A Gólem 8. előadás Az elektromos autó társadalma Nádasi Eszter BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A könyvtár mint közösségi tér
Advertisements

Vizuális képességek fejlődése
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
Az elektromos autó társadalma
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
Városi járművek A egyéni rövid távú közlekedés eszközei.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
2. előadás.
A turizmus rendszer környezete
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Pénzgyárak és problémák Közgazdaságtan alapjai Bevezetés a földrajzba Márton János MFK13F – HUI3O0.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Versenyelemzés 8.fejezet.
The future A jövő.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Bibó István: Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Negyedik előadás Március 11
Alapfogalmak.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Péczeli Katalin előadása
Politikai marketing – kampánystratégiák
Turizmusban az örökségre alapozó közkapcsolati munka célközönségei (Publicurile turismului)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fülemüle informatika verseny
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
1 2 érdekérvényesítés érdekegyeztetés az Európai Unióban 2. alapfogalmak © kurtán sándor 2011.
Ki is az elemző közgazdász?
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A társadalom környezetvédelmi aktivitása Humánökológia 10. előadás.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Az üzleti döntéshozók szerepe és felelőssége Egy fenntartható gazdaság esélyei.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Vállalati stratégia március március március 28.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Minőségbiztosítási ismeretek
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
MGV Zrt. – „Több mint egy bank”
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Okos Jövő Fórum 2015 Smart Future Fórum 2015 Győr A Széchenyi István Egyetem és az Okos Jövő Innovációs Klaszter közös rendezvénye.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
ÖSSZEFOGLALÁS.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Ügyfélelégedettség-építés a HIFI-ben
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Az elektromos autó társadalma
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

A Gólem 8. előadás Az elektromos autó társadalma Nádasi Eszter BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Ígéretes hetvenes évek  ‘ 68-as párizsi diáklázadás megújulásra készteti a francia társadalmat;  Az indusztrializáció (iparosodás) korszakának és a mértéktelen környezetszennyezésnek, úgy tűnik, vége…  A posztindusztriális társadalom háttérbe szoríthatja a fogyasztói társadalmat, minden státusszimbólumával együtt  Lendület: társadalmi struktúra átalakítása  Megjelenhet esetleg egy új autótípus?

Belső égésű motor  Jellemzői: Elavult Erősen szennyező Státusszimbólum Az indusztriális korszak terméke…  Új korszakhoz, új jármű illik! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Elektromos autó  A társadalom megérett rá: Erős társadalmi mozgalmak A posztindusztriális társadalom a küszöbön van  A technológia megérett rá: Az elektronikai telepek és katalizátorok gyors fejlődése  Előnyei: Hétköznapi, egyszerű használati tárgy 90 km/h és környezetbarát A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Kiken múlik a megvalósítás?  EDF Ötletadó, technológiai fejlesztő A világ egyik legnagyobb energiacége  CGE Elektronikai multinacionális vállalat Elektromos motor, akkumulátor  Renault Autógyártó cég (belső égésű motor!) Alváz, karosszéria  Kormány Az önkormányzatoknak nyújtott támogatás A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Egyéb „szereplők”- hozzávalók  Cink-levegő akkumulátorok  Ólomakkumulátorok  Üzemanyagcellák  Katalizátorok  Elektronok A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Nem egy dimenziós történet!  Technológiai megvalósíthatóság: Mérnöki képességek, elérhető ismeretek  Politikai akarat: A kormány és az önkormányzatok támogatása (adott, vagy sem?)  Gazdasági szempontok: A platina katalizátor drága  Társadalmi szereplők igényei: Ahogy a bicikli esetében beszéltünk róla, ezek az igények (nem csak egyénenként hanem) csoportszinten nagyon eltérőek lehetnek Mindenkinek megvan a helye, feladata… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Asszociációs láncok  Az elektromos autó „pusztán” egy technológiai vívmánynak tűnhet, ugyanakkor a társadalmi és technológiai folyamatok egy hatalmas hálóként határozzák meg a történetet  Az egész rendszer egy olyan hatalmas háló, amelyben heterogén elemek keverednek, asszociálódnak (pl. a katalizátorok az EDF „szövetségesei”)  Minden szereplő, legyen ember vagy nem ember, folyamatosan „újraértelmezheti” magát és így az eseményeket (pl. ha a kormány mégsem támogatná a projektet, megváltozna a teljes háló)  A technológiai és társadalmi tényezők a teljes innováció folyamatát áthatják A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mérnökszociológusok A mérnökök is szociológiai vízióval rendelkeznek, amikor a termékeiket elhelyezik a szélesebb társadalmi kontextusban; Az új termék meghatározhatja a társadalmi környezetet, és a mindennapi életet, például:  Papírtérkép vagy okostelefon? Bankba járás vagy bankkártya? Az elektromos autó több dolgot is átalakítana:  A várost: lassabb járművek, tömegközlekedés felértékelődése,  Az utakat: benzinkutak helyett töltőállomások,  A légszennyezés mértékét,  A mindennapokat: lassabb tempó Az elektromos autó bevezetéséhez a társadalmat is át kell alakítani:  Például ebben az esetben az autó megszűnne státuszszimbólum lenni, átértékelődne az autó nélkülözhetetlenségének mítosza  Hogyan fogadná ezt a társadalom? Hiába valósítható meg technológiailag az adott termék, ha:  A társadalom nem alakul át,  Vagy nincs meg mögötte a politikai akarat A termék ezekben az esetekben nem lesz sikeres, ha egyáltalán megvalósul, és nem vetik el a fejlesztési szakaszban

Nem egy dimenziós a történet!  Szociológusok: A társadalom életkörülményeit, lehetőségeit, szokásait meghatározza az a technológiai környezet, amely körülveszi. Fogyasztói szokások, a státusszimbólumok, munkafeltételek stb.  Szociológusok és mérnökszociológusok: A fókusz különbözik a mérnököknél és a szociológusoknál, ugyanakkor a társadalom és a technológia figyelembevétele mindkét csoport számára nélkülözhetetlen Hogyan látták a hetvenes években a fogyasztás dinamikáját a szociológusok? A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Bourdieu és a státusszimbólumok  A társadalomnak sok szegmense van  A szegmensek mindegyikét hatalmi harcok jellemzik, és stratégiai konfrontációk helyszínévé is válhatnak (Pl. politika, tudomány, fogyasztás).  A szegmensek között alárendeltségi és csereviszony áll fent  A hatalom megragadásához szükség van viszonyítási pontra…  A domináns kulturális modell (a felső osztály) köré szerveződik az összes osztály: ez alapján határozzák meg magukat, és különböztetik meg magukat a többiektől. A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék  Mindez a fogyasztás területén a leglátványosabb  A státusszimbólumok határozzák meg a résztvevők szerepét a társadalmi hierarchiában!

Villany vagy benzin? A válasz a társadalmi és technológiai lehetőségektől is függ!  A társadalmi lehetőségektől: A technokraták és döntéshozók a társadalmi mozgalmakkal megegyező igényt fogalmaztak meg  emiatt a konszernek által kiépített státusszimbólum megdöntésének esélye megnő Bourdieu szerint ugyanakkor megmaradnak a státusszimbólumok: ez igaz a N1 szimbólumra, azaz a belső égésű motorra is  ez a Renault-nak kedvezne, hiszen neki nagy költséget jelent az átállás A bourdieu-i modell önmagában még nem vetné el az elektromos autó bevezetését, abban az esetben, ha az státusszimbólummá tudna válni  A technológiai lehetőségektől: Ha a katalizátorok, üzemanyagcellák stb. nem működnek, drágák, vagy nem készülnek el időben, akkor hiába áll készen a társadalom az új technológiára… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Merre tovább? Olajválság igazolni látszik a társadalmi víziót- az olaj éves drágulása: 1972-re 7%, 1973-ra 24%, 1974-re 217%  Üzemanyag cellák fejlődése töretlen  A társadalom számára elkerülhetetlen a változás  Elég egy ellenállási pont, amely megtorpanásra késztetheti a projektet… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Megtorpanási szakasz  Ez egy háborús kifejezés: A nem várt ellenállási pontra utal Hiába halad töretlenül egy háború, bármilyen apró rész a teljes gépezetet megállásra késztetheti  Az elektromos autó esetében több fronton kell egyaránt jól teljesíteni: Gazdasági Politika Társadalmi Technológiai, stb.  Ha az egyik ilyen „front” elakad  az egész projekt elakad…  „Mint a gerillaháborúban, az ellenállás spontán és váratlan módon bukkant fel számos területen” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Megtorpanási szakasz élesítve…  A katalizátorok megmakacsolták magukat A platinával szemben ugyan sokkal olcsóbb Gyorsan szennyeződnek és hamar használhatatlanná válnak A tömegpiac esélye csökken, rövid távon nem találnak más olcsó helyettesítő megoldást EDF azonban még kitart és kutat  A Renault ellentámadásba lendül A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A hetvenes évek vége...  Az olajárak 1978-ig mérsékelten csökkenni kezdenek Ez elég idő ahhoz, hogy a Renault az elektromos kisautó fejlesztéseit a környezetbarát, olcsó, de benzines kisautókba fordítsa óriási sikerrel  Re-indusztrializáció Kevésbé szennyező autókkal álltak elő Az új technológiával az árakat is alacsonyan tartja És a kocsi státuszszimbólum jellegére is odafigyel (pl. F1)