Az első világháború (csoda)fegyverei: Repülőgépek Kiss László, MMKM
A repülőgép első harci alkalmazása Olasz-török háború, 1911-1912
Ferdinand Foch tábornok, 1911 „A repülőgép érdekes játékszer, ám a hadsereg számára használhatatlan.” Ferdinand Foch tábornok, 1911
1914-ben hadi szolgálatban A repülőgépek az első világháborúban 1914-ben hadi szolgálatban Brit Birodalom 63 Franciaország 165 Németország 232 Monarchia 48 Olaszország 150 Oroszország 263
A repülőgépek kezdeti alkalmazása Az ellenség helyzetének és mozgásának megfigyelése a levegőből Felderítő feladatkör
A felderítő repülőgép Jellemzően kétszemélyes gép (pilóta és megfigyelő) Feladata: ▪ Az ellenség megfigyelése ▪ Fényképek készítése a frontról, az ellenség elhelyezkedéséről
A felderítő repülőgép
A felderítő repülőgép Jellemzően kétszemélyes gép (pilóta és megfigyelő) Feladata: ▪ Az ellenség megfigyelése ▪ Fényképek készítése a frontról, az ellenség elhelyezkedéséről ▪ A saját tüzérség tüzének pontosítása ▪ Az ellenséges állások támadása
Albatros C.III (1916-1917) Felszálló tömege: 1353 kg Sebessége: 140 km/h Emelkedési magassága: 3350 m Személyzete: 2 fő Fegyverzete: 2 géppuska, 90 kg bomba
A felderítő repülőgép
A repülőgépek kezdeti alkalmazása Az ellenséges csapatok, állások támadása a levegőből Bombázó feladatkör
Voisin 3 (1914-1916) Felszálló tömege: 928 kg Sebessége: 106 km/h Emelkedési magassága: 3800 m Személyzete: 2 fő Fegyverzete: 1 géppuska, kb. 100 kg bomba
A bombavetés bemutatása a földön A bombázó repülőgép A bombavetés bemutatása a földön
A bombázó repülőgép Német tábori repülőtér bombázókkal
Bombázások 1917–1918-ban Anglia ellen: Németország ellen: 857 halott 2400 sebesült 1,5 millió font értékű kár 53 bombázó megsemmisült Németország ellen: 746 halott 1800 sebesült 1,3 millió font értékű kár 136 bombázó megsemmisült
Handley Page O/400 (1918) Felszálló tömege: 6060 kg Sebessége: 157 km/h Emelkedési magassága: 2600 m Személyzete: 4-5 fő Fegyverzete: 5 géppuska, 909 kg bomba
A repülőgépek kezdeti alkalmazása Az ellenséges repülőgépek levegőben történő elpusztítása Vadász feladatkör
Roland Garros Morane Saulnier type N
Fokker E.III. (1915-1916) Felszálló tömege: 610 kg Sebessége: 140 km/h Emelkedési magassága: 4100 m Személyzete: 1 fő Fegyverzete: 1 géppuska
A vadászrepülőgép Jellemzően egyszemélyes, jól manőverező, gyors gép Feladata: ▪ A felderítők és bombázók kísérete, védelme ▪ A saját légtér védelme, az ellenséges repülők pusztítása
Sopwith F.1 Camel (1917-1918) Felszálló tömege: 645 kg Sebessége: 189 km/h Emelkedési magassága: 5790 m Személyzete: 1 fő Fegyverzete: 2 géppuska
A csatarepülőgép Jellemzően egy-két személyes, páncélzattal ellátott gép Feladata: ▪ A saját csapatok közvetlen támogatása az ellenséges állások kis magasságról történő bombázásával és géppuskával való támadásával
Junkers J.I (1917-1918) Felszálló tömege: 2140 kg Sebessége: 155 km/h Emelkedési magassága: 4000 m Személyzete: 2 fő Fegyverzete: 1-3 géppuska
A haditengerészeti repülés Feladata: ▪ A flotta számára felderítés elvégzése nagy távolságban ▪ Az ellenség hajói vagy repülői elleni harc
A haditengerészeti repülés A brit Nairana repülőgép-anyahajó
A haditengerészeti repülés A brit Furious repülőgép-hordozó
1918-ban frontszolgálat-ban A repülőgépek az első világháborúban 1918-ban frontszolgálat-ban Gyártás 1914-1918 Veszteség Brit Birodalom 3.300 58.144 35.973 Franciaország 4.511 67.987 52.640 Németország 2.390 48.537 27.637 Monarchia n. a. 5.431 Olaszország 1.200 20.000 Oroszország 4.700 Egyesült Államok 740 15.000
A repülőgépek az első világháborúban ▪ Kialakultak az alapvető kategóriák: felderítő, bombázó, vadász ▪ Számottevő hozzájárulás a háborús erőfeszítésekhez ▪ A repülőgépek elfogadott fegyverré váltak
Szakosodás az első világháborúban Repülőgépek Szakosodás az első világháborúban Köszönöm a figyelmet Kiss László 2015