Vízbiztonság tervezés gazdasági hatásai Dr. Papp Mária c.egyetemi docens,főtitkár Budapest..
Jelenlegi helyzet-vízbiztonsági tervezés A víziközmű hálózatok állapota rendkívül leromlott Szétaprózódott szolgáltatói szféra Díjképzési-, díjtámogatási rendszer anomáliái Tulajdoni viszonyok rendezetlensége Hatósági ellenőrzés hiánya Jogi szabályozás hiányosságai
Jogiszabályozás-vízbiztonság alapja A víziközmű vagyon tulajdoni helyzete-fejlesztési szabályai-közszolgáltatás alapkritériuma Szolgáltató és a fogyasztó közötti szerződés szabályai- mennyiségi-minőségi követelmények Tőkebevonás módjai-kockázata Koncesszióval történő fejlesztés szigorú szabályai Közművagyon gazdasági társaságba történő bevitelének jövőbeli tilalmat
Jogiszabályozás –vízbiztonság alapja Vagyonkezelés szabályai-ki lehet vagyonkezelő Ármegállapítás –mit tartalmazzon az ár EU „teljes költségmegtérülés” elve-vizbiztonág mint költség tényező Közműfejlesztési hozzájárulás rendje-minőségi fejlesztés kérdése Szolgáltatók szakmai követelményrendszere
Jogiszabályozás- vízbiztonság alapja Szabályok betartásának ellenőrzése- felügyeleti rendszer Szolgáltatók és fogyasztók szerződéses kapcsolatának feltételei-fogyasztóvédelem Szolgáltatásért felelős önkormányzat és a szolgáltató kapcsolata-szerződés -jogszabály Ivóvízbázisok védelme- üzemeltetése-pénzügyi forrása
Jogiszabályozás- vízbiztonság alapja Állami támogatás-költségvetés szerepe- meddig? Csapadékvíz elvezetés és szennyvíz szippantás Gazdasági helyzet–pénzügyi források Elmaradt fejlesztések -havária helyzet Szolgáltató szervezetek felkészültsége- laboratóriumi háttér biztosítása-
Fontosabb jogszabályok Az Európai Unió Tanácsának 98/83 EK irányelve (1998. november 3. ) az emberi fogyasztásra szánt víz minőségéről A helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV. törvény (Ötv) Egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló évi XI. törvény A vízgazdálkodásról szóló évi LVII. törvény
Fontosabb jogszabályok A közműves ivóvízellátásról és a közműves szennyvízelvezetésről 38/1995. (IV. 5.) Korm. rendelet A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V.22.) Korm. rendelet Az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló 201/ (X.25.) Korm. rendelet A környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 347/2006. XII.23.) Korm. rendelet A Víziközművek üzemeltetéséről szóló 21/2002. (IV. 25.) KöViM rendelet
Vízbiztonsági terv (WSP) WHO Guidelines for Drinking Water Quality (2004) Fő elemei: –Veszélyelemzés –Kontrollintézkedése meghatározása –Javító célú intézkedések meghatározása –Monitoring –Hatékonyságellenőrzés
65/2009. (III.31.) Korm. rendelet Ivóvízbiztonság: az ivóvízfogyasztáshoz, illetve használathoz kapcsolódó, ivóvíznyerésre szolgáló, vízkezelő és ellátó rendszerben, házi ivóvízhálózatban és vízvételre szolgáló helyeken elérhető legkisebb egészségkockázatot jelentő minőségi és működési jellemző
65/2009. (III.31.) Korm. rendelet Vízbiztonsági rendszer, mint követelmény – m3/d vagy fő felett OTH által jóváhagyott ivóvízbiztonsági terv OTH felülvizsgálat négy évente Ütemezés – 2012-ig: > fő – 2013-ig: – fő – 2014-ig: fő
A WSP rendszer biztosítja A fogyasztóink igényeinek megismerését és folyamatos kielégítését, ezzel elégedettségük elérését A vevőszolgálati tevékenységünk hatékonyságának növelésével a fogyasztói kapcsolatok javítását, A szolgáltatott ivóvíz minőségének folyamatos javítását, az egyenletes vízminőség és a permanens biztonság elérését Nyilvánosan demonstráljuk az egészséges és a minden jogszabályi előírásnak megfelelő minőségű ivóvíz szolgáltatása érdekében tett erőfeszítéseinket, A hagyományos minőségellenőrzésen túl a kitermeléstől az elosztásig több ponton történő ellenőrző vizsgálatokkal a hatékonyabb minőségellenőrzést, az ellenőrzési módszerek folyamatos felülvizsgálatát,
Hatékonyabb közművagyon-gazdálkodást, Megbízható beszállítóinkkal kölcsönösen előnyös partnerkapcsolat kialakítását, A vállalat hatékonyságát növelő szervezett információáramlást, Az adminisztrációs fegyelem növelését, Határozott, együttműködő, önállóan döntő, folyamatosan képzett, önmagával, személyi és tárgyi környezetével szemben igényes, megfelelően motivált, minőségi munkát végző vezetők és munkatársak alkalmazását
a személyi teljesítmények figyelemmel kísérését, értékelését és elismerését, a kellemes munkahelyi légkört, biztonságos és egészséges munkakörülményeket.
és ez mind mennyibe kerül Vízdíjak átlagértéke (Ft/m3) A lakosság 80%-ánál (nem támogatott) br. 323,03 ebből 20%-nál (Főváros) br. 228,38 A lakosság 20%-nál (támogatott) br. 606,25 Csatornadíjak átlagértéke (Ft/m3) A lakosság 80%-ánál (nem támogatott) br. 327,13 ebből 20%-nál (Főváros) br. 310,59 A lakosság 20%-nál (támogatott) br. 624,75
Víz- és csatornadíjak együttes átlagértéke (Ft/m3) A lakosság 80%-ánál (nem támogatott) br. 650,15 ebből 20%-nál (Főváros) br. 538,96 A lakosság 20%-nál (támogatott) br. 1231,00
Köszönöm figyelmüket!