Kora középkori művészet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
Advertisements

Prókay Julianna 6. osztály
Négy Griff - Avarok, kazárok, magyarok - A sztyeppe harcosai - Kortörténeti előadás Lele János, Négy Griff csoport Négy Griff.
Készítette: Albert Krisztina
A DUNAKANYAR DIÁKSZEMMEL Szentendre
Cella Septichora.
Kora középkori művészet
Koronázási Jelképek.
A Szaltovói kultúra/5 Kapcsolat a honfoglalókkal
A Szaltovói kultúra/2 A magyar érdeklődés kibontakozása (vázlat)
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
Magyar őstörténet 2013/2014, 2. félév
1.
Szerkezete és eredetének kérdései Készítette: Dabóczi Viktória
(középszintű érettségihez) Korakeresztény, Népvándorlás kora, Bizánc
Honfoglaló magyarok.
Arab, iszlám kultúra,művészet
Ókori görög régészeti leletek
Suki-kehely Szilágyi Klára
Tokaji múzeum.
I. A honfoglalás és a korai középkor műveltsége
I. A honfoglalás és a korai középkor műveltsége
Ókori görög régészeti leletek
Arab, iszlám kultúra,művészet
Összeállította: Rakovicsné Erdősi Katalin 2008.
Honfoglalás Tk, oldal.
Szolnok a honfoglalás előtt. A honfoglalás
Sárospataki hajfonatkorong
A rómaiak nyomában.
Napkor A mi településünk.
A Kárpát-medence a honfoglalás előtt
A magyarság őstörténete
A magyarság eredete és vándorlása
A honfoglalás.
Honfoglalás.
Csaták, hadvezérek, katonák
Sammezzano-kastély Toszkána Olaszország
Honfoglaló magyaroktól származó leletek
Csík-hágó Iskola Magyar Történelem es tanév 2. óra A honfoglalás tanár: Németh Károly.
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
Honfoglaló magyaroktól származó leletek
Népvándorláskor katalógus I.
IPARMŰVÉSZET NÉPMŰVÉSZET KÖRNYEZET ÉS TÉRALAKÍTÁS tantárgy
A szabolcsi honfoglalás-kori földvár A letelepedéstől az államalapításig.
Népművészeti segédanyag: Szimbólumok gyűjteménye a Jel- kép- tár alapján I.fejezet: A fa és a madár, mint kultúrákon átívelő ősképünk.
Két kincslelet a népvándorlás korából
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A Szaltovói kultúra/4 A magyar érdeklődés kibontakozása (vázlat)
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Tóraékszerek.
A NÉPVÁNDORLÁS MŰVÉSZETE IV-X. SZ.
Vándorlás a kelet-európai pusztán
Ház vagy templom agyagmodellje Argosz, Héra-szentély, Kr. e. 700 körül
Géza fejedelem és István király államalapító tevékenysége
Honfoglalás, letelepedés
MEGTELEPEDÉS ÉS KALANDOZÁSOK
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
Magyar őstörténet 2016/2017, 1. félév
Az ókori Róma 1. Itália földrajza A királyság kora (Kr.e. 753 – 510)
1. Hol éltek, hogy éltek? – A honfoglalók lakóhelye és viselete
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Magyar őstörténet 2018/2019, 1. félév
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
1. Hol éltek, hogy éltek? – A honfoglalók lakóhelye és viselete
Előadás másolata:

Kora középkori művészet A Kárpát-medence művészete a VII-X. században

A röpdolgozat témája az avar- kori kincsművészet Figyelem! A röpdolgozat témája az avar- kori kincsművészet és a honfoglaló magyarok tarsolylemezeinek köre. A nagyszentmiklósi kincslelet 4 emléke és 2- 2 tarsolylemez képezi a számonkérés gerincét. A többi a csontozatát. A zéró morféma (Ø) jellel ellátott diakockákon szereplő emlékek kizárólag az anyag együtt-látása miatt kerülnek bemutatásra, azokat nem kell megtanulni, ahogy azt sem, hogy hol, melyik gyűjteményben található az adott tárgy. /Ahogy a múzeumi katalógusszámot sem/ A látható motívum, alkalmazott technika és a hozzávetőleges datálás viszont kell!

Az avar nép indoeurópai eredetű népcsoport volt, származásuk nem teljesen tisztázott, valószínűleg Kis- Ázsiából érkeztek a Kárpátok vidékére. A Volgán átkelve Kr .u. 567- ben birtokba vették a Dunától keletre eső területeket, (szövetségben a longobardokkal) 570- re pedig a volt Pannonia provincia teljes területét.

Ø Granulált fülbevalók ismeretlen helyről (MNM) VII. sz. eleje

Galambábrázolásos csüngők a Tiszántúlról,ismeretlen lelőhelyről (MNM) Korai avar ötvösmester műve a VII. század elejéről. A motívum (a galamb) és a struktúra erősen bizáncias jellegű. Galambábrázolásos csüngők a Tiszántúlról,ismeretlen lelőhelyről (MNM)

Ø Álcsat a tépei fejedelmi sírból (MNM), VII. sz. közepe Övdíszként szolgált, mögötte az igazi csat,  rangjelző funkció Ø Álcsat a tépei fejedelmi sírból (MNM), VII. sz. közepe

Ø Bócsai fejedelmi sír (MNM), VII. sz. 1. fele: álcsat, ovális veret

Ø Bócsa, fejedelmi sír, (MNM) aranylemezből kalapált pohár

Almandinköves ékszergallér Kiskőrös-Vágóhídról 5- 6 éves kislány sírjából került elő, előképe bizánci udvarhölgyek viselete. Vörös gránátkő befoglalva. Ø Almandinköves ékszergallér Kiskőrös-Vágóhídról (MNM), VII. sz. 3. harmada

Ametisztköves díszgallér Ozoráról, (MNM), VII.sz. 3. harmada Az ametiszt a kvarc (hegyikristály) lilás elszíneződésű változata. Ametisztköves díszgallér Ozoráról, (MNM), VII.sz. 3. harmada

Ez már a közép- avar- kori! A boglár, mint doboz alakú melldísz- típus kiindulása valószínűleg keresztény ereklyetartó. Figyeljük a fejeket az oldalán!  megjelenik a figurális díszítés! Ez már a közép- avar- kori! Arany mellboglárpár Dunapatajról (MNM) VII. század vége - VIII .szd. eleje

Ø Nagymágocs- ótompai szíjvég, (Szentes) Ez nem kell! Amit tudni kell róla, az a griffes- indás stílus motívumköre, ami a nagyszentmiklósi kincslelet egyes darabjain is föltűnik majd.

Mártélyi szíjvég, alakos és indás díszítéssel (MNM) Ezek a szíjvégek bronzból készültek. 800 k.

Indás arany kisszíjvég Mátészalkáról (MNM), 800 k. Ø

Nagyszentmiklósi kincs Rajta medallionban: az ún. elragadási jelenet látszik. 7. sz. korsó (Bécs, Kunsthistorisches Museum) Egy felemelkedő griffet látunk, amit egy ember táplál a kezével felemelt tálból. Bal kezében növénycsokrot tart. 700- as évek közepe

Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) 2. sz. korsó Az előzőnél későbbi készítésű, a medallionok keretezése és a zártabb, geometrikus díszítés árulja el ezt. Négy jelenet látható rajta, a felénk néző oldalon a győztes fejedelmet látjuk. (+ vadászjelenet, elragadási jelenet és állatküzdelem) 700- as évek közepe Szasszanida lovas uralkodó- ábrázolás az előkép.

Nagyszentmiklósi kincs 19. sz. szilke Az ivóalkalmatosság megint másik mester műve. A sűrű indafonat a későbbi, 800- as évekbeli készítést jelez.

Nagyszentmiklósi kincs, a híres bikafejes ivócsanak Nagyszentmiklósi kincs, a híres bikafejes ivócsanak. Trébeléssel és finom véséssel készült. 800- as évek vége.

Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) Állatküzdelem griffel a medallionban! Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) 21. sz. csésze

Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) Egyik első föltűnése a görögkeresztnek az emlékanygban. Bizánci hatás lehet az oka. Ø Nagyszentmiklósi kincs (Bécs, Kunsthistorisches Museum) 10. sz. csésze

Ø Cundpald-kehely, VIII. sz. vége (Sopron, Liszt. F. Múzeum) Frank eredetű, ajándék, megvesztegetés vagy zsarolás gyanánt érkezhetett a Kárpátok vidékére. Ø Cundpald-kehely, VIII. sz. vége (Sopron, Liszt. F. Múzeum)

Ø Staré Město, övcsat, IX. sz.

Ø Tiszabezdéd, tarsolylemez, (MNM) A tarsolylemezek első nagy típusa: átlósan széttartó levelek, ami itt különleges: két griff a két oldalon Ø Tiszabezdéd, tarsolylemez, (MNM)

Ø Tasolylemez cseremisz sírból (Szemjonovo)

Nyitra környéki fejedelmi sírból került elő Nyitra környéki fejedelmi sírból került elő. Övre is akasztható, valószínűleg az Etelközben készült. A motívum később a Felső- Tisza vidékén is föltűnik Ø Zempléni csésze

Beregszászi süvegcsúcs (MNM) Egyedül áll az emlékanyagban. Funkcióviselet  a nemez süveg tetejét védte az elrongyolódástól Rajta palmetta- háló Beregszászi süvegcsúcs (MNM)

„Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer) Német- római koronázási jelvény. 1071- es forrás említi: I. András királyunk özvegye, Anasztázia 1060 körül ajándékozza a bajor hercegnek. Előtte és utána is Attila hun fejedelem kardjának tartották  A markolat: szalagfonat és palmetta

„Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer)

A hüvely felső része: a hegyes levelű palmetta alapján úgy tartja a kutatás, hogy kijevi tanultságú ötvös készíthette.

„Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer) A szablya pengéjének mintázata: egymással harcoló, egymásnak feszülő sárkányok. Biztosan honfoglalás előtti, egyedülálló motívum, talán skandináv minta alapján. „Nagy Károly szablyája” (Bécs, Weltliche Schatzkammer)

Ø Farkasréti tarsolylemez (MNM) A veretes típusba tartozik, aranyozott ezüst palmettalevelek Ø Farkasréti tarsolylemez (MNM)

Ø Eperjeske, tarsolylemez (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum) A körkörös levélmintákat függőleges csík osztja ketté: szíjat imitál. A véséssel kialakított típus példája. Ø Eperjeske, tarsolylemez (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum)

Dunavecse, tarsolylemez (Kecskemét, Katona József Múzeum) 5 részre osztott: 1 középen, 4 a sarokban, Az összeérő veretes típus darabja.

Galgóc, tarsolylemez (MNM) Szövetfonadékot utánoz, palmettaháló. Végtelen mustra. Indafonatos mezőben palmettalevél- csokrok Galgóc, tarsolylemez (MNM)

Ø Karos, tarsolylemez (Miskolc Herman Ottó Múzeum)

Szolnok- Strázsahalom, tarsolylemez (MNM) Az összes közül a legplasztikusabb kialakítású, magasabb domborítással készült. Az egyes mezői kevésbé határolódnak el.

Ø Ibrányi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum)  Ez kell! Ibrányi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum) Ø Rakamazi hajfonatkorong (Nyíregyháza, Jósa András Múzeum)

Fülbevalópár Kecelről (MNM) Nagyon kifinomult granuláció Ø