Regionalizáció és közlekedés Romániában. Földrajzi probléma legitimációs zavarok leküzdése –Fro. idealizált mintáját követik → egységes államnemzet →

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
Advertisements

Adatok a romániai 1- és 2%-os kampányokról Határtalan Civil Nap, Budapest, május
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Nyelv és nyelvjárás. A magyar nyelvjárások osztályozása
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
A romániai regionális versenyképesség alakulásának elemzése az átmenet időszakában VINCZE MÁRIA, KÖLCSEY ANDREA Babes-Bolyai Tudományegyetem Közgazdaság-
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
BARTOS-ELEKES ZSOMBOR (BABEŞ–BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM, KOLOZSVÁR) REGIONÁLIS ARÁNYTALANSÁGOK ROMÁNIÁBAN (TÉRKÉPÉSZETI FÖLDRAJZI ÁTVILÁGÍTÁS)
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Szatmári határmenti térség társadalmi-gazdasági jellemzői Nagy Egon Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár, RO.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
A Közép-Dunántúli Régió településszerkezete és településhálózata
Készítette:Makra Betti Dátum:
Pályázatírás módszertana
“ A SÜRGŐSSÉGI HELYZETEK SZOLGÁLTATÓI KÖZPONTJAINAK FELSZERELÉSE A RENDSZER CSELEKVŐKÉPESSÉGÉNEK, VALAMINT EGY MINŐSÉGI ELSŐSEGÉLY ÉS SÜRGŐSSÉGI ORVOSI.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
ERDÉLY.
AZ ÉSZAK - ALFÖLDI RÉGIÓRÓL Gadus István Társelnök Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Csehország területi beosztásának rendszere Készítette: Jablonszky Ábel Földrajz BSc
A vidéki térségek helyzete Romániában Készítette: Stéger Anett Földrajz BSc III
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Erdély Az egyik legnépszerűbb külföldi élményportál, a Bored Panda pazar gyűjteményt tett közzé a honlapján, miután az elmúlt nyáron a fotósok bebarangolták.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A magyarországi K+F politika
TOP vas megyei aktualitásai
LEADER, Identitás, Sport
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Európai Uniós ismeretek
A NÉPESÉG ÉS A GAZDASÁG TERÜLETI KÜLÖNBSÉGEI A POSZT-SZOCIALISTA ERDÉLYBEN Szerzők: Berekméri Mária, PhD hallgató Kurkó Ibolya, PhD hallgató BBTE Földrajz.
Erdély   Az egyik legnépszerűbb külföldi élményportál, a Bored Panda pazar gyűjteményt tett közzé a honlapján, miután az elmúlt nyáron a fotósok bebarangolták.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Írország közigazgatása
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

Regionalizáció és közlekedés Romániában

Földrajzi probléma legitimációs zavarok leküzdése –Fro. idealizált mintáját követik → egységes államnemzet → akadály nemz.id. szerint: nemzeti és vallási kisebbségek jelenléte + többségi etnikum regionális identitása nemzettállam ↔ decentralizálás főváros túlzott szerepe falu-város különbség regionális paradoxon: egységes nemzetállam ↔ erős regionális sajátosságok

Regionalizmus XX. sz. eleji nemzetállami nacionalizmusok fellángolása + I. vh.-t követő utódállami pillanatnyi sikertörténetek → visszafojtották a regionális szellemiség természetes érvényesülését Románia történelmi tartományainak geokulturális sajátosságai Tudatos negatív politika Magántulajdon Szovjet mintájú rajonok – nem valódi reg. – tartalom nélküli formák → jelenben?

Rsz.váltás utáni regionális pgm.-ok Altera – Pro Europa Liga elméleti folyóirata Problema transilvana c. kötet; Provincia folyóirat Politikai szinten is Romániában elindult egy lassú regionalizálási folyamat: –Létrejöttek a fejlesztési régiók –Létezik egy a regionalizmusról szóló közbeszéd –A civil társadalom is tematizálta a regionalizmus kérdését

3 szintes adminisztratív tér es tv. alapján 1999-ben létrehozott 8 fejlesztési régió (megyehatárok átrendezése nélkül): gazdaságfejlesztési területeken döntéshozási jogkörrel is rendelkeznek, de nincs politikai és adminisztratív autonómiájuk, jogi személyiséggel nem rendelkeznek Alsó közigazgatási szint: községek és városok (2686 község, falu, 262 város)

Régiók ÉK régió: nagyjából a történelmi Moldva megyéi; Botosani, Suceava, Neamt, Bacau, Vaslui, Iasi DK régió: Vrancea, Galati, Buzau, Braila, Tulcea, Constanta megyék D Munténia: Ialomita, Calarasi, Giurgiu, Teleorman, Arges, Dambovita, Prahova megyék DNy Olténia: Valcea, Gorj, Mehedini, Dolj, Olt megyék Ny: Temes, Arad, Krassó-Szörény, Hunyad megyék Ény: Bihar, Szatmár, Máramaros, Beszterce-Naszód, Szilágy, Kolozs megyék Közép: Maros, Fehér, Szeben, Hargita, Kovászna, Brassó megyék Bukarest-Ilfov: Bukarest főváros, Ilfov körzet

Forrás:

Forrás:

Gazdasági régiók kialakítása Természetellenes szimmetrikus megoldások –T –Népesség → egyetlen érv: mindenfejlesztési régióhoz tartozzon 1-2 fejlettebb megye is sürgősségi eljárással elfogadott új régiófejlesztési tv.: semmiben sem különbözik NUTS 1: Románia egésze (22 mió fő) A regionális identitást nem lehet dekrétumok útján kinyilvánítani; hosszan tartó sajátos történelmi folyamatok

Adatok forrása: Zöld könyv. A regionális fejlődés politikája Romániában – in: Lakatos M

Fenntartások Bukarest „provincia” képe Többségében magyarlakta Hargita és Kovászna megye helyzetéről való tájékozatlanság Decentralizáció az állam tekintélyének gyengülése Regionális nacionalizmusként értelmezik

Regionális szintű intézmények Regionális Területfejlesztési Tanács Döntéshozó szerv Élén: elnök(végrehajtó szerv)+alelnök Tagjai: megyei tanácsok elnökei+érdekelt helyi önk. képviselői Feladata: reg. fejl. pol. célkitűzéseit megvalósító tevékenységek összehangolása Regionális Területfejlesztési Hivatal (Ügynökség) Élén: regionális fejlesztési tanács által kinevezett igazgató Kidolgozza a Tfejlesztési stratégiát + regionális fejlesztési alap kezelésére vonatkozó terveket → Tanács elé terjeszti → gyakorlatba ültet

Országos szintű intézmények Országos Területfejlesztő Tanács Elnök: miniszterelnök Tagjai: reg. fejl. tanács elnökei+alelnök+korm. által kinevezett korm. képvis. Jóváhagyja országos regionális fejlesztési stratégiát Strukturális alap felhasználásáról is ők döntenek Országos Területfejlesztési Hivatal OTT végrehajtó szerve Élén államtitkári rangú elnök Javaslatot tehet különleges támogatásra Kapcs.tart. Eu-i Biz. Kohéziós Pol. Igazgatóságával

Közlekedés Vasút: régiókon belül mszh-ek közt gyakran cs. átszállással –Helyi szervek közti kapcs.tartást nehezíti Közút: jobb, mint vasút, de állapota rossz Nagy távolságok mszh-ek közt –Ésszerűbb lett volna kisebb régiót »Ellene: T-ek fejlettségi egyenetlenségei »Mellette: alapok reálisabb elosztása

Közlekedés Hegységek hálózatmódosító hatása → légvonalbeli és legrövidebb hálózati távolság lényeges eltérései Autópályák kiépítése alig kezdődött meg → differenciálatlan hálózat → nincsenek főbb közlekedési tengelyek

A közúthálózat helyzete –Messze európai átlag alatt –Közutak hossza: km (17813 km korszerűsített (24,3 %)) –Közutak sűrűsége: 30,6 km/100km 2 (7,4) –Régiók közúti ellátottságában jelentős különbségek nincsenek ÉK r.: km (20% korsz.) Ny r.: 8801 km (28% korsz.) –Korszerűsített utak/100km2 –Ny r., D-Munténia: 28% legj. –Buk.-Ilf.: 48,3% –DK r.: 19,6% legr. –többi > 20% –Erdélyi régiókban: 7km [Kerekes-Mezei 2000]

Urbanizáció (%) Adatok forrása: Zöld könyv. A regionális fejlődés politikája Romániában – in: Lakatos M

Nagyszámú vidéki népesség jelentős nem román városi lakossággal egyesült – uralták helyi közigazgatást + betöltik vállalkozói réteg szerepkörét 100 %-os központosítás: pedig a tartományok meghatározott, saját politikai és szociális autonómiájuk megőrzésére vonatkozó megkötésekkel csatlakoztak Romániához Alkotmány: a román állam egyetlen nemzet saját, csak a nemzetet szolgáló államaként nyer meghatározást Régiósítás: –olyan regionális politikai pártok alapítása, melyek egy adott terület közigazgatása feletti nagyobb befolyás megszerzését célozzák –források helyi adminisztrációja + adófizetők pénzével való gazdálkodás szigorúbb ellenőrzése

Összegzés Regionális fejlesztési tervekben megfogalmazott irányelvek: Infrastrukturális ellátottság fejl. Humánerőforrás fejl. Munkaerőpiac rugalmasabbá tétele Tfejl. + reg.pol., helyi, regionális, országos intézmények fokozottabb együttműködése → egyenlőtlenségek csökkentése → versenyképessé, dinamikussá válás

Felhasznált irodalom: Kurkó I Regionális fejlettségi különbségek a posztszocialista Romániában – in: Területi Statisztika 48.évf. 5. sz. pp Szokoly E a, Regionalizmus és regionalizáció Romániában. 1. – in: Comitatus. 15/6. pp Szokoly E b, Regionalizmus és regionalizáció Romániában. 2. – in: Comitatus. 15/7. pp Lakatos M Románia regionális politikája és a regionális térbeosztás – in: Comitatus : önkormányzati szemle 14. évf. 9. sz. pp Szalkai G A közúti térszerkezet és a hálózatfejlesztés vizsgálata Romániában – in: Falu - Város - Régió. 8. pp Culic, I Vidék és főváros. A román állam és a regionalizáció problematikája – in: Regio 2002/1 pp Kerekes J; Mezei G Gazdasági régiók Romániában – in: Területi statisztika: a Központi Statisztikai Hivatal folyóirata (1968-) 40. évf. 2. sz. pp Képek forrása: Nagy_Romania_1923.png Diagram adatainak forrása: Zöld könyv. A regionális fejlkődés politikája Romániában – in: Lakatos M Készítettte: Kolár Anna Földrajz BSc. III. évf.