Iskolaújítási kísérletek a XVII. században Comenius, Apáczai
Történeti háttér 1492: Amerika felfedezése Ipar és kereskedelem fejlődése a mezőgazdasági termelés feudális korlátai Demográfiai válság Háborúk: 1642-1649: az angol polgári forradalom 1618-1648: a 30 éves háború
Természettudományok Kopernikusz: heliocentrikus, napközpontú világkép Kepler: bolygómozgás törvényei Galilei: a mechanika megalapozása kiállt a heliocentrikus világképért Newton: Fizikai világkép Modern intelligencia
Racionalizmus - René Descartes Egyéni ész Módszeres kétely Deduktív gondolkodás
Empirizmus Francis Bacon Érzékszervi tapasztalat Idolumok (ködképek) Induktív módszer: megfigyelés következtetés ellenőrzés kísérlettel
Comenius életét meghatározó események Tanulmányok: Elemi ismeretek: „Cseh Testvérek” elemi iskolája Középszintű képzés: Prevov latin iskolája Felsőfokú tanulmányok: Hernborn és Heidelberg enciklopédizmus irányzata (Alstedt), empirizmus, racionalizmus Politika: 1618-1648: 30 éves háború
Comenius oktatói munkássága Fulnek-lelkész, tanár; Lesno -tanár, igazgató; Anglia –London; Svédország-Stockholm; Lengyelország –Lesno; Magyarország –Sárospatak; Németország-Hamburg; Hollandia-Amsterdam
Comenius Magyarországon 1650-1654 Lorántffy Zsuzsanna meghívása Cél: A kollégium modernizálása Összeesküvés a Habsburgok ellen 1651: ”A hétosztályos panszofikus iskola terve”
A panszofia és a panszofikus iskola Panszofia: az egyetemes tudomány, a tudományok tudománya Panszofikus iskola
Comenius főbb művei Tankönyvek: Pedagógiai mű: Didactica Magna (1657) Vestibulum Ianua Atrium Orbis Pictus (1658) Pedagógiai mű: Didactica Magna (1657) Filozófiai mű: Egyetemes tanácskozás (1660)
Comenius ember- és gyermekképe Az ember Adottságai Eszes teremtmény Képzettség Teremtmények felett uralkodó teremtmény Erkölcsösség Teremtőjének képmása és gyönyörűségére szolgáló teremtmény Jámborság
Az iskolai munka megszervezése tanév osztályrendszer tanórarendszer tanterv tanmenet felvételi vizsga
Oktatással kapcsolatos gondolatok Korai oktatás – gyermekkor, reggeli órák Általános képzés – mindenki oktatható Az iskola: csendes helyen legyen kellemes hely legyen és "hozzon a szemnek gyönyörűséget" Anyanyelv szerepe az oktatásban Tanulási vágy - kérdések Mindent okain keresztül tanítsunk Fegyelmezés – testi fenyítés elvetése
Comenius didaktikai alapelvei Szemléletesség Tudatosság Rendszeresség Következetesség A tananyag koncentrikus bővítése
Comenius iskolakoncepciója Anyaiskola (0-6) Anyanyelvi iskola (6-12) Latin iskola (12-18) Akadémia (18-24)
Erdély a XVII. században 1571: Erdély önálló fejedelemség Erdély aranykora: Bethlen Gábor fejedelemsége (1613-1629): Gazdaság fellendülése Kultúra támogatása: Gyulafehérvári kollégium Külföldi tudósok: Alstedt, Opitz
Apáczai Csere János Tanulmányai: 1643-ban: kolozsvári iskola (Porcsalmi András) 1644-ben a gyulafehérvári kollégium növendéke lesz: enciklopédizmus 1648-53: holland egyetemeken ösztöndíjas
Apáczai oktatói tevékenysége 1653-1655: Gyulafehérvári kollégium A bölcsesség tanulásáról: Át kell szervezni a kollégiumot Természettudományos ismeretek 1656 -1659: Kolozsvári kollégium Az iskolák fölöttébb szükséges voltáról: sok tanuló anyagi érdekből megy az iskolába sok tanító csak átmenetinek tekinti a tanítói foglalkozást
Magyar Enciklopédia (1653) Alapvetés: I-V. rész: 22% Természettudományok: VI-VIII. rész: 50 % Humán tudományok: IX-X. rész: 17 % Teológia: XI. rész: 11%
További művei Magyar logikátska (1654) Egy akadémia felállításának módja és formája (1658) Philosophia Naturalis
Felvilágosodás és iskola
Felvilágosodás képviselői Komoly iskolakritika – magánnevelőség Locke – gentleman nevelése szenzualizmus tabula rasa Praktikus ismeretek = utilitarizmus Az oktatás célja: "a művelt (de nem tudós!) úriember" A művészeti nevelést (pl. zene) nem tartja fontosnak!
Rousseau – Emil – a boldog ember nevelése Praktikus, gyakorlati ismeretek Kevés, de megértett ismeret Önálló gondolkodásra való nevelés A könyvek helyett érzékszervi tapasztalás A nevelő feladata: felkelteni a tanulási vágyat Életközeli szituációk teremtése A társadalmi ember számára elengedhetetlen kötelesség a munka
Felvilágosult abszolutizmus Habsburg Birodalom Mária Terézia (1740-1780) II. József (1780-1790) Poroszország II. Frigyes (1740-1786) Oroszország I. Péter (1689-1725) II. Katalin (1762-1796)
A felvilágosult abszolutizmus oktatásügye nagyszabású iskolareform központi közokatás-irányítás állami érdekek érvényesítése az iskola az államhatalmi kérdés utilitarizmus elve vallási türelem elve
Mária Terézia (1740-1780) Habsburg központosítási törekvések "Die Schule ist und bleibt ein Politicum” 1760: Udvari Tanügyi Bizottság 1769: rendelet - királyi felségjog Oktatási reformok: 1773: a jezsuita rend feloszlatása tanulmányi alap létrehozása Tankerületek létrehozása. Helytartótanács tanulmányi bizottsága irányító munkája
Felsőoktatással kapcsolatos újítások: 1769: orvosi kar felállítása - Van Swieten 1777: Nagyszombati Egyetem Budán, megalapították az Egyetemi Könyvtárat 1782: az egyetem Pestre került
I. Ratio Educationis (1777) rendelet nem terjedt ki a protestáns iskolákra és az Erdélyi Nagyfejedelemségre sem. Kidolgozói: Ürményi József udvari tanügyi tanácsos Tersztyánszky Dániel, Makó Pál és Kollár Ádám
Nem mondta ki direkten az általános tankötelezettséget. az iskolákban folyó oktatás-nevelés legfőbb célja: a közboldogság, a közjólét
Iskolarendszer alapszint: egy-, két- és háromtanítós anyanyelvű népiskola középszint: két iskolarészlegből állt: Kisgimnázium: 3 latin grammatikai osztály Nagygimnázium a 3 grammatikai osztály mellett kibővült egy retorikai és egy poétikai osztállyal. felsőfok: 2 évfolyamos akadémiai bölcselettagozat egyetem
Normaiskola rögzítése Osztrák tankönyvek Határozott szervezeti kereteket és tananyagbeli tartalmakat kaptak az egyes iskolafokok Reálismeretkörök, a természetismereti tantárgyak megjelenése, új tantárgyak Gimnáziumi tantárgyak hasznosság szerinti felosztása
Ellentmondások a Ratio Educationis intézkedései között A magyar nyelv nem kapott helyet a közép- és felsőfokú oktatásban. A tanítás nyelve a latin volt A német nyelv tanításának minden iskolai szinten kiemelt szerepet biztosított Nem vette figyelembe a 10-15 éves korú tanulók lélektani sajátosságait. Tandíjat vezet be a gimnáziumtól kezdve
II. József (1780-1790) 1781- A Ratio Educationis megerősítése 1781 - Norma Regia- A Ratio érvényének kiterjesztése Erdélyre 1781 - A türelmi rendelet és tanügyi következményei „közös iskolák” 1784 - A nyelvrendelet és tanügyi következményei
II. Ratio Educationis (1806. nov. 4.) Változások az iskolarendszerben: alsó szint: Lányok anyanyelvű iskoláztatása Az alsó fokú oktatásnak ingyenesnek kell lennie. Büntetést helyezett kilátásba azoknak a szülőknek, akik saját hibájukból nem járatják iskolába gyermekeiket.
középszint: legkorábban 9 éves kortól kisgimnázium (grammatikai iskola) 4 osztályos lett + 2 év humán osztály nemzetiségi és vallási türelem a német nyelv választhatóvá vált, és a magyarnak is egyre nagyobb tere nyílt.