Az árszabályozás alapelvei és módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
Makroökonómia 5. előadás.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
Vállalat kínálati magatartása
Tökéletes verseny és monopólium
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Piaci korlátok.
A megbízó-ügynök modell (1)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Ésszerűség - sportszerűség
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Industrial Organization - alapvető modellek
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
A bizonytalanság és az információ közgazdaságtana
Szállítási költségek, térséggazdálkodás
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 6. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Piaci kereslet és kínálat
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A befektetői tőke szerepe a megújuló energiát
A fedezeti pont szerepe a távhőszolgáltatásban
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Ösztönzési problémák a hazai kiegyenlítő energia piacon
A Jelentős Piaci Erő jogintézménye a villamosenergia-piac szabályozásában Nagy Csongor István SZTE-ÁJK, BME-GTK.
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
A bizonytalanság és az információ közgazdaságtana
Közgazdasági elméletek története
Kérdések a második zh-hoz
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Tiszta monopólium.
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Termelési tényezők piaca
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
Árszabályozás az energiaszektorban: eredmények és kihívások Varró László Vezető Közgazdász
Versenyképes képzés Versenyképes képzés Energetikusok és vállalati versenyképesség Előadó: Solti Károlyné tanácsadó Budapest, február 23.
A megbízó-ügynök modell (2)
A megbízó-ügynök modell (2)
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Árszabályozás a postai piacokon Kiss Károly Miklós, MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet (Hálózatok gazdaságtana kutatócsoport) Stenger Zsolt, Pannon.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
BMGE Közgazdaságtan Tanszék Az egyetemes szolgáltatások szabályozása Az egyetemes szolgáltatás meghatározása Az „egyetemes szolgáltatási teher”
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 A hozzáférés és az összekapcsolás szabályozása Az összekapcsolási szolgáltatások piaca Az EU 97/33/EC összekapcsolási.
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 Az infokommunikáció piacszabályozása Az „általános keretek” és az EHT Árszabályozás Hozzáférés és összekapcsolás.
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
A piac és a piacgazdaság
A munkaerőpiac áttekintése
A kereslet.
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Előadás másolata:

Az árszabályozás alapelvei és módszerei Piaci szerkezet és árszabályozás A természetes monopólium szabályozása Árképzési elvek és módszerek Az ársapka típusú szabályozás Költség-alapú árszabályozás Ösztönző szabályozás 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Az ár szerepe a piacon (1) Az ár, mint információ a piaci szereplők számára Létezhet-e egységes ár az egyes szolgáltatásokra? Lehet-e az ár tökéletes információ a piaci szereplőknek? A piaci szereplők tökéletes illetve korlátozott racionalitása A fogyasztó szempontjából relatív piaci szűkösség jelzése optimális fogyasztói döntés: más fogyasztási pontban a fenti egyenlőség nem áll fenn 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Az ár szerepe a piacon (2) A szolgáltató szempontjából a „hatékony piac” mérete: meddig érdemes növelni a kibocsátást? output-ár és input-árak ha az output és input árak rögzítettek: ha az output-ár változik: Ha az output-ár és az input-ár is változik: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Az ár szerepe a piacon (3) A szabályozó szempontjából: távolság a társadalmi optimumtól társadalmi optimum: ahol p pc D–1 MR MC q qc DWL 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A releváns piac meghatározása Az árszabályozás első előfeltétele: „hol a piac?” A piaci kereslet és vállalattal szembeni kereslet közötti különbség Homogén, illetve differenciált termékek a piacon Együttes termelés, illetve iker-termékek a vállalat kínálatában A releváns piac meghatározása a SCP-elvek alapján (Mason és Bain) A piaci keretek adottak, ezek határozzák meg a vállalat viselkedését A releváns piac a mikroökonómiai vállalat-elmélet (Stigler) szerint 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A piaci erő: domináns, nem domináns szolgáltatók A domináns vállalat nem kínálja termékeit a piaci keresleti függvény rugalmatlan szakaszán, hiszen ott MR(q) < 0, ugyanis: Ha a piacon működő vállalatok optimális üzemmérete (minimális hatékony kibocsátási szintje, MES) a rugalmas keresleti tartományban nagy, akkor az ilyen piacon domináns vállalat(ok), vagy monopólium jönnek létre Domináns (monopolista) vállalatok esetén a profitmaximalizálás elsőrendű feltételéből következik, hogy tehát az MC(q) szintű ár veszteségessé teszi a vállalatokat 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Árszabályozás-történet (1) Walras (1897): a természetes monopólium számára olyan árat kell megszabni, amely a költségvetését kiegyensúlyozza A monopólium haszonkulcsos árképzése és a megtérülési ráta-típusú szabályozás A haszonkulcsos árképzés fő problémája: a szolgáltatót túlfejlesztésre, túl-beruházásokra ösztönzi, hogy ezzel növelje kimutatott átlagköltségét 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Árszabályozás-történet (2) A Ramsey-árak A vállalat képes diszkriminálni a fogyasztói csoportok, illetve a termékei szerinti rugalmasságok között Ha a termék árrugalmassága magas  a kereslet ár-érzékeny: az ár emelése önmagánál nagyobb mértékben szorítja le a kereslet mennyiségét Ha a termék árrugalmassága alacsony  a kereslet viszonylag ár-érzéketlen: az ár emelése önmagánál kisebb mértékben szorítja le a kereslet mennyiségét Az egyes termékek árait a rugalmasságukkal fordított arányban kell (és lehet) változtatnia a szabályozott vállalatnak 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Árszabályozás-történet (3) Az ársapka-elv A hatósági ármeghatározás helyett hatékonyság-javításra ösztönző árak közelítés a határköltség-alapú árakhoz Rugalmasság a vállalatok részére és a szabályozó számára A költség-orientáció és a költség-alapúság elve a keresztfinanszírozás korlátozása átláthatóság biztosítása az áraknál A domináns pozícióval történő visszaélés korlátozása 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A hozzáférés díja (1) A belépési díj, mint a hálózatfejlesztési beruházások (utólagos) finanszírozási forrása egységes vagy tényleges költségek alapján számított díjak? hozzáférési díj és egyetemes szolgáltatás a helyi hurok létesítésének finanszírozási problémái Keresleti piac – kínálati piac és a hozzáférési díj Hozzáférési díj és a szolgáltatások nem-lineáris árazása (díjcsomagok) Információs aszimmetria a szolgáltató és a felhasználó (végfogyasztó között) és a nem-lineáris árak 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A hozzáférés díja (2) Milyen díjakat állapítson meg a szolgáltató ahhoz, hogy a fogyasztó kinyilvánítsa valódi fizetési hajlandóságát és keresletét? Nem-lineáris árképzés: másodfokú árdiszkrimináció („vegye – vigye”) A B D C mennyiség fizetési hajlandóság 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Az előfizetői díj Az előfizetői díj a hozzáférési díjhoz kapcsolódik Előfizetés és kapcsolás (hálózati rendelkezésre állás) Hogyan számítsuk a rendelkezésre állás teljesen felosztott költségét Előfizetői díjcsomagok 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A szolgáltatási díjak (1) Helyi hívás díja Helyközi díjak Nemzetközi díjak Az összekapcsolási díj problémái: szolgáltatás iránti kereslet illetve származtatott kereslet A kereslet meghatározása: QD= Q(p1, …, pn, I) A származtatott kereslet: xi = xi(Q, w1, …wm) A szolgáltatási díjak „kiegyensúlyozása” (re-balancing) 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A szolgáltatási díjak (2) Előfizetői díj, mint a fizetési hajlandóság és kereslet kinyilvánítása Előfizetői díj és kapcsolási díj mekkora a hálózat „rendelkezésre állásának” költsége? Hozzáférési díj és előfizetői díj Előfizetői díj és hálózat-fejlesztés Előfizetői díj és hálózat-gazdaságosság 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A szolgáltatások (és költségeik) szétválasztása (unbundling) A szolgáltatások szétválasztásának alapja A szétválasztás nehézségei A költségek tipizálása Rövid távú és hosszú távú költségek Állandó és majdnem-állandó költségek Változó költségek, költség-növekmény A teljesen felosztott költségek elve A hosszú távú költségnövekmény elve Költségek nyilvántartása 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A költség alapú árazás (1) Költségek statikusan és dinamikusan Milyen hosszú a „hosszú táv”? Az ársapka, mint ösztönző a fejlesztési költségek leszorítására A költség-alapú ár, mint „alsó küszöb” A nulla határköltségből fakadó lehetőségek és problémák Költség-függvények alkalmazása Teljes tényező-termelékenység A tranzakciós költségek kezelésének nehézségei 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A költség alapú árazás (2) Teljesen felosztott költségek Különbözeti költségek Állandó és majdnem-állandó költségek és ezek felosztása A költség-alapú ár, mint „alsó küszöb” Mit jelent (és mit nem) a költség-alapú árképzés? A költség-alapú ár, mint túlkapitalizációs ösztönző 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A költség alapú árazás (3) A költség-alapú árazás problémája a domináns vállalat – versenyzői szegély modellben: a versenyzői szegély kiszorul a piacról mennyiség ár, költség D–1(q) MR(Qd) MCd(Qd) MCc(qr) Qd* p* 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Az ösztönző árszabályozás (1) A szabályozás, mint ösztönzési probléma Aszimmetrikus információ a szabályozó és a szolgáltató között Aszimmetrikus információ a szolgáltató és a fogyasztó között A „köztudott tudás” és a „magántudás” A „magáncselekvés” A kontraszelekció problémája Az egységes és túl szigorú szabályozás kiszorítja a megbízható szolgáltatókat („járadék-vadászat”) A magasabb tarifák kiszorítják a megbízható fogyasztókat A szabályozás lényege: az információs többlettel rendelkező fél ösztönzése magáninformációjának felfedésére 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Az ösztönző árszabályozás (2) A „morális kockázat” problémája (a megbízó-ügynök probléma) A szabályozó nem képes megfigyelni a szolgáltató tényleges költségeit (hatékonyságát) A szolgáltató nem képes megfigyelni a felhasználó tényleges használati szokásait, fizetési hajlandóságát A hatékony szolgáltató ösztönzése: „információs járadék” megfizetésével A szabályozó társadalmi jóléti függvénye: b és e lehet „magas” vagy „alacsony”, így t is lehet magas, vagy alacsony p illetve (1 – p) valószínűséggel A szabályozó különböző transzfert határoz meg a két szolgáltatónak úgy, hogy a magasabb hatékonyságú információs járadékhoz jusson 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Az ösztönző árszabályozás (3) Miért nem lehetséges ösztönző szabályozás Magyarországon? A „szabályozási csapda” (regulatory capture) problémája Ösztönző szabályozás az EU-ban a közlekedési szolgáltatások területén az energia-szektorban Ösztönző szabályozás az USA-ban kísérleti stádium 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék