Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Időkeret: két tanítási óra, lehetőség szerint „duplaóra” Diákok: 12. osztály Indoklás: az irodalom mint döntéskényszer, véleményformálás karakterek és szituációkon keresztül „életszerű” problémák az elméleti, „filozófiai” megközelítés helyett
összefoglalás (rendszerezés) csoportmunka + kivetítő Aktualizálás Olyan közegekbe helyezés, melyeket ismer (facebook, talk show-k)
Óra menete: csoportok kialakítása (szereplőneveket húznak, az asztalon a mű címe látható) párosítás: erkölcsi kérdések és művek
„Művek” borítékba: Thomas Mann: Mario és a varázsló Franz Kafka: Az átváltozás Albert Camus: Közöny Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei Jorge Semprún: A nagy utazás Alekszandr Szolzsenyicin: Ivan Gyenyiszovics egy napja
„Erkölcsi problémák” borítékba: Valakinek az érzéseiben való megalázása Családon belüli szeretet vagy szeretethiány A szerelem, a szeretet, az érzelmek iránti közömbösség Az idős emberek tisztelete A célokért való küzdelem Pénz és morál konfliktus A politika és az egyén kapcsolata.
Erkölcsi-etikai kérdések a XX. századi világirodalomban Valakinek az érzéseiben való megalázása: Thomas Mann: Mario és a varázsló
Családon belüli szeretet vagy szeretethiány: Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei VAGY Franz Kafka: Az átváltozás Albert Camus: Közöny
A szerelem, a szeretet, az érzelmek iránti közömbösség Albert Camus: Közöny
Az idős emberek tisztelete: Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
A célokért való küzdelem: Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger VAGY Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása
Pénz és morál konfliktusa: Franz Kafka: Az átváltozás VAGY Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei
A politika és az egyén kapcsolata: Jorge Semprún: A nagy utazás VAGY Alekszandr Szolzsenyicin: Ivan Gyenyiszovics egy napja
Csoport-mű felismerés egy-egy kép alapján (ezzel a művel dolgozik tovább a csoport) – felismerés után egy mondatos „üzenet” megfogalmazása
CSOPORTOK
a csoport-mű egyik szereplőjének nevében fogalmazzanak meg egy erkölcsi dilemmát vagy bölcsességet is tartalmazó facebook-bejegyzést, két másik szereplő reagáljon rá kommentben
„lájkolás”, „megosztás”. A győztes csoport adja a következő feladat műsorvezetőjét, „Tónikát” Tónika-show (talk show)
műsorvezető a többi csoport a „saját” mű főszereplőjének eljátszására választ diákot a beszélgetés témája és címe: Erkölcs és erkölcstelenség
Értékelés a fikciós világból való kiemelés átkötés a következő feladathoz: „Irodalmi problémák a jelenben” Mai történet kitalálása, mely valamely mű erkölcsi tételmondatára épül VAGY Világirodalmi szereplők a jelenben
„Irodalmi” problémák a jelenben A pénzért az ember mindenre képes. (?) 2. A másik ember tisztelete nélkül nincs „normális” társadalom. (?) 3. Az embert érzelmei, emberi kapcsolatai teszik igazán emberré. (?)
Kötés a filmekhez és a kortárs irodalomhoz: Kérdés: A mai filmek, ill. a kortárs irodalmi alkotások foglalkoznak-e erkölcsi-etikai problémákkal, kérdésekkel? Nevezzünk meg kortárs filmeket vagy irodalmi alkotásokat, melyeknek van ilyen jellegű értelmezése, „üzenete”!
Összegző idézetértelmezés az irodalmi alkotások bevonásával: „Nincs olyan, hogy jó és rossz, pusztán a szilárd értékrend jelenthet viszonyítási alapot.” Sam Revell
Házi feladat: egy olyan dalszöveg komplex (versként való) elemzése, mely a diák véleménye szerint morális-etikai üzenetet is tartalmaz
Házi feladat Dalszövegelemzés