Regionális ellátásszervezés Észak-Norvégiában: üzenetek és tanulságok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Egészségpolitika.
9. szekció: Társadalmi válaszok, civil szektor Kalincsák István, Városfejlesztési és Fenntartási osztályvezető.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Az ÚMVP intézményrendszere
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Integrált közösségi szolgáltató terek
Strukturális és Kohéziós Alapok
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Dr. Apjok András Budapest, SZIM, Magyar Információs Társadalom Stratégia Az egészségügyi és szociális ágazati információs stratégia ismertetése,
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
EFOP CSALÁS ELLENES INTÉZKEDÉSEK MÁJUS 12. DR. SÁGI ZSOLT EU FEJLESZTÉSEK KOORDINÁCIÓJÁÉRT ÉS STRATÉGIÁKÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
TOP vas megyei aktualitásai
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Regionális ellátásszervezés Észak-Norvégiában: üzenetek és tanulságok Tótth Árpád, Észak-Norvég Regionális Egészségügyi Szervezet Forming, regulating and monitoring waiting lists in state owned health care system in Norway. Magyar Kórházszövetség XXVII. Kongresszusa 2015. április 23. - Debrecen

Norvégia Alkotmányos királyság 385 000 km2 (50 000 sziget) 5 060 000 lakos (2013.) GDP 174,4 milliárd USD GDP 64 000 USD/fő 19 tartomány (fylke/megye) 430+ kistérségi önkormányzat Eü. költségvetés: 132 Mrd NOK (2015.) [4 620 Mrd Ft] Norway – Kingdom, territory (50 000 islands), population, GDP, 19 counties, 430 kommunes, Total Budget of Health Care térkép: wikitravel.org

Az Északi Régió Bodø 173 000 km2 (45%) 476 000 lakos (9%) 3 megye 88 helyi önkormányzat Eü. költségvetés: 15 Mrd NOK (13%) Nothern Norway Region

Az Észak-norvég Régió felépítése Egészségügy miniszter Egészségügyi és Szociális Minisztérium Tulajdonosi Osztály (ÁEEK) Regionális Betegválasztmány Regionális Eü. Tanács Regionális Szervezet (RHF) Regionális Főigazgató Finnmark-i Kórház Vállalat Kórházi Gyógyszertár Vállalat Struktur av Helse Nord Kórház Tanács Kórház Főigazgató

13 Körzeti pszichiátriai gondozó Helse Finnmark HF Universitetssykehuset Nord-Norge HF (+Spitzbergák) Nordlandssykehuset HF 4 Kórházcég (+ 1) 11 Kórház 2 Pszichiátriai kórház 13 Körzeti pszichiátriai gondozó 146 mentőautó 4 Hospital Trusts, 1 Pharmacy Trust, 11 Hospitals, 2 psychiatry hospitals, 13 DPS, 146 ambulance car units Helgelandsykehuset HF

Alapelvek „Olyan kiváló minőségű szolgáltatások nyújtása, amelyek elfogadható várakozás és térbeli elérhetőség mellett, vagyoni és társadalmi helyzettől, nemtől, kortól és nemzetiségi hovatartozástól függetlenül mindenki által igénybe vehetők.” (in: Norway and Health, 2009.) Basic values To „provide services of high quality, available within acceptable waiting times and distances, reaching out to everyone regardless of their financial situation, social status, age, gender and ethnic background.” (in: Norway and Health, 2009.)

Ellátási felelősségek Az egészségügyi ellátás adókból finanszírozott állami feladat és felelősség. Ezt az állam az alapellátás (lakosság-közeli ellátások) esetében a járások (kommune), szakellátás esetében (ideértve mentés, betegszállítás) a régiók hatáskörébe delegálja. Basic values To „provide services of high quality, available within acceptable waiting times and distances, reaching out to everyone regardless of their financial situation, social status, age, gender and ethnic background.” (in: Norway and Health, 2009.)

Feladat- és felelősség megosztás Nemzeti szint (kormány) Nemzeti tervek és stratégiák kidolgozása, Költségvetés tervezése Forráselosztás koncepciója Alapvető működési elvek és prioritások meghatározása, Jogalkotás Nemzeti alaprendszerek (kódtörzsek, minőségi indikátorrendszer, jelentési rendszerek, eljárásrendek) Tulajdonosi monitoring, beszámoltatás Éves feladat/elvárás kidolgozása (régióspecifikus) Innholde Beskrivelse av finansieringsregler av spesialisthelsetjenestene Presentasjon av Regional Innteksmodell i Nord-Norge.

Éves feladat/elvárás Részletes elvárások, célkitűzések és útmutatások a teljesítéshez, hozzárendelt többlet források részletezése. (7 fejezet, 11 oldal) Területek: Források, céltámogatások, szabályok Egészségügyi szolgáltatások, Minőség és betegbiztonság, HR, képzés és kompetenciák Kutatás és innováció Indikátorok, jelentési kötelezettségek Monitorozás és jelentés (határidők) Yearly Requirements: Detailed demands of requirements, goals to be fulfilled, and some guidelines, what way it should be implemented. Regarding to waitning times: The average waiting time should not be more than 65 days; consider and obey given deadlines for all treatment cases; decrease of waiting time. Az elvárásdokumentumot az minisztérium és a régiók együttműködését szabályozó protokoll egészíti ki.

Éves feladat/elvárás - példák 2015. március 1-től eltörli előzetes engedélyezést az EU-ban igénybe vett ellátások esetében. Ezen ellátásokat a régiók kötelesek finanszírozni. A régióban kerüljön kialakításra 1 prosztata centrum. A daganatos ellátási protokollok határidőn belüli teljesítése az esetek min. 70%-ában . Az átlagos várakozási idő legyen 65 napnál rövidebb, Zéró ellátási késedelem priorizált betegek esetében, A daganatos betegeket ellátó kórházak alkalmazzanak szükséges teljhatalommal felruházott koordinátorokat. A pszichiátriai kényszergyógykezelések aránya csökkenjen. Yearly Requirements: Detailed demands of requirements, goals to be fulfilled, and some guidelines, what way it should be implemented. Regarding to waitning times: The average waiting time should not be more than 65 days; consider and obey given deadlines for all treatment cases; decrease of waiting time.

Rendszerszintű priorizálás Akiknek szól: Járási önkormányzatok Megyei önkormányzatok Régionális egészségügyi igazgatóságok („TIG”) Megyei kormánymegbízottak Szereplőkre lebontva 2015-ben a minisztérium a célok megvalósulása érdekében milyen szempontok, tevékenységek érvényesítését kéri.

Szakmai priorizálás 32 szakterületre konkrét szakmai priorizálási útmutatók, áttekintést és a döntés könnyítő, támogató táblázatokkal. Cél: a várólistára helyezés egységes szempontok szerint történjen. Az útmutatók betartását monitorozzák, és az eredményeket publikálják.

Priorizálási útmutató - példa Medical rules II.: (example of a guideline and supportive materials) http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/Sider/default.aspx

Feladat- és felelősség Regionális hatóságok - RHF Felelős a szakellátás biztosításáért, egyenlő esélyű hozzáférhetőségéért, a szakellátáshoz szükséges minden kompetencia rendelkezésre állásáért, a források célszerű és hatékony felhasználásáért. Kutatási és képzési/továbbképzési tevékenységet is köteles végezni. Szinte teljeskörű önállósággal rendelkezik a nemzeti irányelvek végrehajtásában. Innholde Beskrivelse av finansieringsregler av spesialisthelsetjenestene Presentasjon av Regional Innteksmodell i Nord-Norge.

Feladat- és felelősség megosztás Regionális szint (regionális szervezet - RHF) Regionális szakmai tervek és stratégiák kidolgozása, (nemzeti tervek és prioritások mentén) Regionális forráselosztás Fejlesztési projektek tervezése és lebonyolítása, Éves kórházi feladat/elvárás kidolgozása Elemző és monitoring rendszerek fejlesztése, működtetése (teljesítmény, várólista, nemzeti minőségi indikátorok, gazdasági és HR adatok) Tulajdonosi jogok gyakorlása Betegbiztonság, betegelégedettség Katasztrófa-menedzsment Innholde Beskrivelse av finansieringsregler av spesialisthelsetjenestene Presentasjon av Regional Innteksmodell i Nord-Norge.

Regionális Szervezet (RHF) – speciális feladatok Nemzeti feladatok delegálása 1-1 régióra (arányosan, forrással) – pl. Nemzeti Telemedicina Központ Egységes szolgáltatási környezet (informatika) Elemzési, benchmark jelentési tevékenységek összehangolása. Egyes beszerzések, és az infrastrukturális beruházások regionális összehangolása, támogatása Innholde Beskrivelse av finansieringsregler av spesialisthelsetjenestene Presentasjon av Regional Innteksmodell i Nord-Norge.

Mit jelent ez a gyakorlatban Magyar és norvég folyamatok, eszközök párhuzamba állítása – aktualitásokkal: Stratégia alkotás – nemzeti egészség- és kórházterv koordináció, döntéshozatal – megyei Forrásgazdálkodás – valódi felelősség és döntési szabadság. Innholde Beskrivelse av finansieringsregler av spesialisthelsetjenestene Presentasjon av Regional Innteksmodell i Nord-Norge.

Összehasonlítás – stratégia alkotás Kormányváltás 2013. szept. Új nemzeti egészségügyi- és kórházterv szükséges 2013. okt. Határidő: 2015 okt., addig minden tevékenység az érvényes régi tervek szerint. Minden szereplő bevonása, munkacsoportok felállítása, nevek, szerzők ismertek. Kormányátalakítás 2014. jún. Új ágazati stratégia 2014. dec. Határidő: ? Ki készítette? Kiket vontak be? Milyen vélemények érkeztek? Mikor lesz hatályos? Addig minden a Semmelweis terv szerint halad? Innholde Beskrivelse av finansieringsregler av spesialisthelsetjenestene Presentasjon av Regional Innteksmodell i Nord-Norge.

Összehasonlítás – koordináció Rendszeres munkaértekezletek (éves menetrend és munkaterv szerint) Kórházigazgatóknak Orvosigazgatóknak Gazdasági igazgatóknak Az itt született konszenzusokat, megállapodásokat a döntéshozó tanács elfogadja, jóváhagyja. Összesen 15 „testület”, hierarchiában: 3 nemzeti, 4x3 regionális. Új megyei/országos bizottságok felállítása főigazgatók gazdasági igazgatók részére. 47 „mellérendelt” testület. Csak 1 kérdés: a 47 bizottság jelentéseit, döntéseit ki fogja rendszeresen átnézni, értékeli, azok mentén döntés hozni, intézkedni? Technikailag és emberileg is lehetetlennek tűnik. Innholde Beskrivelse av finansieringsregler av spesialisthelsetjenestene Presentasjon av Regional Innteksmodell i Nord-Norge.

Összehasonlítás – felelősség, döntéshozatal A nemzeti szint (parlament, kormány, minisztérium) irányokat szab, kereteket ad, elvárásokat fogalmaz meg, forrásokat rendel. Régió dönti el, milyen metodika szerint, mit, hol és hogyan cselekszik. Nemzeti szint: „legyen minden régióban kijelölt prosztata központ.” Régió: eldönti, hogy melyik kórházban hozza létre, megszervezi a működését és a szakmai támogató rendszert, környezetet. Nemzeti szint: „legfeljebb 65 nap az átlagos várakozási idő” Régió: monitorozza, hol (szakterület / földrajzi terület), nem teljesül ez, megvizsgálja és megvitatja az okokat, szükség esetén kapacitást (finanszírozási, infrastrukturális, HR) módosít. Innholde Beskrivelse av finansieringsregler av spesialisthelsetjenestene Presentasjon av Regional Innteksmodell i Nord-Norge.

Összefoglalás A norvég egészségügy szervezésének alapelve a kölcsönös bizalom és egymás tisztelete, a szakmaiságra és konszenzusra törekvés, nyílt kommunikáció és együttműködés A feladat, felelősség, hatáskör, forrás, felhatalmazás harmóniában áll, átlátható – tevékenység mérhető és számonkérhető. Valamennyi érintett szereplő bevonása (ld. betegszervezetek!) A célkijelölésre, tervezésre és megvalósításra elegendő időt biztosítanak – a hatékonyság és fenntarthatóság érdekében. (Instead of) Summary: Regional resource allocation/redistribution has high impact and key role on the financem of special (hospital-related) health services. 2. Regional resource allocation/redistribution has a compensating function and supports the elimination/correction of differences within the region and between institutions 3. There is no perfect model, there are always any actor which dissatisfied with the result of the model. Therefore continuous, regular correction and improvement of the model is necessary.

Disclaimer Az előadás a szerző saját véleményét és tapasztalatait, és nem a Helse Nord RHF (Észak-norvég Regionális Egészségügyi Szervezet) véleményét, álláspontját tükrözi. Innholde Beskrivelse av finansieringsregler av spesialisthelsetjenestene Presentasjon av Regional Innteksmodell i Nord-Norge.

Köszönöm a figyelmet! Thank you for your attention! dr. Tótth Árpád Helse Nord RHF (Bodø, Norvégia) Email: arpad.totth@helse-nord.no