Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB11-234.4, BMA-HEBD-322.5, BBV-101.45, BMVD-101.75, BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Történeti episztemológia
Advertisements

ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Számold meg a fekete pontokat!
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Gion A. Caminada Vrin, 1957 „Freedom, to me, is synonymous with being anchored in a community – and in my architectural work, designing buildings that.
A felvilágosult abszolutizmus
A középkori filozófia főbb kérdései
Ápolásetika.
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK ÚTRAVALÓ A NEMZETI VIDÉKI HÁLÓZAT LEADER SZAKOSZTÁLYÁTÓL.. Budapest, szeptember 26. TNC Start Up Fórum Páliné Keller Csilla,
Kisebbségi lét – átok vagy áldás? A babiloni fogságban élő zsidók identitáskrízise és megküzdési stratégiái XXX. OTDK, Budapest enqu.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Úszó demokráciák Vitorlás köztársaságok A karib-tengeri kalóztársadalom, mint proto- demokratikus szubkultúra a XVII-XVIII. században Társadalmi és politikai.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Kurt Wenner, a világ kevés utcafestőinek egyike eredeti festményeit élőben, közönség előtt készíti. Gazdagon díszített, kézzel festett pasztellképein klasszikus.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
Lexikai csoportok az angol nyelvű EU sajtónyelvben és EU szaknyelvben.
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
Ritka látvány a Csendes-óceánon eszem In August 2006, the yacht Maiken is travelling in the south Pacific when they came across a weird sight
A pécsi EKF a magyar politikai diszkurzív térben Dr. Tarrósy István, egyetemi adjunktus, PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MTA PAB, december.
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
A zsidó világ A mai zsidóság irányzatai
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Cinema du look Posztmodern Neobarokk. Jean Jacques Beineix Luc Besson Leos Carax.
ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 24.: Történeti.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 17.: Strukturalista.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Winnie the pooh & friends
Zsidó irányzatok, modern értékek
Középkori és modern zsidó irodalom
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
Hillel prozbol-törvénye Bieber Mózes (hebraisztika, 1. évfolyam, közepes tanuló) 1. Bevezetés: Mi a prozbol? Miben segíti a zsidóság mai irányzatainak.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Tájékoztató NGM_AK004.
Európai identitás magyar történész szemmel
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
Biró Tamás A zsidóság nyelvei Biró Tamás március.
Nemzetiségi kérdés és etnikai viszonyok a dualizmus korában
"Shoes on the Danube Bank”
Magyarország helye a világ értéktérképén
Mi a megbocsátás jelentősége? What is the significant of forgivness?
FELSŐNYÉK, MAGYARORSZÁG
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
ALSONANA INTERNATIONAL FORUM
Csurgalékvíz tisztítás
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Számold meg a fekete pontokat!
Volunteering in Hollókő
Az Ószövetségben és az Újszövetségben
Előadás másolata:

Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás május 14.: Összefoglalás Prof. Schweitzer József emlékének

Sára a (természet)tudomány és a Tóra viszonyáról

Jegyszerzés Szillabusz: Javasolt ütemterv: Mini-konferencia javasolt időpontja: június 16., kedd délelőtt. június 10., szerda 10-13h. Mindenki 15 (max. 20!) perces előadással készüljön. Dolgozatok leadása: június 23, kedd. Korábban is lehet! „Vizsga” (elbeszélgetés a dolgozatok kapcsán): jún. 26., jún. 29., vagy személyes egyeztetés alapján.

Egy kutatási projekt szerkezete 1.Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya. 2.A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható. (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) 3.A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása. 4.A primer eredmények bemutatása. 5.A kutatási kérdés megválaszolása. Diszkusszió, a válasz árnyalása, stb. 6.Összefoglalás: hozzájárulás a kutatás tárgyának a megismeréséhez. Nyitva hagyott kérdések, future work.

Az előadás és a dolgozat struktúrája Projekt struktúrája: A hatos szerkezetet kövesse az előadás és a dolgozat is. Hangsúly a különféle típusú forrásokból szerzett információk szintézisén. Dolgozatokat érdemes egymással megosztani, lehet/érdemes egymás dolgozataira is hivatkozni. Tanácsok dolgozatok írásához: Academic writing:

„Alakváltás” (Gestalt- switch): Hillel prozbol-törvényének az értelmezése

Történetiség: állandóság (etika, Tóra) vs. változás. Prozbol: Zsidóság = örökérvényű etika. Példa Hillel, aki kifordította a tórai előírást a „világ megjavítása” érdekében. Zsidóság = örökérvényű Tóra. Példa Hillel, aki ragaszkodott a tórai előírásokhoz, és ezért keresett egy (zseniálisnak bizonyuló) megoldást a helyzetre. Zsidóság = állandó változás, a Tóra állandó újraértelmezése, a változó történelmi körülmények közepette.

A félév néhány fontos diája (ismétlés, összefoglalás, take home message) Önreflexió: kaptunk-e új válaszokat az első héten feltett kérdésekre?

Mi a zsidóság? Vallás: Hiedelemvilág Rítusok, parancsolatok Értékrendszer Intézmények Szokások … Történelem Sorsközösség Nép Nemzet  nemzetállam Kultúra Nyelv Életérzés A Teremtőhöz való viszony, monoteizmus …

A modern kor „kihívásai” A HAGYOMÁNY szerepe egy modern(izálódó) társadalomban. A nemi és családi szerepek egy modern(izálódó) társadalomban. A külvilághoz (nem zsidókhoz) való viszony egy modern(izálódó) társadalomban. Vegyesházasság Antiszemitizmus A foglalkozási szerkezet megváltozása. …

A zsidóság irányzatai Első megközelítés: három nagy ág, azokon belül is belső heterogenitás Ortodoxia Neológia (M.o.-on), conservative/maszorti mozgalom, „pozitivista történeti zsidóság” Reform Vagy inkább spektrum? Átfedésekkel? És milyen szempontból határozzuk meg az irányzatokat? 1. Szervezeti szempontok2. Ideológia (csak a szellemi elit?) 3. Szociológiai szempontok: vallásgyakorlat, iskolázottság, foglalkozási szerkezet társadalmi-gazdasági státusz, etikai és esztétikai értékrend… Deklaratív állítások vs. a valóság és a gyakorlat belső heterogenitás

A Sulhan arukh jelentősége Egy monogrammal publikált pamflet: G[uttmann] M[ihály]: A Sulchan Áruch és a magyar zsidóság: Néhány alkalmi észrevétel az izraelita vallásfelekezet napirenden levő egyik kérdéséhez. (Budapest, 1913). Olvassa el az írást: Mi a pamflet célja? Kinek szól, és miről akarja meggyőzni az olvasót? Sikerült meggyőzni magát? Hogyan épül fel az érvelés? Mit gondol, hol tér G.M. érvelése el más irányzatok felfogásától?

„Alakváltás” (Gestalt-switch)

Zsidóságok / Judaisms

A magyar zsidó négy típusa (Heller Ágnes alapján) ― avagy egy kötőjel jelentősége 1.Magyar-zsidó: egyszerre magyar is, zsidó is, a két identitás egyenlő súlyú, kiegészítik egymást. A zsidó identitás egy kicsit vallási, kicsit etnikai, inkább kulturális jellegű. 2.Magyarországi zsidó: elsősorban zsidó, nemzeti értelemben. Történelmi véletlenek folytán Magyarországon él, a magyar nyelvet beszéli, stb. A társadalmi, politikai fejleményekkel kapcsolatban feltett kérdése: „jó-e ez a zsidóknak?”. Ha egyáltalán vallásos, a vallás kisebb szerepet játszik az identitásában. 3.Zsidó származású magyar: elsősorban magyar, akinek a felmenői zsidók voltak, keresztül mentek a holokauszton, stb. 4.Zsidó vallású egyén: elsősorban zsidó, vallási értelemben. A nemzeti identitás nem foglalkoztatja, a hagyományos (pre-modern) értelemben vett zsidó nép részének tartja magát. Ld. még: 1990 óta kezdeményezések a zsidóság nemzetiségként való elismertetésére, és ezen kezdeményezések sorozatos kudarca.

Leora Batnitzky: How Judaism became a religion? Felvilágosodás > haszkala, Moses Mendelssohn: a vallás (egyház), mint a politikától (államtól) elválasztott szférája az életnek. „[O]ne can understand this Protestant notion simply as the view that religion denotes a sphere of life separate and distinct from all others, and that this sphere is largely private and not public, voluntary and not compulsory.” (P. 13) Part I: Judaism as Religion Part II: Detaching Judaism from Religion Előszóban: Baruch Spinoza ( ) Chapter 1: Modern Judaism and the Invention of Jewish Religion Moses Mendelssohn ( ).

Leora Batnitzky: How Judaism became a religion? Chapter 2: Religion as History: Religious Reform and the Invention of Modern Orthodoxy „[W]hile modern historiography is the study of change over time, the goal of much of eighteenth- and nineteenth-century historiography was to come to the unchanging essence of a phenomenon that either unfolded in time or was distorted by what were contingent historical circumstances. [...] While Mendelssohn finds this essence in the living script of the ceremonial law that demands continual reinterpretation, Dohm and Friedländer discover Judaism’s essence in Moses’s initial revelation.” (pp ) Abraham Geiger (1810/1874): a zsidóság lényege: annak „univerzális-vallásos eleme”, az eredeti és tiszta monoteizmus, amelyet a zsidóság adott a világnak. „Is not the Jewish people, likewise, endowed with such a genius, a Religious Genius? Is it not, likewise, an aboriginal power that illuminated its eyes so that they could see deeper into the higher life of the spirit, could feel more deeply and recognize more vividly the close relation between the spirit of man and the Supreme Spirit, that they could more distinctly and clearly behold the real nature of the Moral in man, and then present to the world the result of that inborn knowledge.” (P. 39.) Zacharias Frankel ( ): mérsékeltebb reform, mint Geiger, a hagyományok (például a héber nyelvű imák) több tiszteletet érdemelnek. Heinrich Graetz ( ): a zsidóság jóval több, mint a tiszta monoteizmus, a talmudi és középkori irodalom is értéket képvisel. A zsidó vallás és kultúra egy hegeli „szellem” időbeli kibontakozása. => „positive-historical Judaism, known today as conservative Judaism”. Samson Raphael Hirsch ( ): a zsidóság lényege az örök vallási törvény.

Leora Batnitzky: How Judaism became a religion? Chapter 3: Religion as Reason and the Separation of Religion from Politics Hermann Cohen ( ). Joseph Soloveitchik ( ). Yeshayahu Leibowitz ( ). Nem történészi, hanem filozófusi szempontból definiálják a zsidóságot, mint vallást. Chapter 4: Religion as Experience: The German Jewish Renaissance Gershom Scholem ( ). Franz Kafka ( ). Leo Strauss ( ). Martin Buber ( ). Franz Rosenzweig ( ). Nyitás a kelet-európai („keleti”) zsidók, a hagyományok és a misztika felé. Chapter 5: Jewish Religion after the Holocaust. Emil Fackenheim ( ). Zvi Yehudah Kook ( ). Emmanuel Levinas ( ).

Leora Batnitzky: How Judaism became a religion? Part II: Detaching Judaism from Religion Chapter 6: The Irrelevance of Religion and the Emergence of the Jewish Individual Hasidism. Solomon Maimon ( ): the freethinker. The Yeshiva/mussar movement: „the reinvention of tradition” Rabbi Hayim of Volozhin, , student of the Vilna Gaon, founder of the Volozhin yeshiva. Different from „traditionalist yeshivas in at least three ways”: (1) centralized institution, due to the disintegration of local community life in Eastern Europe; (2) social dimension of Torah study (hevruta style); (3) Torah l’shma, and not practical training for rabbis. Rabbi Israel Salanter ( , Mussar movement)

Leora Batnitzky: How Judaism became a religion? Chapter 7: The transformation of tradition and the invention of Jewish culture P. 130: „Even though eastern European Jews lacked political freedom, they did possess a cultural freedom denied to Jews in western Europe, thereby providing a context for the emergence of modern Yiddish literature.” Chapter 8: The Rejection of Jewish Religion and the Birth of Jewish Nationalism Korai cionisták: Moses Hess ( ), Leon Pinsker ( ) Theodor Herzl ( ): politikai cionizmus Ahad Ha'am (Asher Ginsberg, ): kulturális cionizmus. + territorializmus + Simon Dubnow ( ): autonomizmus + bundizmus, szocializmus, anarchizmus, kommunizmus stb. (mint „anacionalizmus” és internacionalizmus) Chapter 9: Jewish Religion in the United States Mordecai Kaplan ( ): reconstructionism, „Judaism as civilization”

Köszönöm a féléves figyelmüket! Viszlát a minikonferencián!