HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2014. évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2015. május 05. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető
I. Bevezetés A Hajózási Főosztály 2014. évi tevékenysége számokkal kifejezve: 143 bejelentés fogadása, értékelése; 14, a korábbi években megkezdett vizsgálat lezárása; 2, egyben vizsgált, lezárt eset kapcsán biztonsági ajánlás kiadása 12 esemény kapcsán KBSZ vizsgálat indítása 1 esemény üzemeltetői vizsgálatba utalása 2 külföldön bekövetkezett baleset figyelemmel kísérése
II. 2014. évben lezárt események 2012. évről 7 vizsgálat zárult le: 2 kisgéphajó süllyedése Mohácson Úszóbusz műszaki hiba Budapesten, összevonva egy 2013. évben indult vizsgálattal Uszály borulás Balatonlellén 4 halálos kimenetelű kisgéphajós, vitorlás és csónakos baleset, amelyek a Dunán (2), a Tiszán illetve a Balatonon következtek be
II. 2014. évben lezárt események 2013. évről szintén 7 vizsgálat zárult le: Úszóbusz műszaki hiba, együtt vizsgálva a 2012. évben bekövetkezett eseménnyel Bárka süllyedés Komáromban 2 eseménynél, halálos kimenetelű csónakos illetve kenuval történt baleset a Tiszán illetve a Dunán 2 eseménynél, halálos áldozatot nem követelő kishajós baleset a Balatonon illetve a Ráckevei-Duna-ágban Komp részleges süllyedése Százhalombattán
II. 2014. évben lezárt események 2012. február 21. Mohács, Duna folyó 1447 fkm. A kikötőhelyükön veszteglő 2 kisgéphajó elsüllyedt. A vizsgálat hűtővíz szűrő elfagyásából bekövetkezett vízbetörést állapított meg.
II. 2014. évben lezárt események 2012. május 22. Budapest, Duna folyó 1647,2 fkm. 2013. január 22. Budapest, Duna folyó 1650,3 fkm. Riverride kétéltű busz, összevont vizsgálat
II. 2014. évben lezárt események A két esemény azonos járművel, Budapesten és hasonló körülmények között következett be. Az események elemzésekor lehetett látni, hogy a vizsgálati eredmények is hasonlóak lesznek. A KBSZ HFO ezért döntött a két esemény egyszerre történő kivizsgálása mellett. Az események során mindkét alkalommal a Riverride kétéltű busz műszaki hiba miatt lehorgonyozni kényszerült. Az utasokat más hajók vitték partra, míg a jármű vontatással tudott part mellé kerülni. Egyik alkalommal sem történt személyi sérülés, illetve anyagi kár sem keletkezett. A KBSZ a vizsgálat befejezéseként a Zárójelentés-tervezetben 4 Biztonsági Ajánlást adott ki az üzemeltető, 1 Biztonsági Ajánlást adott ki az NKH felé.
II. 2014. évben lezárt események A Biztonsági Ajánlások a jármű időszakos ellenőrzésére, a horgony tömegének növelésére, mentés esetére a meglevőnél részletesebben kidolgozott mentési terv készítésére figyelembe véve a szóba jöhető mentőhajók méreteit az utasok részére a sétaút elején történő tájékoztatás során a jármű elhagyásának menetének ismertetésére vonatkoztak. A Zárójelentés kiadásának időpontjáig az Ajánlásokat az üzemeltető végrehajtotta, azok a Zárójelentésben már nem is szerepeltek. Az NKH felé kiadott ajánlás annak a maximális vízállás mértékének meghatározását tartalmazza, ameddig az úszó busz közlekedhet. Az üzemeltető itt saját hatáskörben is korlátozta a busz közlekedését a vízállás függvényében.
II. 2014. évben lezárt események 2012. június 11. Balaton, Balatonlelle előtti vízterület Az „Óriás 469” nevű uszály a jachtkikötőből kivontatás és az úszómunkagép mellé állítás után elsüllyedt. A vizsgálat szerint a vontatás helytelen manőverezése miatt bekövetkezett ütközésből keletkezett lékesedés volt a baleset oka.
II. 2014. évben lezárt események 2012. augusztus 19. Szürkő sziget, Duna folyó 1666 fkm. A wakeboardot vontató kisgéphajó egy pillanatra megtorpant, és a hajóorrban tartózkodó vezető(!) kiesett a kisgéphajóból, és ennek következtében elhunyt. A megtorpanás abból következett be, hogy a propeller védő éle egy pillanatra hozzáért a mederfenékhez.
II. 2014. évben lezárt események 2013. január 31. Komárom, Duna folyó 1765,4 fkm. A lekötve veszteglő, 2x2-es alakzatba rendezett bárkák közül kiszakadt és elsüllyedt az alakzat jobb hátsó bárkája. A süllyedést egy korábbi, a nyergesújfalui gázlónál, az 1734,5 fkm-nél történt felütésből keletkezett lékesedés okozta.
II. 2014. évben lezárt események 2013. május 17. Balatonkenese, vitorláskikötő, Balaton Egy 40 éves vitorlás kishajón robbanás történt. 1 személy súlyosan, 2 személy könnyebben megsérült. A vitorlás kishajó beépített kéthengeres, kétütemű benzinmotorral is el volt látva.
II. 2014. évben lezárt események A baleset azért következett be, mert a vezető kivette a gyújtógyertyákat a motorból, és az egyiket letestelve, a motorra ráindítózva nézte meg, hogy az ad-e szikrát. A gyújtógyertyák helyén kiömlő benzin-levegő keverék a szikra hatására felrobbant. A benzincsapot a gyertya próbája alatt nem zárta el, nem szellőztette a motorteret.
II. 2014. évben lezárt események 2013. október 28. Százhalombatta, Duna folyó 1623 fkm. A Százhalombatta-Tököl között közlekedő komp részlegesen elsüllyedt. Személyi sérülés nem történt, a rakományként a kompon levő mezőgazdasági munkagépben azonban jelentős kár keletkezett.
II. 2014. évben lezárt események A baleset vizsgálata a következő baleseti okokat tárta fel: - A kompot nem rögzítették a parthoz kötelekkel a felhajtás megkezdése előtt. A vezető géppel tartotta azt a felhajtás ideje alatt. A felhajtó mezőgazdasági munkagép-szerelvény összsúlya 25 tonna volt, a komp teherbírása 10 tonna. A vezető munkavégzés közben fogyasztott alkoholt, a baleset idején közepesen ittas állapotban volt az orvosi vizsgálat alapján.
III. 2014. évben bekövetkezett események 2014-ben 143 bejelentés érkezett a KBSZ-hez, ebből - a Kbvt. Hatálya alá tartozó 110 személy és áruszállítás 44 kedvtelési célú hajózás 6 egyéb úszólétesítmény 59 a Kbvt. hatálya alá nem tartozó bejelentés (egyéb) 31 - Nagyon súlyos és súlyos 16 33 bejelentés érintett külföldi lobogó alatt hajózó úszólétesítményt 2014-ben magyar vizeken 3 halálos kimenetelű baleset következett be: 2 esetben hajós személyzettel, de ebből egyik csónakkal 1 esetben kedvtelési célú motorcsónak utasával történt.
III. A 2014. évben bekövetkezett, vizsgálat alá került események A Közlekedésbiztonsági Szervezet 2014. évben 143 bejelentést kapott víziközlekedéssel kapcsolatban, amelyekből összesen 13 vizsgálat indult. Ebből 12 vizsgálat indult saját hatáskörben, és 1 vizsgálat lett üzemeltetői hatáskörbe utalva. Saját hatáskörben kivizsgálandó események: 10 nagyhajóval, illetve hajózó személyzettel történt baleseti esemény, amelyek bárka elszabadulás, felakadás, hajózóút elzáródás, 2 esetben ütközés, 2 esetben süllyedés, tolatmány szétszakadás, illetve 2 esetben személyzet tagjának vízbe esése miatt következtek be. Ezek közül 3 esemény összevontan került vizsgálat alá. 2 kedvtelési célú kishajóval bekövetkezett baleset, amelyek ütközés, illetve halálos kimenetelű vízbe esés típusú események voltak.
III. A 2014. évben bekövetkezett, vizsgálat alá került események Üzembentartói vizsgálatra utalt esemény: A Tisza holtágában egy úszómunkagép elsüllyedésének vizsgálata Figyelemmel kísért események: 1 folyami hajózási baleseti esemény, ahol egy magyar matróz vízbe esett és elhunyt. 1 tengeri hajózási baleseti esemény, ahol a Norman Atlantic komphajó kigyulladt.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. március 11. Madocsa, Duna folyó 1541-1540 fkm. A térségből közvetlenül egymás után 3 eseményt jelentettek: 1.) Az SL 29 I bárka elsodródott és felakadt a piros úszó felett. 2.) A Baross ms önjáró hajó 3 bárkából álló tolatmányával felakadt. 3.) A lekötött, megszállt bárkák elzárták, jelentősen leszűkítették a hajózó utat. A baleset következtében anyagi kár, személyi sérülés nem keletkezett, azonban a hajózó út elzáródott, és részleges, illetve teljes hajózási zárlatot kellett elrendelni. A KBSZ HFO az események egymásból eredő bekövetkezése miatt egyben, összevonva vizsgálja az eseménysorozatot.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A felakadt Baross ms, jobbra a hajózó út felszabadítását végző Greifenstein ms.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A Baross ms bárkájának fedélzetéről fényképezve a hajózó utat elzáró egyik bárka. Ezt kerülte a Baross ms, amikor felakadt.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. március 19. Baja, Duna folyó 1480,5 fkm. A Vándor tolóhajóról vízbe esett a személyzet egyik tagja. Holttestét másnap találták meg.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. június 18. Tiszabábolna, Tisza folyó 438,15 fkm. Egy motoros csónakból a kikötés folyamán kiszállt a vezető, hogy a kikötőláncot rögzítse a parton. Közben az utasa kiesett a csónakból. Csak a holttestét találták meg.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. augusztus 11. Körös folyó, 50,3 fkm. A H-20513-20 nyilvántartási számú kisgéphajó ütközött a Mezőtúr-Szarvas között közlekedő köteles komp vezetőkötelével.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. augusztus 15. Budapest, Duna folyó 1648,2 fkm. A hegymenetben levő Hullám termes személyhajó elektromos hiba miatt menetképtelenné vált.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A Hullám ms sérülései belülről
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. szeptember 08. Esztergom, Duna folyó 1721,6 fkm. A PF 536 sóderszállító uszály az előző napi berakodás után másnap reggelre elsüllyedt.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. szeptember 13. Baja, Duna folyó 1480,2 fkm. A Mercur 203 tolóhajó 8 bárkával völgymenetben közlekedett. A bajai Türr István híd meghajózásakor a kötelék érintőlegesen súrlódva ütközött a hídlábbal. 2 bárka kiszakadt az alakzatból, amelyeket az ott levő személyzetnek sikerült lehorgonyoznia. A bárkákon nem keletkezett olyan sérülés, amely a továbbhaladást lehetetlenné tette volna. Az eset kivizsgálásához a Vb mind az AIS, mind a térségben a hídnyílásra néző webkamera által szolgáltatott adatokat felhasználja. A vizsgálat jelenleg is folyamatban van.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. szeptember 28. Budapest, Duna folyó 1646 fkm. A Vigadó tér magasságában az egyenesen haladó Szent László ms és a kikötéshez megforduló Sződliget ms összeütközött. Személyi sérülés nem történt. A Sződliget ms nem sérült, a Szent László ms-on kisebb behorpadás keletkezett a felépítmény alján. A baleset bekövetkezéséről és lefolyásáról a két hajó vezetőjének jelentése nem egyezik, ezért további adatgyűjtés, elemzés szükséges. A KBSZ vizsgálata folyik, többek között az AIS adatok elemzésével.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. október 28. Budapest, Duna folyó 1630 fkm. A jobb part mellé kikötve veszteglő PF 783 uszályról leszakadtak a PF 527 és a PF 545 sóderszállító uszályok. A PF 527 uszály keresztbe fordulva felakadt a parton, a PF 545 uszály orral völgymenetbe fordulva, oldalára dőlve elsüllyedt.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A két uszályt azóta kimentették, jelenleg is a baleseti helyszín közelében vesztegelnek. A vizsgálat a kiemelés megfigyelésével, adatagyűjtéssel, illetve a hajótestek állapotának felmérésével folytatódik.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események 2014. december 21. Százhalombatta, Duna folyó 1622 fkm. A parttól kb. 20 m-re kikötött úszóművek csoportját felügyelő személy külmotoros csónakkal kiment a partra. Visszafelé kiesett a csónakból és eltűnt.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események Ercsinél egy horgászó személy Ercsinél látta Őt és a csónakot sodródni, de segíteni nem tudott.
III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események A vizsgálat a csónakmotor propellerjére felcsavarodott nylon anyag miatt, a propeller tisztítása közben bekövetkezett balesetre következtet.
III. A 2014. évben bekövetkezett, üzemeltetői vizsgálat alá vont események 2014. október 09. Poroszló, Holt-Tisza-ág Az MG-10081-30 lajstromjelű szívókotró munkavégzés után egy őrrel a fedélzetén elsüllyedt.
III. A 2014. évben bekövetkezett, üzemeltetői vizsgálat alá vont események A KBSZ üzemeltetői vizsgálatra hívta fel az úszómunkagép üzembentartóját. 1.) A már beérkezett jelentés szerint a túl mélyre leengedett hátsó cölöpök, és a vízből kiemelt kotrófej miatt orrnehézzé vált az úszómunkagép. 2.) Az előrefolyó fenékvíz szintén rontott az úszáshelyzeten. 3.) Emiatt az úszómunkagép előre dőlhetett, és a lezárt, gumitömítéssel is ellátott búvónyílás fedeleken beszivároghatott a víz, amely következtében megtörtént az elsüllyedés.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! KBSZ, HFO www.kbsz.hu