James Watt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gázok sűrítése és szállítása
Advertisements

a sebesség mértékegysége
DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4.
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
1. Hogyan hozható működésbe a homokszóró? a)
Energia a középpontban
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
A FLUIDUMOK SZÁLLÍTÁSA
Az Ipari forradalom ? ?.
Stirling körfolyamat Elméleti alapötlet
Négyütemű szikragyújtásos motor Štvordobý zážihový motor
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Volumetrikus szivattyúk
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Készítette: Leca Mihály N27RS7
Közlekedéstan II. ( Hidraulikus hajtások ) Budapest 2003.
Energia – történelem - társadalom
NC - CNC.
Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.
Otto motor.
IPARI FORRADALOM.
A KETTŐS FORRADALOM AZ IPARI FORRADALOM GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI
Rögvest kezdünk gsz_08.
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Az ipari forradalom Anglia a XVIII.sz. végén.
Készítette: Pordán Ivett és Raffai Renáta
James Watt
Levegőellátás - a levegő tulajdonságai, a sűrített levegő előállítása,
HIDRAULIKA.
A pneumatika építőelemei 1.
A pneumatika építőelemei 1.
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Alternatív energiaforrások
Az atomerőművek.
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Március 13.- ai budapesti kirándulás
Ipari forradalom Angliában és a kontinensen
Jut is, marad is? Készítette: Vígh Hedvig
James Watt ( ) Készítette: Vrzák László, I.A.
Rögvest kezdünk ÁMI_08.
Ipari forradalom.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Szervopneumatika.
Az az atomerőművek energiatermelése, biztonsága és környezeti hatásai
TECHNIKA ÉS TECHNOLÓGIA
James Watt Verebes Erika 10. a.
Készítette: Csala Flórián
Készítette: Kovács Adrienn
Élete és munkássága Január 19-én született egy skóciai kikötőben -Előkelő családból származott, jó nevelésben részesült -Jó érzéke volt a matematikához.
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
A TECHNOLÓGIA MÉRFÖLDKÖVEI KÉMIKUS SZEMMEL A vegyészek és vegyészmérnökök számos találmánya és fejlesztése az energiaszolgáltatás és a szállítás területén.
James Watt Lvomszki Fanni 10/b.
Tengelykapcsoló Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Szélenergia.
MIÉRT A TEXTIIPAR?. EREDETI TŐKEFELHALMOZÁS.
Nagy-Britannia születése - az ipari forradalom. Az alkotmányos monarchia rendszere  Jognyilatkozat  alkotmányos monarchia alaptörvénye  III.
Víz, fizika, matematika.
Levegőellátás - a levegő tulajdonságai, a sűrített levegő előállítása,
E-mobilitás - befektetés a jövőbe Dr. Anisits Ferenc „Nem az a fontos dolog a jövőt előre megmondani, hanem a jövőre jól felkészülni“ (Periklész
Az ipari forradalom Anglia a XVIII. sz. végén. A demográfiai előfeltétel és következménye.
Technikai Találmányok BEMUTATÓ ALCÍMEBEMUTATÓ ALCÍME.
01 ZH példa Hidraulika feladat
Kiss Bettina Hosszú Norbert
MECHANIZMUSOK.
Golyóválogató berendezés
AZ IPARI FORRADALOM A 19.szászadban. GEORGE STEPHENSON.
A felvilágosodás elterjedése
Szivattyúk fajtái 1. Dugattyús szivattyú - nem egyenletesen szállít,
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

James Watt

Gőzgép: Az első, gőzzel működő szerkezet Hérón, egy alexandriai görög készítette, Hérón labdája néven ismert turbina az i. e. 1. századból, ezt azonban csak játékként használták. (Bár a görögországi Korinthoszban már 700 évvel korábban feltalálták a sínt, a két találmány összevonására soha nem gondoltak.)

Az első jól használható gőzgépet James Watt angol mérnök készítette el.

A gőzgépet szivattyúk, gőzmozdonyok, gőzhajók és gőzüzemű traktorok (lokomobilok) hajtására használták, az ipari forradalomban szinte kizárólagos energiaforrásként szerepelt. Tulajdonképpen a gőzturbina is a gőzgépek egy fajtája, mely jelenleg is fontos szerepet tölt be az energiaellátásban. A gőzgép működtetéséhez szükség van egy gőzkazánra, mely a vizet felforralja és nagy nyomású gőzt szolgáltat. Bármely hőforrás használható gőz előállítására, leggyakrabban fa, kőszén és olaj a használatos tüzelőanyagok. (Tulajdonképpen minden égő anyag használható tüzelőanyagként: papír, szemét, fáradt olaj, kukoricacsutka, trágya, földgáz, alkohol, száraz fű, széna, száraz gyom stb.) A gőz kitágul és megmozgat egy dugattyút, ezt a haladó mozgást egy mechanizmus általában forgómozgássá alakítja át, mely további gépeket hajt.

A gőzgépek fejlesztésében a következő lépés a kettős működésű dugattyúk alkalmazása volt. Itt a dugattyú mindkét oldalára hat felváltva a gőz nyomása és ezzel a gőzgép teljesítménye megkétszereződik. A legtöbb dugattyús gőzgép ezt a megoldást alkalmazza ma is. A dugattyúra ható erőt a dugattyúrúd közvetíti, a henger és a dugattyúrúd közé beépített tömítés gondoskodik arról, hogy a gőz ki ne szökjék a dugattyúrúd mellett. A dugattyúrudat a keresztfej vezeti egyenesbe és a dugattyúval ellentétes végén egy csapágyon keresztül a hajtórudat mozgatja, ez a forgattyún keresztül forgatja a forgattyús tengelyt és így a dugattyú haladó mozgását forgó mozgássá alakítja. Egy további forgattyú mozgatja a tolattyút vagy szelepeket, melyek a gőz be- és kiáramlását vezérlik általában egy reverzáló mechanizmuson keresztül, mely a forgásirány megváltoztatását teszi lehetővé. Ha két hengert alkalmaznak, akkor a forgattyúkat 90°-kal elékelték. Ennek az a célja, hogy a gőzgép a forgattyús tengely bármely helyzetében el tudjon indulni.

Nicolas-Joseph Cugnot mutatta be az első működőképes, önjáró, gőzzel hajtott járművet, a gőzkocsit 1769- ben. Ez volt tulajdonképpen az első gépkocsi. Míg azonban a lokomobil, ahogy a gőzerejű traktort nevezték, nem volt általában sikeres szállítóeszköz, nagyon hasznosnak bizonyult a mezőgazdasági üzemek önjáró erőgépeként, ezért például cséplőgépek vagy széna bálázók meghajtására használták. A gőzhajtású gépkocsik a 20. század elején a hagyományos autók komoly vetélytársai voltak. A belsőégésű motorok végül azért szorították ki az autóknál a gőzgépet, mert indításkor még a speciális kazánok esetén is 30 másodpercet vett igénybe a megfelelő gőznyomás elérése. Az első gőzmozdonyt Richard Trevithick a walesi Pen-y-Darren-i vasművekben 1804. február 21-én helyezte üzembe. A gőzmozdony tette lehetővé a közlekedés forradalmát a szárazföldön, míg a tengeren a vitorlás hajózás korszakának a gőzhajók vetettek véget.