Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlfréd Szalai Megváltozta több, mint 8 éve
1
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés 2013. február 5.
2
A szakképzés-fejlesztési koncepció helye és szerepe Közvetlen törvényi szabályozás: A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. tv. „82. § A bizottság a) kidolgozza az iskolai rendszerű szakképzés fejlesztésének az adott megyére vonatkozó, a szakképzés irányainak és a beiskolázási arányok rövid és középtávú tervét tartalmazó koncepcióját (szakképzés-fejlesztési koncepció), amely a megye, illetve a fővárosi területfejlesztési koncepció és területfejlesztési program részét képezi”
3
A szakképzés-fejlesztési koncepció helye és szerepe Közvetett jogi szabályozás: 1996. évi XXI. Tv a területfejlesztésről és a terület rendezésről 2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 97.§ (8) bekezdés 1254/2012 Korm. határozat a területfejlesztési politika megújításáról, az új Országos Területfejlesztési és az új Országos Fejlesztési Koncepció kidolgozásáról (3. pont)
4
A szakképzés-fejlesztési koncepció helye és szerepe Területfejlesztési koncepció: az ország, illetve egy térség átfogó távlati fejlesztését megalapozó és befolyásoló tervdokumentum, ami meghatározza a térség hosszú távú, átfogó fejlesztési céljait, továbbá a fejlesztési programok kidolgozásához szükséges irányelveket, információkat biztosít az ágazati és a kapcsolódó területi tervezés és a területfejlesztés szereplői számára Területfejlesztési program: a területfejlesztési koncepció alapján kidolgozott középtávú cselekvési terv, amely stratégiai és operatív programokra épül
5
A szakképzés-fejlesztési koncepció célja A munkaerőpiac igényeivel összhangban álló szakképzési rendszer kialakítása, a gazdaság bővülése és a foglalkoztathatóság növelés érdekében Feltárja a megye szakképzési rendszerének erősségeit, hiányosságait, sajátosságait A feltárt jellemzők figyelembevételével meghatározza a rövid, közép és hosszú távú irányokat melyek a gazdaság igényeinek megfelelő szakképzési rendszer kialakításához vezetnek Rávilágít az esetleges párhuzamosságokra, az integrálás lehetőségeire, a hatékony és átlátható szakképzési rendszer kialakítása érdekében
6
A szakképzés-fejlesztési koncepció lehetséges témakörei Jogszabályi környezet elemzése A szakképzés szempontjából releváns intézménystruktúra és kapcsolódó közigazgatási struktúra feltérképezése A megyére jellemző szakmaszerkezet elemzése Gyakorlati képzés helyzete (képzési hajlandóság, tanulószerződések száma) Beiskolázási és kibocsátási adatok vizsgálata Demográfiai, foglalkoztatási adatok vizsgálata (várható beiskolázási létszám előrejelzése)
7
A szakképzés-fejlesztési koncepció lehetséges témakörei Már ismert beruházások lehetséges hatása a szakképzésre, a foglalkoztatásra A területfejlesztési koncepcióban megfogalmazottak és a szakképzés-fejlesztési koncepció kapcsolatának feltárása, az ebből közvetlenül következő célok, feladatok megfogalmazása A szakképzés-fejlesztési koncepció és a köznevelés- fejlesztési koncepció kapcsolata Az alapfokú oktatást érintő javaslatok megfogalmazása a szakképzés hatékonyságának növelése érdekében
8
A szakképzés-fejlesztési koncepció lehetséges témakörei A szakképzés eredményességének növelését szolgáló feladatok megfogalmazása A munkaerőpiac és a szakképzés kapcsolatának erősítése Pályaorientáció hatékonyságának növelése (köznevelési kapcsolat) Gyakorlati képzés erősítése (vállalatok bevonása, tanulószerződések számának növelése, eszközfejlesztés, gyakorlati oktatók képzése) A szakképzési intézményrendszer rugalmassága Az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli szakképzés összehangolása A felsőoktatási szakképzés szerepe A mesterképzés szerepe
9
A szakképzés-fejlesztési koncepció lehetséges témakörei A szakképzés finanszírozásának vizsgálata a megye vonatkozásában A szakképzéshez kapcsolódó hazai és EU-s források felhasználásának hatékonysága és a hatékonyság növelésének lehetőségei A képzési kínálat esetleg szükséges területi elosztásának lehetőségei A képzési kapacitás hatékonyabb kihasználása Esélyegyenlőség biztosítása A rendelkezésre álló adatok, információk párhuzamosságának megszüntetése, az átjárhatóság elérhetőség megteremtésének lehetősége
10
Szakmaszerkezet meghatározása A koncepcióban vizsgálandó a korábbi RFKB döntések érvényesülése A szakképzési irányok és beiskolázási arányok évenként történő meghatározása (a koncepció folyamatos felülvizsgálatát teszi szükségessé) Megyei szinten és fenntartónként meghatározott beiskolázási arányok, szakképesítésenkénti beiskolázási létszám meghatározásával (Szt. 84.§ (5) bekezdése szerint)
11
Szakmaszerkezet meghatározása Az MFKB-k a javaslattételhez: a demográfia adatokat, a beiskolázási adatokat, a foglalkoztatási adatokat, a szakképzett munkaerővel kapcsolatos keresleti adatokat (MKIK-GVI kutatás) használják fel NGM álláspont szerint 2013-ban is csak az iskolai rendszerű szakképzésre (a felnőttoktatást is beleértve) Javaslattétel határideje 2013. március 29.
12
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Köpeczi Bócz Attila programkoordinátor kopeczi@mkik.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.