Iskolaújítási kísérletek a XVII. században

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
Advertisements

A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
Magyarország a 18. században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
SZIGORÚ ERKÖLCS SZÍNVONALAS OKTATÁS
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Beiskolázási tájékoztató december
Mária Terézia
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A RENDEK ÉS AZ URALKODÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSE
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
A felvilágosult abszolutizmus
Felvilágosodás Bevezető óra.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
A legjobb osztály Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C.
A magyar felvilágosodás
Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
AZ ELŐZMÉNYEK század.
Bevezetés a neveléstudományba
Rendező: Ranódy László 96’
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
OKTATÁSPOLITIKA A FELVILÁGOSODÁS KORI MAGYARORSZÁGON
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium , Szakközépiskola és Kollégium
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
a KFRTKF Gyakorló Általános Iskolája
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Kultúra a török hódoltság korában
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
EURÓPA A XVIII.SZÁZADBAN
A felvilágosodás legjelentősebb gondolatai és főbb képviselői -források alapján -tudományos világkép kialakulása a kora újkorban ( kopernikuszi fordulat,
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
A gyermekkép történeti alakulása
Az oktatásügy törvényi szabályozása
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
A szellem forradalma: a felvilágosodás. Az új eszmeáramlat  Angliából indul útjára a XVII. században  Az egész kontinensen elterjed  A legjelentősebb.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
2016/17-es tanév. Iskolatípus változások 2016/17-es tanévtől.
A felvilágosult abszolutizmus
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Jánoshalmi Hunyadi János Általános Iskola,
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Az iskoláztatás kezdetei, tantervek megjelenései
Kezdeményezések az iskolai testnevelés bevezetésére
PÁLYAVÁLASZTÁSI TÁJÉKOZTATÓ 2014/2O15. tanév
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
tanév Iskolanyitogató
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
Előadás másolata:

Iskolaújítási kísérletek a XVII. században Comenius, Apáczai

Történeti háttér 1492: Amerika felfedezése  Ipar és kereskedelem fejlődése  a mezőgazdasági termelés feudális korlátai Demográfiai válság Háborúk: 1642-1649: az angol polgári forradalom 1618-1648: a 30 éves háború

Természettudományok Kopernikusz: heliocentrikus, napközpontú világkép Kepler: bolygómozgás törvényei Galilei: a mechanika megalapozása kiállt a heliocentrikus világképért Newton: Fizikai világkép Modern intelligencia

Racionalizmus - René Descartes Egyéni ész Módszeres kétely Deduktív gondolkodás

Empirizmus Francis Bacon Érzékszervi tapasztalat Idolumok (ködképek) Induktív módszer: megfigyelés  következtetés  ellenőrzés kísérlettel

Comenius életét meghatározó események Tanulmányok: Elemi ismeretek: „Cseh Testvérek” elemi iskolája Középszintű képzés: Prevov latin iskolája Felsőfokú tanulmányok: Hernborn és Heidelberg  enciklopédizmus irányzata (Alstedt), empirizmus, racionalizmus Politika: 1618-1648: 30 éves háború

Comenius oktatói munkássága Fulnek-lelkész, tanár; Lesno -tanár, igazgató; Anglia –London; Svédország-Stockholm; Lengyelország –Lesno; Magyarország –Sárospatak; Németország-Hamburg; Hollandia-Amsterdam

Comenius Magyarországon 1650-1654 Lorántffy Zsuzsanna meghívása Cél: A kollégium modernizálása Összeesküvés a Habsburgok ellen 1651: ”A hétosztályos panszofikus iskola terve”

A panszofia és a panszofikus iskola Panszofia: az egyetemes tudomány, a tudományok tudománya Panszofikus iskola

Comenius főbb művei Tankönyvek: Pedagógiai mű: Didactica Magna (1657) Vestibulum Ianua Atrium Orbis Pictus (1658) Pedagógiai mű: Didactica Magna (1657) Filozófiai mű: Egyetemes tanácskozás (1660)

Comenius ember- és gyermekképe Az ember Adottságai Eszes teremtmény Képzettség Teremtmények felett uralkodó teremtmény Erkölcsösség Teremtőjének képmása és gyönyörűségére szolgáló teremtmény Jámborság

Az iskolai munka megszervezése tanév osztályrendszer tanórarendszer tanterv tanmenet felvételi vizsga

Oktatással kapcsolatos gondolatok Korai oktatás – gyermekkor, reggeli órák Általános képzés – mindenki oktatható Az iskola: csendes helyen legyen kellemes hely legyen és "hozzon a szemnek gyönyörűséget" Anyanyelv szerepe az oktatásban Tanulási vágy - kérdések Mindent okain keresztül tanítsunk Fegyelmezés – testi fenyítés elvetése

Comenius didaktikai alapelvei Szemléletesség Tudatosság Rendszeresség Következetesség A tananyag koncentrikus bővítése

Comenius iskolakoncepciója Anyaiskola (0-6) Anyanyelvi iskola (6-12) Latin iskola (12-18) Akadémia (18-24)

Erdély a XVII. században 1571: Erdély önálló fejedelemség Erdély aranykora: Bethlen Gábor fejedelemsége (1613-1629): Gazdaság fellendülése Kultúra támogatása: Gyulafehérvári kollégium Külföldi tudósok: Alstedt, Opitz

Apáczai Csere János Tanulmányai: 1643-ban: kolozsvári iskola (Porcsalmi András) 1644-ben a gyulafehérvári kollégium növendéke lesz: enciklopédizmus 1648-53: holland egyetemeken ösztöndíjas

Apáczai oktatói tevékenysége 1653-1655: Gyulafehérvári kollégium A bölcsesség tanulásáról: Át kell szervezni a kollégiumot Természettudományos ismeretek 1656 -1659: Kolozsvári kollégium Az iskolák fölöttébb szükséges voltáról: sok tanuló anyagi érdekből megy az iskolába sok tanító csak átmenetinek tekinti a tanítói foglalkozást

Magyar Enciklopédia (1653) Alapvetés: I-V. rész: 22% Természettudományok: VI-VIII. rész: 50 % Humán tudományok: IX-X. rész: 17 % Teológia: XI. rész: 11%

További művei Magyar logikátska (1654) Egy akadémia felállításának módja és formája (1658) Philosophia Naturalis

Felvilágosodás és iskola

Felvilágosodás képviselői Komoly iskolakritika – magánnevelőség Locke – gentleman nevelése szenzualizmus tabula rasa Praktikus ismeretek = utilitarizmus Az oktatás célja: "a művelt (de nem tudós!) úriember" A művészeti nevelést (pl. zene) nem tartja fontosnak!

Rousseau – Emil – a boldog ember nevelése Praktikus, gyakorlati ismeretek Kevés, de megértett ismeret Önálló gondolkodásra való nevelés A könyvek helyett érzékszervi tapasztalás A nevelő feladata: felkelteni a tanulási vágyat Életközeli szituációk teremtése A társadalmi ember számára elengedhetetlen kötelesség a munka

Felvilágosult abszolutizmus Habsburg Birodalom Mária Terézia (1740-1780) II. József (1780-1790) Poroszország II. Frigyes (1740-1786) Oroszország I. Péter (1689-1725) II. Katalin (1762-1796)

A felvilágosult abszolutizmus oktatásügye nagyszabású iskolareform központi közokatás-irányítás állami érdekek érvényesítése az iskola az államhatalmi kérdés utilitarizmus elve vallási türelem elve

Mária Terézia (1740-1780) Habsburg központosítási törekvések "Die Schule ist und bleibt ein Politicum” 1760: Udvari Tanügyi Bizottság 1769: rendelet - királyi felségjog Oktatási reformok: 1773: a jezsuita rend feloszlatása  tanulmányi alap létrehozása Tankerületek létrehozása. Helytartótanács tanulmányi bizottsága irányító munkája

Felsőoktatással kapcsolatos újítások: 1769: orvosi kar felállítása - Van Swieten 1777: Nagyszombati Egyetem Budán, megalapították az Egyetemi Könyvtárat 1782: az egyetem Pestre került

I. Ratio Educationis (1777) rendelet nem terjedt ki a protestáns iskolákra és az Erdélyi Nagyfejedelemségre sem. Kidolgozói: Ürményi József udvari tanügyi tanácsos Tersztyánszky Dániel, Makó Pál és Kollár Ádám

Nem mondta ki direkten az általános tankötelezettséget. az iskolákban folyó oktatás-nevelés legfőbb célja: a közboldogság, a közjólét

Iskolarendszer alapszint: egy-, két- és háromtanítós anyanyelvű népiskola középszint: két iskolarészlegből állt: Kisgimnázium: 3 latin grammatikai osztály Nagygimnázium a 3 grammatikai osztály mellett kibővült egy retorikai és egy poétikai osztállyal. felsőfok: 2 évfolyamos akadémiai bölcselettagozat egyetem

Normaiskola rögzítése Osztrák tankönyvek Határozott szervezeti kereteket és tananyagbeli tartalmakat kaptak az egyes iskolafokok Reálismeretkörök, a természetismereti tantárgyak megjelenése, új tantárgyak Gimnáziumi tantárgyak hasznosság szerinti felosztása

Ellentmondások a Ratio Educationis intézkedései között A magyar nyelv nem kapott helyet a közép- és felsőfokú oktatásban. A tanítás nyelve a latin volt A német nyelv tanításának minden iskolai szinten kiemelt szerepet biztosított Nem vette figyelembe a 10-15 éves korú tanulók lélektani sajátosságait. Tandíjat vezet be a gimnáziumtól kezdve

II. József (1780-1790) 1781- A Ratio Educationis megerősítése 1781 - Norma Regia- A Ratio érvényének kiterjesztése Erdélyre 1781 - A türelmi rendelet és tanügyi következményei „közös iskolák” 1784 - A nyelvrendelet és tanügyi következményei

II. Ratio Educationis (1806. nov. 4.) Változások az iskolarendszerben: alsó szint: Lányok anyanyelvű iskoláztatása Az alsó fokú oktatásnak ingyenesnek kell lennie. Büntetést helyezett kilátásba azoknak a szülőknek, akik saját hibájukból nem járatják iskolába gyermekeiket.

középszint: legkorábban 9 éves kortól kisgimnázium (grammatikai iskola) 4 osztályos lett + 2 év humán osztály nemzetiségi és vallási türelem a német nyelv választhatóvá vált, és a magyarnak is egyre nagyobb tere nyílt.