„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
ORSZÁGOS VÍZGAZDÁLKODÁSI TANÁCS 3. ülése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A vízjog időszerű kérdései
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT a Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és Halászati Operatív Programra Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium Budapest,
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Tervezők észrevételei Boda János Dr. Patziger Miklós. MMK.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Vízgyűjtő-gazdálkodási tervek felülvizsgálata, VGT2
Érd, június 7. Tájékoztató az EUSDR előrehaladásáról (A vizek minőségének javítása és fenntartása) Dr. Perger László.
Lehatárolási irányok: Árvízvédelem Vízgazdálkodás Természetvédelem, Natura 2000 Energiahatékonyság növelése Megújuló energiaforrások alkalmazása Hulladékkezelés.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
„ VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
GAZDASÁGI ELEMZÉS A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRTÉKELÉSÉRE GAZDASÁG- SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÚJDONSÁGOK A VGT2 INTÉZKEDÉSI PROGRAMJÁBAN.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ–GAZDÁLKODÁSI ÉS AZ ÁRVÍZI KOCKÁZAT KEZELÉSI TERVEK ÖSSZEHANGOLÁSA ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
JELENTŐS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROBLÉMÁK ÉS SZEREPÜK A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SORÁN A módszertan és a feltárt jelentős vízgazdálkodási problémák.
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG SZAKMAI FÓRUMA FELSZÍNI.
A VGT végrehajtása – A felszín alatti vizekkel kapcsolatos lehetséges intézkedések.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA - VIZEK MENNYISÉG VÉDELME,
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VÍZMINŐSÉG-VÉDELMI JOGSZABÁLYOK MÓDOSÍTÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VÍZÁRPOLITIKA, JAVASOLT.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A TISZA RÉSZVÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP – TISZA - VIDÉKI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A KOMMUNÁLIS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
A VGT MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI - VIZEK MENNYISÉG VÉDELME, VÍZHASZNOSÍTÁS, BELVÍZGAZDÁLKODÁS” ORSZÁGOS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Simonffy Zoltán* - Rákosi Judit*: Vízgazdálkodási célok és a vízgyűjtő-gazdálkodási terv.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A Tisza árvízi szabályozásának közgazdasági elemzése
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
2017. július 5..
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Előadás másolata:

„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ” ORSZÁGOS FÓRUM „TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS” A GAZDASÁGI ELEMZÉS FŐBB EREDMÉNYEI, TANULSÁGAI UNGVÁRI GÁBOR – REKK

AZ ELŐADÁS TÉMÁI A VGT kötelezettségei A települési vízgazdálkodás megjelenése a VKI rendszerében A gazdasági elemzés eredményei 2

EU EX ANTE FELTÉTEL A VP ÉS A KEHOP FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁRA A VKI alapján a vízdíjpolitikának ösztönöznie kell –a vizek hatékony használatára –a vízhasználatok megfelelő hozzájárulására a költségekhez, a költségmegtérülés biztosítására –A „szennyező fizet” elv alkalmazására Legalább az ERFA és KA által támogatott ágazatokra érvényes, kiemelt szerepe van a mezőgazdaságnak. –EMVA prioritási tengelyek: (2.) Versenyképesség fokozása…., (4) A mezőgazdaságtól és az erdészettől függő ökoszisztémák állapotának helyreállítása, megőrzése és javítása. (EMVA 60%-a) –KEHOP prioritási tengelyek: (1.) A Klímaváltozás hatásaihoz való alkalmazkodás, (2) A települési vízellátás, szennyvízelvezetés- és tisztítás, szennyvízkezelés fejlesztése Kivételek, megfelelő indokoltság: társadalmi, környezeti és gazdasági hatások, valamint az érintett régió vagy régiók földrajzi és éghajlati körülményei. 3

1121/2014. (III. 6.) Korm. határozat 1. lépés. Gazdasági elemzés. A vízhasználatok széles körére történő vizsgálat, a vízszolgáltatások körének felülvizsgálata, költségmegtérülés, fizetőképesség vizsgálata december 10.-én elkészült, beépült a VGT tervezetbe melléklet 2.lépés. Gazdasági elemzés eredménye alapján a vonatkozó szabályozás felülvizsgálata, szakmai koncepció készítése a szükséges jogszabály- módosításokról a Kormánynak. Határidő: december 22. A munka a VGT készítés keretében folyik 3. lépés Előterjesztés készítése a jogszabályok módosítására a Kormánynak. A jogszabály-módosítás hatálybaléptetése Határidő: július 1. 4 EX ANTE FELTÉTELEK ÜTEMTERV

Elkészült 2014.decemner 10.-én. A 2. változat az észrevételek és a frissebb adatok alapján a VGT2 vitaanyag 5.2. melléklete lett. A víz-szektorra vonatkozó ex-ante feltételek teljesítéséhez szükséges vizsgálat elvégzése. Ex ante Kr. hat1. lépés Megalapozza a gazdaság-szabályozási koncepciót. Ex ante Kr. Határozat 2. lépéshez VGT intézkedési program előkészítése, A VGT részeként elkészülő a vízárképzésre és a közgazdasági szabályozási eszközökre vonatkozó javaslatainak megalapozása. 5 GAZDASÁGI ELEMZÉS CÉLJA

Biztosítani kell, hogy a vízkivétel hatásos engedélyezés, mérés és ellenőrzés mellett történjen A vízhasználatok gazdasági elemzését végig kell vinni, beleértve a pontszerű és diffúz szennyezések környezeti és erőforrás költségeinek számítását is, hogy biztosítani lehessen a víz szolgáltatások megfelelő szintű költségmegtérülését. Biztosítani kell, hogy a 2. VGT-ben szükség szerint akár az egyes gazdák is kötelezhetőek legyenek a tápanyag terhelés és a növényvédő-szerek diffúz kibocsátásainak csökkentésére a VKI célok elérése érdekében Átgondolandó, hogy a mezőgazdasági vízárak hiánya indokolt-e, ezzel a témával foglalkozni szükséges a 2. VGT-ben. Meg kell vizsgálni és előtérbe kell helyezni a zöld infrastruktúra használatát és/vagy a természetes vízvisszatartási lépéseket, Megfelelő módszertant kell alkotni az „erősen módosított víztestek” kiválasztási folyamata számára VGT1 ÉRTÉKELÉSE A BIZOTTSÁG SZERINT,- A GAZDASÁGI ELEMZÉSHEZ IS KAPCSOLÓDÓ PROBLÉMÁK 6

A VGT egy 6 éves szabályozási periódus stratégiai anyaga Meghatározza a vízvagyon (készlet és infrastruktúra) referencia állapotát – „baseline”: Jó ökológiai állapot/potenciál - És az ettől való eltéréseket Meghatározza a felelősségi jogok kezdeti leosztását: A szennyezők / használók oldalán a következmények felelőssége, ha romlás következik be / ha a jelentős eltérés tapasztalható a viszonyítási alaptól. Meghatározza a vízvagyon megőrzéséhez szükséges három alapvető feltételt, amelyeknek meg kell jelenniük a vízhasználók gazdasági döntéseiben: Az épített Infrastruktúra megőrzése (VKI kifejezés: pénzügyi költség megtérülése) A készlet ökológiai jellemzőinek megőrzése (VKI kifejezés: környezeti költség megtérülése) A készletek mennyiségi megőrzése és készlet-használat a legnagyobb hozzáadott értéket adó tevékenységek számára (készlet költség megtérülése) Az árpolitikának e a három feltétel érvényesítését kell tükröznie Ezt jelenti a költség-fedezés elve, amit az irányelv az elsődleges alkalmazkodási mechanizmusnak feltételez a VKI szerinti vízszolgáltatásokra vonatkozik, itt elvileg teljeskörű kell, hogy legyen, de mentességek elérhetők A VKI szerinti vízhasználatokra is vonatkozhat a költség-fedezés elve, de gazdasági ösztönzők alkalmazása, mint kiegészítő intézkedés minden vízhasználatnál megjelenhet A szabályozás elsődleges célja a magatartás megfelelő irányba mozdításának képessége A célok megvalósításának terhe és az ország gazdasági lehetőségei közötti különbség feloldásának protokolljai (ún. mentességek, aránytalan költségek) Halasztási lehetőségek (időbeni mentességek), alacsonyabb szintű célok, erősen módosított lehatárolás A VÍZVAGYON MEGŐRZÉSÉNEK ESZKÖZRENDSZERE A VGT-BEN 7

A GAZDASÁGI ELEMZÉS EREDMÉNYEI A vízszolgáltatások körének lehatárolása a Németország és a Bizottság közötti per eredményének figyelembevételével –Közüzemi vízellátás –Települési szennyvízszolgáltatás –Mezőgazdasági vízszolgáltatás (öntözés, halastavi, egyéb) –Saját vízkivételek (ipari, mezőgazdasági, lakossági), beleértve a termálvízkivételeket is. (új) –Duzzasztás és tárolás vízienergia termelése céljából (új) Kiválasztás szempontjai –A VKI joganyagban nevesített szolgáltatás –Kétoldalú szolgáltatási viszony áll fenn –Jelentős a vizekre gyakorolt hatás 8

EGYÉB, A GAZDASÁGI ELEMZÉSBEN VIZSGÁLT, JELENTŐS VÍZHASZNÁLATOK Közvetlen szennyvíz kibocsátások, beleértve a termálvíz kibocsátását is Mezőgazdasági diffúz szennyezés Belvízelvezetés Települési csapadékvíz-elvezetés Egyedi szennyvíztisztítás, szikkasztás 9

A TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS SZEMPONTJÁBÓL RELEVÁNS VKI ELEMEK Pontszerű szennyezés, települési szennyvízkibocsátás Diffúz szennyezés –Települési csapadékvíz-elvezetés –Egyedi szennyvíztisztítás, szikkasztás A vízfolyás arculata – hidromorfológiai problémák – belterületi szakaszokon, természetes víztestek esetén 10

A TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS (VÍZIKÖZMŰ RENDSZEREN KÍVÜLI) KULCSKÉRDÉSEI A csapadékvíz-elvezetés, egyedi szennyvíz, egyedi vízellátás gazdátlan, finanszírozhatatlan, pénzügyileg értékelhetetlen, szervezetileg és jogilag is rendezetlen A helyi vízrendezés, belvízelvezetés a települési önkormányzatok feladata, de nem kötelező feladata. Ez a Vgtv tervezett módosítása szerint megoldódik Nincs elegendő ösztönzés arra, hogy az önkormányzatok a vízrendezési feladataikat a kellő súllyal végezzék. Az önkormányzati költségvetési beszámolási rendszerből nem lehet megállapítani, hogy az önkormányzati felhalmozási és működési kiadásokból mennyit költöttek csapadék-vízelvezetési feladatok finanszírozására. 11

SZIKKASZTÁS EGYEDI SZENNYVÍZ KEZELÉS Valószínűsíthető, hogy a csatornahálózattal való ellátottsági szint távlatban sem fogja országosan meghaladni a lakosságra vetített 80%-ot. Várhatóan mintegy 2 millió fő lesz érintett a kistelepülési szennyvízkezeléshez hasonló vagy azokkal megegyező megoldásokban. –Nem csak a 2000 LE alatti nem érzékeny területek lakosai, hanem –Nagyobb települések alacsony népsűrűségű ezért magas fajlagos költségű területei 12

ALACSONY ÉRDEKELTSÉG A TECHNOLÓGIAI VÁLTÁSRA Az egyedi, nem közműves megoldások alkalmazását elvileg már nagyon régen tervezik, a lehetősége mind a KEOP-ban, mind a ROP-okban adott volt. A gyakorlatban a KEOP és a ROP projektjeinél az intézményi, tulajdoni, érdekeltségi, szervizelési, garanciális kérdések tisztázatlansága miatt mégis szinte kivétel nélkül csatornázási beruházások valósultak meg a kistelepüléseknél is. 13

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!