A „HULLÁM” termes személyhajó ütközése két szállodahajóval

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Automatikus diabemutató!
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
RIVER INFORMATION SERVICES
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Csík Zoltán Elektrikus T GYŰJTŐSÍNRENDSZEREK.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
2012. ÉVBEN VIZSGÁLT HAJÓZÁSI ESEMÉNYEK
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KITŰZŐ JELEK ELSODRÁSA, ELSODRÓDÁSA
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Gyűjtősínek Jenyó Tamás 2/14 E.
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Balesetbiztosítás. Milliós segítség Választható csomagok, fix díjtételek Nem kell tarifálni! Nincs egészségügyi kockázatelbírálás!
VASVÁRI GYÖRGY Gyémánt diplomás villamos mérnök NJSZT és ISACA életműdíjas Az M-3 elektromos szerelése
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Rekonstrukció Alapfogalmak. A felújítást - rekonstrukciót kiváltó okok Elhasználódás Meghibásodások Szállított közeg minősége Elavulás Költség csökkentés.
KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP Budapest, május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási.
1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló,
Az autópálya mérnökségek története Kovács Attila Fejlesztési és felújítási igazgató
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
XI. Országos Vízirendészeti Rendőr Járőrverseny
Előadás másolata:

A „HULLÁM” termes személyhajó ütközése két szállodahajóval - Súlyos víziközlekedési baleset KBSZ Szakmai nap Budapest, 2015. május 05. Sárkány Gábor balesetvizsgáló

I. Bejelentés A HULLÁM termes személyhajó 2014. augusztus 15-én Budapesten, műszaki hibából bekövetkező manőverképtelenség miatt sodródni kezdett, majd összeütközött a SWITZERLAND II. és a VIKING RINDA nevű hajókkal.

A SWITZERLAND II. kabinos személyhajó I. Bejelentés A SWITZERLAND II. kabinos személyhajó

A VIKING RINDA kabinos személyhajó I. Bejelentés A VIKING RINDA kabinos személyhajó

II. A szakmai vizsgálat A KBSZ részére a bejelentés 2015. augusztus 15-én 22 óra 54 perckor érkezett KBSZ helyszíni szemle és meghallgatás 2015. augusztus 16-án a kikötőhelyükön álló SWITZERLAND II. és HULLÁM ms-okon. Ismételt helyszíni szemle és meghallgatás a HULLÁM ms-on 2015. augusztus 19-én az Újpesti Hajójavítóban, a farhorgony csörlő kipróbálásának, illetve a hibás megszakító belső szerkezetének megtekintése NKH-tól AIS adatok bekérése Illetékes vízirendészettől ügyre vonatkozó dokumentumok bekérése A HULLÁM ms javítását végző szakembertől az elektromos hiba okára vonatkozó szakvélemény beszerzése

III. Az esemény A HULLÁM ms 2014. augusztus 15-én a Sziget fesztiválra szállított utasokat. A járat a Vigadó térről indult, és a Batthyány téri Hajóállomás érintésével az 1652,8 fkm magasságában a Hajógyári-szigetre ment. A hajón 38 fő utas mellett a Sziget Fesztivál által biztosított biztonsági őr is tartózkodott, aki az utasokra felügyelt. Este 22 óra 20 perckor a Parlament előtt, hegymenetben, a Duna folyó 1648,2 fkm-nél a hajó elektromos megszakítója leoldott. Az irányváltók vezérlésének megszűnt az áramellátása, így azok üres állásba váltottak. A főgépek a hajót nem hajtották előre, az sodródni kezdett. A vízhez viszonyított sebességét elvesztett hajót kormányozni nem volt lehetséges. Szintén megszűnt a rádiók áramellátása, így a hajó vezetője segítséget sem tudott kérni.

III. Az esemény A két főből álló személyzet megpróbálta visszakapcsolni az áramellátást, de nem jártak sikerrel. A hajó vezetője zseblámpával jelezve próbált segítséget kérni az arra haladó többi hajótól.

III. Az esemény Az ISTER ms megpróbált melléállni, de nem járt sikerrel a manőver. Eközben több hajó is volt a közelben. A hajó vezetője megkísérelte ledobni a farhorgonyt, de az megszorult a fészkében.

III. Az esemény A Parlament magasságából a hajó lesodródott a Lánchíd feletti személyhajó kikötőállásig. Itt először a SWITZERLAND II. kabinos személyhajó orr-részének ütköztek neki. A személyzetnek nem sikerült átadni kötelet.

III. Az esemény Ezután a hajó átsodródott a Lánchíd alatt, majd a Vigadó 1-es pontonnál álló VIKING RINDA kabinos személyhajóval ütközött. Az átadott kikötőkötél elszakadt.

III. Az esemény A VIKING RINDA mellett sodródó hajót végül a DUNAFÖLDVÁR személyhajó fogta meg és vitte le a Vigadó téri Hajóállomás 5. sz. pontonjára.

III. Az esemény Az utasokat a MATHIAS REX ms vitte el az úti céljukhoz. A baleset következtében egyik hajón sem történt személyi sérülés. A HULLÁM ms hajóteste nem sérült. A hajó jobb oldalán, a fedélzet szintje felett, a felépítmény behorpadt, valamint ablakok törtek be. A javítás során kicserélték a lemezelést és a törött ablakokat, valamint a meghibásodott megszakítót. A SWITZERLAND II. és a VIKING RINDA ms-ok a nagyobb méreteik miatt a hajótestükkel érintkeztek (ütköztek) a HULLÁM ms-sal. Ezeken a hajókon kisebb lemezhorpadás, festékleverődés keletkezett.

A HULLÁM ms sérülése kívülről III. Az esemény A HULLÁM ms sérülése kívülről

A HULLÁM ms sérülése belülről III. Az esemény A HULLÁM ms sérülése belülről

A SWITZERLAND II. ms sérülése kívül és belül III. Az esemény A SWITZERLAND II. ms sérülése kívül és belül

A VIKING RINDA ms sérülése III. Az esemény A VIKING RINDA ms sérülése

IV. A HULLÁM ms Név: HULLÁM ms Típus: Moszkva típusú termes személyhajó Lobogó: Magyar Építés éve: 1981 Építő: M. Sz. Sz. Z. Moszkva - Szovjetúnió Főméretek: Hossz: 38,2 m Szélesség: 6,5 m Merülés: 1,25 m Vízkiszorítás: 121,5 m3 Szállítható személyek száma: 150 fő Főgépek: 2 db RÁBA-MAN, 264,7 kW Horgonycsörlő: 1 db, farrészen a jobb oldalon Hajóbizonyítvány érvényessége: 2014. december 31. Minimális személyzet: 2 fő/A1 üzemmód

IV. A HULLÁM ms A hajó személyzete: A hajó vezetője: 59 éves, férfi, magyar állampolgár Hajóvezető „A” (korábban hajóparancsnoki) képesítés Vonalvizsga: 1215-2224 fkm-ek között Rádiókezelői képesítés, radarvizsga, vonalvizsga Géptiszti oklevél Érvényes Hajós Szolgálati Könyv 40 év gyakorlat, ebből 20 év szárnyashajókon A hajó gépkezelő-matróza: 30 éves, férfi, magyar állampolgár 8 év hajózási gyakorlat a társaság különböző hagyományos hajóin

V. A HULLÁM ms üzemeltetése, állapota A hajó 2014. évi üzemével kapcsolatos információk: 2014. 07. 03-án helyezték üzembe, a baleset időpontjáig 20 napot üzemelt, változó személyzettel. A hajó vezetője 7 másik, különböző beosztású kollégával egy csoportban összesen 5 hajót – 4 hordszárnyast és a HULLÁM ms-t – felügyelt. Beosztás szerint azzal mentek, amelyikre igény volt. Az eset évében összesen alig több, mint 1 hónapja foglalkoztak az addig leszerelt hajóval. A gépkezelő-matróz nem tartozott ebbe a csoportba, aznap szállt be erre a hajóra először. A hajó vezetője a farhorgonyt korábban kipróbálta, azaz ledobta és felvette a csörlővel. A farhorgony egy kb. 80 cm széles, 70 cm magas és 106 cm mély, kb. 15 kg tömegű alumínium dobozzal van leburkolva, amely egy ember által nem mozgatható. A balesetet kiváltó megszakító már korábban is leoldott, de akkor sikerült az akkori személyzetnek visszakapcsolnia azt. A balesetben részes személyzetnek volt információja erről a hibajelenségről, ismerték a visszakapcsolás menetét.

V. A HULLÁM ms üzemeltetése, állapota Az orrhorgonyra nem volt felszerelve kötél, így azt nem lehetett volna ledobni. A baleset napján a gépkezelő-matrózt a hajó vezetője figyelmeztette a megszakító hibájára, és a visszakapcsolás helyes menetére (először teljesen lekapcsolni, majd aztán fel). Az elektromos hiba bekövetkezése után a gépkezelő-matróz megpróbálta azt visszakapcsolni, de nem járt sikerrel. Ezután a mellé állni próbáló ISTER ms-től vett volna el kötelet. A sodródó hajó környezetében több személyhajó is haladt, de azok vagy nem vették, vagy későn vették észre a vészhelyzetet. Ezután a hajó vezetője a farhorgonyt próbálta ledobni. A horgonycsörlő burkolatának leemeléséhez a biztonsági őr segítségére is szükség volt. A farhorgony megszorult a fészkében, ezért a szokásos módon, egy vascsővel akarta azt lekalapálni. Azonban erre már nem volt lehetőség, a szállodahajók közelsége miatt.

V. A HULLÁM ms üzemeltetése, állapota Bekövetkezett az első, majd a második ütközés. A gépkezelő-matróz mindkétszer megpróbálta a hajót rögzíteni a szállodahajókhoz. A második hajónál még a kötél is elszakadt. Végül a második ütközés után a DUNAFÖLDVÁR személyhajó fogta meg a HULLÁM-ot, és levitte a Vigadó téri Hajóállomásra. Az utasokat a MATHIAS REX ms innen vitte a Hajógyári Szigetre. A hajót először a báziskikötőjébe vontatták, majd az Újpesti Hajójavítóba került, ahol a javítás megkezdődött. A farhorgony csörlőjét az üzemeltető kipróbálta, az a próba alkalmával működött. A hibás megszakítót kicserélték, egyéb elektromos javítások is történtek, illetve a felépítmény sérülései is kijavításra kerültek. A javítás után az NKH szemlét tartott, amely alapján a hajót üzemképesnek nyilvánították, azzal a megkötéssel, hogy a Hajóbizonyítvány érvényességének lejártáig a hajó 3 fős személyzettel üzemeltethető.

VI. Okok, megállapítások A HULLÁM termes személyhajó Hajóbizonyítványa a baleset idején érvényes volt. A hajószemélyzet dokumentumai a baleset idején érvényesek voltak, a szolgálatot munkaképes állapotban látták el. A Vb véleménye szerint a súlyos víziközlekedési baleset alapvetően a megszakító meghibásodásából eredő manőverképtelenség miatt következett be. Az eset kimenetelét befolyásolta az a tény, hogy a közelben tartózkodó hajóknak nem sikerült segítséget nyújtani a sodródó hajónak a Lánchíd feletti szakaszon. A horgony időben történő ledobása segíthetett volna a baleset elkerülésében. Azonban annak megszorulása szintén közrejátszott a baleset megtörténtében. A horgony megszorulása olyan okból is bekövetkezhet, ha túlságosan behúzzák a horgonyt a fészkébe. A burkolat miatt a csörlőhöz nem lehetett hozzáférni.

VI. Okok, megállapítások A HULLÁM termes személyhajót az adott évben júliusig egyáltalán nem használták, és utána is csak néhány napot üzemelt. A 8 főből álló, 5 hajót felügyelő csoport nyilvánvalóan arra a hajóra tudja a legkevesebb időt és energiát fordítani, amelyikkel a legkevesebbet mennek. A hajót a 2014. évi használat során folyamatosan változó személyzet üzemeltette.

VI. Okok, megállapítások A vizsgálat során a VB a megszakítót is megszemlélte. Megállapította, hogy az eredeti, 33 éves, elöregedett, kopott mechanikájú szerkezet túlterhelés vagy zárlat nélkül, egyszerű kopogtatásra is leoldott. A leoldást így a hajó mozgása, rázkódása is okozhatta, és a visszakapcsolás a kopott mechanikai elemek miatt nem volt lehetséges. Az eset idején a hajó elektromos rendszere még az eredeti építés szerinti állapotban volt, azaz az akkumulátorok egy csoportba voltak kötve, és egyetlen megszakítóra volt rákötve a teljes energia-hálózat. A hajót üzemeltető társaság többi hajóján az akkumulátor telepek már szétválasztásra kerültek, külön világítási és motor akkumulátor telepekre. A javítás folyamán a hibás megszakító új, korszerű típusúra lett cserélve, illetve az elektromos rendszert is biztonságosabbá tették.

VI. A vizsgálat jelenlegi megállapításai A baleset folyamán a farhorgony ledobását végző hajóvezető nem tudta az alumínium burkolatot a korlát felett egyedül leemelni, a biztonsági őr segített ebben. A burkolat a csörlőt védi mind az időjárás, mind az utasok esetleges tevékenykedése ellen. A Zárójelentés-tervezet összeállítása jelenleg még folyamatban van. Az eset kapcsán a Vb Biztonsági ajánlás kiadásának javaslatát tervezi.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Sárkány Gábor balesetvizsgáló sarkany.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu