Fogyatékkal élők szabadidős és sport tevékenységei mint erőforrások a települések életében SZABÓ LÁSZLÓ ELNÖK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egymásért fordítsuk meg a napot!. Célok •a fogyatékos emberek elfogadottságának növelése érdekében: ▫integrált események szervezése, ▫a fogyatékos emberek.
Advertisements

Beszámoló a SIOSZ eddigi tevékenységéről Összeállította: Fuhrmann Géza.
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
BALOGH GÁBOR Magyar Diáksport Szövetség Elnök
Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
Új pályán! MKOSZ-STRATÉGIA.
A hálózattá alakulás útján
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
A projekt szakmai előzményei Tóth Mónika TÁMOP / Tóth Mónika.
Tisztelettel köszöntöm
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
A fogyatékos diákok sportjának megújítása FOGYATÉKOSOK ORSZÁGOS DIÁK- ÉS SZABADIDŐSPORT SZÖVETSÉGE Fogyatékos Emberek Sportja Szakmai Fórum június.
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP /
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Oktatás a legmagasabb szinten Ökoiskola a természetben Sportolók a csúcson.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Csete György Eörs A TÁMOGATÁSKEZELŐ A KÖZNEVELÉS SZOLGÁLATÁBAN
F ORRÁSTEREMTÉSI, pályázati lehetőségek. F IATALOK LENDÜLETBEN Alprogramok (szegénység, kultúra, munkanélküliség, egészséges életmód, vállalkozó.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Készítette: Soós Roland igazgató ÉRÁK 2007 Összdolgozói értekezlet december 8.
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
MAGYAR GYERMEKLABDARÚGÓ SZÖVETSÉG
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Schulek Frigyes Két tanítási nyelvű Építőipari Szakközépiskola
Fogyatékkal Élők Sportszervezeteinek Magyarországi Szövetsége (FMSZ)
A MEGÚJULT MAGYAR DIÁKSPORT SZÖVETSÉG TEVÉKENYSÉGE A DIÁKSPORT DIMENZIÓK TÜKRÉBEN, A DIÁKOLIMPIA TOVÁBBFEJLESZTÉSE.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Tóth Zoltán MDSZ alelnök - Stratégiai Bizottság elnöke.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Sportirodák szerepe az intézményi sportéletben
Iskolai közösségi szolgálat
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
A MARCALI JÁRÁSI FELZÁRKÓZÁSI KEREKASZTAL ÜLÉSEINEK MUNKARENDJE.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Debrecen, a gondoskodó város SZIME XVII. Konferencia Debrecen, szeptember Dr. Papp László polgármester.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Projektcím: A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejlesztése a Dél-alföldi.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
„Helló barátom!" - közösségi szolgálatra felkészítő tréning sorozat „Tanévzáró Suli – Buli” „Helló nyár, helló barátom!” - komplex nyári vakáció „Viszlát.
TÁMOP E-13/1/ KONV A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Szekszárd október 10.. Vízió Új Ptk. (magánszemély tagja nem lehet a szövetségnek) Tagszervezeti elvárások (tagszervezetek anyagi támogatása az.
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Vakok és Gyengénlátók Közép- Magyarországi Regionális Egyesülete Cím: 1146 Budapest, Hermina út 57. Tel: (1) Web:
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Szegedi Tudományegyetem
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Testnevelés, mozgás, sport szakmai munkaközösség
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
Ifjúsági feladatok az IKSZT-ben
Előadás másolata:

Fogyatékkal élők szabadidős és sport tevékenységei mint erőforrások a települések életében SZABÓ LÁSZLÓ ELNÖK

Büszkeségeink

Büszkeségeink

Büszkeségeink

Büszkeségeink

Büszkeségeink

Büszkeségeink

Egy kis számtan… Magyarország lakossága: 10.000.000 ember 600.000 fogyatékkal élő felnőtt ember 80.000 fogyatékkal élő diák

Fogyatékkal élők helyzete, problematikája A fogyatékos felnőtteket nehéz megtalálni és megszólítani; Nagy feladat őket kimozdítani a megszokott életterükből, és nehéz őket sport aktivitásra bírni; Egyértelmű célkitűzés: komplex programokkal motiválni őket a mozgásra és sportolásra.

Fogyatékkal élő diákok helyzete Integrált – szegregált I. Az utóbbi 5-8 év egyértelmű tendenciája, hogy egyre több fogyatékos diák tanul integrált oktatási intézményben 2014 december 31-i állapot: 5814 integrált oktatási intézmény 52.250 fő 626 szegregált oktatási intézmény 28.778 fő A folyamatot (egyre több fogyatékos diák integráltan tanul) folyamatosan szükséges után követni, és reagálni a tapasztalatokra a legtöbb esetben nem megfelelő a fogyatékos diákok kezelése!!

Integrált – szegregált II. A folyamat hátterében meglévő feszültségek: A pedagógus (testnevelő részéről): nincs kellő szakmai tudás és tapasztalat a fogyatékos diákok kezelését illetően; A fogyatékos diák részéről: nem a számára megfelelő sportszakmai képzést kapja; Az oktatási intézmény részéről: nem áll rendelkezésre megfelelő, a fogyatékos diákok számára ideális infrastruktúra és humán erőforrás; Megoldás: tanórán kívüli sporttevékenységek szervezése a fogyatékos diákok számára: FODISZ

A FODISZ megalakulásának indítékai Közel 80.000 fogyatékkal élő diák tanul integrált és szegregált oktatási intézményekben Magyarországon; 2008-ig nem volt ideálisan felépülő rendszer, amely működtette volna a fogyatékkal élő diákok, épekéhez hasonló diákolimpiai versenyrendszerét; 2008-ig a fogyatékkal élő embereknek nem volt lehetőségük szervezett keretek között egészségmegőrző szabadidősport tevékenységet végezni; Komoly igény merült fel egy alulról szerveződő országos hatáskörű, megyei hálózattal rendelkező országos sportszövetség megalakítására; Legfőbb cél: az integrált intézményekben tanuló, fogyatékkal élő diákok, valamint a fogyatékkal élő felnőttek számára széleskörű lehetőség biztosítása a mozgás és sport területén.

A FODISZ jelenlegi tevékenység - hálója Tevékenység megnevezése Tevékenység jellege Érintett célcsoport, létszám Potenciális célcsoport létszáma Diákolimpiai versenyrendszer sportszakmai (diáksport) Értelmi fogyatékosok, mozgássérültek, hallássérültek, látássérültek (6000 fő) 80.000 fő Diák szabadidősport sportszakmai (rekreációs) fogyatékkal élő és hátrányos helyzetű diákok (7.000 fő) 200.000 fő Egészség megőrző szabadidősport rekreációs fogyatékkal élő emberek (2.500 fő) fogyatékkal élő emberek (600.000 fő) Tehetségkutatás színterének megteremtése sportszakmai (utánpótlássport) fogyatékkal élő gyermekek (2.000 fő) fogyatékkal élő gyermekek (20.000 fő) Tehetséggondozás lehetőségének megteremtése sportszakmai (utánpótlássport, versenysport) fogyatékkal élő diákok (1000 fő) fogyatékkal élő diákok (10.000 fő)

A FODISZ 2014. évi költségvetése Bevételek Állami támogatás: 90.000.000 Ft Működés: 19.000.000 Ft Diáksport: 50.000.000 Ft Szabadidő: 21.000.000 Ft Egyéb (pályázat, támogatás, szponzor): 8.000.000 Ft Kiadások Megyei tagszervezetek működési támogatása: 10.000.000 Ft Diáksport: 53.000.000 Ft Szabadidő: 23.000.000 Ft Működés: 9.000.000 Ft Egyéb (szakmai programok, tehetség program): 3.000.000 Ft

Fogyatékkal élők szabadidős tevékenységei Szabadidős jellegű testmozgás: tanórákon kívüli, nem versenyjellegű – komplex iskolai mozgásprogramok, valamint inkluzív jellegű közösségi programok generálása. Kis költségvetésű, elsősorban életmód sportágakra épülő, szabadban szervezhető programok megszervezése

FODISZ programok országszerte Kisközösségi, és tradicionális integrált programok és projektek működtetése: Integrált vízi vándortáborok Téli sporttalálkozók Vizes sportnapok Mezei futóversenyek Játékos ügyességi sportnapok Futó- és kerékpáros találkozók Éves szinten: Több mint 200 rendezvény; Több mint 50 helyszínen; 8000 résztvevő

A nélkülözhetetlen „HÍD” szerep A fogyatékkal élő emberek sporton keresztül megvalósított képviselete partneri együttműködések és összefogás mellett lehet sikeres. A FODISZ „HÍD” eszközei Folyamatos médiajelenlét; Aktív kapcsolattartás az oktatási intézményekkel; Figyelemfelkeltő akciók szervezése; Partneri együttműködések: 20 megyei tagszervezet Közel 100 oktatási intézmény 50 sportegyesület Kormányzat és érdekvédelmi szervezetek

Együttműködési területek a településekkel Szinergiák és adottságok kihasználása a települések és civil szervezetek között: Közös rendezvények (sportnapok, konferenciák) szervezése; Önkormányzati létesítmények kedvezményes vagy ingyenes rendelkezésre bocsátása délutáni sportfoglalkozásokra; Figyelemfelhívó akciók a települések, és a sportszakmai munkát koordináló sportszövetségek és sportegyesületek között; Közös információs felületek (települési honlap, polgármesteri hivatal, művelődési ház, sportcsarnok) létesítése és működtetése.

A FODISZ együttműködő partnerei 20 megyei szinten szerveződő tagszervezet; Közel 100 oktatási intézmény és 50 sportegyesület; Szakmai alapú együttműködési megállapodások, és közös munka az alábbi szervezetekkel: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ; Magyar Diáksport Szövetség; Országos Egészségfejlesztési Intézet; Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége; Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet; Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége

Mentoraink

Mentoraink

FODISZ- programok működtetése a fogyatékkal élőkért (2013-2015) ▬ FODISZ mentor program elindítása ▬ Figyelemfelkeltő akciók szervezése (SPAR Maraton) ▬ Hagyományteremtő testnevelő piknik szervezése ▬ FODISZ díjak alapítása ▬ FODISZ tájékoztató eljuttatása minden oktatási intézménybe ▬ Fogyatékos diákok fizikai állapotfelmérése a TF-el és MDSZ-szel együttműködve ▬ Nemzetközi kapcsolatok generálása ▬ Egységes diákolimpiai versenyrendszer kialakítása és működtetése az összes sérülésspecifikumban

Köszönöm a figyelmet! Szabó László, elnök