A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Magyar Innovációs Szövetség Misszió: az innováció gyorsítása, az innovációs képesség növelése Tevékenység: szakmai munka innováció népszerűsítése, tehetséggondozás Tagintézmények (300): egyetemek, kutatóintézetek innovatív vállalkozások non profit szervezetek szövetségek
Az innováció folyamata Mennyire természettudományos a K+F+I folyamat? Alapvetések: A K+F+I, mint a gazdaság motorja Elsődleges helye a gazdasági egységek Alapkutatás, alkalmazott kutatás, technológiai fejlesztés, üzletszerű gyakorlatba vétel Egyetemi kapcsolódási lehetőségek… Mennyire természettudományos a felsőoktatás?
A innovációs szolgáltatás Mitől más egy kutató- vagy kiváló egyetem? Megkülönböztetések: Oktatás – MAB, minimális minőségi követelmények Minőségi oktatás – K+F kapcsolat Kutatóegyetem pályázat Újabb minimál követelmények Szükséges, de nem elégséges feltételek Minősítő Bizottság (Gazdasági élet képviselői – tanácskozási jog)
A innovációs szolgáltatás Mitől más egy kutató- vagy kiváló egyetem? Indikátorok: Kutatási kapacitás (21 pont): –minősített oktatók (min. 50%), akadémiai kutatócs. (min. 3 db.), infrastruktúra, nemzetközi és hazai folyóirat szerkesztőség, szervezetekben tisztségek, díjak és kitüntetések, tudományos és szakmai elismerések) Doktori képzés és tehetséggondozás (21 pont): –DI száma (min. 5), törzstagok száma (min. 50 fő), hallgatók száma, OTDK helyezések és Pro Scientia aranyérmek száma, mentor és tutor programok, nemz-i mobilitási programok, idegennyelvű képzések Teljes munkaidős oktatók publikációs tevékenysége (20 pont) –Scientometriai megközelítés K+F+I támogatások és bevételek (20 pont) –Támogatás, bevétel, utóbbi aránya (min. 5%), tudás és techn. transzfer Vállalási program (15 pont)
A innováció és a „top 10” egyetem Kinek az érdeke? A probléma megoldó megközelítés: Feladat és/vagy probléma a gazdasági egységnél Tudáscentralizáció a T10-nél Természetes választás, miért mással? Regionális lehetőségek „Alapkőletétel”, aztán intenzív információ csere Döntően a K, kevésbé az F és I szakaszban Költséggazdaságossági szempontok a cégnél Bevétel az egyetemnél (kapacitás kihasználtság) Ipari tapasztalat felhalmozódása Győztesek: ipari partner, egyetemi szféra, hallgatók!
A innováció és a „top 10” egyetem Quo vadis…? A jövő(?): Halmozódó ipari tapasztalat Saját kutatási eredmények, belső innováció Tőkepiaci lehetőségek, ezek ismerete Vállalkozások alapítása (vagy ötlet értékesítés) Amiben nincs tapasztalat (amire nincs pénz?): –Szellemi tulajdonvédelem –Technológia transzfer –Külföldi ipari partnerkapcsolatok –Üzletfejlesztés Vállalatirányítás, fejlődési lehetőségek Az egyetemi befektetések megtérülése
A innováció és a „top 10” egyetem Összefoglalás Minőségi tudáskoncentráció, megkülönböztető képesség Igazolt kapacitások, képességek és lehetőségek Természettudományos dominancia Kiváló eredmények döntően az innováció korai szakaszában Szolgáltató egyetem Belső innováció, mint jövőkép Erőforrás igény A hallgatói vetület
Köszönöm a lehetőséget és a figyelmet!