MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK MONITORING- VIZSGÁLATÁNAK HELYZETE ÉS JÖVŐJE A FELÜLVIZSGÁLT.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság
Advertisements

Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
NYUGAT-DUNÁNTÚLI KÖRNYEZETVÉDELMI, TERMÉSZETVÉDELMI ÉS
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Tóth Erika Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Vízbázisvédelem fázisai
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság
A Víz-Keretirányelv és a felszíni és felszín alatti vizek állapota
Dr. Clement Adrienne BME VÍZI KÖZMŰ ÉS KÖRNYEZETMÉRNÖKI TANSZÉK
FELSZÍN ALATTI VIZEK MONITOROZÁSA
Felszíni víz monitoring
Felszíni és felszín alatti víz monitoring
FELSZÍN ALATTI VIZEK MONITOROZÁSA
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
MONITORINGRENDSZEREK
Állam munkavédelmi feladatai
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Környezeti monitoring Feladat: Vízminőségi adatsor elemzése, terhelés (anyagáram) számítása Beadás: szorgalmi időszak vége (dec. 11.), KD: dec. 21.
Felszín alatti vizek védelme
Felszíni víz monitoring
Felszín alatti vizek minősítése
AQUIFER Kft.. A diagnosztikai vizsgálat célja: a vízbázis megismerése a lehetőségek szerinti legteljesebb mértékben.
Kecskemét május 9 – 10. Ligetvári Ferenc DSc Debreceni Egyetem EGYETEMEK, FŐISKOLÁK KÖRNYEZETVÉDELMI OKTATÓINAK V. ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A KÖRNYEZETVÉDELEM.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
Vízgyűjtő-gazdálkodási tervek felülvizsgálata, VGT2
Dr. Perger László Országos Vízügyi Főigazgatóság
Vízminősítés és terhelés számítás feladat
A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés, Balaton részvízgyűjtő A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezésről általában dr. Tombácz Endre ÖKO ZRt.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Vas Megyei Mérnökkamara továbbképzése Szombathely, november 24.
FELSZÍNALATTI VIZEK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK KÉMIAI ÁLLAPOTA, MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK SZŐCS TEODÓRA Budapest,
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
Felszínalatti vizek a 2. Vízgyűjtő-gazdálkodási tervben ORSZÁGOS FÓRUM A VÍZBÁZISVÉDELEM AKTUÁLIS HELYZETE Hegyi Róbert Országos vízügyi főigazgatóság.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
GAZDASÁGI ELEMZÉS A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRTÉKELÉSÉRE GAZDASÁG- SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÚJDONSÁGOK A VGT2 INTÉZKEDÉSI PROGRAMJÁBAN.
FELSZÍNALATTI VIZEK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK KÉMIAI ÁLLAPOTA, MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK SZŐCS TEODÓRA MAGYAR.
Monitoring feladatok a 2
A VÍZGYŰJTŐ–GAZDÁLKODÁSI ÉS AZ ÁRVÍZI KOCKÁZAT KEZELÉSI TERVEK ÖSSZEHANGOLÁSA ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
A vízgyűjtő-gazdálkodási terv értelmezése és alkalmazása a napi gyakorlatban MAGYAR HIDROLÓGIAI TÁRSASÁG XXXIII. ORSZÁGOS VÁNDORGYŰLÉS VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁS.
JELENTŐS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROBLÉMÁK ÉS SZEREPÜK A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SORÁN A módszertan és a feltárt jelentős vízgazdálkodási problémák.
A TISZA-TÓ VÍZGAZDÁLKODÁSÁNAK JELENE ÉS JÖVŐJE SPECIÁLIS TERÜLETI FÓRUM A TISZA-TÓ KÉMIAI VÍZMINŐSÉGE.
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG SZAKMAI FÓRUMA FELSZÍNI.
A VGT végrehajtása – A felszín alatti vizekkel kapcsolatos lehetséges intézkedések.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VÍZMINŐSÉG-VÉDELMI JOGSZABÁLYOK MÓDOSÍTÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM OPERATÍV MONITORING AZ IPARBAN TÓTH GYÖRGY.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VESZÉLYES ANYAG TERHELÉS A FELSZÍNI ÉS.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A TISZA RÉSZVÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP – TISZA - VIDÉKI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A KOMMUNÁLIS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
Az adatforrásokról és aktualizálási rendjéről
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Drought and Water Scarcity Management System – DWMS
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Országos Vízügyi Főigazgatóság
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
A Sekély felszín alatti víztestek mennyiségi állapotértékelésének eredményei SZALAI JÓZSEF Országos Vízügyi Főigazgatóság.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK MONITORING- VIZSGÁLATÁNAK HELYZETE ÉS JÖVŐJE A FELÜLVIZSGÁLT VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV ALAPJÁN TAHY ÁGNES

Definíció, típusai Mennyiségi monitoring Kémiai monitoring Az első és második VGT monitoring- rendszere A jövőbeli elképzelés Megvalósítási lehetőségek, források TARTALOM – FELSZÍN ALATTI VIZEK

A monitoring célja, hogy a vizek állapota minden egyes vízgyűjtő kerületben összefüggő és átfogó módon áttekinthető legyen. A monitoring program a mintavétel, a vizsgálat, és a kiértékelés összesége, amely alapján információ keletkezik a vizek aktuális állapotáról és a trendekről. A felszín alatti vizek esetében a programok a kémiai és a mennyiségi állapot monitoringjára terjednek ki a víztesteken, valamint egyes védett területekre. 30/2004. (XII. 30.) KvVM rendelet a felszín alatti vizek vizsgálatának egyes szabályairól A FELSZÍN ALATTI MONITORING

Mennyiségi monitoring –Vízszint (és vízhozam) Kémiai monitoring –vezetőképesség és szennyezőanyagok –Feltáró (hatásvizsgálat, tendencia, kockázat elemzés) –Operatív (nem jó állapotú, vagy kockázatos víztesteken a feltáró program közötti időszakban Védett területek monitoringja  Ivóvízbázisok  Nitrátérzékeny területek  Természetvédelmi területek FAV MONITORING ELEMEI

Vízrajzi tevékenység (45/2014. (XI. 23.) BM rendelet szerint) Vízszint- (nyomás-) és vízhozammérés OVF és VIZIG-ek vízrajzi szolgálata Magyar Főldtani és Geofizikai Intézet - vízszintmérés (nyomásmérés) Engedélyesek – üzemi mérések – termelés, vízhozam, vízszint, hőmérséklet - OSAP MENNYISÉGI MONITORING

Mennyiségi program víztestenként VIZIGMFGIENG sekély porózus porózus porózus termál2320 karszt termál karszt205 sekély hegyvidéki4663 hegyvidéki25511 források (hozammérés)52 egyéb22

Közel 5000 állomásból a VKI keretében 1729 kútban mérnek vízszintet és 119 helyen vízhozamot Problémák: megrongálódás, lopás, kiszáradás, mérőműszer hiba VGT2 újdonság az állapotértékelés modellezéssel: DTKH, Bükk, és porózus medence modellek MENNYISÉGI MONITORING

Cél: víztestek és változások nyomonkövetése, a terhelések hatásának mintaterületi elvű megfigyelése 4 féle feltáró: 823 db állami db engedélyes 4 féle operatív: 321 db állami db engedélyes Védett területek: „kettő monitoring egyben” – ivóvízbázison 1408 pont, nitrátérzékeny 1763 pont Problémák: megrongálódás, eltömődés, kiszáradás, gyenge vízadóképesség, adatszolgáltatás hiányos, üzemeltető nem mért (főleg termál kutaknál hiányos) A KÉMIAI MONITORING

A FAV monitoring legköltségesebb eleme az állomás létesítése és fenntartása FAV MONITORING OBJEKTUM

Feltáró monitoring program S1: sérülékeny külterületi – évente kétszer alapkémia, hatévente peszticidek és nehézfémek S2: sérülékeny belterületi - évente kétszer alapkémia, hatévente ipari szennyezőanyagok és peszticidek S3: védett rétegvíz – évente alapkémia, hatévente 21/2002. KöViM rendelet szerinti felmérés S4: termálvíz – hatévente alapkémia Operatív monitoring program O1: évente kétszer az alapkémia paraméterek O2: évente négy mérés alapkémia paraméterekre az ivóvíz-termelők, kivéve védett vízadókat szűrőző O1 program szerint O3: évente egyszer peszticidek és alapkémia paraméterek az O1, vagy O2 program szerint O4: alifás klórozott szénhidrogénekre évi egy mérés és alapkémia paraméterek az O1, vagy O2 program szerint A KÉMIAI MONITORING

A MINTATERÜLETI ELVŰ MONITORING

VIZIG-ek 280 ponton 454 minta évente Kormányhivatalok 543 ponton 1066 minta évente, ebből 30 ponton évi 1x növényvédőszer, 18 ponton évi 1x halogénezett alifás CH Engedélyes kutak monitoringja ponton évi minta, illetve termálnál 6 évenként 1 minta OSAP1375 statisztikai adatszolgáltatás – adatgyűjtés – FAVIM adatbázisba betöltés probléma, hogy statisztikai törvény alá tartozik Általában 4-5% adathiány tárgyévenként Kiegészítő (ex-ante) monitoring 2015-ben: nehézfém és szerves szennyezőanyag mérés 320 ponton egyszeri mintavétel (jelenleg folyamatban) A KÉMIAI MONITORING

A FAV MONITORING

Sok szereplős végrehajtás, ezért OVF koordináció és adatbázis menedzselés és BM (FM/ME) utasítás szerinti végrehajtás BM-ME közös üzemeltetési útmutató (leírás), monitoring pontok jegyzéke tételes mérőprogram, komponenskör értelmezése és segédtáblák az adatfeltöltéshez, alkalmazható laborvizsgáló módszerek leírása, mintavételi jegyzőkönyvek szempontjai határidők, elérhetőségek Állapotértékeléshez történő felhasználás kritérium a megbízhatóság Monitoring kiértékelése – visszacsatolás a vizsgálatot végzők felé Szervezeti felépítés: KTF (OKTF), illetve KH (ME), továbbá MFGI-OVF - kommunikáció az államigazgatáson belül… Engedélyesekkel kommunikáció a VIZIG-en keresztül

A FAV MONITORING KÖLTSÉGEI A költségek becsléseken alapulnak, mivel csak a vízügyi igazgatási szerveknél van olyan költségvetési nyilvántartási rendszer, hogy azonosíthatók a pénzfelhasználások. Az elmúlt VGT periódus VKI monitoring üzemeltetési költségei: VIZIG 40 millió Ft (+ FEV Hidromorfológia 160 millió Ft) MFGI 2 millió Ft KTF 70 millió Ft Üzemeltetők 95 millió Ft + nem VKI üzemi monitoring 480 millió Ft Jövőbeli monitoring becsült költségei: VIZIG 55 millió Ft MFGI 2 millió Ft KTF 85 millió Ft (veszélyes anyag komponenskörtől függően 100 millió Ft) Üzemeltetők 100 millió Ft + nem VKI üzemi monitoring 500 millió Ft

A FAV MONITORING JÖVŐ Alapvetően nincs szükség jelentős módosításra a monitoringban, kisebb bővítések: Forrás és csatorna hozammérések Nitrát Irányelv miatt sekély monitoring bővítés as KEHOP monitoring forrás (4,8 mdFt) keretében: Felszín alatti vizek kémiai monitoringhálózatának fejlesztése: kutak felújítása, új kutak fúrása kb. 100 db kút, kb. 200 millió Ft. Vízrajzi eszközfejlesztések (FEV és FAV nem választható szét kb. 1 milliárd) Informatikai és adatmenedzsment fejlesztések azonban szükségesek: FAV adatBANK (OKIR, VIZIR…, adatmenedzser) Modell fejlesztések folytatása OSAP1375 adatszolgáltatás leszakítása a statsztikai törvényről és lényegében tartalmi és formai változtatás nélkül vízgazdálkodási törvény alapján folytatni ugyanazt.

A FAV CÉLKITŰZÉSEK A szervezeti együttműködés javítása államigazgatáson belül:  feladatellátás képessége  feladatellátás ára  finanszírozási mód (szűk 4 mdFt/év átcsoportosítás, )  együttműködési megállapodás Egyértelmű irányítás és koordináció Engedélyesekkel az együttműködés erősítése FAV adatBANK létrehozása és működtetése (mindenki bankja, nemcsak azé aki kezeli), adatbázisok összehangolása Modellezéssel a monitoring kényszerek csökkentése

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!