A duális képzés, mint a tudásmegosztás új platformja Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

A gyakornokok beilleszkedése
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Hidak és járható utak a tudomány és gyakorlat között Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások – Intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 DISSZEMINÁCIÓ.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
A Szegedi Tudományegyetem harmadik missziós tevékenységei és az EU fejlesztéspolitikája DR. LUKOVICS MIKLÓS Docens, SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Tacit tudás átadás – mentori rendszer oktatási intézményekben
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
E-learning és a multimédia
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Tanuló szervezet.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az e-tanítás. Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.
Az E-TANÁR portál.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
Kulturális tevékenységet folytató civil szervezetek képzése a Dél-dunántúli régióban AZ ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE - AZ EU ELVÁRÁSOK MEGISMERÉSE.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
HR – több nézőpontból 1. SZIE-HR-IT-DAY HR – több nézőpontból „A rendezők szándéka, hogy szűküljön az egyetemi képzés és a piacképes gyakorlati.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 1. konferencia.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A BKF tudástranszfer modellje a
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Kar Nemzetközi Gazdálkodás Gulyásné Dr. Csekő Katalin egyetemi docens tanszékvezető.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
ELŐADÁS CÍME Duális képzés a Kecskeméti Főiskola tapasztalatai alapján Kovács Zsuzsanna Duális Képzés és Módszertani Központ 2016.február 26.
Előadó: Dr. Bujdosó Zoltán A „Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről” c. rendezvénysorozat.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
1 A duális képzés illesztése a vállalat tudásmenedzsment rendszerébe Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
DUÁLIS KÉPZÉS felépítése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Erősségek gyengeségek.
Magyar vállalati körkép a mentori rendszerek működéséről
Milyen idő lesz holnap? Időjárás-előrejelzés az ELTE-n
A Mercedes-Benz duális szakmunkás képzés bemutatása
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Előadás másolata:

A duális képzés, mint a tudásmegosztás új platformja Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár

A tudásmegosztás gyakorlata A duális képzés beillesztése a TM folyamatba Egy lehetséges megoldás Kezdeti tapasztalatok Kihívások Súlypontok

A tudásmegosztás gyakorlata Generációs igények háttérbe szorulnak, hagyományos oktatás jellemző. Mire készüljünk az Y és különösen a Z generáció kapcsán? Egyszerre mozognak a globális médiatérben, a fizikai térben, a földrajzi és kulturális terek kontextusában. Jelszavak: hozzáférhetőség, felhasználhatóság Internet miatti elidegenedés kontra interperszonális kapcsolatok? Az állandó online jelenléttel egy percre sem veszítik szem elől barátaikat és folyamatos kölcsönhatásban vannak A mobil nemzedék fordulatot hoz a tudásmegosztásban. Egyedi tartalomteremtéssel létrehozta saját elnevezését a „produser-t” (producer, alkotó és a user, felhasználó szóból). Tacit tudás megszerzése, saját élményszerzés a cél!

A tudásmegosztás gyakorlata Tudásmegosztás a képző intézményben (oktatáshoz kötött): 1.Szóbeli kommunikáció 2.Írásbeli kommunikáció 3.Szerepjáték 4.Csapatmunka 5.Bemutatás Mentori támogatás Tudásmegosztás a gyakorlati helyen (valós munkához kötött): 1.Szóbeli kommunikáció 2.Írásbeli kommunikáció 3.Saját élmény, tapasztalat 4.Tandem 5.Csapatmunka Oktatói támogatás

A tudásmegosztás gyakorlata Tudásmegosztás a képző intézményben (oktatáshoz kötött): 1.Szóbeli kommunikáció – passzív (előadás), aktív (felelet) tanulás 2.Írásbeli kommunikáció – passzív (kapok), aktív (adok), de nem kihívást jelentő tanulás 3.Szerepjáték – aktív, de nem rögzül, nem veszik komolyan 4.Csapatmunka – aktív, de nem feltétlenül szolgál tanulást és/vagy tudásmegosztást, gyakran visszaminősül individuálissá 5.Bemutatás – passzív tanulás Tudásmegosztás a gyakorlati helyen (valós munkához kötött): 1.Szóbeli kommunikáció 2.Írásbeli kommunikáció 3.Saját élmény, tapasztalat 4.Tandem 5.Csapatmunka 6.Stb. Gyakorlati háttér Személyes jelenlét, aktivitás, most azonnal Problémák: Önállóság, döntéshozatal, előrelátás, felelősség hiány Ki tanít kit?

A duális képzés beillesztése a TM folyamatba

Egy lehetséges megoldás Egy pilot program A Budapesti Gazdasági Főiskola Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg a Pénzügy és Számvitel szakos és Gazdaságinformatikus hallgatók számára indította. Tudásmegosztás eszköze: kézikönyv (instrukciók), mentori támogatás az oktatási intézményben, írásbeli feladatok beadása Az elvégzendő feladatok két nagy csoportja (1. félévben): 1. Általános feladatok 2. Tantárgyak követelményrendszeréhez kapcsolódó feladatok A további félévekben „vállalat-specifikus” feladatok. Az alábbi vállalati tevékenység szerinti bontásban: - termelő vállalat, - bank, pénzintézet, biztosító, pénzügyi közvetítő, - pénzügyi- számviteli szolgáltató, - költségvetési szervezetek, - nonprofit szervezetek.

Egy lehetséges megoldás 1.Általános feladatok a Pénzügy és Számvitel szakos hallgatók számára 1.A gazdálkodó szervezet szervezeti, jogi formájának, tevékenységi körének, a termelés és/vagy szolgáltatás jellemzőinek megismerése. 2.A gazdálkodó társasági szerződésének/alapító okiratának áttekintése. 3. A vállalat, a bank, a költségvetési szerv, a nonprofit szerv (továbbiakban: gyakorlati munkahely) költségvetési kapcsolatainak feltárása. 4.A gyakorlati munkahely szervezeti és működési rendjének megismerése. 5.A vállalat működését meghatározó szabályzatok áttekintése, lényeges elemeinek feltérképezése. Explicit tudás – személyes és írásbeli kommunikáció (Írásbeli beszámoló és prezentáció)

Egy lehetséges megoldás 2.Tantárgyak követelményrendszeréhez kapcsolódó feladatok a Pénzügy és Számvitel szakos hallgatók számára - példa Üzleti kommunikáció 1.Mutassa be a belső kommunikációra jellemző konkrét szociokulturális elemeket, hozzon erre konkrét példákat. 2.Figyeljen meg a helyszínen konkrét példákat a non-verbális kommunikációra, és ezeket mutassa be. (gesztusok, proxemika, vizualitás, öltözet, stb.) 3.Készítsen rövid interjút a dolgozók körében és próbálja felderíteni, hogy milyen típusú konfliktushelyzetek adódnak a szervezetnél, és ezeket milyen módon kezelik, milyen eszközöket használnak. (T. Kilmann-féle konfliktuskezelési módok alapján) Explicit + tacit tudás – személyes és írásbeli kommunikáció, megfigyelés, mentori segítség

Egy lehetséges megoldás A tudásátadás – megosztás érvényesülése: Oktatási intézményen belül: 1.Építve a tanultakra – feladat kiadás, számonkérés 2.Célirányos felkészítés – mentori szerep Explicit tudás – személyes és írásbeli kommunikáció, mentori támogatás Cégen (intézményen belül): 1.Építve a látottakra, hallottakra, megtapasztalt dolgokra 2.Közös munka a munkatársakkal, mentorral 3.Folyamatos támogatás a mentortól Explicit + tacit tudás – személyes és írásbeli kommunikáció, megfigyelés, tapasztalat, csapat és projektmunka, mentori támogatás

Kezdeti tapasztalatok A hallgató részéről: vegyes tapasztalatok és élmények Mentor (a munkahelyen) részéről: bizonytalanság, kétségek Oktató/mentor (a képzőhelyen) részéről: egyensúlyoz

Kezdeti tapasztalatok SzereplőTapasztalatok+- Hallgató elsősorban a tanultak alkalmazása jelent élményt - új tanulási folyamat ✓ a gyakorlat révén az elmélet könnyebb megértése – hatékonyabb tanulás ✓ sokan unatkoznak, és értelmesebb elfoglaltságra vágynak – tudásátadás akadozik ✓ Oktató/mentor (a képzőhelyen) a tudásmegosztás - új feladat ?? időhiány – egyértelmű akadály ✓ tudatlanság, gyakorlatlanság, bizonytalanság - akadály ✓ Mentor (a munkahelyen) plusz energia, idő és felkészülés - akadály ✓ tudatlanság, gyakorlatlanság, bizonytalanság - akadály ✓ kialakulatlan elvárások és szabályok a jövőre - akadály ✓ szorosabb kapcsolat – bizalomépítés – tudásmegosztást támogatja ✓

Kihívások Új és eddig szokatlan kapcsolat az „oktatásban” (vállalati mentor, kollégák) – új tudásátadási megoldások szükségesek mindkét fél részéről Megváltozott viselkedés és elvárások az órákon – Z generáció, mozgalmasság, inger gazdag elvárások Megváltozott hallgatói kommunikáció - egymás között, oktatóval (információ, tananyag átadás) Vegyes (hallgatói összetétel) tudás és tapasztalat – tantermi elfoglaltság során nehézségek Fel kell nőni a feladathoz!

Köszönöm szépen a figyelmet!