A Quattrocento szobrász- és reliefművészete Lorenzo Ghiberti- től Donato di Niccoló di Betto Bardi- ig Másfél évszázad művészete: Toszkána, Umbria Szobrászat és dombormű- készítés
Jacopo della Quercia alkotása Sienában: a Fonte Gaia 1419 Gaia a föld-szülő istenanya az ókori görögöknél, az ikonográfiában a helyére itt Szűz Mária lép. Ő Siena védelmezője is.
Fonte Gaia, Rea Silvia szobra A félköríves fülkékben a négy kardinális erény allegorikus nőalakja: Mértékletesség Bátorság, erő -Bölcs előrelátás Igazságosság A kút ikonográfiája a Városházán álló Lorenzetti- féle „Jó kormányzás allegóriája”- ra rímel.
A középső fülkében pedig a trónoló Mária a Gyermekkel és két védőszenttel
Firenze, a Keresztelőkápolna Vasari a város legősibb templomaként említi. A posztógyártók- és kelmefestők céhe felel feldíszítéséért, a hiányzó két kapura ők hirdettek pályázatot Firenze, a Keresztelőkápolna
Andrea Pisano: A firenzei Battisterio –Keresztelőkápolna- déli (első) bronzkapuja Keresztelő Szt. János életéből vett jelenetek a két kapuszárny fölső 10- 10 négykaréjos mezejében Alul a 4 kardinális erény alakjai Pisano már 1330- ban dolgozott ezen, a pályázat kihirdetésekor ez volt a „referenciamű”
Izsák föláldozásának történetét kellett ábrázolni, kikötésekkel: ugyanannyi figura szerepelhet a reliefen, e gótikus fomaadású négykaréjos keretben kellett elhelyezni Filippo Brunelleschi pályaműve Lorenzo Ghiberti pályaműve
Lorenzo Ghiberti: A Paradicsom Kapuja 1425- 1452
Ghiberti, Porta del Paradiso: Dávid lefejezi Góliátot
Ø ugyanott, József és testvéreinek története
Ghiberti Salamon és Sába találkozása Domborművön a tér mélységének megjelenítése egyetlen elődnek sem sikerült így. Elegáns, háromhajós, boltíves architektúra emeli ki a főalakokat.
Az ifjú honvédő városi polgár toposzát teremtve meg ezzel Donato di Niccoló di Betto Bardi, avagy Donatello: Szent György 1416 Donatello célja volt a középkori ikonográfia sémaszerű jellegzetességeinek elhagyása, mint Szent György esetében a lovagi beállítás és a sárkánygyík maga. Egyedül a jellemábrázolás emeli ki a hősi karaktert. Az ifjú honvédő városi polgár toposzát teremtve meg ezzel
Donatello: Habakuk próféta, a firenzeiek „lo Zuccerone”, „a tökfej”- ként csúfolták 1426 Donatello: Szent János evangelista. 1415 Mindkettő a Dóm Ny- i homlokzat fülkeszobrainak készül, ma az Uffizi Galériában láthatók
Két brozszobor Donatello – tól: Judit lefejezi Holofernészt 1455 Dávid 1430 Ez a Dávid az első körplasztika az itáliai reneszánszban, de az ókor óta senki nem készített ilyen beállítású szobrot.
Donatello: Cantoria a Dóm énekeskarzata a Múzsák táncával 1439
Donatello: Gattamelata zsoldosvezér szobra, Padova, a Szt Donatello: Gattamelata zsoldosvezér szobra, Padova, a Szt. Antal dóm előtt, 1444- 1453 Előképe Marcus Aurelius lovasportréja a II. szd- ból
Firenze, az Orsanmichele (eredetileg gabonaraktár) épülete, a szoborfülkékben Donatello és Verrochio szobrai.
Verrocchio: Hitetlen Tamás Az Orsanmichele fülkeszobra 1476- 1483 Részletező, expresszív redőstílus a drapériákon a jelenet drámaiságát kiemelendő
Andrea Verocchio: Primulás hölgy 1480 A kézfejek kihangsúlyozása!
Verrocchio: Don Colleoni bolzanói zsoldoskapitány szobra, Velence 1488 Szöges ellentéte a Gattamelata nyugodt méltóságának, a dölyfös hadvezér mozdulata és tartása Verrocchio elmélyült jellemábrázolásáról tanúskodik
Ø Antonio Rossellino: A portugál bíboros síremléke 1466 A síremlék- típus előképe az orvietói dómban Arnolfo di Cambio alkotása. Ø
Nápoly, Castelnuovo A középkori várkastély (amely még a francia Anjou- házból származó uralkodók alatt épült, gótikus stílusban) kapuzatának reprezentatív kiépítése- és az ahhoz dukáló szobordísz elkészítése.
Luciano Laurana munkája Nápoly, Castelnuovo, V. Alfonz Győzelmi Kapuja, (Arco Trionfale) Luciano Laurana munkája
Arco Trionfale Aragóniai Alfonz hódító háborút indított Dél- Itália ellen, Szicíliában az Aragóniai- ház nagy megbecsülésnek örvendett. Nápolyból már sosem tér haza hispán földre, igazi felvilágosult itáliai uralkodó válik belőle. A Castelnuovo bejáratánál a díszes kaput fia, Ferrante építteti a számára. Legfelül maga a Nagylelkű szobra, az ívelt oromzat fölött. Alatta négy fülkében a Kardinális Erények allegorikus szoboralakjai(1). Ez alatt nyitott erkély, két oldalán kettős ikeroszlop (2). 1 2
Alul griffek tartják az Aragóniai ház címerét, fönt Alfonz diadalmenete
Művészeti Szakközépiskola Alapfokú Művészeti Iskola Bodajk 2015 Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Alapfokú Művészeti Iskola Bodajk 2015