XIX. Szabadkai Nyári Akadémia „Értékformálás az oktatásban” 2015. augusztus 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

AZ EGRI VÁR ÉS ERŐDRENDSZER TURISZTIKAI ATTRAKCIÓINAK FEJLESZTÉSE
Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Észak-Magyarország Turisztikai Régió
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
Világörökségünk A budai vár.
NYUGAT-DUNÁNTÚL, AZ ERŐT ADÓ RÉGIÓ
II. A turizmus rendszere
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
Lakner Zoltán.
Promóciós eszközrendszerünk
A Budapest-Közép-dunavidéki Regionális Marketing Igazgatóság 2009 évi tevékenysége. MagyarországBudapest-Közép-Dunavidék április 20. Domonyvölgy.
Tisza-tó, mint kerékpáros régió
DAOP turisztikai pályázatok Előadó: Fekete Klára DARFÜ Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft július 29.
„HUNGARIKUMOK A PARLAMENTBEN” A HERENDI PORCELÁNMANUFAKTÚRA, MINT A „MAGYAR ÖRÖKSÉG” RÉSZE szeptember 26.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
Világörökség 2012 A Várnegyed bemutatása. Az örökség olyan érték, amelyet a gyermekek a szüleiktől kapnak, s megőrzik azt saját gyermekeiknek.
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
Zsidónegyedek és zsinagógák. BerlinBudapest  Múzeum  Vallási funkciót nem tölt be  Vallási és kulturálisközpont  Turisztikai központ  Emlékhely.
A világ legnépszerűbb turisztikai desztinációi Készítette: Gyarmati Zoltán Hajdú Júlia.
Budapest mint világváros
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Budavári Palota funkciójának, struktúrájának fejlesztése
Dr. Faragó Hilda, az Országos Idegenforgalmi Bizottság titkára
Közép-Magyarország turisztikai régió vonzerői
A turizmus alapfogalmai
Budapest turisztikai marketingje
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Budapest turisztikai marketingje
Görögország vonzerői Andalits Alexandra.
K ESZTHELY TURIZMUSA K ESZTHELY FÖLDRAJZA Balaton nyugati végén, a Keszthelyi-öböl partján, a Zala folyó torkolatától északra fekszik A környéken.
Budapest.
Budapest turisztikai marketingje
Katona András Magyar Turizmus Zrt.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Dél-alföldi Regionális Marketing Igazgatóság
Kultúránk és örökségünk mint turisztikai vonzerő Kaposvár, május 28.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Turizmus gazdaságtan 3..
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Turisztikai termékfejlesztés feladatai. A projekt célja: Vendégforgalom növelés - a múzeumokban, kiállítóhelyeken - a szálláshelyeken, turisztikai szolgáltatóknál.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A kulturális turizmus trendjei és a
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
Idegenforgalom Láss világot….. Turizmus A turizmus fogalmán egyrészt az ember állandó életvitelén és munkarendjén (lakásán és munkahelyén) kívüli valamennyi.
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
Vonzástényezők vizsgálata két fürdőváros példáján
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
ÖRÖKSÉGGAZDÁLKODÁS ÉS ÉRTÉKTEREMTÉS VESZPRÉMBEN. AZ 1000 ÉVES VESZPRÉM „A KIRÁLYNÉK VÁROSA” –A történelmi múlt fontossága Két pólusú városi struktúra.
Tiszafüredi Halas Napok
Utazás Budapest. Helyszín, időpont Idén, 33-dik alkalommal, március 5-7 között kerül megrendezésre a Hungexpo budapesti vásárcsarnokban, Budapest.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Miért a témaév?. Miért a témaév? A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait: 2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút.
KERESLET ÉS KÍNÁLAT AZ EGÉSZSÉGTURIZMUSBAN 3. Előadás/Szeminárium
A világ 7. legszebb villamosvonalán
TOURINFORM IRODA BADACSONY SZIGLIGET
Kovács Györgyi Budapest Kártya Divízió Vezető BFTK Nonprofit Kft.
Világörökségek Magyarországon
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
1. ábra: Vízparti úti célok - spontán asszociációk Forrás: saját szerkesztés 10% 4% 2% 1% Első helyen említettEmlítések összesen 30% 20% 10% 1% Passzív.
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
Kulturális turizmus Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Turisztikai szakértő.
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
A határtérség.
Európai Unió kulturális politikája
Domjánné Dr. Nyizsalovszki Rita
Előadás másolata:

XIX. Szabadkai Nyári Akadémia „Értékformálás az oktatásban” augusztus 12.

Témaválasztás indoklása személyes érintettség a turizmus, mint nemzetgazdasági tényező szerepe értékformálás - élménytársadalom - élménygazdaság – turizmus oktatás és turizmus: közös az interpretáció fontossága Célok fogalmi háttér bemutatása nemzetközi trendek felvázolása Budapest kulturális turizmusának vizsgálata Kutatásmódszertan szekunder nemzetközi és hazai statisztikák (UNWTO, Euromonitor/Eurobarometer, KSH) tanulmányok, cikkek (Turizmus Bulletin/Turizmus Trend/nemzetközi szaksajtó) primer terepszemle hallgatói kutatások (szakdolgozati konzultáció) Problémafelvetés Létjogosult-e ma a kulturális örökség hagyományos értelmezése, illetve milyen lehetőségei vannak a kultúra turisztikai bemutatásának a tinédzser-fiatal felnőtt korosztály számára?

A kultúra és a turizmus fogalma Kultúra: azon képességek,(anyagi, viselkedésbeli, szellemi) teljesítmények, társadalmi intézmények stb. összessége, melyek megkülönböztetik az embert az állatvilágtól és amelyek révén a történelem folyamán természeti állapotából kiemelkedett (MTA Magyar Nagylexikon) a magas- és a tömegkultúra hozzáférhetősége és átjárhatósága Turizmus: a személyek lakó- és munkahelyén kívüli minden szabad helyváltoztatása és azokból eredő szükségletek kielégítésére létrehozott szolgáltatások (WTO 1989) gazdasági jelentősége: a világ GDP-jének 9 %-a, exportjának 6%-a (1400 milliárd USD), 11-ből 1 munkahely, 1087 millió nemzetközi turistaérkezés szabadidő, diszkrecionális jövedelem, motiváció szabadidős és hivatásturizmus / belföldi és nemzetközi, aktív és passzív turizmus / tömeg- és alternatív turizmus

A kultúra fogalma a turizmusban (MT Zrt. 2008) Kultúra-asszociációk: 3. helyen: hagyomány, tradíció 5. szórakozás, szabadidő, kikapcsolódás, társasági élmény 6. kulturális rendezvényen való részvétel 7. városlátogatás 9. emlékmű, műemlék, látnivaló felkeresése 11. vallási emlék/központ felkeresése 12. történelmi háttér, történelmi hely, történelmi emlék megtekintése 13. tanulási lehetőség, információgyűjtés 17. a múlt megismerése, gyökerek, szellemi örökség 17. fesztiválon, rendezvényen, programon, koncerten való részvétel

Vonzásintenzitás: 2. helyen: vár, kastély, kúria 3. történelmi városrészek 4. világörökségek 9. történelmi fürdők 10. egyházi műemlékek 11. múzeumok, kiállítóhelyek 12. gasztronómia 18. fesztiválok, rendezvények 19. tematikus utak 25. zarándoklatok Fontos tényezők: 6. helyen: jó karban tartott, szép épületek, épületegyüttesek 7. közérthető., érdekes feliratok, táblák 11. ismeretbővítési lehetőség 13. a kulturális látnivalók érdekes, élményszerű bemutatása 16. a helyszínhez kapcsolódó történetek, legendák bemutatása

A kulturális turizmus Fogalma egyediség, fenntarthatóság, marketingszemlélet fontossága / központi eleme a turista legszélesebben értelmezett intellektuális igényeit kielégítő vonzerő (Michalkó-Rátz) kultúrák megismerése, kulturális eseményeken való részvétel illetve kulturális attrakciók meglátogatása által (NKÖM) Kínálata épített és tárgyi értékek (építészet) a mindennapi élethez kapcsolható kulturális értékek (gasztronómia) rendezvények, fesztiválok, hagyományőrző események Főbb trendjei örökségturizmus / világörökség-turizmus vallási turizmus városlátogató turizmus eseményturizmus gasztroturizmus film- és bestseller-turizmus „sötét turizmus” katasztrófa-turizmus….

A városi turizmus A következő 20 évben az összes utazás 1/5-e / kevésbé válságérzékeny és kevésbé szezonális Diszkont légitársaságok / city break A városok turisztikai szempontú csoportosítása: kulturális örökség / kulturális örökség+művészetek / kulturális örökség+kreatív iparágak (WTO-ETC) kultúrtörténeti / arculatváltó / új / üdülő / speciális vonzerejű (Zátori) Indikátora: az 5A-modell (UNWTO-ETC-Zátori) vonzerő (attractions) tevékenységek (activities) megközelíthetőség (access) szálláslehetőségek (accomodation) kiegészítő szolgáltatások (ancillary services) + hangulat + egyedi élményígéret

Budapest turizmusa Budapest trendi A második legjobb város (Condé Nast Traveler, 2013) 2012-ben a világ 100 leglátogatottabb városának listáján megelőzte Bécset (27. hely) Sokasodó legek (a világ legjobb bárja és legszebb kávéháza, egyik legszebb villamosvonala és strandfürdője, legszebb uszodája, legjobb folyami kikötője…) A számok tükrében Budapest-Közép-Dunavidék turisztikai régió: az érkezések 40%-a, ebből 90%-a a fővárosban / a vendégéjszakák 58%-a 2014-ben több, mint 4 millió turista átlagosan 2,4 nap tartózkodási idővel

Budapest kulturális kínálata I. 1. Budai Vár és Mátyás-templom 2. Széchenyi lánchíd 3. Országház 4. Hősök tere 5. Szent István-bazilika 6. Andrássy út 7. Dohány utcai zsinagóga 8. Margitsziget 9. Budapest gyógyfürdői 10. Gellérthegy és Citadella (Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ) 1. Halászbástya 2. Országház 3. Gyalogtúrák 4. Duna 5. Cipők a Duna-parton 6. Várhegy 7. Gasztrotúrák 8. Privát túrák 9. Szent István bazilika 10. Faust borozó (11. Szimpla) (12. Szabadulós játékok) (TripAdvisor)

Budapest kulturális kínálata II. A „must-see”-k látogatóbarát kialakítása Ikonikus épületek, múzeumok szolgáltatásainak célcsoportokra szabott bővítése „edutainment” interaktivitás látogatóközpont kialakítása

Műemlékek turisztikai funkciójú átalakítása

Jövőbeli fejlesztések Liget Budapest projekt Budavári Szent György tér projekt 2017-es vizes világbajnokság

Budapest kulturális kínálata III. Alternatív/tematikus városnéző túrák Tematikus utak/séták Egyediség Élményalapú megközelítés

Budapest kulturális kínálata IV. Világháborús/hidegháborús turizmus Háborús/katonai emlékhelyek, objektumok Nosztalgikus megközelítés: szocreál és retró

Budapest kulturális kínálata V. Fesztiválok (programturizmus) Zenei / összművészeti Gasztronómiai / hungarikumok szerepe Népművészeti Zsidó-keresztény ünnepkörhöz kapcsolódó

Budapest kulturális kínálata VI. Romkocsmák Alternatív szórakozóhelyből nemzetközi vonzerő Városnegyed-rehabilitáció és hostelbumm

Az interpretáció szerepe Mire emlékszik a látogató? (Megközelíthetőség, higiénia) Tevékenységekben való részvétel Társaság Információ (tanulás) (Épített környezet) Személyes tapasztalatok (vendégszeretet) Kultúra (Természeti környezet)

Konklúzió A korszerű, ellenőrizhető látogatófogadás és interpretáció feltételei Látogató/interpretációs központ Több nyelvű multimédiás interpretációs eszközök Övezetkijelölés, bejárási terv Időszakos kiállító tér Tematikus vezetések Rendezvények társművészetek, gasztronómia etc. bevonásával Kiegészítő funkciójú terek (vendéglátás, shop, panorámaterasz, etc.) Parkosítás

Marketing szerepe