Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban 2015.05.15. TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az internetezők véleménye a magyarországi vállalatok ügyfélkezeléséről. Az Infoteka Kft. – a Sugar CRM partnerje - magyarországi képviseletének megbízásából.
Advertisements

Számadás a talentumról
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
Mennyire szolidáris a magyar társadalom? Alapjövedelem, közmunka, segélyezés április 25. Előadó: Závecz Tibor.
Tehetség kutatás a MATEHETSZ számára
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Vélemények a tehetségről
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Tehetségazonosítás gyakorlata
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Jól látható, hogy a vendéglátás-idegenforgalom, és a mezőgazdasági szakmacsoportok a legelérhetőbbek, illetve legkeresettebbek. Ezeket a gépészet és a.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2009 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Statisztikai alapfogalmak
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Internet a családban Székely Levente –
Ápolói hivatás megítélése középiskolás korúak körében
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A 18 éves korra emelt tankötelezettség és a könnyen lemorzsolódó tanulói csoportok Mártonfi György Budapest november 4.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK ÉS A VÁLLALKOZÓK LAKOSSÁGI MEGÍTÉLÉSE, NEGATÍV SZTEREOTÍPIÁK VIZSGÁLATA LAKOSSÁGI KVANTITATÍV FELMÉRÉS KUTATÁSI RIPORT JÚLIUS.
Okos városok és technológiák a társadalom szemszögéből
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Előadás másolata:

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Tehetség kutatás a MATEHETSZ számára A felmérés összefoglaló eredményei

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Tartalomjegyzék 1 A kutatás háttere, célja, módszere A tehetség definíciója, a tehetséghez való viszony A tehetség felismerése 19 4 A tehetség érvényesülése illetve elkallódása26 5 A tehetség gondozása35 6 A Tehetségpontok és a tehetseg.hu weboldal ismertsége 45

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A kutatás háttere, célja, módszere

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Módszer CAWI Reprezentativitás országos, nemre, korra, iskolai végzettségre reprezentatív minta Alminták és mintaméretek Felnőtt, éves minta: 1000 fő ebből akinek tehetséges 1 gyereke: 507 fő évesek: 160 fő Cél: a magyar lakosság véleményének reprezentatív feltérképezése A kutatás módszere 1 Tehetséges: „Ön tehetségesnek vagy kiemelkedő képességűnek tartja gyermekét bármilyen területen?”

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Nem Férfi 47% Nő 53% Kor éves 18% éves 19% éves 16% éves 18% Település típus Budapest 18% Megyeszékhely 18% Egyéb város 34% Falu 30% Iskolai végzettség Alapfokú 51% Középfokú 31% Felsőfokú 18% N= A minta megoszlása 5 Nem Férfi 51% Nő 49% Kor évesek49% évesek51% Település típus Budapest 13% Megyeszékhely 14% Egyéb város 42% Falu 31% N=160

TNS Hoffmann X AXIS LOWER LIMIT UPPER LIMIT CHART TOP Y AXIS LIMIT 6 Témaszám: 13S3106 Tehetséghidak Program véleménykutatás LOGÓ SZÉLE A kutatásban megválaszolandó kérdések A lakossági véleményformáló csoportoktól megtudni: Mi a tehetség? Hogyan lehet felismerni? Mi a tehetség értéke, társadalmi hasznosulása? Mit ér a tehetség ma Magyarországon? Hogyan lehet a felismert tehetséget gondozni? Milyen ma Magyarországon a tehetséggondozás? Mik a tehetséggondozással kapcsolatban meglévő elvárások?

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetség definíciója, a tehetséghez való viszony

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Top5 tehetséges gyerek tulajdonság évesek évesek Most néhány állítást olvashat, kérem válassza ki közülük azokat, amelyek Ön szerint egy tehetséges gyerekre lehetnek jellemzőek! veleszületett kiemelkedő képességgel rendelkezik kreatív erőfeszítés nélkül is ügyes valamiben kitartó kicsit másként látja a dolgokat, mint az átlag veleszületett kiemelkedő képességgel rendelkezik gyorsan megérti az összefüggéseket kreatív jó a memóriája erőfeszítés nélkül is ügyes valamiben könnyebbség: 88%kreativitás: 83% fellépés: 74%intelligencia: 66% könnyebbség: 91%  kreativitás: 91% fellépés : 79%  intelligencia: 57% SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/ Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetséges gyerekek a felnőttek és a fiatalok szerint SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/ Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160) évesek15-19 évesek Most néhány állítást olvashat, kérem válassza ki közülük azokat, amelyek Ön szerint egy tehetséges gyerekre lehetnek jellemzőek! könnyebbség: 88%kreativitás: 83% fellépés: 74%intelligencia: 66% könnyebbség: 91%  kreativitás: 91% fellépés : 79%  intelligencia: 57% Eltérés fiatalok vs. felnőttek A tehetséget a szülők és a gyerekek is olyan tulajdonságokkal társítják, amik könnyebbséget okoznak az élet számos területén. A tehetséges embereket kreativitással, egyediséggel jellemzik. Míg a intelligencia nem feltétlenül része annak a képnek amit a válaszadók a tehetséges emberekről alkotnak. Valamint sem népszerűséget, sem népszerűtlenséget nem társítanak válaszadóink a tehetséggel. Szignifikáns eltérés az előző hullámhoz képest Szignifikáns különbség a két csoport között

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Top5 jó tanuló tulajdonság Most néhány tulajdonságot olvashat, ami jellemző lehet egy jó tanulóra. Kérem, válassza ki közülük azokat, amelyek Ön szerint jellemzőek egy jó tanulóra. szorgalmas kitartó jó a memóriája logikusan gondolkodik elhivatott, céltudatos, tudja mit akar szorgalmas jó a memóriája logikusan gondolkodik gyorsan megérti az összefüggéseket kitartó évesek évesek könnyebbség: 86%kreativitás: 76% fellépés: 90%intelligencia: 85% könnyebbség: 77%  kreativitás: 80% fellépés : 95%  intelligencia: 89% SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/ Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A jó tanuló a felnőttek és a fiatalok szerint SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/ Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160) évesek15-19 évesek Most néhány tulajdonságot olvashat, ami jellemző lehet egy jó tanulóra. Kérem, válassza ki közülük azokat, amelyek Ön szerint jellemzőek egy jó tanulóra. könnyebbség: 86%kreativitás: 76% fellépés: 90%intelligencia: 85% könnyebbség: 77%  kreativitás: 80% fellépés : 95%  intelligencia: 89% Eltérés fiatalok vs. felnőttek A jó tanuló státusz a felnőttek és a gyerekek szerint is jó fellépéssel és intelligenciával jár. De a felnőtt válaszadók könnyebbségnek ítélik, a fiatalok számára a könnyebbség a jó tanuló státusz leggyengébb összetevője Szignifikáns különbség a két csoport között

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A jó tanuló és a tehetséges gyerek a felnőttek szerint Tehetséges gyerek Jó tanuló Most néhány tulajdonságot olvashat, ami jellemző lehet egy jó tanulóra. Kérem, válassza ki közülük azokat, amelyek Ön szerint jellemzőek egy jó tanulóra. Most, kérem jelölje azokat az állításokat, amelyek egy tehetséges gyerekre lehetnek jellemzőek! könnyebbség: 88%kreativitás: 83% fellépés: 74%intelligencia: 66% könnyebbség: 86%kreativitás: 76% fellépés : 90%intelligencia: 85% Jó tanuló vs. tehetség gyerek A év közötti válaszadóink a tehetséges gyerekkel és a jó tanulóval kapcsolatban is azt feltételezik, hogy könnyebbséget okoz nekik tehetségük / jó tanuló státuszuk. A jó tanulókat intelligensnek és jó fellépésűnek gondolják a felnőtt válaszadók, a tehetséges gyerekekről inkább azt feltételezik, hogy kreatívak. SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/ Bázis: évesek (N=1000)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A jó tanuló és a tehetséges gyerek a tanulók szerint Tehetséges gyerek Jó tanuló Most néhány tulajdonságot olvashatsz, ami jellemző lehet egy jó tanulóra. Kérlek, válaszd ki közülük azokat, amelyek szerinted jellemzőek egy jó tanulóra! Most, jelöld azokat a jellemzőket, amik egy tehetséges gyerekre lehetnek jellemzőek! könnyebbség: 91%kreativitás: 91% fellépés: 79%intelligencia: 57% könnyebbség: 77%  kreativitás: 80% fellépés : 95%  intelligencia: 89% Jó tanuló vs. tehetség gyerek A felnőtt válaszadókkal szemben a évesek úgy gondolják, hogy főleg jó fellépéssel és intelligenciával, kisebb részben kreativitással jár együtt a jó tanuló státusz, és a felnőtt válaszadókhoz képest kevésbé tartják ezt számukra könnyebbségnek. Ezzel szemben a felnőttekhez hasonlóan a fiatalok is könnyebbségnek tartják a tehetséget, amit legnagyobb részben kreativitással társítanak. SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/ Bázis: évesek (N=160)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A felnőttek által ismert tehetséges emberek SPONTÁN VÁLASZADÁS / Bázis: éves megkérdezett (n=1000) Az ábra a 2% feletti említéseket tartalmazza Ismer-e Ön tehetséges embert, meg tudna nevezni ilyet?

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Mi jelentheti a sikert? Ha egy tehetséges gyerek megkapott minden támogatást, Ön szerint mi jelentheti a sikert a számára? SEGÍTETT VÁLASZADÁS / Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160) A feltüntetett értékek az adott válaszlehetőséggel nagyon vagy teljes mértékben egyetértők (TOP2Box) arányát jelzik évesek15-19 évesek A felnőtt válaszadók között az anyagi elismerés fontossága növekedett, de továbbra is kevésbé fontos a siker szempontjából, mint a külső elismerés és a személyes boldogság. A fiatalok között az anyagi elismerés fontossága továbbra is nagyon alacsony, míg a család büszkesége minden más elismerés formát megelőz. A maradandó alkotást a felnőttek valamivel fontosabbnak értékelték, mint a fiatalok Felnőtt vs. gyerek Szignifikáns eltérés az előző hullámhoz képest

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetség hátrányai a tanulók szerint A megkérdezett fiatalok mindössze 21%-a gondolja úgy, hogy a tehetség nem jár hátránnyal. Főleg a beilleszkedési nehézségeket és az ezzel sok esetben együtt járó irigységét említik a tehetség legfőbb hátránynak. De a tehetséges emberekkel szembeni túlzott elvárásokat és a tehetség kihasználását is többen említették a tehetséggel járó hátrányok között. Van hátránya annak, ha valaki tehetséges? A megkérdezett fiatalok 67%-a érzi magát is tehetségesnek valamiben SPONTÁN VÁLASZADÁS / Bázis: éves megkérdezettek, akik válaszoltak a kérdésre (n=121)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Attitűdök a tehetséggel, kiemelkedő képességekkel kapcsolatban a felnőttek körében Most különböző állításokat olvashat, amelyek a tehetséggel, kiemelkedő képességgel kapcsolatosak. Kérem, mondja meg mindegyikről, hogy Ön mennyire ért egyet, vagy nem ért egyet velük. A tehetség támogatását fontosnak tartják a válaszadók, mindössze 16%-uk gondolja, hogy a tehetséget nem kell támogatni, az magától is kitör. A tehetség felismerése és segítése közös társadalmi feladat (77%), a hátrányos helyzetben lévők támogatása állami feladat (67%) és a hátrányos helyzetű tehetségek kiemelt támogatást igényelnek (69%). A tehetség támogatásába fektetett energia megtérül a válaszadók szerint, hiszen a tehetséges emberek növelik az ország hírnevét (79%), ők az ország sikerének motorjai (70%). Bár abban nincs teljes egyetértés (59%), hogy a tehetséges ember gazdasági hasznot hajt-e. A többség (82%) úgy gondolja, hogy a tehetséges ember is megdolgozik a sikerért és mindössze 22%-a gondolja úgy, hogy a tehetséges embert anyagilag jól elismerik. A válaszadók majdnem fele (49%) ért egyet azzal, hogy a tehetség sokszor ellenérzést szül. A magyarországi környezet visszahúzza a tehetségeket (57%) és aki kilóg rosszul jár (42%). SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/ Bázis: Összes éves megkérdezett. A feltüntetett százalékos értékek az adott állítással teljes mértékben vagy nagyon egyetértők arányát jelölik. (1: egyáltalán nem ért egyet; 5: teljes mértékben egyet ért) Top2box % Szignifikáns eltérés az előző hullámhoz képest

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Top2box % Attitűdök a tehetséggel, kiemelkedő képességekkel kapcsolatban a tanulók körében A következőkben a tehetséges gyerekekre vonatkozó állításokat olvashatsz. Kérlek, mondd meg mindegyikről, hogy mennyire értesz egyet vagy nem értesz egyet vele. Bármi lehet tehetség, ami segít az életben boldogulni az embernek (60%). A tanulók nem kötik az iskolához a tehetséget, mindössze 5%-uk ért egyet azzal az állítással, hogy csak olyasmiben lehet tehetséges egy gyerek, amit az iskolában tanul de 26%-uk szerint a nem iskolai órákhoz kapcsolódó tehetséget nem veszik észre vagy nem értékelik. Az igazi tehetség nem az iskolában tör elő (36%). A tanulók majdnem fele úgy gondolja, hogy a magyar környezet visszahúzza a tehetséget (45%), de mindössze 18%-uk ért egyet azzal, hogy aki kilóg a sorból, az rosszul jár. SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/N=160 Bázis: Összes éves megkérdezett. A feltüntetett százalékos értékek az adott állítással teljes mértékben vagy nagyon egyetértők arányát jelölik. (1: egyáltalán nem ért egyet; 5: teljes mértékben egyet ért)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetség felismerése

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetség felismerésének időpontja SEGÍTETT VÁLASZADÁS / Bázis: évesek (N=1000) a „bármely életkorban” válaszopció csak önmagában volt választható, a többi válaszlehetőség többválaszos opcióként volt megadva, így a százalékok összege meghaladhatja a 100%-ot. Milyen korban lehet Ön szerint felismerni a tehetséget? A legtöbb válaszadó úgy gondolja, hogy a tehetség bármely életkorban felfedezhető. De jelentős arányban vélik úgy, hogy a tehetség leginkább kisgyermekkorban fedezhető fel Szignifikáns eltérés az előző hullámhoz képest

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Ki ismeri fel a tehetséget Ön szerint ki mondja meg egy gyerekről, hogy tehetséges-e valamiben? Amennyiben többet választ, kérem, jelölje a sorrendet! Jelölje 1-essel akinek a leginkább a feladata, 2-essel a következőt, stb évesek15-19 évesek Eltérés fiatalok vs. felnőttek A szülők tehetség felismerésében játszó meghatározó szerepét a szülők és a tanulók is elismerik. Bár a felnőttek korábban egyértelműen úgy gondolták, hogy a szülő feladata a tehetség felismerése, 2015-re a tanár és a szülő feladatát azonos fontosságúnak tekintik. A tanulók nem értenek egyet azzal, hogy a tanárok feladata a tehetség felfedezése, ők fontosnak tartják a külön tanár/edző és a barátok szerepét is SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES / Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160) A feltüntetett százalékos értékek az adott személyt, intézményt első helyen említők arányát jelölik. Szignifikáns eltérés az előző hullámhoz képest Szignifikánsan magasabb érték a tanulók körében a felnőttekhez képest

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Kinek a feladat elsősorban a tehetség felismerése EGYVÁLASZOS KÉRDÉS / Bázis: évesek, n=1000 Az adott területen kinek a feladata Ön szerint ELSŐSORBAN a tehetség felismerése? A legtöbb területen a tanár feladatának tekintik, hogy felfedezze a gyerek tehetségét, különösen igaz ez a szaktárgyak esetében. A szülő feladata inkább a zenei vagy képzőművészeti tehetség, jó szervezőkészség vagy üzleti érzék felismerése. A sport esetében a válaszadók kétharmada egyértelműen az edző feladatának tartja a tehetség felfedezését.

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Iskolán kívüli tevékenység Részt vesz-e gyermeke/ gyermekei valamilyen iskolai tanórán kívüli képzésben, elfoglaltságban, ami nem felzárkóztató, korrepetáló jellegű? Bázis: legalább egy gyerekes válaszadók (n=681) A legtöbb családban egy gyerek sem jár különórára. A különórára járó gyerekek között a sport a legnépszerűbb iskolán kívüli tevékenység. Emellett nagy arányban tanulnak idegen nyelveket és zenét a gyerekek a szabadidejükben és sokan vesznek részt természettudományos illetve matematikai szakkörön is. Legjellemzőbb különórák (spontán említés)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Iskolán kívüli tevékenység - tehetséges gyerek Részt vesz-e gyermeke/ gyermekei valamilyen iskolai tanórán kívüli képzésben, elfoglaltságban, ami nem felzárkóztató, korrepetáló jellegű? Bázis: van önmaga által tehetségesnek tartott gyereke (n=507), van gyereke, de nem tartja tehetségesnek (n=174) Van önmaga által tehetségesnek tartott gyereke Van gyereke, de nem tartja tehetségesnek Szignifikáns eltérés a két csoport között

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Bázis: Különóra oka Meg tudná mondani, hogy mi alapján döntöttek a különóra/ különórák mellett? SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/ Bázis: Különórára járó gyerekek (n=358) A különóra oka legjellemzőbben a gyerek tehetségének erősítése vagy érdeklődésének kielégítése.

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetség érvényesülése illetve elkallódása

TNS Hoffmann X AXIS LOWER LIMIT UPPER LIMIT CHART TOP Y AXIS LIMIT 27 Témaszám: 12F0000 Tehetség kutatás a MATEHETSZ számára LOGÓ SZÉLE A tehetség lehetőségeinek tekintetében Magyarországon továbbra is pesszimista hozzáállás jellemző Külföldön sokkal könnyebben válhat a tehetséges ember sikeressé is Általános vélemény, hogy a magyarországi tehetségek jelentős része anyagi okok miatt kallódik el A tehetség lehetőségei Magyarországon a tehetség kitűnik, más és azt sok helyen nem szeretik, beolvasztják (felnőtt) ” Az állam nem támogatja eléggé a tehetséges gyerekeket, az iskolával pedig elnyomják azt, mivel mindent csak ráerőszakolnak a diákokra és nincs idejük a saját hobbijaikkal foglalkozni, amikben tehetségesek (tanuló) ” Felmérések kellenének, hogy minden gyermek számára azt az érdeklődésnek megfelelő oktatásban részesüljön amelyek leginkább növeli a bennük lévő személyes értékeket.(felnőtt) ” Nincs elég önbizalma, hogy megmutassa másoknak a tehetségét, mert fél a kudarctól (tanuló) ” Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160) Ön szerint milyen okból kallódik el a tehetség Magyarországon? Szerinted milyen okból kallódik el tehetség Magyarországon?

TNS Hoffmann X AXIS LOWER LIMIT UPPER LIMIT CHART TOP Y AXIS LIMIT 28 Témaszám: 12F0000 Tehetség kutatás a MATEHETSZ számára LOGÓ SZÉLE SPONTÁN VÁLASZADÁS /Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160) A feltüntetett százalékos értékek a megkérdezett válaszokból képzett egyszerű számtani átlag Tehetségesek és az ebből sikeressé válók vélt aránya Ön szerint a magyar társadalom hány százaléka tehetséges? - És hány százaléka lesz sikeres? Mit gondol, külföldön milyen arányban élnek tehetséges emberek? - És ott hány százalékuk lesz sikeres? évesek15-19 évesek Eltérés fiatalok vs. felnőttek A fiatalok a magyarországi és a külföldi tehetségek arányát is magasabbra teszik, mint a felnőttek. De mindkét régióban valamivel magasabbra becslik a tehetségesek közül azokat, akik sikeresek lesznek. Mindkét korcsoport egyetért abban, hogy külföldön nagyobb eséllyel lesz egy tehetségesek ember sikeres is % 42% 61% 31%

TNS Hoffmann X AXIS LOWER LIMIT UPPER LIMIT CHART TOP Y AXIS LIMIT 29 Témaszám: 12F0000 Tehetség kutatás a MATEHETSZ számára LOGÓ SZÉLE A tehetség elkallódásának okai Ön szerint milyen okból kallódik el tehetség Magyarországon? SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160) évesek évesek Szignifikánsan alacsonyabb érték a tanulók körében a felnőttekhez képest A tehetség leggyakrabban anyagi okok miatt kallódik el a válaszadók szerint. A felnőttek szerint az elérhető segítség és a környezet hatása is visszahúzza a tehetségeket. A diákok úgy gondolják, hogy gyakran rejtve marad a tehetség, sokszor a tehetséges gyerek kis önbizalma miatt. Az elérhető segítség hiányát ők is problémának érzik.

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE évesek A tehetség elkallódásának okai Ön szerint milyen okból kallódik el tehetség Magyarországon? SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/Bázis: évesek Budapest (N=181), megyeszékhely (n=179), egyéb város (n=340); falu, község (n=300); évesek Budapest (N=21), megyeszékhely (n=23), egyéb város (n=67); falu, község (n=50) BudapestMegyeszék hely Egyéb város Falu, község évesek

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Kinek lehet jó a tehetség kiteljesedése? Kinek lehet az jó, előnyös, ha egy ilyen tehetség kiteljesedik? évesek évesek Szignifikánsan alacsonyabb érték a tanulók körében a felnőttekhez képest A válaszadók szerint a tehetség kiteljesedése előbb válik az egész ország hasznára, mint csak magának a tehetséges gyereknek és a családjának. A felnőttek a tanulókhoz képest jóval nagyon arányban gondolják azt, hogy a tehetséges gyereknek magának is előnyös, ha a tehetsége kiteljesedik SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160) Szignifikáns eltérés az előző hullámhoz képest

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/Bázis: évesek Budapest (N=181), megyeszékhely (n=179), egyéb város (n=340); falu, község (n=300); évesek Budapest (N=21), megyeszékhely (n=23), egyéb város (n=67); falu, község (n=50) Kinek lehet jó a tehetség kiteljesedése? Kinek lehet az jó, előnyös, ha egy ilyen tehetség kiteljesedik? BudapestMegyeszékhelyEgyéb városFalu, község évesek évesek

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetséges gyerek felelőssége a tanulók szerint Szerinted, kell-e a tehetséges gyereknek valamit tennie az osztályában, szűkebb környezetében, van-e valamilyen elvárás felé? Mi ez? SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/Bázis: évesek (N=160) A tanulók szerint a tehetséges gyerekek feladta segíteni gyengébb társaikat a tanulásban, támogatni családjukat és leendő gyermekeiknek átadni a tudásukat. Kisebb arányban gondolják úgy, hogy az ő feladatuk lenne más tehetségek vagy a hátrányos helyzetűek támogatása. Azzal is kevesen értenek csak egyet, hogy a tehetséges gyerekektől elvárható, hogy itthon vállaljanak munkát, hogy tudásuk az országnak is hasznára legyen.

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetséges gyerek felelőssége a tanulók szerint Szerinted, kell-e a tehetséges gyereknek valamit tennie az osztályában, szűkebb környezetében, van-e valamilyen elvárás felé? Mi ez? BudapestMegyeszékhelyEgyéb városFalu, község SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/Bázis: évesek Budapest (N=21), megyeszékhely (n=23), egyéb város (n=67); falu, község (n=50)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetség gondozása

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Kinek kell elsősorban foglalkoznia a tehetséges gyerekkel? – a legmegmeghatározóbb szereplők SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/ Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160) A feltüntetett százalékos értékek az adott személyt, intézményt első helyen említők arányát jelölik. Kinek a feladata, hogy előmozdítsa a tehetséges gyerekek fejlődését? Kérem, ismét jelölje a sorrendet! évesek15-19 évesek Szignifikáns eltérés az előző hullámhoz képest Szignifikánsan alacsonyabb/magasabb érték a tanulók körében a felnőttekhez képest A tanulók egyre nagyobb arányban várnák a tehetség előmozdításának segítését a szülőktől. Ezzel szemben a szülők – az előző hullámhoz képest is – egyre kisebb arányban gondolják ezt saját feladatuknak és inkább az iskolától és az államtól várnák a tehetséges gyerekek támogatását.

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Hogyan kell foglalkozni a tehetséges gyerekkel? SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES!/ Bázis: évesek (N=160), évesek (N=1000), évesek tehetséges gyerekkel (n=507) A feltüntetett százalékos értékek az adott személyt, intézményt első helyen említők arányát jelölik. Míg a szülők főleg az iskolától várná, hogy – akár a tanrendtől eltérve vagy amellett – foglalkozzon a tehetséges gyerekekkel. A tanulók főleg az iskolán kívüli egyéni különórában látják a tehetség fejlesztésének a lehetőségét. Illetve a tanulók a szülőknél fontosabbnak tartják a versenyeken való részvételt a tehetséges gyerekek fejlődése szempontjából. Ön szerint, hogyan kell foglalkozni a tehetséges gyerekkel? Melyiket tartja a legmegfelelőbbnek? Melyik lenne a második és melyiket tenné a harmadik helyre? Szignifikánsan alacsonyabb/magasabb érték a tanulók körében a felnőttekhez képest

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Hogyan kell foglalkozni a tehetséges gyerekkel? SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES!/ Bázis: évesek, akiknek gyerekük van Budapest (N=124), megyeszékhely (n=123), egyéb város (n=227); falu, község (n=207); évesek Budapest (N=21), megyeszékhely (n=23), egyéb város (n=67); falu, község (n=50) A feltüntetett százalékos értékek az adott személyt, intézményt első helyen említők arányát jelölik. Ön szerint, hogyan kell foglalkozni a tehetséges gyerekkel? Melyiket tartja a legmegfelelőbbnek? Melyik lenne a második és melyiket tenné a harmadik helyre? BudapestMegyeszékhelyEgyéb városFalu, község évesek évesek

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetséges gyerekek támogatási, segítési lehetőségei * három típusú szakkör/tanfolyam finanszírozásból legalább az egyikkel egyetért SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/Bázis: évesek (N=1000), évesek tehetséges gyerekkel (n=507). százalékos értékek az adott állítással teljes mértékben vagy nagyon egyetértők arányát jelölik. (1: egyáltalán nem ért egyet; 5: teljes mértékben egyet ért) A következőkben lehetőségeket olvashat, hogy hogyan lehet segíteni, támogatni tehetséges gyerekeket. Kérem, mondja meg mindegyikről, hogy Ön személy szerint mennyire tartja fontosnak azt évesek évesek akiknek van tehetségesnek ítélt gyereke

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A tehetséges gyerekek támogatási, segítési lehetőségei * három típusú szakkör/tanfolyam finanszírozásból legalább az egyikkel egyetért SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/Bázis: évesek Budapest (N=181), megyeszékhely (n=179), egyéb város (n=340); falu, község (n=300). százalékos értékek az adott állítással teljes mértékben vagy nagyon egyetértők arányát jelölik. (1: egyáltalán nem ért egyet; 5: teljes mértékben egyet ért) A következőkben lehetőségeket olvashat, hogy hogyan lehet segíteni, támogatni tehetséges gyerekeket. Kérem, mondja meg mindegyikről, hogy Ön személy szerint mennyire tartja fontosnak azt. BudapestMegyeszékhelyEgyéb városFalu, község

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Motiválási lehetőségek fontossága SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ LEHETSÉGES/Bázis: évesek (N=160), évesek (N=1000) A százalékos értékek az adott állítással teljes mértékben vagy nagyon egyetértők arányát jelölik. (1: egyáltalán nem ért egyet; 5: teljes mértékben egyet ért) n=507 Mi jelenthet a tehetséges gyerek számára motivációt? A következőkről kérem, ismét mondja meg, hogy mennyire fontos Ön szerint a gyerek számára! évesek akiknek van tehetségesnek ítélt gyereke Ahogy a siker esetében, a motivációknál is látható, hogy a személyes dicséret és elismerés motiválóbbnak értékelik a válaszadók, mint a pénzjutalmat. De a felnőtt válaszadók körében a pénzjutalom motiváló hatása növekedett évesek Szignifikáns eltérés az előző hullámhoz képest Szignifikánsan alacsonyabb/magasabb érték a tanulók körében a felnőttekhez képest

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Tehetségesnek tartott gyerekek aránya SEGÍTETT/EGY VÁLASZ /Bázis: évesek (N=160), évesek akiknek van bármilyen korú gyereke (N=681) évesek: Ön tehetségesnek, vagy kiemelkedő képességűnek tartja gyermekét bármilyen területen? évesek: Te tehetségesnek érzed-e magad bármiben? évesek akiknek van bármilyen korú gyereke A szülők háromnegyede tehetségesnek tartja a gyerekét, de a tanulók kétharmada is tehetségesnek tartja magát valamiben. Ehhez képest mindkét csoport alacsonyabbnak értékeli a tehetséges emberek országos arányát évesek saját magukról Ugyanők a magyarok 34%-át tartják tehetségesnek Ugyanők a magyarok 48%-át tartják tehetségesnek

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Talált-e Ön segítséget, lehetőséget ennek a jó képességnek a fejlesztéséhez? Talált-e támogatást a jó képesség fejlesztéséhez SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ /Bázis: évesek, akinek van tehetségesnek gondolt gyereke (n=507); évesek, aki tehetségesnek érzi magát (n=108) n=507 n= évesek, akiknek van maga által tehetségesnek ítélt gyermeke évesek, akik tehetségesnek érzik magukat bármiben A tehetségesnek ítélt gyerekek harmada megkapja a képessége fejlesztéséhez szükséges támogatást az iskolában. A felnőtt válaszadók gyerekekeinek majdnem fele nem jut támogatáshoz, vagy mert a család nem is keres, vagy mert nem talált segítséget. Az önmagukat tehetségesnek ítélő gyerekek harmada szintén nem kap segítséget. Jellemzően a családok azért nem keresnek segítséget, mert vagy nem is tudják, hogy erre lenne lehetősége, vagy nem tudják, hogy hova forduljanak vagy nem engedhetik meg maguknak. Azok a év közöttiek, akiknek van maga által tehetségesnek ítélt gyermeke, de nem kerestek segítséget a képesség fejlesztéséhez n=140

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Talált-e Ön segítséget, lehetőséget ennek a jó képességnek a fejlesztéséhez? Talált-e támogatást a jó képesség fejlesztéséhez SEGÍTETT/TÖBB VÁLASZ /Bázis: évesek, akiknek van tehetségesnek gondolt gyereke Budapest (N=97), megyeszékhely (n=92), egyéb város (n=166); falu, község (n=152) n=97 n=92 BudapestMegyeszékhelyEgyéb városFalu, község n=166 n=152

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE A Tehetségpontok és a tehetseg.hu weboldal ismertsége

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Tehetségpont ismeret Van-e a közelben Tehetségpont? Szívesen kapcsolódnál-e te magad egy tehetséggondozó programhoz? A válaszadók többségének nincs információja arról, hogy van-e tehetségpont a lakhelyéhez közel. A tanulók kétharmada szívesen venne részt tehetséggondozó programban. SEGÍTETT/EGY VÁLASZ /Bázis: évesek (N=1000), évesek (N=160)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Hallott már a Nemzeti Tehetségprogramról? És a MATEHETSZ-ről (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek szövetségéről) hallott már? A nemzeti Tehetségpont és a Matehetsz ismertsége SEGÍTETT/EGY VÁLASZ /18-59 évesek (n=1000); van tehetségesnek gondolt gyereke (n=507); Budapest (N=181), megyeszékhely (n=179), egyéb város (n=340); falu, község (n=300); évesek (n=160), Budapest (N=21), megyeszékhely (n=23), egyéb város (n=67); falu, község (n=50) Van tehetségesnek tartott gyereke BudapestMegyeszékhelyEgyéb városFalu, község évesek évesek

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Tehetséges gyerekek gondozása Hogy látja, az Ön környezetében hogyan változott a tehetséges gyerekek gondozásának lehetősége az elmúlt években? Van tehetségesnek tartott gyereke BudapestMegyeszékhelyEgyéb városFalu, község évesek évesek SEGÍTETT/EGY VÁLASZ /18-59 évesek (n=1000); van tehetségesnek gondolt gyereke (n=507); Budapest (N=181), megyeszékhely (n=179), egyéb város (n=340); falu, község (n=300); évesek (n=160), Budapest (N=21), megyeszékhely (n=23), egyéb város (n=67); falu, község (n=50)

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Következtetések A tehetség kibontakozási lehetőségeihez Magyarországon továbbra is a pesszimista hozzáállás a jellemző A diákok inkább látják úgy, hogy pozitív irányba változik a tehetségek támogatása, a felnőtteknek több mint fele úgy látja, hogy nem történt változás az elmúlt években. Látható, hogy a MATEHETSZ munkája a diákok között sikeresnek mondható, azonban a jövőben a szülőkre is érdemes a figyelmet összpontosítani. A legtöbb tehetséges gyerek az iskolában kap támogatást – de sok család nem is tudja, hogy lehetne segítséget kérni A szülők egyre inkább az iskolára / államra hárítanák a tehetség felfedezésének és fejlesztésének feladatát – ezzel párhuzamosan a tanulók egyre inkább a szülőtől várnák ezt a támogatást. Ezzel összefügg, hogy a szülők egyre kevésbé informálódnak maguktól a különböző tehetséggondozó lehetőségekről, miközben a fiatalok az igazi segítséget a családjuktól várják. A kutatás rámutatott, hogy a tehetséget kevésbé lehetőségnek, mint gondnak, akár problémának is látják. Ennek hasznai nem világosak sem a szülő, sem a gyerek számára. A többség nem ért egyet azzal sem, hogy a tehetséget anyagilag kellőképpen elismerik. Reményt keltő eredmény, hogy a különórára járó diákok legtöbb esetben olyan különórára járnak, ami érdekli őket, vagy amiben tehetségesek – bár a gyerekek kétharmada semmilyen különórára nem jár.

Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY CHART JOBB SZÉLE SZÖVEG ALSÓ HATÁRA LOGÓ SZÉLE Javaslatok Első sorban segíteni kell a gyerekeket, de még inkább a szülőket a különböző lehetőségek megismerésében, ezen belül: A Tehetségpontok ismertségét növelni (hol találhatók, mivel foglalkoznak) A tehetséggondozás fogalmának és lehetőségeinek megismertetése A MATEHETSZ és a tehetseg.hu oldal hasznosságának terjesztése Azt látjuk, hogy megtartva a rendszeres kapcsolatot a fiatalokkal, egyre fontosabbá válik a szülők bevonása és ezzel a fiatalok / gyerekek tehetségének kibontakozásának segítése. Hangsúlyozni kell a tehetség kibontakozásának előnyeit mind a társadalom, de legfőképpen az érintett korosztály számára. Segíteni kell a tanintézményeket (Tehetségpontokat), hogy olyan formában segítsék a tehetségeket, amik a számukra a leginkább vonzók (pl: versenyek, iskolán kívüli különóra)