A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül Kardos János Szeged MJV Polgármesteri Hivatal Oktatási, Kulturális és Sportiroda
Jogszabályváltozások 1057/2005. (V. 31.) Korm. hat. – Szakképzés-fejlesztési stratégia 1/2006. (II. 17.) OM rend. - Új OKJ 1993. évi 79. tv. a közoktatásról - Köot. 1993. évi 76. tv. a szakképzésről – Szt. 2003. évi 86. tv. a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról – Szht.
Szegedi szakképzés 13 intézmény (+1) 8.400 tanuló (2.400 / 1.400 + 6.000 / 1.200) 20 szakmacsoport (47+45=92 szakképesítés) Térségi feladatellátás (46% nem szegedi!) Nem önkormányzati fenntartók Felsőoktatás
TISZK Nonprofit Kft. – 9 tag 5 önkormányzat, 3 alapítvány, 1 egyetem Együttműködési kényszer – térségi feladatellátás Befolyásoló tényezők - TÁMOP (300 mFt), TIOP (892 mFt) - RFKB döntések
A TISZK jogosítványai (szakképzés szervezés!) szakképzési évfolyamokon indítható osztályok számának meghatározása - Köot. 89/B. § (5) szakmai program tekintetében egyetértési jog a pp. jóváhagyásánál – Köot. 89/B. § (5) szakképzési hozzájárulás gyűjtése – Szht 4. § (5) … stb. (jogszabályok + fenntartók döntése alapján)
Az intézményrendszer átalakításának okai demográfiai csökkenés munkaerőpiaci igények változása társadalmi, gazdasági, technológiai változások a felsőoktatás expanziója nem önkormányzati intézmények elszívó hatása intézmények súlya, érdekérvényesítő-képessége (Hódmezővásárhely, Kecskemét, Békéscsaba, Szolnok)
Az átszervezés célja a munkaerőpiaci igények jobb kielégítése a képzési párhuzamosságok megszüntetése profiltisztítás hatékonyabb erőforrás-gazdálkodás racionalizáltabb eszközkihasználás
Szegedi szakképzés 2009-től 4 intézmény (3+3+3+4) 2.000-2.600 tanuló / intézmény 130-200 pedagógus / intézmény 20 szakmacsoport (? szakképesítés) térségi feladatellátás (46% nem szegedi!) nem önkormányzati fenntartók felsőoktatás
Előnyök pedagógiai szervezési gazdasági hatékonyság szakmai koncentráció azonos feltételrendszer érdekérvényesítés
Együttműködés a CSMKIK-val Az Önkormányzat vállalja: véleménykérés szakmai anyagok tekintetében véleménykérés intézmények és vezetők értékelésekor javaslatok figyelembe vétele a szakképzést érintő valamennyi kérdésben
Együttműködés a CSMKIK-val A Kamara vállalja: véleménykérés a gyakorlati képzőhelyek értékelésében szaktanárok, szakoktatók továbbképzése a szakképzés népszerűsítése, tájékoztatás fejlesztési források felkutatása, megszerzése
Újabb kihívások TÁMOP, TIOP megvalósítása Együttműködés a TISZK-tagokkal Válság – finanszírozás, fejlesztési források csökkenése („decentralizált”) Gyakorlati képzés biztosítása (Adótörvény) Alkalmazkodás az RFKB döntéséhez
Köszönöm a figyelmet! kardos.janos@szeged.eu