Lelkiségteológia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

A szeretet himnusz értelmezése
Az Eukarisztia titkáról elmélkedve az első kérdés, amelyet szemlélünk, hogy mi is az
A házasság még nem a mennyország
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Gondolatok Salkaházi Sára naplójából. Kevésben hűnek lenni nagyon nehéz.A hősies nagy dolgokra mindig hajlamosabbak vagyunk... Míg a kis dolgok mellett.
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A SIKERES ÉLET TITKA.
A keresztény család részesedése az Egyház életében és küldetésében
FERENCES ÉLETÜNK SZENT FERENC KISN Ő VÉREI KÖZÖSSÉGÉBEN.
A keresztség A befogadás szentsége.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
Ádventi ráhangoló gondolatok
Szent Teréz rózsakertje
Mikor gyóntam utoljára?. Milyen gyakran szoktam áldozni?
„Az igazság Lelke elvezet titeket a teljes igazságra.” (Jn 16,13).
Nagyböjt, az újrakezdés lehetősége!
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
TEMESVÁR FEBRUÁR 17 HÁZICSOPORTOK A GYÜLEKEZETBEN.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
JÓ REGGELT !.
Folyamodjatok az Úrhoz,
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Gyülekezet Koinónia - Közösség.
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
ISTEN hozott köztünk!.
Szentlélek, úgy kérünk szállj le ránk,
Szentlélek, úgy kérünk, szállj le ránk, töltsd el a szívünk, életünk, hogy béke, és áldás szálljon ránk, küldd el a lelked, úgy kérünk, Istenünk!
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
NAGYBÖJT 2012 …az újrakezdés lehetősége…
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
KERESZTSÉG.
ISTEN hozott köztünk!.
Szent Teréz a « kis utak és kis dolgok » szentje, aki az életben a jól és nagy szeretettel végzett kis dolgokban hitt. Ő egyben a virágtermesztők és virágárusok.
Nagyböjt 2011 …Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
Azért, hogy az isteni kegyelem által megtaláljuk ezt az utat, nagyon segít, ha sok módon keresünk és próbálkozunk, hogy azon az úton járjunk, amely.
Hallgatva ezt az önazonossági kérdést, amelyet Jézus szegez tanítványaihoz, eszembe jutott pár hasonló kérdést feltenni a mi Társaságunkkal kapcsolatosan:
1 Továbblépés - Az üzenet.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Az Élet Igéje augusztus.
Királyi papság – szentírási kifejezés : „Mint élő kövek, épüljetek lelki házzá, szent papsággá, hogy Istennek tetsző lelki áldozatokat ajánljatok fel…
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
„Szüntelenül imádkozzatok!” (1 Tessz 5,17) Az idén egy népes ökumenikus csoport választotta ki az igét az Egyesült Államokban, Szent Pálnak a tesszalonikai.
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Az Élet Igéje szeptember.
Amit szívünk esdve kér, Földi kincsnél többet ér
Lajoskomárom, november 27.
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
Erkölcsteológia - II. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
Urunk megkeresztelkedése
JÓ REGGELT! BÖJT- ÚTON JÉZUSSAL 2016.
A teljes ember bevonása a liturgikus cselekményekbe
Ökumenikus imahét bezárása
Kérdések az alkalomhoz:
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
Szent Teréz rózsakertje
Előadás másolata:

Lelkiségteológia

Az imádság Dicsőítő, hálaadó, kérő, engesztelő stb. ima Kötött szóbeli imádság Fontolgató imádság Érzelmi imádság Elmélkedés Szemlélődés

Az elmélkedés Az elmélkedés az értelem használatán alapszik, ami gyakran valaminek az elemzésével, megkülönböztetésével jár, és ismeretre vezet. Az elmélkedés, csendet, egyszerűséget hoz életünkbe. Ez a csend elsősorban belső csend, amely nem a világtól való menekülés, hanem segít mélyebben együtt érezni Istennel, emberekkel és a természettel. A csenden keresztül jobban megismerjük Istent, egységbe tudjuk hozni testünket és lelkünket, rendet tudunk teremteni életünkben, képesekké válunk egyszerűbb, szegényebb életformák elsajátítására. Az elmélkedés gyümölcse még, hogy az elmélkedő ember – szívesen hoz áldozatokat, ezek pedig segítenek a kegyelemmel, a Szentlélek ajándékaival való közreműködésben; – hitből fakadó életet kezd élni, és kitartó lesz az imában, az Isten iránti elkötelezettségben; – egyre elmélyülő szeretettel viszonyul Istenhez és embertársaihoz

A szemlélődés A szemlélődés az értelmi felismerésnél mélyebb, azoktól világosan különböző „belső megmozdu-lásokon” alapszik. A szemlélődő ember az Istennel, az emberekkel, a világgal való mély egységét tapasztalja meg imájában is, mindennapi életében is. Megjegyzések: A munka és imádság közötti integrálás nem történhet úgy, hogy a szemlélődő imánál kevesebb értéket adunk a munkának, és úgy sem, hogy a sorrendet felcseréljük. A szüntelen imádkozás: lényege az, hogy az ember együtt van Istennel, imában és munkában egyaránt.

Az önmegtagadás céljai hogy engeszteljünk saját bűneink és mások bűnei okozta károkért hogy jobban meg valósítsuk Krisztus értékrendjét életünkben hogy szenvedélyektől mentesen, szabadon, örömmel és szeretettel éljünk hogy érzékenyebbek legyünk a Szentlélek vezetése iránt hogy kifejezzük, mennyire szükségünk van Isten kegyelmére személyes gyöngeségeinkben belső és külső önmegtagadások, pl.: (bánkódás, vágy, törekvés - lemondás, szenvedélyek megfékezése)

Az önmegtagadás (tanácsok) lelki vezető tanácsa és segítsége is fontos a változatosság is fontos a rendszeres ima segíti az önmegtagadást szabadnak érezzem magam mindvégig, és ne kényszeresnek ne azért, hogy feltűnést keltsünk önmegtagadás közben is tapasztaljuk meg az evangéliumi örömöt

A böjt Gandhi 1924-ben a vallásháborúkban egymást ölő felek kibékítéséért 21 napon át semmit sem evett, csak vizet ivott, és egy kevés sót vett magához. Szavai szerint „a böjt leesdi Isten kegyelmét, mert az szabadon választott teremtő szenvedés. Az éhezőket és szenvedőket a böjtön keresztül testvérünkké tudjuk tenni, mert a szenvedés egyesít. A böjtön keresztül mi is rádöbbenünk – és mások figyelmét is fel tudjuk hívni – a társadalmi igazságtalanságokra.”

A böjt a keresztény lelkiség történetében Jézus is böjtölt. Jézus „böjtjének” egyik fontos gyümölcse volt az együttérzés az éhezőkkel és a gyengékkel. A szentatyák sokat írnak a böjt és az alamizsnálkodás kapcsolatáról. Később, görög befolyásra, eltérve a szent-írásban hangsúlyozott céltól, főleg a test megfegyelmezésére való eszközt látták benne. Újabban a böjt összekapcsolódik az imával, a szeretet-szolgálattal és a szentmisével. Az a kenyér, amit magunkhoz veszünk, a világ éhezőivel való sorsközösséget is jelentse, mert mi ugyanannak a Krisztus Testének vagyunk tagjai. Az Oltáriszentség is, a böjt is ösztönöz bennünket, hogy dolgozzunk igazságosabb társadalmi rendért, a javak és az étel jobb elosztásáért. Pl.: amit böjttel „megspóroltunk”, azt adjuk adományként a rászorulók javára (Karitász, Máltai, Szt. Antal persely)

A csend - és hiánya 1. Noha emberi kapcsolataink segítenek önazonosságunk megalapozásában és személyiségünk formálásában, a csend nélküli élet üres szavak áradata, önmagunktól való menekülés és időpazarlás. 2. Amikor csak azért beszélünk, hogy beszéljünk, noha valójában nincsen különösebb mondanivalónk, az gyakran annak a jele, hogy valamilyen kényszer alatt állunk, és nem vagyunk urai életünknek. 3. Aki nem tud csendben lenni, és állandóan valamilyen zajra, zenére, hosszú tévénézésre van szüksége, az nem tudja életét rendben tartani, Istenre se, embertársaira se tud komolyan odafigyelni. 4. Azok a szavak, amelyek nem a csendből fakadnak, inkább gátolják, mint segítik önálló szellemiségünk kifejlődését, és sok kárt okoznak kegyelmi életünk megalapozásában. 5. Aki nem tud, vagy nem akar csendet teremteni életében, az nem képes arra sem, hogy önálló, szabad egyéniséggé fejlődjön, nincsenek eredeti gondolatai, életének nagyobb része csak reagálás a külső izgatásokra.

A csend - és hiánya 6. Akiknek a csend nincs beépítve az életükbe, csak névlegesen keresztények, olyanok, mint a tövisek közé hullott magok, „meghallgatják az igét, de a világi gondok, a csalóka gazdagság és egyéb vágyak szívükbe lopózva elfojtják az igét, úgyhogy az meddő marad.” (Mk 4,19). Csend a mindennapi életben lehetővé teszi, hogy visszavonuljunk a világ zajától, és keressük az Istennel való személyes és meghitt kapcsolatot, azon keresztül pedig építsük az Isten Szíve szerinti társadalmat. 7. Akik nem értik meg a csend szükségességét, nem jutnak el a krisztusi élet olyan fokára, amelyen szükségesnek találják az Isten nélküli világgal való szembeszállást. A lelkiség története tanúságot tesz róla, hogy csak azok tudnak közelebb férkőzni Istenhez, és megélni az Ő értékeit, akik vállalják a keresztény élet „ellenkultúra” mivoltát. A csend ennek az „ellenkultúrás” beállítottságnak és a világias értékrendtől határozottan különböző életforma kialakításának egyik fontos feltétele. 8. A felületes tömegvallásosságnál többre kívánkozó keresztényeknek a csend hozza meg az ima szellemét, a krisztusi értékek nagyrabecsülését a szórakozások, fecsegés és tévézéssel szemben.

A csend - csendteremtés 1. Először meg kell tapasztalnunk a csend szépségét, szívet-lelket átformáló, életadó erejét. Pár napos valódi szilencium jó bevezetés a csend megtapasztalására és nagyrabecsülésére. 2. A külső csend még nem minden, csak a kezdet. A belső csendet kell elsajátítanunk. De ehhez a külső csend nagy segítség: csendben járni a folyosón, csendben becsukni az ajtót, megtartani a csendet a szemünkkel is, a fülünkkel is és minden más érzékszervünkkel. Bármit teszünk, csendben tesszük. A csend megéléséért rendet teremtünk életünkben. 3. A reggeli felkelés utáni idő és az esti lefekvés előtti idő erre különösen is alkalmas. Hogy mit teszek a lefekvés előtti órában, az azt mutatja meg, hogy mennyire becsülöm a csendet. Napközben is találnunk kell pár percet, amikor csendben vagyunk.

A magány A modern ember, ha nem törekszik megtalálni a magányt életében, sokfajta elfoglaltságát és szórakozási lehetőségét kiélve egészen elmerül a világias élet zűrzavarában, nem ismeri fel, hogy mennyi áldás származik a magányból. Sokan félnek a magánytól. Pedig a pap életében is, a házaséletben is, akár fiatalokról, akár idősebbekről legyen is szó, az igazi értékek felismeréséhez és megéléséhez mindenképpen szükség van magányra.

A magány - célja hogy mélyebb kapcsolatot építsünk ki Istennel és az emberekkel hogy közelebb kerülök Istenhez, és jobban látom, hogy mit kíván tőlem a magány megtanít az önfegyelemre; az igazi szabadságra, örömre, és szeretetre akar segíteni

Szenvedélyeink és érzelmeink Régen úgy gondolták, hogy apatheia (szenvedélymentesség) az ideális állapot (Órigenész) Az apatheia valójában nem a szenvedélyek kiirtása, hanem a rendbehozataluk, hogy elérjünk a szív tisztaságához (Cassianus) A szenvedélyeket pozitívan felhasználhatjuk a szemlélődő imára, az istenkeresés hajtóerejeként. (Szt. Benedek) Erkölcsi szempontból nem megengedhető, hogy életünkből a szenvedélyeket kiirtsuk (Aquinói Szent Tamás) rendbe kell hoznunk érzéki világunkat a szeretet segítségével (Szt. Ágoston)

Szenvedélyeink és érzelmeink A modern lelkiség sok segítséget kapván a pszichológiától, nagyra becsüli a szenvedélyeket, mert elősegítik az ember fejlődését, különösen kapcsolataink kiépítésében. Az emberi kapcsolat megteremtése, elmélyítése és az Istennel való kapcsolat kifejlesztése sok vonatkozásában hasonlít. Kapcsolatok elmélyítése lehetetlen érzések és szenvedélyek nélkül.

Mondhatjuk-e azt, hogy a becsületes erkölcsös élet egyenlő az életszentség útjával? Az erkölcsös életre és a tökéletességre, életszentségre való törekvés között mély kapcsolat van, de őket sem egymástól eltávolítani, sem összekeverni nem szabad. Már Szent Pál is leszögezte: ahogy hitünket és cselekedeteinket nem lehet összekeverni, úgy az erkölcsös életet és a Lélek útján járó életet sem lehet azonosnak tekinteni. Régebben úgy vélték, hogy nem mindenki hivatott az életszentségre, de a mai teológia szerint (bár az erkölcsös életet és az életszentséget nem lehet azonosnak tekinteni, mindenki hivatott az életszentségre.

Az ájtatosságok A „népi ájtatosságokban” kifejezett „tömegvallásosság”-ot, az „egyszerű nép hitét” gyakran szembeállítják a „meggyőződéses hittel”, a „tanult emberek hitével” és annak kifejezésmódjaival. Az ájtatosságok (vallási szokások, imaformák, az istentisztelet különféle megnyilvánulásai) mind a hit megélésének különféle formái. A hit kifejezésében lehetnek és vannak különbségek. A kifejezésmód természetesen függ az ember műveltségétől, teológiai tudásától, kultúrájától, személyes adottságaitól, hitéletéhez való hozzáállásától.

Az ájtatosságok Minden, ami a liturgiához tartozik, (a szentmise, a szentségek kiszolgáltatásának szertartásai és a zsolozsma) liturgikus. Ez a megállapítás nem felesleges, mert noha a liturgia állandó és legszükségesebb életadó forrás mindenki részére, minden ájtatosságról ezt nem lehet elmondani. Vannak olyan ájtatosságok, melyek félig liturgikusaknak mondhatók, mert valamennyire kapcsolatban vannak a liturgiával. Vannak azonban olyan ájtatosságok, amelyek nem liturgikusak, mert nincsenek közvetlen kapcsolatban a liturgiával. Végül vannak olyanok is, amelyek liturgiaellenesek, mert egyáltalán nincsenek kapcsolatban vagy éppen ellentétben állnak a liturgiával.

A II. Vatikáni Zsinat után A liturgia kapja a központi szerepet, a hívők figyelmét az Úr ünnepeire irányítja. „Az üdvösség misztériumát ünnep-lő időszak (proprium de tempore) elsőbbséget élvezzen a szentek ünnepeivel szemben.” A zsinat a szent személyek ábrázolásáról is úgy rendelkezik, hogy ezek csak mérsékelt számban legyenek, „ne adjanak alkalmat helytelen jámborságra” A szertartásokkal kapcsolatban így nyilatkozik: „A szertartá-sokat tegye széppé a nemes egyszerűség, áttekinthetővé a rövidség, legyenek mentesek a fölösleges ismétlésektől.”

„Hogy válhat a böjt lelkünk javára?” Házi dolgozat Egy-két oldalon fejtse ki: „Hogy válhat a böjt lelkünk javára?” Küldje el a ambrus@seidl.hu címre