Ember-gép interakicók - az (h)őskor. Significant Event Timeline 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Windows Virtualizáció
Advertisements

A Windows Azure egy skálázható számításifelhő-platform, amelyet a Microsoft hosztol a világ több pontján lévő adatközpontjaiban. Az Azure egyszerű,
Grafikus felhasználói felület Windows alatt
A buddhizmus szerepe a modern tudatkutatásban
IKTA beszámo ló Testre szabott on-line tartalomszűrés és alkalmazása mobil kommunikációban Dr. Harmat Péter projektvezető, üzletfejlesztési igazgató.
Windows Azure Infrastruktúra és platform a felhőben
Köszöntjük a konferencia résztvevőit! Welcome to the participants of the conference!
Számítástudományi módszerek a webes szolgáltatásokban Rácz Balázs október 20.
Tanszéki konzulens: Horváth Ákos Készítette: Kóródi Norbert.
Krizsán Zoltán.  Ha az algoritmus sokáig dolgozik,  de el akarjuk kerülni a „fagyást”.  Kisebb a költsége, mint az új folyamatnak.  Programozás szempontjából.
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Kliensoldali Programozás
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
Microsoft CRM online Strén András
SEVEN DONT'S AFTER A MEAL Hét dolog amit nemszabad tenni, étkezés után.
Az RTO paneljei RTB RTA SASSCISETISTAVTHFMMSG Systems Concepts and Integration Rendszer- koncepciók és Integráció Studies, Analysis and Simulation Tanulmányok,
Az operációs rendszerek feladata, fajtái, felépítése
A nonverbális jelek szerepe a kommunikációban
1 3. Szoftver-ergon ó miai alapismeretek 3.0. Bevezetés a fejezethez 3.1. Az ember-számítógép interakció 3.2. Interakciós stílusok 3.3. A számítógépes.
Webtartalom, Oldaltervezés Németh Ádám Németh Ádám BME-VIK Schönherz Zoltán Kollégium KSZK Webproj 2004.
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
Hardver eszközök elhelyezkedésük szerint
Rugalmas, moduláris felépítés Rugalmas telepítés Jól tervezhető szerepkörök Folyamatos rendelkezésre állás Egyszerű felügyelet Elérés bárhonnan Postafiók.
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
Továbbítás kattintással Pánsíp (Georghe Zamfir & Dana Dragomir) El tudnál aludni éjszaka anélkül, hogy ne gondolkoznál el azon, hogy a ház a helyén lesz-e,
ITK kinect alkalmazások közösségi terekben DR. BOHUS MIHÁLY NJSZT, SZTE
Szebb és használhatóbb programok Vezérlőelemek dinamikus felhelyezése.
BUDAPESTI SZKEPTIKUS KONFERENCIA Az ORTT állásfoglalása: „A Panaszbizottság egyhangú megítélése szerint a tudomány kontra ezotéria kérdéskörének.
A számítógép perifériái
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Indiai tanmese az elefántról …. “The Blind Men and the Elephant", by John Godfrey Saxe ( ). It was six men.
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
The official language of our country is Hungarian.
Have you ever asked yourself: PART FCL – What's behind it and how does it affect me? Airprox – What to do when coming too close? Alternative propulsion.
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
Kiss Tibor System Administrator (MCP) ISA Server 2006.
Marketingkommunikációs lehetőségek mobileszközökön Szabó Ákos üzletfejlesztési vezető.
Centralizáció és specializáció az onkológiai sebészetben
Komplex tehetségazonosító és tehetséggondozó program az újszászi vasúti szakképzésben Complex programme for the gifted in the railway vocational education.
Maven és Ant Build eszközök bemutatása
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Irányítás Menedzsment funkciók.
Gamification a lojalitásprogramokban
Survey on competitiveness
Témavezető: Dr. Oniga István Fejlesztők: Erdős andrás Zákány józsef
"Shoes on the Danube Bank”
Miklós Kóbor Department of Geophysics & Space Sciences,
Farkas Bálint | Technical Evangelist | Microsoft
Mi a megbocsátás jelentősége? What is the significant of forgivness?
Blockchain…de mi hajtja?
Ruletták a Minkowski síkon
Bevezetés az informatikába
Polymer Theory Why are we looking at polymer theory?
Magnetic Miskolc Gergely Virág
Ember-gép interakicók - az (h)őskor
„Agilis-e vagy?” – egy váltókezelő naplója
HWSW Meetup – Felhő és ami mögötte van
Az operációs rendszer  Minden jog fenntartva.
Microsoft SQL licenselés a gyakorlatban
Zoltán Baracskai In the age of digital natives: fast thinking, experience mining, and rule based behaviour these three metaphors are sufficient to describe.
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
Hardver eszközök elhelyezkedésük szerint
Hardver eszközök elhelyezkedésük szerint
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Microsoft eszközpályázat
Remembering 9/11. 9/11/01 19 Terrorists hijacked four planes. The intended targets were: –Twin Towers (North and South) –The Pentagon –Washington D.C.
Volunteering in Hollókő
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

Ember-gép interakicók - az (h)őskor

Significant Event Timeline 2

“As We May Think” Vannevar Bush (1945) 3

4 II. világháború (6000 kutató) „web of metal” memex: –asszociatív indexelés ~ hypertext, bookmark

Sketchpad Ivan Sutherland (1962) 5

Click here 6

Sketchpad: “Direct Manipulation” Közvetlen manipuláció: –objektumok láthatóak –egymásra épülő akciók és azonnali visszajelzés –megfordíthatóság –felfedezés –csak szintaktikailag helyes akciók –programozási nyelv helyett akciók

Az első egér Doug Engelbart (1963) 8

Az első user study 1 English, W. K., Engelbart, D. C., & Berman, M. L. (1967). Display selection techniques for text manipulation. IEEE Transactions on Human Factors in Electronics, HFE-8(1), Mouse Joystick LightpenGrafaconKnee-controlled lever 9

A kísérlet Résztvevők: 13 “Beviteli eszközök”: egér, light pen, Grafacon, joystick (position-control), joystick (rate-control), knee-controlled lever Mérés: feladat végrehajtási ideje, hibázási arány (feladat végrehajtási ideje = elérési idő + mozgatás ideje) Egy résztvevő több eszközzel is Feladat: –Nyomd meg a space-t, fogd meg az eszközt, pozícionáld a kurzurt a célra, „kattints” 10

Eredmények (1) 11 1 knee-controlled lever elérési ideje 0

Eredmények (2) 12

The Demo (1968) Click here 13 egér több ablakos mód on-screen video telekonferencia képernyő-megosztásos kollaboráció hypertext

Xerox Star (1981) 14

Star GUI Icons 15

16 Xerox Star (1981) Az első piacra bevezetett számítógép GUIval Filozófia: –az irodában az emberek munkájának megkönnyítése –könnyű használat = láthatatlan GUI: –Ikon: a felhasználó egyből van egy gondolata, hogy mire lehet az jó –event-driven programming (Model-View- Controller) → OO programozás

„A HCI születése” Első ACM SIGCHI konferencia (1983) Card, Moran, and Newell: The Psychology of Human-Computer Interaction (1983) Apple Macintosh bejelentése (1983 december), vásárolható 1984 januártól 17

ACM SIGCHI Mission The ACM Special Interest Group on Computer-Human Interaction is the world’s largest association of professionals who work in the research and practice of computer-human interaction. This interdisciplinary group is composed of computer scientists, software engineers, psychologists, interaction designers, graphic designers, sociologists, and anthropologists, just to name some of the domains whose special expertise come to bear in this area. They are brought together by a shared understanding that designing useful and usable technology is an interdisciplinary process, and believe that when done properly it has the power to transform persons’ lives. 18

The Psychology of Human-Computer Interaction Card, Moran, and Newell (1983) 19

The Model Human Processor 20

Apple Macintosh (1984) 21

MacWrite Software 22

Apple Macintosh Commercial (1984) Click here 23

24

Apple Macintosh Timeline 25

HCI 1983-… Egy példa korai kutatásokra: –széles vs. mély menük 26

27 Two-finger gestures: Apple iPhone Acceleration-sensing: Nintendo Wiimote Wheel mouse: Microsoft Intellimouse Single-stroke text input: Palm’s Graffiti 2007? 2005? 1995? 1996? Herot, C. F., & Weinzapfel, G. (1978). One-point touch input of vector information for computer displays. Proc SIGGRAPH ‘78, , New York: ACM. 2 Harrison, B., Fishkin, K. P., Gujar, A., Mochon, C., & Want, R. (1998). Squeeze me, hold me, tilt me! An exploration of manipulative user interfaces. Proc CHI '98, 17-24, New York: ACM. 3 Venolia, D. (1993). Facile 3D manipulation. Proc CHI '93, 31-36, New York: ACM. 4 Goldberg, D., & Richardson, C. (1993). Touch-typing with a stylus. Proc CHI '93, 80-87, New York: ACM.

28

29 Változik a számítógépek elérhetősége

30

31 GUI → gesztusok

32 Viselhető szenzorok/számítógépek

33 Robotika

34 Új szociális kihívások/lehetőségek

35 A jövő: A határ ember és gép közt elmosódik

36 A jövő: a tech-függőség növekszik

37 A jövő: digitális lábnyom…

38 A jövő: közösségi/új típusú kreativitás