Kényszer menetirányváltás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Nyitray Norbert 6. Tétel: Ön egy kisvállalkozás számítástechnikai munkatársa. Munkahelyén mindössze néhány számítógépes munkahely van. Feladata a kisebb.
6.tétel Ön egy kisvállalkozás számítástechnikai munkatársa. Munkahelyén mindössze néhány számítógépes munkahely van. Feladata a kisebb hardveres hibák.
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
Váltóállítás egyedi inverterrel
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Sorrendi (szekvenciális)hálózatok tervezése
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Mikrovezérlők, perifériák laboratóriumi gyakorlat Mingesz Róbert 4. óra Szeptember 24. v
SIMIS-IS biztosítóberendezés Funkcionalitás
Szabványosítás: Meghatározások 4.1 A 42 V-os fedélzeti hálózatban megengedett legnagyobb feszültségek meghatározása A 42 V-os fedélzeti hálózatban fellépő.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Csík Zoltán Elektrikus T
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
Történelmi visszatekintés
Kölcsönös kizárás (bináris és nembináris szemaforok)
Az elektromágnes és alkalmazása
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)
Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág
BME Közlekedésautomatikai Tanszék
Szigeteltsín-vevők biztonsági elvei és problémái
Vezérlés Ha a szakasz modellezhető csupa kétállapotú jellel, akkor mindig alkalmazható vezérlés. Lehet analóg jellemző (nyomás, szint, stb.), de a modellhez.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Mérés és adatgyűjtés Mingesz Róbert 10. Óra Tápegység vizsgálata November 14., 16.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Rétlaki Győző TEB Központ
Elektronikus biztosítóberendezések
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Különleges jelzések.
Biztosítóberendezési ismeretek Sorompók szigetelése
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
JELZÉSI RENDSZEREK Követelmények, osztályozás 2.Jelzők műszaki jellemzői 22 A jelzők vezérlése és ellenőrzése 3.Jelzési rendszerek alapelvei 4.Redundancia,
Biztosítóberendezések szerkesztése
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Vonali sorompó
Emelt sebesség Állomási sorompó
Dominó-70 Szerkezeti elemek
Biztosítóberendezések szerkesztése
Biztosítóberendezések karbantartása
Biztosítóberendezési ismeretek Váltóerők mérése
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Dominó - 70 Szerkezeti elemek
Biztosítóberendezések
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezések szerkesztése 3
Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
A berendezés tervező korszerű eszköztára
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Melyik a megfelelő hibahely kereső módszer?
Grosz Imre f. doc. Sorrendi áramkörök
Automatikai építőelemek 2.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Automatikai építőelemek 2.
A rendszer felépülése Fenntartó – engedélye(k), ha közvetlenül nyújt szolgáltatást Intézmény/ Szolgáltató – székhely típusú szolgáltatás nyújtási hely.
Előadás másolata:

Kényszer menetirányváltás 2017.04.23. Kényszer menetirányváltás Rétlaki Győző TEB Központ

Menetirány váltása szigetelés kikapcsolással 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Menetirány váltása szigetelés kikapcsolással

Jogszabályi háttér: 9276/1 Feltétfüzet + minta kapcsolás 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Jogszabályi háttér: 9276/1 Feltétfüzet + minta kapcsolás 106414/1996. TEBF jóváhagyás

Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Előzmények: 1986 Dombóvár-elágazás – Vásárosdombó kísérleti állomásköz Dr. Pálfalvi Sándor tervei alapján Második foglaltságérzékelés nélkül A két forgalmi szolgálattevő együttes, összehangolt tevékenységével

Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Szükségessége: A foglaltságként jelentkező hibák hatásainak kiküszöbölése A térközre telepített vonali sorompók üzemkészségének megőrzése A vonatok jelzőkezeléssel való közlekedtetése

Feltételek: Második foglaltságérzékelés bevezetése Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Feltételek: Második foglaltságérzékelés bevezetése Független legyen az elsőtől A két rendszer információi összefuttathatók legyenek

Második foglaltságérzékelés: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Második foglaltságérzékelés: A tengelyszámláló: az állomásközt egyben ellenőrzi a kerékérzékelőt mindig ugyanarra a sínszálra célszerű telepíteni egyik állomáson van a központi egysége

Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Ellenőrzés: Az állomásközt ellenőrző, a térközi sínáramkörökkel párhuzamosan működő tengelyszámláló állapotát a forgalmi szolgálattevő részére folyamatosan vissza kell jelenteni azon az állomáson, ahol a tengelyszámláló központi egységét elhelyezték.

Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Ellenőrzés: Ugyanezen az állomáson a forgalmi szolgálattevőnek a szomszédos állomás forgalmi szolgálattevőjével egyeztetve a térközszakaszok foglaltságát visszajelentő jelfogók húzott állapota mellett legyen lehetősége a tengelyszámláló alaphelyzetbe állítására. (Telefonos egyeztetés.)

Követelmények: tengelyszámláló berendezés Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Követelmények: tengelyszámláló berendezés alkalmas kezelő – visszajelentő felület a vonali és a tengelyszámláló berendezés kapcsolata a térközi vágányjelfogók szolgáltatta függőségek ideiglenes áthidalását biztosító vonali áramkör

A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: nem igényelhet sínáramkört, a számlálási pontoknak irányérzékenynek kell lenniük a számláló pontok folyamatos jelenlét– ellenőrzését meg kell oldani olyan módon, hogy a villamosan működőképes érzékelő sínről való eltávolítását is érzékelje

A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: a MÁV hálózatán számolni kell 15 km-t elérő állomástávolsággal, ezért legyen alkalmas ennek áthidalására a számlálómű és a számláló pontok között legfeljebb 2 eret szabad felhasználni A két ér egy vonalkábel érpárat jelent.

A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: a számlálási kapacitás legyen akkora, hogy az állomásközben előforduló legnagyobb tengelyszámot is legyen képes regisztrálni. Az esetleges túlcsordulást a berendezés külön jelezze.

A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: A biztonsági feltételek teljesülését biztonságigazolással, a nagy működési biztonságot minőségellenőrzéssel kell garantálni.

A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás A tengelyszámlálóval szemben támasztott követelmények: Az érzékelő elemek a MÁV-nál használatos sínprofilhoz illeszthetők legyenek. A berendezések üzembe helyezésekor a már meglévő, az átlagosnál magasabb zavartatású MÁV kábelek legyenek felhasználhatók. Az „átlagosnál” nemzetközi összehasonlítást jelent, mert az alkalmazott tengelyszámláló nem hazai gyártmány.

Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Kábelek zavartatása: „Földes” áramkörök (sarkítás állomásról, állomási indítás: A és Vt legyen érpár) 13 kHz sínáramkörök (érnégyes!) Kapcsolóüzemű tápegységek által keltett zavar (SAT-4) Vonali sorompó szaggatott visszajelentése

Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Követelmény: A T1 – T2 – Tcs jelfogók ejtésellenőrzését meg kell oldani.

T1 - T2 - Tcs jelfogók ejtésellenőrzése: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás T1 - T2 - Tcs jelfogók ejtésellenőrzése: A vonali foglaltság érzékelése egy állomásvég esetében az alapáramkör szerint kialakított bekötésű T1, T2, Tcs jelfogókkal nem tekinthető biztonság-technikailag kielégítőnek az alábbiak miatt: A T1, T2, Tcs jelfogók ejtésre ellenőrizve nincsenek, ezért a húzott állapotuk sem adhat megfellebbezhetet-len információt. Azért, hogy ennek ellenére a menetirányváltás feltéte-léül szabott szabad állomásköz állapotot viszonylagos biztonsággal lehessen vizsgálni; mind a kérő, mind a hozzájáruló állomásvégen egymástól független áramkörben működtetett jelfogókkal történik a foglaltság hiányának megállapítása.

T1 - T2 - Tcs jelfogók ejtésellenőrzése: 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás T1 - T2 - Tcs jelfogók ejtésellenőrzése: A két vizsgálat együttesen biztonsággal megállapíthatja az állomásköz szabad voltát. (ld. D-55 0008B-A-605 rajzsorozat!) A vonali áramkörben bekövetkező helytelen működés hatására egy adott térközszakaszt a visszajelentő jelfogója jelezhet nem foglaltnak. Ezért: az egy oldalról történő vizsgálattal egy állomásköz szabad állapotát nem szabad teljes értékűként elfogadni a visszajelentő jelfogók ejtésvizsgálata nélkül! Próbaüzem: Szabadbattyán állomás 2006. február

T1 - T2 - Tcs jelfogók ejtésellenőrzése: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás T1 - T2 - Tcs jelfogók ejtésellenőrzése: 2309: (alapállás ellenőrzés) legalább kijáratra 2605 T2 (5-ös jelleg) + + + Tgsz alap Kér nyg Tgsz alap TE TF TE 2 T2 Mir Bej TE TE TE TE TF 2 Tcs TE TF TF 2605-7: (alapállás ellenőrzés) Kiz visszahúzásakor 2605 Tcs (3-as jelleg) Re TF TF 2 T1 TF TE TE TF

Kialakítás: Elsődleges foglaltságérzékelés: sínáramkörök Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Kialakítás: Elsődleges foglaltságérzékelés: sínáramkörök Másodlagos foglaltságérzékelés: tengelyszámláló (állomásköz vizsgálata egyben) T1 T2 T3 Tcs

Kialakíthatósági változatok: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Kialakíthatósági változatok: A látszólagos foglaltság(ok) hatásának áthidalása csak a két állomásvégen. A vonal nem veszi észre. A „függőség kikerülése” parancs ellenőrzött végigküldése a vonalon. A vonal együtt működik. A második valósult meg.

A függőségek betétele: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás A függőségek betétele: A tengelyszámláló által szolgáltatott „vonal szabad” állapotot a menetirányváltásban a térköz-visszajelentő jelfogók érintkezőivel sorban kell ellenőrizni. A függésnek mindkét menetirány esetén érvényesülnie kell. A tengelyszámláló berendezés helyes működésének ellenőrzése érdekében az általa szolgáltatott „vonal foglalt” információt a vonali ismétlőzár áramkörökben vizsgálni kell.

A függőségek betétele: 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás A függőségek betétele: T2 F Hj Kér T1 Tü T.KO Tcs Tcs Tf A zöld keretbe foglalt érintkezők korábban is az áramkörben voltak. Az F jelfogó működtetése miatt a bal oldali érintőhálózat a korábbiakhoz képest fordítva lett bekötve. M1 M2 F

2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás A nagy „trükk”: 6 Egyvágányú pályán a TM! jelfogó második tekercse nincs bekötve. Az 1 - 4 erek közé kapcsolt tartóáramkör akkor tud kialakulni, ha a fogadó állomáson is TM! kezelést alkalmaztak. A tartó akkor szakad meg, ha a polaritás visszafordul: a dióda lezár. 1 4

Működés: 1. Minden rendszer jó 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Működés: 1. Minden rendszer jó 2. Tgsz. foglalt: menetirány fordítás SziKi kezeléssel 3. Tgsz. foglalt: alapba tétel 4. Térköz foglalt: kényszer menetirányváltás 5. Mindkettő foglalt

2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Követelmények: A rendelkezésre álló ponált és negált információkat biztosító kimenetek mindegyikét fel kell használni; A vonali biztosítóberendezés menetirányváltó áramkörében csak a KMV kezelés időtartamára a térközi szigeteltsínek foglaltságát ellenőrző függőségeket ki kell iktatni; A kiegészítéseket minimális módosításokkal kell megvalósítani.

Megvalósítások: a „nem használt” ér rövidre zárásával 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Megvalósítások: A menetirányváltó áramkörök biztonságosabbá tétele: a „nem használt” ér rövidre zárásával m1 és m2 jelfogók által az 1-es jelleg „darabolásával” emiatt az m1 és m2 jelfogót 3/2-re kellett cserélni (sorosan működik a Tcs csévéjével)

Méretezzünk! Tcs Térköz Sorompó Kérés AM AM km 2/1 F 220 30 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Méretezzünk! 3 4 2 m1 m1 2 1 1 S S F Térköz Sorompó Kérés AM AM km 2/1 F 220 30 4/1 S 245 333 100 3/2 S 270 333 100 2/3 S 330 333 100 3 Tcs 2

A menetirányváltó áramkörök biztonságosabbá tétele: 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás A menetirányváltó áramkörök biztonságosabbá tétele: m2 M1 M2 m1 1 1 M2 M2 M1 M1 3 2 3 m1 3 M2 m2 M1 2 2 S S A menetirány érintők (2 db) zárása nem ellenőrzött. Ezek az érintők a szomszéd szekrényben elhelyezkedő m(x) jelfogó csévéjét tartják rövidzár alatt. (Mindig azt, amelyiknek a következő irányváltás során meg kell húznia - a másik áramköre szakadt.) M2 M1 m1 M1 m2 m1 M2 m2 3 2

2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Megvalósítások: Bejárati menetiránynál a szomszéd állomásról működtetett TM! bevitele az állomásra: 6-os jelleg “átugrató” kapcsolása, vagy külön 6a ér biztosítása (D-70 mindig) beszabályozás 8,7 mA.

6-os jelleg „átugratása”: 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás 6-os jelleg „átugratása”: 6 1 TM! QQ A teljes kapcsolás mellőzve. Lényeg: nem az ÜM egységbeli T1 van a vonali áramkörbe kötve, hanem a bemutatott 2 db jelfogó. 2 t1 2*4000Ω TM! 1 1 s

Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Megvalósítások: Mindkét TM! kezelés meglétének ellenőrzése a közvetítő jelfogó áramkörében. KMV és T.KO. nyomógombjelfogók kölcsönös kizárása: háromszori együttes kezeléssel minden foglaltságot ki lehetne kapcsolni. KMV menetirány függő, ezért a T.KO. is csak kijáratra hatásos.

TM! szinkron ellenőrzése (D-55): Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás TM! szinkron ellenőrzése (D-55): KMV KMV KMV KMV TM! TM! TM!/Be TM!/Ki T.KO T.KO

TM! szinkron ellenőrzése (D-70): Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás TM! szinkron ellenőrzése (D-70): Bek KMV1 KMV1 KMV2 KMV2 TM!/Be TM!/Be2 TM!/Ki TM!/Ki2 (kijárat) M4 TM! T.KO

D-70 vonali csatlakozás: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás ÜT D-70 vonali csatlakozás: TI M2 M2 M2 M2 TMbe TMbe2 Tmki 2 TMki TMbe2 TMbe TMki2 TMki Menetirány: kijárat 1 6a 3 4 6

D70 csatlakozás: MATÜA F 1F 2F 3F 4F 1F 1F 2F 3F F 4F 47  6 W 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás D70 csatlakozás: 1F 1F 2F MATÜA 19 20 21 22 23 3F F 4F 1F 2F 3F 4F F 47  6 W 1000 F 70V

D70 csatlakozás: MATÜA TMK F TMK TMK F F 2F 3F F F 4F 1F 2F 2F 3F 3F 2017.04.23. Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás D70 csatlakozás: MATÜA 7 9 12 14 15 2 16 17 3 13 4 1 6 TMK F TMK TMK F F 2F 3F F F 4F 1F 2F 2F Itt nem szükséges a K mágnes, mert általában az egyvágányú pályán nem szükséges a 2 - 4 ütem váltása. 3F 3F 3F 4F 4F 1a 1c 1e 2f 2d 1g 2h 2b 1a 1c 2b 3c 4b 5c 5a 3a 1.4 1.23-24 1.17-18 ÜA sáv pótló dugó 5.19 5.17 5.21 5.23 5.1

Tengelyszámláló vizsgálata: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Tengelyszámláló vizsgálata: A szigeteltsínek és a tengelyszámláló által szolgáltatott foglaltságok összehasonlítása: F jelfogóval. Tengelyszámláló kimenet ismétlő jelfogók: Tf és Tü. Szinkron működés ellenőrzése: E1 és E2

Tengelyszámláló csatlakozás: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Tengelyszámláló csatlakozás: Foglaltság jelzése Nullázó M1 TKO F TM! 5 2 Tü Tf 2 5 E1 E2 Q P

Együttfutás vizsgálata: Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Együttfutás vizsgálata: 96V= 1000μF 160V 56Ω 3 3 E1 E2 4 4 1000μF 160V 56Ω Q Q F Tü F Tü Tf Tf

Ejtésellenőrzés: KO T1 R F TM! Tü Tf Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Ejtésellenőrzés: T1 R F KO TM! Tü Tf

Visszajelentések: ~ Tz zümmer Vill. E1 E2 E2 E1 E1 E2 KMV Tz Tü Tf Rétlaki Győző: Kényszer menetirány váltás Visszajelentések: Vill. ~ E1 E2 E2 E1 E1 E2 KMV Tz Tü Tf Tz zümmer