A Quattrocento szobrász- és reliefművészete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Advertisements

Mindenszentek temploma Pécs
SZICÍLIA ahogy én láttam 1. rész Saját fotóiból készítette:
H ő sök tere Milleniumi Emlékm ű Épült :
KÉPTÁR Reneszánsz I..
(középszintű érettségihez)
„Szerelmes Shakespeare” a KATEDRA ISKOLÁBAN „ A mi digitális iskolánk” pályázat.
Donatello és Michelangelo értelmezésében
BUDA MÁTYÁS idejében. (A Schedel-féle krónika képe után.)
Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja
A reneszánsz szobrászat
4. nap Segesvár.
Reneszánsz (Újjászületés) Kb. (1420 – 1540)
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A reneszánsz.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Válaszutak a művészettörténetben A reneszánsz
Sienai festők < 2010 >.
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
A visegrádi Herkules-kút
RENESZÁNSZ MADONNA FESTMÉNYEK ZENE JOSQUIN DESPRES: AVE MARIA
Farkas utcai református templom, Kolozsvár
Suki-kehely Szilágyi Klára
HANGANYAG: Béke Csaba - lantművész, énekmondó
A Királyi Palota egykor és ma
B arokk, mint művészettörténeti stílus
ORVIETO Saját fotóiból és néhány internetről letöltött
Dávid király 11/B.
A középkori kultúra.
A ROBBIA CSALÁD MŰHELYE
ANDREA DEL SARTO
SANTA CROCE.
Bevezetés a neveléstudományba Bevezetés a művészetpedagógiába 1. előadás.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
San Vitale, Ravenna, 570.
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
Koszti Tamás: A magyar humanizmus
A Grál. Grál Ikonográfiája: A 13/14. századi Montréal-de-Sos mellett egy barlangrajz a Grált tálként ábrázolja lándzsával, karddal és vércseppekkel
Gian Lorenzo Bernini.
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
Pécs-Megyeháza.
Automatikus diaváltás
Reneszánsz.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Planctusok és pieták 24/C. Michelangelo 1. Michelangelo -1. Fiatal korában készítette, 24 évesen, egy francia bíboros megbízásából(1499) A bíboros a.
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
Ars Sacra Esztergomi Hittudományi Főiskola levelező tagozat
Eger Télanyók csapata.
Az Ókori Róma MŰVÉSZETE
Egyetemes barokk művészet I.
A reneszánsz kora A reneszánsz művészet korszakai: A reneszánsz művészet korszakai: Trecento: az 1300-as évek itáliai művészete Trecento: az 1300-as évek.
2010 Názáret Názáret. Indulás Názáretbe… Szállás helyünk a ferencesek által irányított vendégházban volt.
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Kassa Kasza Sára, Martinák Emese, Paál Eszter. Dóm építése  A Szent Erzsébet-főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm Kassa egyik legszebb és legjellegzetesebb.
A Quattrocento szobrász- és reliefművészete Lorenzo Ghiberti- től Donato di Niccoló di Betto Bardi- ig Másfél évszázad művészete: Toszkána, Umbria Szobrászat.
Az internacionális gótika építészete és kőfaragó- művészete Figyelem! A „Ø” /zéró morféma/ jellel ellátott diakockák képei nem szerepelnek a számon- kérésben.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
HUNYADI JÁNOS Hunyadi Mátyás apja Hunyadi János, eredeti neve Szibinyáni Jánk, egy havasalföldi nemes család sarja volt. Birtokait, és ezzel a Hunyadi.
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
A romanika művészete Nyugat- Európában
A román, a gót és a reneszánsz művészet
Magyarországi Barangolások A Budai Várnegyedben
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Kvíz Bibliai személyek.
Hunyadi Mátyás élete és kora
FRA FILIPPO LIPPI
Előadás másolata:

A Quattrocento szobrász- és reliefművészete Lorenzo Ghiberti- től Donato di Niccoló di Betto Bardi- ig Másfél évszázad művészete: Toszkána, Umbria Szobrászat és dombormű- készítés

Jacopo della Quercia alkotása Sienában: a Fonte Gaia 1419 Gaia a föld-szülő istenanya az ókori görögöknél, az ikonográfiában a helyére itt Szűz Mária lép. Ő Siena védelmezője is.

Fonte Gaia, Rea Silvia szobra A félköríves fülkékben a négy kardinális erény allegorikus nőalakja: Mértékletesség Bátorság, erő -Bölcs előrelátás Igazságosság A kút ikonográfiája a Városházán álló Lorenzetti- féle „Jó kormányzás allegóriája”- ra rímel.

A középső fülkében pedig a trónoló Mária a Gyermekkel és két védőszenttel

Firenze, a Keresztelőkápolna  Vasari a város legősibb templomaként említi. A posztógyártók- és kelmefestők céhe felel feldíszítéséért, a hiányzó két kapura ők hirdettek pályázatot Firenze, a Keresztelőkápolna 

Andrea Pisano: A firenzei Battisterio –Keresztelőkápolna- déli (első) bronzkapuja Keresztelő Szt. János életéből vett jelenetek a két kapuszárny fölső 10- 10 négykaréjos mezejében Alul a 4 kardinális erény alakjai Pisano már 1330- ban dolgozott ezen, a pályázat kihirdetésekor ez volt a „referenciamű”

Izsák föláldozásának történetét kellett ábrázolni, kikötésekkel: ugyanannyi figura szerepelhet a reliefen, e gótikus fomaadású négykaréjos keretben kellett elhelyezni Filippo Brunelleschi pályaműve Lorenzo Ghiberti pályaműve

Lorenzo Ghiberti: A Paradicsom Kapuja 1425- 1452

Ghiberti, Porta del Paradiso: Dávid lefejezi Góliátot

Ø ugyanott, József és testvéreinek története

Ghiberti Salamon és Sába találkozása Domborművön a tér mélységének megjelenítése egyetlen elődnek sem sikerült így. Elegáns, háromhajós, boltíves architektúra emeli ki a főalakokat.

Az ifjú honvédő városi polgár toposzát teremtve meg ezzel Donato di Niccoló di Betto Bardi, avagy Donatello: Szent György 1416 Donatello célja volt a középkori ikonográfia sémaszerű jellegzetességeinek elhagyása, mint Szent György esetében a lovagi beállítás és a sárkánygyík maga. Egyedül a jellemábrázolás emeli ki a hősi karaktert. Az ifjú honvédő városi polgár toposzát teremtve meg ezzel

Donatello: Habakuk próféta, a firenzeiek „lo Zuccerone”, „a tökfej”- ként csúfolták 1426 Donatello: Szent János evangelista. 1415 Mindkettő a Dóm Ny- i homlokzat fülkeszobrainak készül, ma az Uffizi Galériában láthatók

Két brozszobor Donatello – tól: Judit lefejezi Holofernészt 1455 Dávid  1430 Ez a Dávid az első körplasztika az itáliai reneszánszban, de az ókor óta senki nem készített ilyen beállítású szobrot.

Donatello: Cantoria a Dóm énekeskarzata a Múzsák táncával 1439

Donatello: Gattamelata zsoldosvezér szobra, Padova, a Szt Donatello: Gattamelata zsoldosvezér szobra, Padova, a Szt. Antal dóm előtt, 1444- 1453 Előképe Marcus Aurelius lovasportréja a II. szd- ból

Firenze, az Orsanmichele (eredetileg gabonaraktár) épülete, a szoborfülkékben Donatello és Verrochio szobrai.

Verrocchio: Hitetlen Tamás Az Orsanmichele fülkeszobra 1476- 1483 Részletező, expresszív redőstílus a drapériákon a jelenet drámaiságát kiemelendő

Andrea Verocchio: Primulás hölgy 1480 A kézfejek kihangsúlyozása!

Verrocchio: Don Colleoni bolzanói zsoldoskapitány szobra, Velence 1488 Szöges ellentéte a Gattamelata nyugodt méltóságának, a dölyfös hadvezér mozdulata és tartása Verrocchio elmélyült jellemábrázolásáról tanúskodik

Ø Antonio Rossellino: A portugál bíboros síremléke 1466 A síremlék- típus előképe az orvietói dómban Arnolfo di Cambio alkotása. Ø

Nápoly, Castelnuovo A középkori várkastély (amely még a francia Anjou- házból származó uralkodók alatt épült, gótikus stílusban) kapuzatának reprezentatív kiépítése- és az ahhoz dukáló szobordísz elkészítése.

Luciano Laurana munkája Nápoly, Castelnuovo, V. Alfonz Győzelmi Kapuja, (Arco Trionfale) Luciano Laurana munkája

Arco Trionfale Aragóniai Alfonz hódító háborút indított Dél- Itália ellen, Szicíliában az Aragóniai- ház nagy megbecsülésnek örvendett. Nápolyból már sosem tér haza hispán földre, igazi felvilágosult itáliai uralkodó válik belőle. A Castelnuovo bejáratánál a díszes kaput fia, Ferrante építteti a számára. Legfelül maga a Nagylelkű szobra, az ívelt oromzat fölött. Alatta négy fülkében a Kardinális Erények allegorikus szoboralakjai(1). Ez alatt nyitott erkély, két oldalán kettős ikeroszlop (2). 1 2

Alul griffek tartják az Aragóniai ház címerét, fönt Alfonz diadalmenete

Művészeti Szakközépiskola Alapfokú Művészeti Iskola Bodajk 2015 Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Alapfokú Művészeti Iskola Bodajk 2015