Kora középkori művészet A Kárpát-medence művészete a VII-X. században
A röpdolgozat témája az avar- kori kincsművészet Figyelem! A röpdolgozat témája az avar- kori kincsművészet és a honfoglaló magyarok tarsolylemezeinek köre. A nagyszentmiklósi kincslelet 4 emléke és 2- 2 tarsolylemez képezi a számonkérés gerincét. A többi a csontozatát. A zéró morféma (Ø) jellel ellátott diakockákon szereplő emlékek kizárólag az anyag együtt-látása miatt kerülnek bemutatásra, azokat nem kell megtanulni, ahogy azt sem, hogy hol, melyik gyűjteményben található az adott tárgy. /Ahogy a múzeumi katalógusszámot sem/ A látható motívum, alkalmazott technika és a hozzávetőleges datálás viszont kell!
Az avar nép indoeurópai eredetű népcsoport volt, származásuk nem teljesen tisztázott, valószínűleg Kis- Ázsiából érkeztek a Kárpátok vidékére. A Volgán átkelve Kr .u. 567- ben birtokba vették a Dunától keletre eső területeket, (szövetségben a longobardokkal) 570- re pedig a volt Pannonia provincia teljes területét.
Ø Granulált fülbevalók ismeretlen helyről (MNM) VII. sz. eleje
Galambábrázolásos csüngők a Tiszántúlról,ismeretlen lelőhelyről (MNM) Korai avar ötvösmester műve a VII. század elejéről. A motívum (a galamb) és a struktúra erősen bizáncias jellegű. Galambábrázolásos csüngők a Tiszántúlról,ismeretlen lelőhelyről (MNM)
Ø Álcsat a tépei fejedelmi sírból (MNM), VII. sz. közepe Övdíszként szolgált, mögötte az igazi csat, rangjelző funkció Ø Álcsat a tépei fejedelmi sírból (MNM), VII. sz. közepe
Ø Bócsai fejedelmi sír (MNM), VII. sz. 1. fele: álcsat, ovális veret
Ø Bócsa, fejedelmi sír, (MNM) aranylemezből kalapált pohár
Almandinköves ékszergallér Kiskőrös-Vágóhídról 5- 6 éves kislány sírjából került elő, előképe bizánci udvarhölgyek viselete. Vörös gránátkő befoglalva. Ø Almandinköves ékszergallér Kiskőrös-Vágóhídról (MNM), VII. sz. 3. harmada
Ametisztköves díszgallér Ozoráról, (MNM), VII.sz. 3. harmada Az ametiszt a kvarc (hegyikristály) lilás elszíneződésű változata. Ametisztköves díszgallér Ozoráról, (MNM), VII.sz. 3. harmada
Ez már a közép- avar- kori! A boglár, mint doboz alakú melldísz- típus kiindulása valószínűleg keresztény ereklyetartó. Figyeljük a fejeket az oldalán! megjelenik a figurális díszítés! Ez már a közép- avar- kori! Arany mellboglárpár Dunapatajról (MNM) VII. század vége - VIII .szd. eleje
Ø Nagymágocs- ótompai szíjvég, (Szentes) Ez nem kell! Amit tudni kell róla, az a griffes- indás stílus motívumköre, ami a nagyszentmiklósi kincslelet egyes darabjain is föltűnik majd.
Mártélyi szíjvég, alakos és indás díszítéssel (MNM) Ezek a szíjvégek bronzból készültek. 800 k.
Indás arany kisszíjvég Mátészalkáról (MNM), 800 k. Ø
Nagyszentmiklósi kincs Rajta medallionban: az ún. elragadási jelenet látszik. 7. sz. korsó (Bécs, Kunsthistorisches Museum) Egy felemelkedő griffet látunk, amit egy ember táplál a kezével felemelt tálból. Bal kezében növénycsokrot tart. 700- as évek közepe
Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) 2. sz. korsó Az előzőnél későbbi készítésű, a medallionok keretezése és a zártabb, geometrikus díszítés árulja el ezt. Négy jelenet látható rajta, a felénk néző oldalon a győztes fejedelmet látjuk. (+ vadászjelenet, elragadási jelenet és állatküzdelem) 700- as évek közepe Szasszanida lovas uralkodó- ábrázolás az előkép.
Nagyszentmiklósi kincs 19. sz. szilke Az ivóalkalmatosság megint másik mester műve. A sűrű indafonat a későbbi, 800- as évekbeli készítést jelez.
Nagyszentmiklósi kincs, a híres bikafejes ivócsanak Nagyszentmiklósi kincs, a híres bikafejes ivócsanak. Trébeléssel és finom véséssel készült. 800- as évek vége.
Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) Állatküzdelem griffel a medallionban! Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) 21. sz. csésze
Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) Egyik első föltűnése a görögkeresztnek az emlékanygban. Bizánci hatás lehet az oka. Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) 10. sz. csésze
Ø Cundpald-kehely, VIII. sz. vége (Sopron, Liszt. F. Múzeum) Frank eredetű, ajándék, megvesztegetés vagy zsarolás gyanánt érkezhetett a Kárpátok vidékére. Ø Cundpald-kehely, VIII. sz. vége (Sopron, Liszt. F. Múzeum)
Ø Staré Město, övcsat, IX. sz.
Ø Tiszabezdéd, tarsolylemez, (MNM) A tarsolylemezek első nagy típusa: átlósan széttartó levelek, ami itt különleges: két griff a két oldalon Ø Tiszabezdéd, tarsolylemez, (MNM)
Ø Tasolylemez cseremisz sírból (Szemjonovo)
Nyitra környéki fejedelmi sírból került elő Nyitra környéki fejedelmi sírból került elő. Övre is akasztható, valószínűleg az Etelközben készült. A motívum később a Felső- Tisza vidékén is föltűnik Ø Zempléni csésze
Beregszászi süvegcsúcs (MNM) Egyedül áll az emlékanyagban. Funkcióviselet a nemez süveg tetejét védte az elrongyolódástól Rajta palmetta- háló Beregszászi süvegcsúcs (MNM)
„Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer) Német- római koronázási jelvény. 1071- es forrás említi: I. András királyunk özvegye, Anasztázia 1060 körül ajándékozza a bajor hercegnek. Előtte és utána is Attila hun fejedelem kardjának tartották A markolat: szalagfonat és palmetta
„Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer)
A hüvely felső része: a hegyes levelű palmetta alapján úgy tartja a kutatás, hogy kijevi tanultságú ötvös készíthette.
„Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer) A szablya pengéjének mintázata: egymással harcoló, egymásnak feszülő sárkányok. Biztosan honfoglalás előtti, egyedülálló motívum, talán skandináv minta alapján. „Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer)
Ø Farkasréti tarsolylemez (MNM) A veretes típusba tartozik, aranyozott ezüst palmettalevelek Ø Farkasréti tarsolylemez (MNM)
Ø Eperjeske, tarsolylemez (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum) A körkörös levélmintákat függőleges csík osztja ketté: szíjat imitál. A véséssel kialakított típus példája. Ø Eperjeske, tarsolylemez (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum)
Dunavecse, tarsolylemez (Kecskemét, Katona József Múzeum) 5 részre osztott: 1 középen, 4 a sarokban, Az összeérő veretes típus darabja.
Galgóc, tarsolylemez (MNM) Szövetfonadékot utánoz, palmettaháló. Végtelen mustra. Indafonatos mezőben palmettalevél- csokrok Galgóc, tarsolylemez (MNM)
Ø Karos, tarsolylemez (Miskolc Herman Ottó Múzeum)
Szolnok- Strázsahalom, tarsolylemez (MNM) Az összes közül a legplasztikusabb kialakítású, magasabb domborítással készült. Az egyes mezői kevésbé határolódnak el.
Ø Ibrányi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum) Ez kell! Ibrányi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum) Ø Rakamazi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum)
Fülbevalópár Kecelről (MNM) Nagyon kifinomult granuláció Ø