi?2. Audiméter a TV kapcsolását rögzíti Pszichogalvanonméter a verejtékezés mértékét
209
Megfigyelés ki végzi?3. Szemkamera: vásárlás közbeni viselkedés Lézer szkenner: a vonalkódot leolvassa
210
Megfigyelés Direkt – Indirekt Direkt: folyamatokat, tényezőket figyelnek „mystery shopping”
211
Megfigyelés Indirekt Indirekt: mást figyelnek meg, amiből következtetéseket lehet levonni rivális márkák vásárlása szemeteskukák átvizsgálása rádiócsatorna preferálása
212
Kísérlet
213
változókat mesterségesen befolyásolnak ellenőrzik ellenőrzik az ok-okozati összefüggéseket
215
Fizikailag még nincs jelen a termék, csak az ötlete (rajz, leírás) KONCEPCIÓ TESZT
216
TERMÉKTESZT Prototípus tesztelése
217
Közintézmény, hatóság tesztel piacon lévő termékeket ÁRUTESZT
218
Terméktesztelés lehetőségei Összehasonlító tesztek Piaci tesztek
219
Összehasonlító tesztek 1. Azonnali (első benyomás) teszt A tesztalanyok a termékkel rövid ideig találkoznak Tapasztalati teszt Fogyasztók huzamosabb ideig használhatják, otthon!
220
Összehasonlító tesztek formái 2. Teljes körű teszt A terméket egészében értékelik Parciális teszt Egyes tulajdonságokat elrejtenek (pl.: ár)
221
Összehasonlító tesztek formái 3. Vakteszt semleges csomagolás kiszűrik az Image elemek hatását!
222
Összehasonlító tesztek formái 4. Monadikus (egyes) teszt A tesztalany egyetlen terméket kap elvárásaival hasonlít össze Nem monadikus teszt Több terméket kap egymással hasonlítja össze
223
Összehasonlító tesztek formái 5. Háztartási teszt A termékeket otthon próbálják ki Stúdió Teszt kísérleti helységben
224
Terméktesztelés lehetőségei Összehasonlító tesztek Piaci tesztek
225
Piaci teszt Az új terméket – a piaci bevezetést megelőzően – élesben tesztelik
226
Piaci tesztek 1. Eladási hullámok elemzése ingyenes minta kipróbálásra, árengedménnyel, 3-5x ismét felajánlják Mit választ a vevő? - Versenytársét? - Újravásárlás?
227
Piaci tesztek 2. Áruházi szimuláció módszere 30-40 fogyasztónak reklámfilmek bemutatása (új terméké is) Pénzt kap, bármit vásárolhat ? fő vásárolt az új termékből miért nem vásárolt? később: aki vásárolt, elégedett-e? Mérhető: a reklám hatása, újravásárlás
228
Piaci tesztek 3. Irányított piaci tesztelés Kereskedői panel alkalmazása Kijelölt áruházakban: egyedi ár, egyedi promóció Hatásvizsgálat!
229
Piaci tesztek 4. Tesztpiacok módszere Bevezetés előtt álló termék tesztelése, 4P elemekkel együtt (kijelölt városban, megyében) megbízható előrejelzést ad!! x
230
Marketingkutatás Tamus Antalné Dr. Károly Róbert Főiskola, Gyöngyös 2004
231
(MINŐSÉGI) A KVALITATÍV (MINŐSÉGI) ELJÁRÁSOK
232
KVALITATÍV ELJÁRÁSOK Célja: Fogyasztói motivációk feltárása Hipotézisek felállítása Adatgyűjtés módja: kötetlen beszélgetés kis minta eredménye minőségi
233
Kvalitatív eljárások formái Kvalitatív eljárások formái Direkt Indirekt Egyénimélyinterjú Csoportosmélyinterjú Projektíveljárások Asszociációseljárások
234
Direkt eljárások A megkérdezettek ismerik a vizsgálat célját FORMÁI: Egyéni mélyinterjú Csoportos mélyinterjú
235
Egyéni mélyinterjú Bizalmas témák, őszinte válaszok Időtartam: 30-90 perc Hátránya: idő- és költségigényes költségigényes
237
Kommunikációs eszközök: Kommunikációs eszközök: tervezett reklám, csomagolás értékelése Minimélyinterjúk
238
10-20 mélyinterjú lefolytatása kérdőív összeállítása (nyitott kérdések) lekérdezés elemzés: kvalitatív kutató végzi Féligstrukturáltinterjúk
239
K ét válaszadóval folytatott interjú (döntés:2 személy) Párosinterjúk
240
3 válaszadó: eltérő álláspontot eltérő álláspontot képviselnek Pl.: egy márka új - új, régi - régi használója, már nem - aki már nem használja Háromszöginterjúk
241
Kvalitatív eljárások Direkt Egyénimélyinterjú Csoportosmélyinterjú
242
Csoportos mélyinterjú formái
244
Célja Fogyasztói vélemények, viselkedések követése Kvantitatívhoz előkészítés Eredmények értelmezése Fókuszcsoport
245
A minta kiválasztása ? csoport (3-4db) ? fő (6-12 fő) homogén szegmensek !! Megfelelő hely: kellemes környezet, időpont: délután, hétköznap A fókuszcsoportos vita előkészítése 1.
246
Résztvevők toborzása Kiválasztás: szűrőkérdőív Beszervezési tilalom: 1 éven belül kvalitatív kutatás bizonyos foglalkozásúak munkanélküliek Interjú alanyok motiválása Ajándékok A fókuszcsoportos vita előkészítése 2.
247
Moderátor: „A siker záloga” Jellemzői: empátia felkészültség Feladata: vita fenntartása, finoman, de erős kézzel A fókuszcsoportos vita előkészítése 3.
248
Bemutatkozás Beleegyezés videofelvételhez Vita Időtartam 1,5-2 óra A fókuszcsoportos vita lefolytatása
249
Videofelvétel, moderátor feljegyzései Elemzés résztvevők típusa szerint termék termék vagy szolgáltatás szerint Fókuszcsoport: információk feldolgozása
251
„brainstorming”-ra épül „brainstorming”-ra épül (Osborn 1953) Résztvevők A témában járatos, különböző „szakértők” Heterogén Szakértői ankét
252
Ideje: 15-60 perc Nem bírálhatnak! Nincs szerzői jogvédelem! Ötletek 15 %-a hasznosítható Szakértői ankét lefolytatása
254
6 szakértő 6 percig vitatkozik 6 szakértő 6 percig vitatkozik Tagok folyamatosan cserélődnek Tagok folyamatosan cserélődnek Alapos előkészítés!! Alapos előkészítés!! Philips 66
255
3-4 szakértő: 1témakör 1 év tanulmányok speciális tanulmányok összeülnek:vita eredmény: technológiai előrejelzések, fejlesztések Szinektika
256
Delphi módszer Személytelen, szakértői vélemény Többfordulós írásbeli Többfordulós írásbeli megkérdezés Megismerik egymás véleményét Társadalmi, gazdasági előrejelzésekhez
257
Kvalitatív eljárások Indirekt Projektíveljárások Asszociációseljárások
258
A kutatás célja nem ismert! Alapja a „MIÉRT” közvetlen feltevése nem hoz eredményt nem akar válaszolni, nem tudja az okot Indirekt eljárások
259
Projekció: kivetítés Lehetőség a válaszadónak: saját nézeteit más embernek tulajdonítsa Projektív eljárások
260
Kiegészítő eljárások ejezzen be történetet, mondatot Fejezzen be történetet, mondatot Pl.: Azok a háziasszonyok, akik mindig cukrászdában vásárolják a süteményt a családnak:…………………………….. ……………………………………………………….
261
ojektív kérdezés Konstrukciós módszerek 1. Projektív kérdezés Válaszadó: másnak tulajdonított gondolatait közli pl: Ön szerint, az emberek mit gondolnak arról, aki az utcán hangosan beszélget mobiltelefonján? ………………………………………………………
262
Konstrukciós módszerek 2. Buborék rajz Ábra: szituáció emutatása Reklámfilm bemutatása Gondolat-buborék kitöltése
263
Önkifejezési módszerek Projektív eljárások Önkifejezési módszerek Felkérés: Játszanak el vagy rajzoljanak le egy ismert márkát!
264
Választás elrendezés Projektív eljárások Választás elrendezés Rangsorolják a szempontokat, melyek egy márka, egy cég kiválasztásánál fontosak
265
Kvalitatív eljárások Indirekt Projektíveljárások Asszociációseljárások
266
Asszociáció: Valamilyen külső hatás - kép, szöveg - éri a fogyasztót! Mi jut eszébe? Asszociációs eljárások
267
Asszociáció: Valamilyen külső hatás - kép, szöveg - éri a fogyasztót! Mi jut eszébe? Asszociációs eljárások
268
Mi jut először eszébe? Pl.:„Sportcipő” „top of mind” Szóasszociáció
269
Márkaasszociáció: M it juttat a márkanév a fogyasztó eszébe? Márkaasszociáció
270
Márkaszemélyiség Írja le: milyen tulajdonságokkal bír? Gondoljon egy márkára, mint emberre
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.