Morális kérdések a XX. század világirodalmában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Harry Potter. Harry Potter kezdete  J. K. Rowling írta. Első kötete ben jelent meg.Az első kötet után a többi világ sikert aratott. A Harry Potter.
Advertisements

Vizuális képességek fejlődése
Komplex Instrukciós Program
A holokauszt tanítása iskolámban
Digitális technika, digitális áramkörök
Család.
MKE 44. Vándorgyűlése Helyismereti Szekció Győr, július 13. péntek Magdics Erika Szabadhegyi Magyar-Német Középiskola, Győr.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Összeállította: Török Ferenc
A regény műfaji jellegzetességei
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
József Attila Érettségi tételminta.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Ápolásetika.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
A modern világirodalom
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
MÓDSZEREK, FEJLESZTHETŐ KÉSZSÉGEK
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
Az Országos Széchényi Könyvtár elektronikus szolgáltatásai.
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
A szövegértés tanítása II.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Kertész Imre: Sorstalanság
Rajzfejlődés-áttekintés
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
4. osztályos példa Bubernik Eszter
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Filmelemzési szempontok
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
Jegyzetkészítés 5/17.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Foglalkozásterv összeállítása irodalmi alkotás alapján Készítette: Csanádi Sára Erika Dencs Krisztina Mészáros Réka.
AZ IGEHIRDETŐ ÉS GYÜLEKEZETE Pápa - DRA Steinbach József - I. Teológiai alapelvek a prédikáció és a gyülekezet kapcsolatában - II. Homiletikai.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Mint a Kolping-i mű iskolánk is arra próbálja nevelni tanulóit hogy keresztényként a világban és ezáltal a foglalkozásukban, a házasságukban és a családban,
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
XIX. századi költők a Facebookon
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Programjaink matematikából a es tanévben
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Programjaink matematikából a ös tanévben
3. osztályban.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Morális kérdések a XX. század világirodalmában

Időkeret: két tanítási óra, lehetőség szerint „duplaóra” Diákok: 12. osztály Indoklás: az irodalom mint döntéskényszer, véleményformálás karakterek és szituációkon keresztül  „életszerű” problémák az elméleti, „filozófiai” megközelítés helyett

összefoglalás (rendszerezés)  csoportmunka + kivetítő Aktualizálás Olyan közegekbe helyezés, melyeket ismer (facebook, talk show-k)

Óra menete: csoportok kialakítása (szereplőneveket húznak, az asztalon a mű címe látható) párosítás: erkölcsi kérdések és művek

„Művek” borítékba:   Thomas Mann: Mario és a varázsló Franz Kafka: Az átváltozás Albert Camus: Közöny Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei Jorge Semprún: A nagy utazás Alekszandr Szolzsenyicin: Ivan Gyenyiszovics egy napja

„Erkölcsi problémák” borítékba: Valakinek az érzéseiben való megalázása Családon belüli szeretet vagy szeretethiány A szerelem, a szeretet, az érzelmek iránti közömbösség Az idős emberek tisztelete A célokért való küzdelem Pénz és morál konfliktus A politika és az egyén kapcsolata.

Erkölcsi-etikai kérdések a XX. századi világirodalomban Valakinek az érzéseiben való megalázása: Thomas Mann: Mario és a varázsló

Családon belüli szeretet vagy szeretethiány: Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei VAGY Franz Kafka: Az átváltozás Albert Camus: Közöny

A szerelem, a szeretet, az érzelmek iránti közömbösség Albert Camus: Közöny

Az idős emberek tisztelete: Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger

A célokért való küzdelem: Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger VAGY Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása

Pénz és morál konfliktusa: Franz Kafka: Az átváltozás VAGY Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei

A politika és az egyén kapcsolata: Jorge Semprún: A nagy utazás VAGY Alekszandr Szolzsenyicin: Ivan Gyenyiszovics egy napja

Csoport-mű felismerés egy-egy kép alapján (ezzel a művel dolgozik tovább a csoport) – felismerés után egy mondatos „üzenet” megfogalmazása

CSOPORTOK

a csoport-mű egyik szereplőjének nevében fogalmazzanak meg egy erkölcsi dilemmát vagy bölcsességet is tartalmazó facebook-bejegyzést, két másik szereplő reagáljon rá kommentben

„lájkolás”, „megosztás”. A győztes csoport adja a következő feladat műsorvezetőjét, „Tónikát”  Tónika-show (talk show)

műsorvezető a többi csoport a „saját” mű főszereplőjének eljátszására választ diákot a beszélgetés témája és címe: Erkölcs és erkölcstelenség

Értékelés  a fikciós világból való kiemelés  átkötés a következő feladathoz: „Irodalmi problémák a jelenben” Mai történet kitalálása, mely valamely mű erkölcsi tételmondatára épül VAGY Világirodalmi szereplők a jelenben

„Irodalmi” problémák a jelenben A pénzért az ember mindenre képes. (?) 2. A másik ember tisztelete nélkül nincs „normális” társadalom. (?) 3. Az embert érzelmei, emberi kapcsolatai teszik igazán emberré. (?)

Kötés a filmekhez és a kortárs irodalomhoz: Kérdés: A mai filmek, ill. a kortárs irodalmi alkotások foglalkoznak-e erkölcsi-etikai problémákkal, kérdésekkel? Nevezzünk meg kortárs filmeket vagy irodalmi alkotásokat, melyeknek van ilyen jellegű értelmezése, „üzenete”!

   Összegző idézetértelmezés az irodalmi alkotások bevonásával: „Nincs olyan, hogy jó és rossz, pusztán a szilárd értékrend jelenthet viszonyítási alapot.” Sam Revell

Házi feladat: egy olyan dalszöveg komplex (versként való) elemzése, mely a diák véleménye szerint morális-etikai üzenetet is tartalmaz

Házi feladat Dalszövegelemzés