Nemzetközi és interkulturális marketing

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Komplex Instrukciós Program
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Mobil egészségipar Mi a mobil és miért?
Tudás, közösség, hatalom
2. előadás.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Negyedik előadás Március 11
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Szocializáció Fogalmak:
A vállalkozások környezete
A munka világával kapcsolatos tudás
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Interkulturális kommunikáció (1.ea.)
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Ápolásetika.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Nemzetek közötti kommunikáció Bevezetés Kulcsszavak definiálása.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Kultúra és Szocializáció
Kisebbségi kultúrák.
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Ideológiák.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A deviancia értelmezési kerete
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
A népesség összetétele
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Miért fontosak a határok?
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
Előadás másolata:

Nemzetközi és interkulturális marketing A kulturális környezet Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

Fogalmak Kultúra: 1927: „művelés, eredeti jelentésben a növények és állatok tenyésztése..ma használt jelentése a tudás, a művelődés terjedése” (Tolnai Világlexikon) „Az emberiség által létrehozott anyagi és szellemi értékek összessége” (Larousse Enciklopédia) „olyan (1)értékeket, (2)magatartási szabályokat, útmutatásokat értünk, amelyek segítik a világban való eligazodásunkat” Az ember környezetének az ember által használt eleme, viszonyulás a környezethez, életmód Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Antropológusok szerint Nem velünk született, hanem tanult dolog Génekből nem levezethető-kulturális rasszizmus Amit megtanulunk, abban szerepe van a géneknek (ikerkísérletek) Különböző elemei kölcsönösen összekapcsolhatóak, egyetlen elemén változtatunk(vallás), a többi is megváltozik Csoportspecifikus fogalom, közös jelek, kijelölik a csoportokat Tanult válasz, nehéz megváltoztatni Generációkon át öröklődik (napjainkban erősödik a generációspecifikusság, mely kultúrákon átível) Változása evolucionális (Szu, vallásellenesség) Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kultúra fogalma Mai értelmezése a Die Kultur szóból származik Kroeber és Kluckhon (1952) 164 definíciót gyűjtött össze Közös elemek: Véges a közös emberi problémák száma, de ezekre minden embernek minden esetben megoldást kell találnia (öngyilkosság-vállalat megszűnése) A lehetséges megoldásoknak csak egy bizonyos köre jöhet számításba A megoldások minden kultúrában jelen vannak, de köztük más a preferenciarend (más a domináns) Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kultúrkörök Azok az emberek tartoznak egy kultúrkörbe, akik egy adott problémára nagy valószínűséggel azonos vagy hasonló választ adnának. Hofstede: „gondolkodás kollektív programozása, amely megkülönbözteti egy csoport vagy egy kategória tagjait a másiktól” Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Schein kultúra osztályozása A kultúra látható jelei: ismerkedés során azonnal szembeötlőek Építészet, művészet, nyelv, technológia, nemek szerepe és viszonya életkor szerepe és viszonya, család szerepe, státuszrendszere Értékek, ideológiák szintje: ezek tanítása, tanulása már gyerekkorban elkezdődik Olyan fogalmak, amelyek használata részben ösztönös, részben tudatos. A későbbi egyéni célokat és eszközöket határozzák meg, egyén viszonyát a csoporthoz, társadalomhoz A kultúra mélyrétegei: mélyen gyökerező attitűdök, megnyilvánulások(nehéz megismerni, megérteni) Természethez való viszonyulás Tér és idő kapcsolata Ember és ember közötti kapcsolatok Keleti és nyugati kultúra Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Egyén és kultúra Segít eldönteni, hogy az egyén mit érezhet, mit tehet, hogyan, mit érezhet Egy adott csoport közös tevékenységeihez kapcsolódik Az egyén képes kultúrát váltani - operacionális kultúra sok egyén sokkultúrás (kettős állampolgár, kétnyelvű, más a vállalati kultúrájuk) Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kultúra elemei és forrásai Operatív definiálási módszer – mi tartozik egy definíció alá 1952 Herskovits rendszere Anyagi kultúra Technika Gazdaság Társadalmi intézmények Társadalmi szervezetek Oktatás Politikai struktúrák Az ember és az univerzum Hitrendszerek Esztétika Grafikus és plasztikus művészetek Népművészet Zene, dráma, tánc Nyelv Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

A kultúra elemei Értékek, ismeretek, nyelv, ügyességek, jártasságok, intézmények, hitek, anyagi kultúra, művészetek, etika, jog, morál , szokások, játékok, rutinok, humor (amerikai tankönyvek) Egyén szintjén a kultúra forrásai (Usunier, 1993): Nyelv Nemzetiség Oktatás Foglalkozás Csoport Vallás Család Nem Társadalmi osztály Vállalati vagy szervezeti kultúra Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kultúra és nemzet A kultúra fogalma a régebbi A közös kultúra, nemzetállamok fejlődését segítette Belső konfliktusok alapja: kultúra Bármely ország kultúrája csak egy másik vonatkozásában vizsgálható Sokkultúrás nemzetállamok: Svájc Egymástól eltérő kultúrák „házasítása”, létező kultúrák, ország nélkül A közös nyelv nem biztosíték, hiánya nem akadály a közös nemzettudat kialakulásának Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kulturális különbségek Kultúra kontextusa: a kommunikáció strukturális bonyolultságára vagy egyszerűségére vonatkozik E.T.Hall: Tág kontextusú kultúrák: az üzenet verbális része kevesebb információt tartalmaz, többi részét a kommunikáció kontextusa hordozza (ki vagy, mik az értékeid? Személy-hitelképesség) Szűk kontextusú kultúrák: üzenetek explicitek, a szavak mindent pontosan elmondanak Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Hofstede Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Mais 1997 EU-n belüli kultúrkörök megfogalmazása Elsősorban földrajzi alapon Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Mais kultúrakörök Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Hünerberg 1998 Az Eu fogyasztóira alakította ki Mobilitás-helyhez kötöttség / értékek-kézzelfogható értékek Euro-Dandy: hencegő, élvhajhász, mindig az élet napos oldalán Euro-Business: karrierista, vezető pozícióban Euro-Vigilant: bizalmatlan, fusztrált, óvatos, konzervetív Euro-Defense: házi tücsök, védelmező, tulajdon, semmi más Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Hünerberg 1998 Euro-Prudent: óvatos, rezignált, a biztonság mindenek előtt Euro-Moralist: jó polgári, vallásos, elvhű, de toleráns Euro-Gentry: előkelő, törvény, rend, tradíció Euro-Scout: jótévő, segítsünk másokon Euro-Rocky Ego: fiatal egoista párok Euro-Rocky Opportunist. Magas jövedelmű párok Euro-Squadra: aktívak, szabadidő és barátok jelentenek mindent Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Hünerberg 1998 Euro-Protest: tiltakozók, egyedül az egész rendszerrel szemben Euro-Pioneer: idealista, alternatívák-megváltoztatni a világot Euro-Citizen: felelősségteljes, jó szpomszédok Euro-Stict: purritán, feddhetetlen életet él Euro-Romantico: álmodozó, harmónia, otthon, család Euro-Olvidado: felejtenek és irigyek Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Hünerberg 1998 Mobilitás Helyhez kötött Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kultúrák keveredése Izolált kultúrák nehezen adaptálódnak Két kultúra találkozása: konfliktus-kooperáció Kulturális kölcsönzés: tk 52.o., gyakran álcázott dolog Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kulturális kölcsönzés ellentéte Két forrásból fakad: Kulturális rasszizmus, kulturális ellenérzés Vmely embercsoport alsóbbrendű, így annak kultúrája is az IQ-szint viták USA-ban Fejlett országokból származó termékeket eleve gyengébb minőségűnek tartják Nem minden ellenérzés alapul előítéleteken (magyar-román gazdasági, területi kérdések) Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kulturális kölcsönzés ellentéte Kulturális változással szembeni általános ellenállás Független attól, hogy a kultúrán belülről vagy kívülről jön a változás Új dolgok elfogadása néha sokáig tart Könnyen elfogadták: gyorsétkeztetés, mosógép, azonnal oldódó kávé: nők munkába állása miatt) Nehezen: Indiában születésszabályozás, 20 éves probléma Piackutatások: a változás elfogadásának, illetve elutasításának kutatása Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kulturális empátia-kulturális tolerancia Kultúrák különbségeit vizsgálva a közös elemek megkeresése Praktikus felfogása: közelíts nyitottan a másik felé, tényleg figyelj oda: csak kommunikációs technika Kulturális tolerancia: Sztereotípiáktól való megszabadulás Időben változik (franciák-németek) Harris Poll (2002): USA lakosok 60%-a, Oroszoknak 205%-a Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kultúraelemek és marketing Japán kultúra sajátosságai: Vitalitás és aktivitás: gyorsan reagálnak a változásokra Takarékosság: „A rizses tálból az utolsó rizsszemet is ki kell szedni.” Közösségi gondolkodás: tagság Lojalitás: márkahűség a vállalathoz Harmónia: wa. Stabilitás: akkor van, ha az egyik fél uralomra jut a másik felett Alá-fölérendeltségi viszonyok: Sempai: elöljáró társ, szenior Kohai: hátul lévő társ, junior Doryo: egyenrangú társ Értékek: alapértékek: mely terméket preferálom, melyet nem Üzleti élet alapértékei: Mindenki a saját szerencséjének a kovácsa Az önálló vállalat a társadalmi cselekvés eszköze Kiválasztás, előléptetés az érdem alapján történik A döntések objektív elemzésen alapulnak A döntésekbe széles körben vonnak be embereket Állandó törekvés van a jobbításra Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kultúraelemek és marketing Ismeretek: milyensége és nem szintje!!! (eszkimó-jég) Nyelv Ügyességek, jártasságok: Nagy szóródás, jelentős különbségek Intézmények: Család, mikroközösség, vállalat, oktatás, politikai rendszer, nők szerepe Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Kultúraelemek és marketing Hitek: ideológiák, parajelenségek, babonák, 13. emelet Anyagi kultúra: Technikai: fejlettség, megelőző karbantartás, hulladékgazdálkodás Gazdasági: gazdaságpolitikai eszközök Művészetek: szimbólumok, kommunikáció Etika, jog, morál: morálisan elfogadott/elítélt termékek Szokások, rutinok, játékok, humor Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Köszönöm a figyelmet! Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka

Dátum: 2015.02.09. Előadó: Eisingerné Balassa Boglárka