Vizuális programozás Előadó: Csapó Gábor
Vizuális programozás Mit nevezünk vizuális programozásnak? Egy új trend a programozáson belül Négy csoportba soroljuk a vizuális nyelveket Viselkedés (Behavior) alapú Esemény (Event-sheet) alapú Blokk (Block) alapú Csomópont (Node) alapú
Viselkedés alapú nyelvek Előre elkészített utasításcsomagok A legegyszerűbb, leggyorsabb és legkorlátozottabb
Esemény alapú nyelvek Esemény (feltétel) – utasítás Szinte bármilyen logika felépíthető
Blokk alapú nyelvek Hagyományos nyelvek elemei blokkokban Legelterjedtebb az oktatásban (Scratch)
Csomópont alapú nyelvek Logikai csomópontok Bármilyen logika felépíthető
Fejlesztési lehetőségek Milyen alkalmazások fejleszthetőek vizuálisan? Játékszoftverek Mobil alkalmazások Felhasználói alkalmazások Oktató programok Függ a választott környezettől
Előnyök Gyorsabb fejlesztési folyamat Minden grafikusan történik Könnyű kezelni és megtanulni Natív kód közeli teljesítmény Több platform támogatása gyorsan
Hátrányok Korlátolt rendszerek Nem minden esetben támogatja a natív kódot Nem minden környezet ingyenes Rendszerszintű programozást nem tesz lehetővé
A legnépszerűbb fejlesztői környezetek A válogatás alapja Hosszú ideje a piacon Folyamatos frissítések Elérhető licenszek Platform támogatottság Teljesítmény
GameMaker Studio http://yoyogames.com/ Széles platform támogatottság Ingyenes és fizetős licenszek Korlátozott vizuális fejlesztés (esemény / GML) 2D-s motor
Stencyl http://stencyl.com/ Csapatmunka támogatása Ingyenes és előfizetős licenszek Blokk alapú vizuális fejlesztés 2D-s motor
GDevelop http://compilgames.net/ Nyílt forráskódú Böngészőben is futó (egyszerűsített) szerkesztő Esemény alapú fejlesztés 2D-s motor
Unreal Engine 4 https://www.unrealengine.com/ Komplex, nagy múltú motor Ingyenes licensz, 5% részesedési díj Csomópont alapú fejlesztés (Blueprint) 2D-s és 3D-s motor
Construct 2 https://www.scirra.com/ HTML5 alapú motor Ingyenes és fizetős licenszek Eseménylap és viselkedés alapú fejlesztés 2D-s motor
Oktatásbeli alkalmazása Hagyományos programozási nyelvek helyett Algoritmikus készség kialakítása A tanult tudás közvetlenül alkalmazható Oktatásra szánt licenszek Számos környezet már jelenleg is oktatásban
Oktatásbeli alkalmazása Tapasztalatokat megosztó online fórumok Egyéni tanulás Kézikönyvek Felhasználói segédletek Online kurzusok Milyen egyéb iskolai alkalmazás lenne lehetséges?
Oktatószoftverek fejlesztése Lehetséges a könnyű kezelés miatt Nem csak informatika tárgyon belül Fontos szempontok vizuális nyelv választásánál Olcsó, vagy ingyenes környezet Multiplatform publikálási lehetőség Támogató online közösség
Fejlesztés Construct 2-vel Objektumok: a program szereplői Szoros kapcsolat az esemény-utasítás rendszerrel
Fejlesztés Construct 2-vel Eseménylapok Események meghatározása Eseményblokk Utasítások eseményblokkokhoz kapcsolása Logikai kapcsolatok a blokkok között
Fejlesztés Construct 2-vel A fejlesztés lépései nagyvonalakban: Objektumok beszúrása Oktatóprogram felületének felépítése Események és utasítások egymáshoz rendelése Tesztelés és megosztás
Összegzés A vizuális programozás egy új fejlesztési trend Egyszerű, gyors Könnyen tanulható és tanítható Alkalmazható az oktatásban alternatívaként Lehetőség oktatószoftverek fejlesztésére
Köszönöm a figyelmet!