Hajótervezés a MAHART Hajójavítóban Szerkesztés- Deholena ?
Miért pont én? 1980 óta vagyok a MAHART- nál 2004 óta a DEHOLENA kft ügyvezetője
Hajójavító 1960-2000 A címben jelölt időszakban a MAHART Hajójavitó volt a MAHART egyik része, üzemegysége, leányvállalata, majd önálló része, de a tervezést végző mérnökökből, technikusokból, fénymásolást és adminisztrációt végző munkatársakból álló egysége a „Szerkesztés” végig SZERKESZTÉS maradt.
Szerkesztés 1960-2000 Itt készültek a korábban a MAHART részére máshol készített hajók átalakítási, korszerűsítési tervei, amelyeket az időnként hozzákapcsolt, vagy önállósított technológiai részleg segítségével a különféle telephelyeken (Szeged, Dunaharaszti, Csepel, ill. Újpest) lévő műhelyekben valósítottak meg.
Már az anyja sem igen ismerne rá
Szerkesztés 1960-2000 A SZERKESZTÉS új hajók tervezésére is alkalmas volt. Itt tervezték a ma is üzemben lévő, bár azóta többször átépített és korszerűsített u.n. 600-as személyhajókat, (Hunyadi, Rákóczi, Táncsics) A balatoni katamaránokat (Siófok, Badacsony, Füred)
Szerkesztés 1960-2000 készült itt terv Önjáró hajókra, amelyek mindegyike toló üzemre is alkalmas volt (Kőszeg, DET-1 (Buda), Baross)
Főbb tervek 1960-2000 Építési év Hajótípus 1960 Sopron ms. 1971 Lehel ms. –1968 400 t-s uszály (+ Z-önjáró) 1972 Tiszai komp gépesítés –1972 Vásárhelyi ms. 1973 –1981 300 LE-s kikötői tolóvontató –1990 Fedélzeti hajtómű (Z-hajtás) Markolókotrós úszó munkagép 1961 –1962 200 LE-s kikötői vontató 1974 Árvízvédelmi ponton 1962 –1966 350 személyes hajó(Tahi) Elevátor I. (ex Mohács ms.) 1964 600 személyes hajó –1980 TS uszályhíd 1965 TSZ-401 tolt személyhajó 1975 –1976 Konténer próbaállomás –1974 1500 t-s uszály (tolt/vont.+ Z-önj.) 1976 1100 t-s tolt uszály
Főbb tervek 1960- 2000 Építési év Hajótípus 1965 100 t-s Z-önjáró+bárka 1976 Tiszai úszódaru 1967 2000 LE-s tolóvontató hajó CSESZÜ ponton –1978 Z-javító bázis (ex Debrecen) Bécsi ponton 1968 Buda ms. (iskolahajó) 1977 Buda ms. (ex DET-1) Kőszeg ms. –1984 1800 t-s bárka 1600 t-s bárka 1978 BULAV ponton –1975 TS 1500 bárka –1980 400 szem. balatoni katamarán –1969 200 t-s önkirakó kavicsuszály 1979 Március 15. ms. 110 t-s daruponton RP-1 ponton 1970 TURMÖL ponton 1989 Csongrád ms. Egyszerűsített tolóhajó 1993 Baross ms. 100 t-s úszódokk 1997 Mississippi Queen állóhajó
Föbb tervek 1960-2000 1968 CSSZ-1 ms. 1983 –1985 TTS 1700 bárka 1969 Hód kavicskirakó 1985 –1986 1080 t-s kavicsszállító bárka 1970 TURMÖL ponton 1989 Csongrád ms. –1975 Egyszerűsített tolóhajó 1993 Baross ms. 100 t-s úszódokk 1997 Mississippi Queen állóhajó
Szerkesztés 1960-2000 DE-IIb (ömlesztett és darabáru) TS (Vegyesáru szállító Ro-Ro ) Tiszai TS Fél TS
Szerkesztés 1960-2000 Az úszó munkagépeknek is sok változata készült Kavicselevátor Zagyelevátor ÁBKSZ pontonok Rakodó pontonhíd
Szerkesztés 1960-2000 Számos kikötő ponton a hozzá szükséges támgerendákkal és bejáróhidakkal. Sport célú pontonok evezős egyesületek részére (BP Honvéd, Béke úszóház Szeged) Állóhajók (Missisipi Queen,)
Szerkesztés 1960-2000 készült itt pályázati terv Duna-tengeri teherhajókra is
DEHOLENA Hajótervező és Szolgáltató Kft
A tulajdonosok és munkatársaik A társaság neve betűszó, a tulajdo-nosok neveinek kezdőbetűből lett kialakítva De Delacasse Jenő, Ho Horváth Tibor, Le Lencse Gyula, Na (Nagy Gyula) Munkatársaink Borsos György, Dőmel Vilmos, dr. Szabó Lajos Kun Rosita Delacasse Jenő Horváth Tibor Lencse Gyula Borsos György Dőmel Vilmos dr.Szabó Lajos Kun Rosita
Megvalósult Projektek A tervek kialakítása közben a HATÓSÁG Hajóüzembiztonsági és Regiszteri osztályával is tartottuk a kapcsolatot, így a gyártás is hamarabb indulhatott meg. Az alumíniumból készült hajó főméretei, jellemző adatai: Legnagyobb hossz 11,10m Vízvonal hossz 10,22m Legnagyobb szélesség 3,50m Szélesség a főbordán 3,40m Oldalmagasság 0,85m Merülés 0,25m Főgép teljesítmény 100 LE Befogadható utasok száma 44 fő Sebesség álló vízben (min) 13km/ó Megvalósult Projektek A kiránduló hajó projekt indulásakor az alapötlet szerint egy 44 személyes autóbusszal a térségbe látogató turistáknak lehetne 1-1,5 órás kiránduláson bemutatni a környék vízi világának érdekességeit. Az ehhez készült kismerülésű hajót a lehető legkisebb méretekkel, minimális felszereltséggel terveztük meg.
Megvalósult Projektek Legnagyobb hossz 13,650 m; A hajótest hossza: 13,400 m; Vízvonalhossz: 12,655 m; Legnagyobb szélesség: 3,600 m; Főbordaszélesség: 3,536 m; Vízvonalszélesség: 3,268 m; Oldalmagasság középen: 1,000 m; Közepes merülés a hajótest alapsíkjáig, teljes terheléssel: 0,500 m; Közepes merülés a gerinc alsó éléig, teljes terheléssel: 0,560 m; Teljes vízkiszorítás: 14,236 t; A kívánt holtvizi sebesség kb..: v= 12 km/ó; A főgép típusa, fordulatszáma és a csavartengelyen leadott tartós teljesítménye:PERKINS SABRE M65 n=2600/min.N=44,0 kW (60,0 LE) Az oktatásra is alkalmas másik kishajó projekt egy Tisza menti hajógyárban készült. E kishajó az oktatáson kívül 6 fő számára elfogadható, hosszantartó hajón tartózkodást biztosít. A kialakított hajótest többcélú felhasználásra készült. Az alaphajótestből könnyen kialakítható egyszerű munkahajó, mentőmotoros is. Az acél hajótestű, jelenleg megvalósítás alatt álló változatának főméretei, jellemző adatai:
Corvette+ „MATULA”
Corvette+ „MATULA”
Corvette+ „MATULA”
Referencia munkák külföldön „Carrera 2” tankhajó motorcserés korszerűsítés Megrendelő: DDSG, Ausztria Tervtípus: Kiviteli terv A külföldre készülő terveinket a Germanischer Lloyd (GL)hajóosztályozó társaság érvényes előírásai szerint állítjuk össze.
Referencia munkák külföldön 200 személyes dunai személyhajó Ajánlati terv Főméretek: Megrendelő: Legnagyobb hossz : 109,00 m RL Fastighetskonsult Vízvonalhossz : 103,80 m AB, Svédország Legnagyobb szélesség : 15,20 m Oldalmagasság : 2,00 m Tervezett legnagyobb merülés (CWL): 1,60 m Fixpontmagasság az alapvonal felett : 10,10 m „Bárka” sorozat kiviteli terv, Főméretek: Megrendelő: RL Fastighetskonsult AB, Svédország Hossz : 24,00m, 28,50m, 37,50m, 42,00m Szélesség: 12 m Oldalmagasság: 3,00 m A külföldre készülő terveinket a Germanischer Lloyd (GL)hajóosztályozó társaság érvényes előírásai szerint állítjuk össze.
Referencia munkák Magyarországon Személyhajók: „SPOON” étteremhajó, Budapest, Felépítmény szerkezet és hajógeometriai számítások „CSATA” komp , Vác, Kibővítés, átépítés tervei „ÁRPÁD” komp , Vác, Átalakítás, bejáróhíd megerősítés Teherhajók, munkagépek: „TISZA” ms, MHRT Budapest Motorcserés korszerűsítés „Kőrös” ms, MHRT Budapest Motorcserés korszerűsítés „CSONGRÁD” ms, MHRT Budapest Motorcserés korszerűsítés „Kőszeg” ms, MHRT Budapest Motorcserés korszerűsítés, átépítés Vízépítés uszóművei,Szeviép, Szeged Katamarán TS bárkákból hídépítéshez Vízépítés eszközei,Szeviép, Szeged „RENO” matrac mozgató keret Pontonok, bejáróhidak: Rakodó, Baja Kikötő ponton Gabona rakodó, Paks Kikötő ponton szállítószalaggal Bejáróhíd, Budapest „Fortuna” étteremhajó
Tevékenységi területek Kis- és nagyhajók tervezése, honosítása Állóhajók kialakítása, átépítési tervek készítése Pontonok, bejáróhidak, támgerendák tervezése Úszóműves kikötők tervezése Úszó munkagépek kialakítása, Szakfordítások német, nyelven
Katonai ponton
1080 –as bárka
1080-as bárka előkészítve a gyomaendrődi híd emeléshez
Csónaktároló ponton a szegedi télikikötőben
Szolnok Tiszavirág híd
PÉTER ms motorcsere
Elérhetőségeink DEHOLENA Hajótervező és Szolgáltató Kft H-1183 Budapest, Kosztolányi u.4 Tel:+36(1) 290-9669 Mobil:06(30) 373 2667 E- mail: horvath.kosztolanyi@t-online.hu
? HORVÁTH TIBOR Hajótervező H-1183 Budapest, Kosztolányi u.4 Tel:+36(1) 290-9669 Mobil:06(30) 373 2667 E- mail: horvath.kosztolanyi@t-online.hu