Horváth Hanna Zsófia SJ02VN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A számítógép műszaki, fizikai része
Advertisements

A Föld, időjárás, éghajlat
HÁLÓZATOK.
Alkalmazott robottechnológia a Magyar Honvédségben
Számítógépek, és Gps-ek az autókban
Hardver alapok II. 10. osztály.
Nagy morfológiai variancia Énekesek 10 g-túzok 15 kg !
Számítógép, navigáció az autóban (GPS).
Mérés és adatgyűjtés Szenzorok II. Mingesz Róbert
Vezeték nélküli helyi hálózatok
A tárgyak internetén használatos kommunikációs technológiák Előadó: Balla Tamás I. éves PhD hallgató Témavezető: Dr. Terdik György április
Neobotix MP500. Felépítése Ipari kivitel Linux Wifi n CAN Terhelhetőség: 80kg 5,5 km/h Üzemidő: ~10 h Hatótáv: 8km.
Utasítás végrehajtás lépései
A TRAPÉZ.
Számítógép, navigáció az autóban
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
Szén erősítésű kerámia kompozitok és grafit nanoréteg előállítása
A mikroprocesszor frekvenciája (mérete)
PC Hálózatok.
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
Négyrotoros pilóta nélküli helikopter fedélzeti elektronikai rendszere
Az RTO paneljei RTB RTA SASSCISETISTAVTHFMMSG Systems Concepts and Integration Rendszer- koncepciók és Integráció Studies, Analysis and Simulation Tanulmányok,
A számítógép teljesítménye
Légifényképező robotrepülőgép (UAV) a térképészetben Eötvös Loránd Tudományegyetem Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék Mészáros János.
Pilóta nélküli repülőeszközök (PNR)
Az internet kialakulása
A repülés kultúra ÁRAMLÁS.
Antennarendszerek és mikrohullámú távérzékelés
Virtuális méréstechnika a középiskolai kísérletező oktatásban
Bifrost Anonim kommunikációs rendszer. Bevezetés Egyre több szolgáltatás jelenik meg az interneten, melyek megkövetelik az anonimitiást, pl.: Egészségügyi.
TASKI vento 8S/15S Sales prezentáció
A pilóta nélküli repülőeszközök (UAV) jogszabályi környezetének és gyakorlati alkalmazásának távérzékelési aspektusai Zboray Zoltán igazgató Távérzékelési.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Sarki róka Hossz: 80–110 cm Testsúly: 5,5–9,5 kg.
Az ultrahangok világa Gabai Patrik 12.c..
Háttértárak 2.óra.
Írta és előadja: Hajgató Bence. Adat hordozó szenzor chip-ek napjainkban 1. Oxford Nanopore /emberi/  Nanométer nagyságú, sejtmembránként dolgozó szenzorokat.
A LEVEGŐ FELHASZNÁLÁSA,SZENNYEZÉSE
Űrkutatás hét. Kisméretű műholdak  Indítási költség jelentős tényező (akár $/kg)  Nagy műholdak mellé befér,  ill. sok kisműhold egy.
Távérzékelési technológiák alkalmazása a vízgazdálkodásban
Gyakorló feladatok A számítógépek.
Budapest szeptember 28.. A webes alkalmazás a CD főkönyvtárában lévő index.html nevű fájllal indítható el.
Alba okosizzó Szabó Zsófia c34rgw Szak: Terméktervező.
Forma Szabálymódosítások V6 turbómotor Max. 100kg üzemanyagot használhatnak Új aerodinamika A szezonzárón dupla pont járt Állandó rajtszámok 5.
Multikopterek.
Mechatronika a hadiparban Török Dávid, G57FPL
Videó-szerkesztő programok és videó-formátumok
A Huffman féle tömörítő algoritmus Huffman Kód. Az Algoritmus Alapelvei Karakterek hossza különböző A karakter hossza sűrűsége határozza meg: Minél több.
A második ipari forradalom (1850--)
PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰ- RENDSZEREK FREKVENCIAHASZNÁLATA ÉS ENGEDÉLYEZÉSE Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs November 04. Pilóta nélküli.
1 Áttörés a kézzelfogható pontosságban Az első centiméter pontos kézi GPS Érsek Ákos GPSCOM Kft.
Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. A PILÓTA NÉLKÜLI REPÜLÉS FEJLŐDÉSE Dr. Palik Mátyás alezredes, egyetemi docens.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
Légügyi Hivatal Pilóta nélküli repülőgépek (UAV-k) üzemeltetésének meteorológiai támogatása. Dr. Wantuch Ferenc Nemzeti Közlekedési Hatóság, Légügyi Hivatal.
OZEKI. Rábai Gyula ügyvezető igazgató Ozeki Informatikai Kft. Hogyan építsünk és programozzunk Drónokat.
A pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos várható jogi szabályozás
Google Autó Lengyel Róbert Óbudai Egyetem, 2015.
Hardver ismeretek: Hordozható számítógépek.
33.óra Videóformátumok.
Csodálatos madárvilág
Dani Zoltán magyar származású nyugalmazott ezres. Hírnevére 1999
A repülés története.
Kutatási célú szakmai ösztöndíj beszámoló
A programozható mikrokontroller
A drónok veszélyforrásai
Kommunikáció, adatátvitel
Drónok alkalmazása, rendkívüli helyzetek kezelése az ELMŰ-ÉMÁSZ ellátási területén Kalász Miklós.
„A rendőri jövőkutatás aktuális kérdései – várható tendenciák”
A palackorrú delfin.
Előadás másolata:

Horváth Hanna Zsófia SJ02VN Drónok Horváth Hanna Zsófia SJ02VN

Mi is az a drón? Pilóta nélküli repülőgép, UAV, UAS, RPV Drón: pilóta nélküli repülőgép, angolul Unmanned Aerial Vehicle (UAV) vagy Remotely Piloted Vehicle (RPV). Ön-vagy távirányítással, legtöbbször ezeknek a kombinációjával rendelkezik. Meghajtás: akkumulátoros villanymotorral, robbanómotorral, légcsavaros gázturbinával vagy sugárhajtóművel. Pilóta nélküli repülőgép, UAV, UAS, RPV

Mérete Méret: néhány kg-tól (SOFAR) tíz tonnásig (RQ-4 Global Hawk), de várható néhány grammos drón is.

Leginkább katonai célokra használják Felhasználás: felderítés, megfigyelés, tüzérségi tűz helyettesítése, célmegjelölés irányított fegyvereknek, rádiótechnikai átjátszás, rádióelektronikai zavarás, célok támadása robotrepülőként (robbanóanyaggal rakják meg), pilóta nélküli kísérleti repülőgépek (pl.X-43). Az amerikai drónokat a leggyakrabban felderítésre használják, de ilyen robotrepülők járőröznek például a mexikói határ fölött is.

Legismertebb katonai drónok MQ-1 Predator RQ-4 Global Hawk MQ–9 Reaper Az amerikai MQ-9 Reaper a Predator nevű drón továbbfejlesztett változata. Felderítő repülésekre is alkalmas, de felszerelhető bombákkal és Hellfire típusú rakétákkal is. Teljesen felszerelve 14 órán keresztül képes a levegőben lenni, közel 6000 kilométer a hatótávolsága. Képes önállóan repülni előre beprogramozott útvonalakon, de állandóan felügyeli egy operátor, a fegyverrendszert pedig csak a pilóta tudja irányítani a földi bázisról. A Global Hawk nevű drónról pedig később részletesen beszélek.  

Egyéb felhasználás VIDEO A drónok alkalmasak katasztrófavédelmi feladatok, vészhelyzetek elhárítására is, valamint szórakozásra is használják őket. VIDEO

Global Hawk HALE UAS VIDEO A Global Hawk: high-altitude,long-endurance (HALE) unmanned aircraft system (UAS) =magaslati/magashegyi, hosszú élettartamú pilóta nélküli rendszer. A Northrop Grumman katonai drónja, melyet az amerikai hadsereg használ katonai felderítésekre, földrajzi területek feltérképezésére. Használták a 2001. szeptember 11-ei terrorcselekmények után és az iraki háborúban. Az iraki háborúban például 15 küldetést hajtott végre és 4.800 képet készített. Videó: Ultimate Weapons - The Global Hawk. HALE UAS VIDEO

A drónok részletes felépítését, működését a Global Hawk-kal mutatom be.

Legfőbb adatok Szárnyfesztávolság: 39.9 m Hossz: 14.5 m Magasság: 4.7 m 18.3 km magasságig repül Hasznos teher: 1.360 kg 24-35 óra a levegőben

Motor AE 3007H turbómotor

MP-RTIP A radar rendszer részei: AESA technológia COTS hardver SAR (synthetic aperture radar) GMTI (moving target indicator) Éjjel és nappal, szárazföldön vagy tengeren, minden időjárási körülmények között a Raytheon EISS (Enhanced Integrated Sensor Suite) nevű rendszere a Global Hawk drónon megállapítja a mozdulatlan vagy mozgó célpont helyzetét példátlan pontossággal. A nagy pontosság miatt meg lehet egymástól különböztetni a különböző járműveket, légi járműveket, rakétákat, embereket. Képeket és információkat közöl a pozícióról 60.000 láb (több, mint 18.000m) magasságból szinte valós időben. A Global Hawk nagy felbontóképességű elektrooptikai fényképezőgéppel rendelkezik, ami naponta akár 1900 készít. Videó: NASA – The Global Hawk Eyes for Science. VIDEO

MP-RTIP szenzor részei Antenna Rádiófrekvenciás elektronika Jelfeldolgozó processzor E1: MR-RTIP antenna E2: MR-RTIP rotációs motor hajtás E3: elülső rögzítési keret E4: hátsó rögzítési keret

Jobb oldali öböl részei Jobb oldali repülőipari öböl főbb részei: E26: navigáció elektronikai egységei E27: MP-RTIP processzor tápegysége E29: MP-RTIP processzor „készlet” E30: elemek

Kommunikáció, szenzorok BACN (Battlefield Airborne Communication Node) IMMC (Integrated Mission Management Computer) Curtiss-Wright Sensor Managament Unit A BACN rendszer nagysebességű, internet protokoll alapú hálózatinfrastruktúrát hoz létre, ami kiterjeszti a kommunikációs tartományokat, rádiófrekvenciákat köt össze és az összeegyeztethetetlen kommunikációs rendszerek fordítja át. A BACN-t használva egy katona, aki a Földön tartózkodik, egy hétköznapi mobiltelefonnal képes egy pilótafülkében lévő vadászpilótával beszélni egyetlen, a Global Hawk drónon átmenő jellel. Az IMMC összeköti a navigációs szenzorokat, az aktuátorokat a fedélzeti vezérlő alrendszereket. ARNIC 429 adapterrel rendelkezik. A Curtiss Wright Sensor Management Unit feladatai: hűtés, adatok tárolása (64 GB SATA vagy 32 GB RAM). EO/IR-hoz, adatfelvevőkhöz, repülésirányító rendszereket köt össze. Bal oldali kép: az IMMC vezérlő számítógépe. Jobb oldali kép: a Sensor Management Unit.

AICS AICS: Airborne Integrated Communication Systems (integrált légi kommunikációs rendszer). Rádiós és műholdas kommunikációt biztosít a légi parancsnokságnak és irányításnak (C2). Tartalmaz: szélessávú Ku-band (sáv) műholdas kommunikációt (SATCOM), ultramagas frekvenciás LOS (Line-of-Sight) és szélessávú CDL (Common Data Link) LOS rendszert. Bal oldali kép: E7: AICS, E8: Satcom nagyteljesítményű erősítő. Jobb oldali kép: E50: Ultramagas frekvenciájú (UHF) satcom (műhold kommunikációs) antenna.

Kommunikáció Az International Maritime (tengerészeti) Satellite (INMARSAT) rendszer C2 tartalékot biztosít , a CAMA (Communications Airborne Modem Assembly) irányítja az összes légi jármű kommunikációs rendszerét.

Köszönöm a figyelmet! Információk forrása: http://www.northropgrumman.com/Pages/default.aspx http://www.raytheon.com/capabilities/products/globalhawk_iss/ http://nasasearch.nasa.gov/search?utf8=%E2%9C%93&affiliate=nasa&query=global+hawk&commit=Search http://www.edn.com/design/analog/4421534/The-unmanned-aircraft-system--UAS--Part-two--The-electronics-inside Videók: https://www.youtube.com/ Képek: https://www.google.hu/