Nézőpont kérdése… A horizont.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Advertisements

A SZIVÁRVÁNY.
Ókori mezopotámiai régészeti leletek
Digitális Fotó Magazin január-február.  A képkompozíció vonatkozásában a pont kifejezés olyan kompozíciós eszközre utal, amely a képmezőhöz képest.
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Donatello és Michelangelo értelmezésében
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Mezopotámiai régészeti leletek
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Metszeti ábrázolás.
Metszetek.
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
Térábrázolás különböző életkorokban
A reneszánsz.
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
Matematika a tudományban és a művészetekben
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
Szövetség A B A R O K K.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Endre Béla
Készítette: Horváth László
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
Seress Attila tézisei szeptember 16. Ad 1 Kellemes és hasznos időtöltést kívánok a diasorozatomhoz.
Készítette: Szabó Zénó Az animáció Szabó Zénó
A 4-6 évesek rajzfejlődése
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
A görög mitológia néhány istensége
Fogyatkozások.
FRANCESKO PETRARCA Petrarca 1304-ben született fehér guelf családban.
FFFF eeee kkkk eeee tttt eeee tttt eeee ssss tttt s s s s uuuu gggg áááá rrrr zzzz áááá ssss.
(REFLEXIONES) Auto. show Caño Cristales – Kolumbia.
Mit látsz? Fiatal lány vagy öregasszony?.
ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Szilandi Zene: Yanni: In the Mirror Madarász Tibor a Felvidéken, Kassán született 1937-ben. A kortárs magyar festőművészeket bemutató honlapon.
DR. LAÁB ÁGNES: MIT ÜZEN A MA ÉLŐKNEK LEONARDO UTOLSÓ VACSORÁJA? – 3. RÉSZ – MÁRCIUS 19.
A reneszánsz és az alföldi realista tájfestészet
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
a kubizmus kubus = kocka
Reneszánsz festészet. A reneszánsz festészet általános jellemz ő i:  Új perspektivikus ábrázolás  Gyakori a természeti háttér  Élénk, gazdag színvilág.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
1567 – 1643 Olasz barokk zeneszerző, pedagógus, karnagy.
„Dürer kora” – fejezetek a német reneszánsz történetéből
Kassák Lajos Nézzük együtt….
A görög istenek.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde
MANIPULÁCIÓ A REKLÁMOKBAN
A Biblia és a képzőművészet
Képek jelentés-elemei
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Előadás másolata:

Nézőpont kérdése… A horizont

Kültér

Botticelli – Vénusz születése A szerelem és a szépség istennőjének születését ábrázolja a kép, ahogy egy kagylóból kilép a partra, ahová a szélistenek fújják ki. Ott egy nimfa várja, hogy egy bíborszínű köpennyel terítse be. A képen a kor nőideálját láthatjuk, egy eszményt jelenít meg. A humanisták szerint Vénusz születése azt jelképezi, hogy személyében a szépség jelent meg a Földön, ahol az emberi élet a legfontosabb. A kompozíció tökéletesen kiszámított, harmonikus és szabályos. A szélistenek, Vénusz, és a nimfák közé rajzolt képzeletbeli vonalakból egy háromszög alakzat jön ki. A vörös, élénk színű köpeny van az előtérben. A kép térbeliségét a háttér elmosódottsága, és hideg színei érzékeltetik. Ez a színperspektíva, ami a reneszánsz egyik fő jellemzője, hagyatéka.

Koszta József - Szénaboglyák Az alföldi iskola szemléletét hűen tükrözi a sík alföldi táj szépségének ábrázolása. Maga a téma egyszerű, realisztikus az alföldi ember életformáját megörökítő ábrázolás. Aratás után a szalmát boglyákba rendezték, amit a festő a perspektivikus ábrázolás eszközével jelenít meg. Alkalmazza a reneszánsz perspektíva vívmányait, a tér mélyülésével a boglyák egyre kisebbek és elmosódottabbak. Az előtérben lévő a legnagyobb és legélénkebb. Az ecsetkezelés lendületes és formakövető, színvilága a barnák és a sárgák színhasználata. A kép hangulata nyugodt, de ugyanakkor kicsit borongós. Talán sugallja az aratás nehéz, fáradtságos munkáját.

Beltéri

Raffaello – Athéni iskola Tárgya a világi tudomány. Címe félrevezető, a kép valódi jelentését csak a mennyezeti freskóból érthetjük meg. A képen látható csoportok különböző korokban élő tudósait, tudósait, csillagászait ábrázolja. Szimmetrikus, légköre nemes és nyugodt, ezért a reneszánsz összegzésének is tekinthetjük. Kompozíciója centrális, és bár roppant mozgékonyság látható, a rengeteg figura mégis áttekinthetően van tagolva. Pár fontos szereplő: Platón, Arisztotelész a filozófusok, Euklidész a matematikus, Ptolemaiosz a csillagász.

Tornyai János - Juss A Juss népi életkép témája magyar falusi dráma. Környezet egy vásárhelyi parasztszoba, középen hosszú asztal, körülötte a család: nagyapa, felnőtt nőtestvérek, sógor és kislányunoka. A mű drámai alaphangját Tornyai kompozíciójával, jellemábrázolásával, színvilágával adta meg. Az érzelmi ellentéttel is a drámaisággal hangsúlyozta ki: az asszonyok szenvedélyességével, az öreg tragikus magába roskadását, a többi szereplő látszólagos nemtörődömségét állította szembe. A Juss képépítésében, színvilágában kétségtelenül Munkácsy hatása érezhető. Mélyrehangolt drámai kifejezésmódja, szenvedélyes ecsetkezelése sötét-világos kontrasztok, a vakító fények és mély árnyékok ellentéte is a nagy példaképet idézi. A Juss a 19. századi kritikai realizmus szellemében született.

Madár-távlat

Mantegna – Piéta Id. Pieter Bruegel – Eldorádó földje Koszta József - Kukoricatörők

Összegzés A formák látszati képét nemcsak a távolság, hanem a szemmagasságunk vonala, azaz a horizont is befolyásolja. Minden festő szemlélteti velünk, hogy a megszokott magasság mellett, attól eltérően, alacsonyabbról vagy magasabbról láthatjuk a dolgokat. Madártávlatban a horizontvonal az ábrázolt formák fölé kerül, mivel a szemlélő az alakok „felett” van. Békatávlatról akkor beszélünk, ha „lent” van a nézőpontunk.