A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA - VIZEK MENNYISÉG VÉDELME,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A dereguláció, célja, megtett lépések és elért eredmények
A VÍZ KERETIRÁNYELV VÉGREHAJTÁSÁNAK AKTUÁLIS PROBLÉMÁI Magyar Hidrológiai Társaság Szegedi Területi Szervezet Szeged, január 24.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Környezetkárosító támogatások a magyar költségvetésben Konferencia 2004 szeptember 2-3 Budapest Ungvári Gábor MAKK - Magyar Környezetgazdaságtani Központ.
Felszín alatti vizek minősítése
Felszín alatti vizek védelme
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÉS VÍZMINŐSÉGVÉDELEM (BMEEOVK AKM2)
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
Paradigmaváltás a területi vízgazdálkodásban Prof. Dr. Ligetvári Ferenc ICID tiszteletbeli alelnöke Budapest2012.
Paradigmaváltás a területi vízgazdálkodásban Prof. Dr. Ligetvári Ferenc ICID tiszteletbeli alelnöke Budapest2012.
"Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa. Az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával." „Célkeresztben.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme HASZNOSÍTHATÓ KÉSZLET HASZNOSÍTHATÓ KÉSZLET Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia
Nemzetközi folyamatok a globális vízgazdálkodás terén Baranyai Gábor Igazságügyi Minisztérium.
Sík- és dombvidéki vízrendezés
„ VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
VíZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI ÉS ÁRVÍZKOCKÁZAT-KEZELÉSI TERVEK összehangolása ORSZÁGOS FÓRUM A VGT2 és AZ ÁKKT1 ÖSSZEHANGOLÁSA Simonffy Zoltán.
GAZDASÁGI ELEMZÉS A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRTÉKELÉSÉRE GAZDASÁG- SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÚJDONSÁGOK A VGT2 INTÉZKEDÉSI PROGRAMJÁBAN.
FELSZÍNALATTI VIZEK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK KÉMIAI ÁLLAPOTA, MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK SZŐCS TEODÓRA MAGYAR.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ–GAZDÁLKODÁSI ÉS AZ ÁRVÍZI KOCKÁZAT KEZELÉSI TERVEK ÖSSZEHANGOLÁSA ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
Az önkormányzatok településfejlesztési
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
JELENTŐS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROBLÉMÁK ÉS SZEREPÜK A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SORÁN A módszertan és a feltárt jelentős vízgazdálkodási problémák.
Az új Vidékfejlesztési Program
DRÁVA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A DÉL-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS FÓRUMA Vízgyűjtő-gazdálkodási.
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG SZAKMAI FÓRUMA FELSZÍNI.
A VGT végrehajtása – A felszín alatti vizekkel kapcsolatos lehetséges intézkedések.
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS FÓRUMA Vízgyűjtő-gazdálkodási.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VÍZMINŐSÉG-VÉDELMI JOGSZABÁLYOK MÓDOSÍTÁSI.
BALATON RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS FÓRUMA Vízgyűjtő-gazdálkodási.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA - VÍZMINŐSÉG-VÉDELEM,
A TISZA RÉSZVÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP – TISZA - VIDÉKI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TERMÉSZETVÉDELMET, VÉDETT TERÜLETEKET ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM A FELSZÍNI VIZEK ÖKOLÓGIAI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A KOMMUNÁLIS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
A VGT MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI - VIZEK MENNYISÉG VÉDELME, VÍZHASZNOSÍTÁS, BELVÍZGAZDÁLKODÁS” ORSZÁGOS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
Simonffy Zoltán* - Rákosi Judit*: Vízgazdálkodási célok és a vízgyűjtő-gazdálkodási terv.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Felszíni vízminőséggel és a hidromorfológiai állapotjavítással kapcsolatos intézkedések tervezése a VGT-ben VÍZMINŐSÉGI MODELL ALKALMAZÁSA PONTSZERŰ.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Az agrárágazat és az aszály
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
ÉRTÉKELEMZÉS ÉS VÍZGAZDÁLKODÁS
Előadás másolata:

A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA - VIZEK MENNYISÉG VÉDELME, VÍZHASZNOSÍTÁS, BELVÍZGAZDÁLKODÁS ORSZÁGOS FÓRUM SZEPTEMBER 2. AZ AGRÁRIUMOT ÉRINTŐ VÍZÁRPOLITIKAI ÉS EGYÉB GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI JAVASLATOK UNGVÁRI GÁBOR, RÁKOSI JUDIT

A vízvagyon: a víz, a vizet adó ökoszisztéma és a hasznosítást szolgáló épített infrastruktúra együttese A VKI meghatározza a vízvagyon megőrzéséhez szükséges három alapvető feltételt, amelyeknek meg kell jelenniük a vízhasználók gazdasági döntéseiben: Az épített Infrastruktúra megőrzése (VKI kifejezés: pénzügyi költség megtérülése) A vízkészlet ökológiai jellemzőinek megőrzése (VKI kifejezés: környezeti költség megtérülése) A vízkészletek mennyiségi megőrzése és készlet-használat a legnagyobb hozzáadott értéket adó tevékenységek számára (VKI kifejezés: készlet költség megtérülése) A célok megvalósításának terhe és az ország gazdasági lehetőségei közötti különbség feloldásának protokolljai (ún. mentességek, aránytalan költségek) Halasztási lehetőségek (időbeni mentességek), alacsonyabb szintű célok, erősen módosított víztestek lehatárolása Tervezési ciklusok 2015-ig, 2021-ig, 2027-ig A VÍZ KERETIRÁNYELV (VKI) CÉLJA A VÍZVAGYON MEGŐRZÉSE ÉS HASZNOSÍTÁSA 2

Biztosítani kell, hogy a vízkivétel hatásos engedélyezés, mérés és ellenőrzés mellett történjen A vízhasználatok gazdasági elemzését végig kell vinni, beleértve a pontszerű és diffúz szennyezések környezeti és erőforrás költségeinek számítását is, hogy biztosítani lehessen a víz szolgáltatások megfelelő szintű költségmegtérülését. Biztosítani kell, hogy a 2. VGT-ben szükség szerint akár az egyes gazdák is kötelezhetőek legyenek a tápanyag terhelés és a növényvédő-szerek diffúz kibocsátásainak csökkentésére a VKI célok elérése érdekében Átgondolandó, hogy a mezőgazdasági vízárak hiánya indokolt-e. Ezzel a témával foglalkozni szükséges a 2. VGT-ben. Meg kell vizsgálni és előtérbe kell helyezni a zöld infrastruktúra használatát és/vagy a természetes vízvisszatartási lépéseket, Megfelelő módszertant kell alkotni az „erősen módosított víztestek” kiválasztási folyamata számára A BIZOTTSÁG ÉRTÉKELÉSE A VGT 1. KÖRÉRŐL (2009) 3

A VGT2 ÚJ ELEME: EX ANTE FELTÉTELEK A VP ÉS A KEHOP FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁRA Ex-ante feltétel, A vízdíjpolitika ösztönözzön –a vizek hatékony használatára –a vízhasználatok megfelelő hozzájárulására a költségekhez, a költségmegtérülés biztosítására –Szennyező fizet elv alkalmazása Legalább az ERFA és KA által támogatott ágazatokra érvényes, kiemelt szerepe van a mezőgazdaságnak. –EMVA prioritási tengelyek: (2.) Versenyképesség fokozása…., (4) A mezőgazdaságtól és az erdészettől függő ökoszisztémák állapotának helyreállítása, megőrzése és javítása. (EMVA 60%-a) –KEHOP prioritási tengelyek: (1.) A Klímaváltozás hatásaihoz való alkalmazkodás, (2) A települési vízellátás, szennyvízelvezetés- és tisztítás, szennyvízkezelés fejlesztése 1121/2014. (III. 6.) Korm. Határozat, –Koncepció a kormány számára: december 22. –Hatálybaléptetés: július 1. 4

A TERÜLETI VÍZGAZDÁLKODÁS ÉS A MEZŐGAZDASÁG SZEMPONTJÁBÓL RELEVÁNS VKI ELEMEK Mezőgazdasági vízszolgáltatás –Pénzügyi költségmegtérülés (infrastruktúra fenntartása, működési költségek fedezete) Felszíni vízkészlet elosztása –Erőforrás költségek megtérülése Diffúz szennyezés –Szennyező fizet elv érvényesítése –Víztestek jó ökológiai állapotának elérését akadályozó terhelés Belvíz elvezetés –Víztestekre jelentős terheléssel járó vízhasználat, ahol indokolt lehet ösztönző árazás alkalmazása, vagy bizonyítani kell, hogy alkalmazásra kerül az ösztönző árazással egyenértékű alkalmazkodást kiváltó intézkedés A vízfolyás arculata – hidromorfológiai problémák – jelentősen átalakított természetes víztestek esetén –Jó ökológiai állapot elérését akadályozó igénybevétel (lefolyási kapacitás kiépítettség) 5

Mezőgazdasági vízszolgáltatás Vízkészlet-gazdálkodás Diffúz terhelés 6

KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS A MEZŐGAZDASÁGI VÍZSZOLGÁLTATÁSNÁL A mezőgazdasági vízszolgáltatás költségmegtérülési mutatói: –2012-ben 78%, 2013-ban 115%. –A közvetlenül felmerülő költségeket a szolgáltatásból származó díjbevétel mindkét évben fedezte. –A változást a szolgáltatás költségei között szereplő általános vízügyi igazgatási költségeknek az időjárás függvényében hullámzó nagysága okozza. A mg. nem fizet 2005-től VKJ-t és 2014-től már szolgáltatási díjat sem, ami ellentétes a VKI-val és veszélyezteti az EU-s források felhasználhatóságát (Ex ante feltétel). 7

VKJ TERHELÉSE A MEZŐGAZDASÁGBAN 2013 Vízkészlet járulék jelenleg a nem felszíni vízkészletek után Felhasználási aránynál alacsonyabb befizetési arány A VKJ súlya nagy az ágazat hozzáadottértékéhez képest.

AZ ÖNTÖZŐ ÉS HALÁSZATI CÉLÚ VKJ HATÁSA Öntözési cél, korábbi díjtétel – csekély terhelés növekedés Halászati cél, korábbi és csökkentett díjtétel is – számottevő növekedés, ágazati összehasonlításban magas terhelés. –0Ft/m3 közeli kedvezményes díjtétel bevezetése lehet a megoldás a vízzel bőven ellátott időszakban kivett mennyiség után

AZ ÖNTÖZÉSI DÍJ MEGFIZETHETŐSÉGE VKJ NÉLKÜL A vízszolgáltatás ára, és a vízszolgáltatás költségének részaránya a termelési költségekben jelentős eltéréseket mutat Vízszolgáltatási díj átlagosan 5-7 Ft/m3 díj –szélsőértékei: 1-3 Ft/m3-től 20-25Ft/m3-ig Területre vetítve: 2-7 ezer Ft/hektár Az öntözőberendezések üzemeltetési költsége átlagosan ezer Ft/hektár Az öntözési díj az öntözés teljes költségének 2-8%-a Technológiába integráltan megéri öntözni, de a feltételes öntözés gazdaságilag nem megtérülő Az öntözés átstruktúrálása elsősorban (mező)gazdasági érdek. Konfliktus a VGT szemlélettel – mivel a készletek korlátosak, de a hatékony készletfelhasználás saját érdekünk. Alapadatok: Vízhasználat és öntözésfejlesztés a magyar mezőgazdaságban Agrárgazdasági Kutató Intézet

A VKJ ÉS A VÍZSZOLGÁLTATÁS DÍJÁNAK EGYÜTTES HATÁSA A fajlagos költségek nagyon jelentősen szórnak – nem általánosítható A fajta választás, az adottságok és a termesztés technológiája a döntő faktor a teher nagyságában

JAVASLAT A MEZŐGAZDASÁGI VÍZSZOLGÁLTATÁS DÍJPOLITIKÁJÁRA A mezőgazdasági vízszolgáltatás árazása a jelenlegi 115/2014. (IV. 3.) Korm. Rendelet módosításával –Mennyiség arányos költségfelosztás – használó fizet –A közérdekű vízhasználatokra eső finanszírozási hányadot a központi költségvetésnek kell állnia. (Pl vízpótlás a jó ökológiai állapot érdekében,) –Az infrastruktúra fenntartása során nevesített állami finanszírozás, ha használói hozzájárulás is történik Új érdekvédelmi feladatok: –A szolgáltatási díjak, a szolgáltatás hatékonyságának felügyelete, –Az infrastruktúra-társfinanszírozás megvalósulásának ellenőrzése 12 Forrás: Vízgazdálkodási évkönyv, KÖTIVIZIG, 2013.

AZ ELŐADÁS TÉMÁI A Víz Keretirányelv és a VGT Mezőgazdasági vízszolgáltatás Vízkészlet-gazdálkodás Diffúz terhelés 13

VÍZKIVÉTELEK ÉRTÉKELÉSE

Ökológiai vízigény meghatározása Hasznosítható készlet meghatározása Ha a vízkivételek nagyobbak, mint a hasznosítható készlet, akkor jelentős a vízhasználat Ha a vízkivételek elérik a hasznosítható készlet 90%- át, akkor fontos a vízhasználat Mesterséges csatornákon szabályozott a vízszolgáltatás, de a vízszállítás kapacitás függő VÍZKIVÉTELEK és KÉSZLETEK ÉRTÉKELÉSE 68 víztesten vízkivételeket csökkenteni kell, 13- nál alig maradt kiadható készlet, 132-nél nincs készlet, 86 mesterségesnél az elégtelen kapacitások korlátozzák csak a vízellátást

A FELSZÍNI KÉSZLETEK HASZNOSÍTÁSÁNAK JAVÍTÁSA Nem feltétlenül készlet hiány, hanem készlet allokációs probléma –Nem ott és nem akkor áll rendelkezésre –Elkerülhető a VGT készletköltség megtérülésére vonatkozó elvárások érvényesítése A ténylegesen hasznosított mennyiség növelése érdekében: –A lekötött, de nem hasznosított készletek csökkentése – ösztönzés vagy adminisztratív elvonás –Illegális használatok visszaszorítása (felszín alatti is) –Öntözés-technológiai fejlesztések támogatása (Vidékfejlesztési Program)

FELSZÍNI KÉSZLETEK SZEZONÁLISAN KIEGYENLÍTETTEBB HASZNÁLATA A lekötés jelenleg a teljes öntözési időszakra az időszaki minimum készlet alapján történik. Javaslat: A Lekötési időszak kettéosztása –Nyári, vízhiányos időszak elkülönítetten, –Készlettel bővebben ellátott időszakban magasabb lekötési lehetőség –Kedvezményes hozzáférés lehetőségének kiterjesztése a belvíz- védekezési időszakon túl is, ha a szolgáltatónál többletköltséggel nem járó vízkivételre van lehetőség és a tápláló vízfolyásban van szabad készlet Rugalmasság javítása: Lekötési jogosultság forgalmazhatósága egy vízpótló rendszeren és egy lekötési időszakon belül, a már lekötéssel rendelkezők között –Megteremti az egyéni érdekeltséget a vízmegőrzésre (készlet bővítés) Ha az eddigi intézkedések nem elegendőek és/vagy jelentősen nőnek az igények akkor kell, hogy sor kerüljön a lekötési jogosultságok újra elosztására. 17

AZ ELŐADÁS TÉMÁI A Víz Keretirányelv és a VGT Mezőgazdasági vízszolgáltatás Vízkészlet-gazdálkodás Diffúz terhelés (Belvíz) 18

Tápanyagterhelés hatáselemzése modellezéssel Nitrát diffúz szennyezés uralkodóan a talajvizen keresztül közvetetten terheli a felszíni vizeket Foszfor szennyezésben kicsit nagyobb a belterületi pontszerű és diffúz források aránya foszfor nitrát MONERIS modell EU által elfogadott (ICPDR fejlesztés) Ponszerű és diffúz terhelések / felszíni és felszín alatti transzport együttes elemzése

DIFFÚZ TERHELÉSEK KEZELÉSE ÚMVP tapasztalat: –A tápanyagbevitel csökkenésével a felszíni vizek terhelésében érdemi hatás nem volt elérhető –Művelési ág/mód változtatást célzó önkéntes ÚMVP intézkedések hatása mérsékelt volt –A területi megoszlást tekintve a célprogramokba bevont területek 23%-ának nem volt számszerűsíthető hatása a terhelés csökkentére. Mérsékelt hatást nagyjából a támogatást kapott területek 55%-a ért el, jelentős hatást az összes terület 19%-a ért el. Konklúzió 1: A vizek terhelésének csökkentése nem elkerülhető Konklúzió 2: A transzport folyamatokra kell fókuszálni Gazdálkodók és hatóságok együttműködésére van szükség az intézkedések prioritásának meghatározásában –Mindkét fél számára alacsonyabb adminisztrációs költség –Mindkét fél számára kiegészítő hasznok lehetősége 20

A LEHETSÉGES INTÉZKEDÉSEK KÖRE ÚMVP tapasztalat: Az önkéntes vállalás (támogatás a VP keretében) nem vonzó –Mindig van jobban fizető agrár-támogatási lehetőség –de folytatni kell. Megoldási lehetőségek: Önkéntes megállapodások: A zöldítési kötelezettségek és a VP agrárkörnyezeti programjainak vízvédelmi szempontú kialakítása –Tájszerkezeti szempontok a kialakításnál –Jelentős szerep a szaktanácsadói hálózat számára a területi vízügyi szervezetekkel együttműködve Vízvédelmi szempontok formalizált érvényesítése a zöldítési feltételek között (nem a méret, hanem az elhelyezkedés szempontjából) A vízelvezetési szolgáltatás árpolitikáján keresztül – összekapcsolva a belvíz probléma kezelésével –A közérdekű feladatok lehatárolása –Az összes használó bevonása a finanszírozásba –Differenciált árképzés az időzíthető vagy elkerülhető vízelvezetés esetében

TOVÁBBI LEHETSÉGES INTÉZKEDÉSEK Az agrárpolitika és a vízpolitika eltérő megítélést alkalmaz –Agrárpolitika – támogatás a célok érdekében –Vízpolitika – terhelés és használat szempontú megközelítés A terhelő / szennyező fizet elv alkalmazása –Vízterhelési díj meg nem gátolt diffúz terhelés esetén –Terület nagysága, terhelés nagysága a gazdálkodási napló alapján –Mentesség lehetősége ökológiai fókuszterületek és a vizek mentén vízvédelmi zónák megfelelő kialakítása esetén Nemzetközi tapasztalat – termékdíj, műtrágya adó – nem lenne célravezető az alkalmazása

A VGT víztest minősítése – általános környezeti állapotot tükröz: VKI kötelezettség, de közérdek is a komplex állapotjavítás – az alkalmazkodás elkerülhetetlen. Az alkalmazkodás költséggel jár, ezért érdekellentétek forrása, de Potenciálisan a közgazdasági szabályozó-eszközök járnak a legkisebb alkalmazkodás költséggel Közgazdasági szabályozóeszközök hasznos eszközei a közös megvalósítások érdekalapú összehangolásának Az alkalmazkodás új lehetőségeket is megnyit az érintettek számára. Agráriumon belüli agrár-ökológiai szolgáltatások nyújtása (a jó adottságú területek intenzívebb használata a rosszabb adottságúak kompenzálásával) zöldítés, erózióvédelem olcsóbb megvalósítása, hatékonyabb vízkészlet-gazdálkodás és belvíz kezelés Pontszerű tápanyagterhelések kiváltását nyújtó területhasználati megoldások Közjóléti szolgáltatások – élhető, addicionális gazdasági tevékenységekre alkalmas mikrokörnyezet és táj kialakítása. Árvízkockázat és aszálykockázat csökkentését nyújtó szolgáltatások tájszerkezeti megoldásokkal A KÖZGAZDASÁGI SZABÁLYOZÓ-ESZKÖZÖK ALKALMAZÁSA NEM ÖNCÉLÚ 23

A tervezési folyamatnak ebben a fázisában az egyeztetések célja a mezőgazdaság stratégiai céljaival összehangolható intézkedések kialakítása.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!