Dr. TAR GYÖNGYI Hargita Megye Egészségügyi Igazgatósága

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi államigazgatási szervek
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Közigazgatási alapismeretek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Erdészeti átruházott feladatok 2013 Ali Tamás Gábor február.
1 Az egészségipar az Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek tükrében Prof. Dr. Báger Gusztáv Az ÁSZ Fejlesztési és Módszertani Intézetének főigazgatója.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Távmunka a területfejlesztésben
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február Dr. Benkő.
Munkavédelem és controlling
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Muzeológiai szakfelügyelet
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
A gyógyszertárak és az ÁNTSZ feladatai a megváltozott jogszabályi környezetben Dr. Bódis Lászlóné országos tisztif ő gyógyszerész.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL „A évi közszolgálati ellenőrzések tapasztalatai.” Jegyzői értekezlet – Heves Megyei Kormányhivatal december 3.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
AZ ELHATÁROZÁSTÓL A CÉGBÍRÓSÁGI BEJEGYZÉSIG
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Dr. TAR GYÖNGYI Hargita Megye Egészségügyi Igazgatósága

ELŐZMÉNYEK:  Magyarországon 165 fekvőbeteg intézmény (kórház) működik, amelyből 116 önkormányzati tulajdonban van. A lakosság többségében az önkormányzatok által fenntartott egészségügyi intézmények szolgáltatásait veszi igénybe

 A tulajdonost, illetve fenntartót terhelő legfontosabb kötelezettségek az alapítással, az intézmény működését szabályozó dokumentumok jóváhagyásával, a személyi és tárgyi feltételek biztosításával, a működés folyamatos felügyeletével és ellenőrzésével, a vezetői struktúra alakításával, a vezetők feletti munkáltatói jogok gyakorlásával kapcsolatosak.  A széles körű kötelezettségek teljesítéséhez szükséges feltételrendszer azonban az önkormányzatoknál nem teremtődött meg.

 A fenntartók a kórházak gazdálkodásának érdemi befolyásolásához szükséges információkkal, továbbá a tárgyi feltételek biztosításához megfelelő anyagi eszközökkel nem rendelkeznek.  Az információhiány főként a költségvetési előirányzatok, illetve a kórházakban folyó szakmai tevékenység meghatározása és a kettő összhangjának megteremtése terén volt tetten érhető, míg a fejlesztési források elégtelensége a gép-műszerállomány pótlása terén okozott gondot.

 Az önkormányzatok és hivatalaik az irányító, ellenőrző munkához többnyire nem rendelkeznek olyan szakembergárdával, amely képes lenne megítélni a kórházakban folyó szakmai tevékenység tényleges színvonalát, gazdasági kihatásait, mérlegelni a feladatellátás és a gazdálkodás kölcsönös összefüggéseit.  Ilyen módon a tulajdonosi ellenőrzések sem nyújtottak kellő információt a törvények által biztosított jogosítványok gyakorlásához, a kapacitások és feladatstruktúrák meghatározásához, a kialakult pénzügyi helyzet kiváltó okainak mélyreható elemzéséhez, a gondok végleges orvoslását jelentő intézkedések megtételéhez.

 A kórházak pénzügyi gondjai általában ráirányították az önkormányzatok figyelmét a menedzsment tevékenységre. Gyakoribbá váltak a vezetők beszámoltatásai, a tevékenységük értékelése. A vezetési modell átalakításával, új pályázatok kiírásával, az alkalmatlannak minősített vezetők leváltásával igyekeztek megteremteni a hatékonyabb intézményvezetés feltételeit.  A fejlesztések nem mindig kapcsolódtak meglevő szakmapolitikai elképzelésekhez. A döntések során a tulajdonosok lakossági igényekre hivatkozó érvelése volt az elsődleges szempont, nem kapott kellő hangsúlyt a működtetés többletforrásai meglétének vagy az indokolt ellátási szükségleteknek a vizsgálata.

 Rendelkezésre állt egy hosszas és sokrétű egészségpolitikai tapasztalat  Létrejöttek kormányszintű kapcsolatok, Romániában magyar egészségügyi minisztert neveztek ki  Létezett a szakirodalom könnyen (anyanyelven!) hozzáférhető széles tárháza  Biztosan lett volna szakmai együttműködési készség is…

 Cseke Attila egészségügyi miniszter (2010 június 17):  A kórházak megfelelő működtetésére a legjobb módszer ezek decentralizációja. Jelen esetben az országban működő 435 kórház vezetőségét központosítottan, az egészségügyi miniszter nevezi ki.  Ez egy rosszul működő rendszer, hiszen ilyen nagyszámú intézménynek a központosított működtetése átláthatatlanná válik. Nehéz a kórházak igényeire kellő rálátással lenni és ezeket kielégíteni, így a megoldást a decentralizálás jelentheti. Az eddigi központi irányítás helyett ezentúl az önkormányzatoknak nagyobb beleszólásuk lesz az intézmények igazgatásába.

 Cseke Attila miniszter szerint pozitívuma a decentralizációnak az is, hogy a(z önkormányzati) vezetők ezentúl a közösség érdeke szerint az orvosi szolgáltatásokba is beavatkozhatnak. Az elképzelések szerint a 435 működő kórházból 373-at vonnak ki a központosított irányítás alól, a fennmaradó 62, köztük közérdekű intézetek és a fontos egyetemi központokban lévő oktatási tevékenységben is részt vevő megyei sürgősségi kórházak a minisztérium hatáskörében maradnak.  2010 júliusban az önkormányzatok 75%-a nekik rendelt átvette a kórházakat

 Következtetésképpen, az egészségügyi miniszter úgy döntött, hogy átszervezi a hazai kórházi rendszert: a létező 435 egészségügyi intézmény közül 182 megszűnik önálló jogi személyiségként létezni. Az intézkedés a szaktárcának alárendelt és a decentralizált kórházakra egyaránt vonatkozik. Utóbbiak esetében a miniszter hónapok óta egyeztet a helyi önkormányzatokkal, akik nem veszik jónéven, hogy a tárcavezető beleavatkozik az ő dolgukba. Ám Cseke Attila kitart elhatározása mellett. Szerinte az átszervezés során megfelelő betegellátási rendszer alakul majd ki február

 Vissza az 2003-as jelentéséhez! 5 év tapasztalata:

 A széles körű kötelezettségek teljesítéséhez szükséges feltételrendszer az önkormányzatoknál nem teremtődött meg  Az önkormányzatok a kórházak gazdálkodásának érdemi befolyásolásához szükséges információkkal, továbbá a tárgyi feltételek biztosításához megfelelő anyagi eszközökkel nem rendelkeznek.  nem rendelkeznek olyan szakembergárdával, amely képes lenne megítélni a kórházakban folyó szakmai tevékenység tényleges színvonalát, gazdasági kihatásait, mérlegelni a feladatellátás és a gazdálkodás kölcsönös összefüggéseit.

 A fejlesztések nem mindig kapcsolódnak meglevő szakmapolitikai elképzelésekhez  Nálunk is a vezetők leváltásával és politikai kinevezésekkel igyekeznek megteremteni a hatékonyabb intézményvezetés feltételeit. Kellett nekünk decentralizáció?!?