Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ember-gép interakicók - az (h)őskor

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ember-gép interakicók - az (h)őskor"— Előadás másolata:

1 Ember-gép interakicók - az (h)őskor

2 Significant Event Timeline

3 “As We May Think” Vannevar Bush (1945)

4 “As We May Think” Vannevar Bush (1945)
II. világháború (6000 kutató) „web of metal” memex: asszociatív indexelés ~ hypertext, bookmark

5 Sketchpad Ivan Sutherland (1962)

6

7 Sketchpad: “Direct Manipulation”
Közvetlen manipuláció: objektumok láthatóak egymásra épülő akciók és azonnali visszajelzés megfordíthatóság felfedezés csak szintaktikailag helyes akciók programozási nyelv helyett akciók

8 Az első egér Doug Engelbart (1963)

9 Knee-controlled lever
Az első user study Mouse Joystick Lightpen Grafacon Knee-controlled lever 1 English, W. K., Engelbart, D. C., & Berman, M. L. (1967). Display selection techniques for text manipulation. IEEE Transactions on Human Factors in Electronics, HFE-8(1), 5-15.

10 A kísérlet Résztvevők: 13
“Beviteli eszközök”: egér, light pen, Grafacon, joystick (position-control), joystick (rate-control), knee-controlled lever Mérés: feladat végrehajtási ideje, hibázási arány (feladat végrehajtási ideje = elérési idő + mozgatás ideje) Egy résztvevő több eszközzel is Feladat: Nyomd meg a space-t, fogd meg az eszközt, pozícionáld a kurzurt a célra, „kattints”

11 Eredmények (1) 1 knee-controlled lever elérési ideje 0

12 Eredmények (2)

13 The Demo (1968) egér több ablakos mód on-screen video telekonferencia
képernyő-megosztásos kollaboráció hypertext

14 Xerox Star (1981)

15 Star GUI Icons

16 Xerox Star (1981) Az első piacra bevezetett számítógép GUIval
Filozófia: az irodában az emberek munkájának megkönnyítése könnyű használat = láthatatlan GUI: Ikon: a felhasználó egyből érti (érzi?), hogy mire lehet az jó event-driven programming (Model-View-Controller) → OO programozás

17 „A HCI születése” - 1983 Első ACM SIGCHI konferencia (1983)
Card, Moran, and Newell: The Psychology of Human-Computer Interaction (1983) Apple Macintosh bejelentése (1983 december), vásárolható 1984 januártól

18 ACM SIGCHI Mission The ACM Special Interest Group on Computer-Human Interaction is the world’s largest association of professionals who work in the research and practice of computer-human interaction. This interdisciplinary group is composed of computer scientists, software engineers, psychologists, interaction designers, graphic designers, sociologists, and anthropologists, just to name some of the domains whose special expertise come to bear in this area. They are brought together by a shared understanding that designing useful and usable technology is an interdisciplinary process, and believe that when done properly it has the power to transform persons’ lives.

19 The Psychology of Human-Computer Interaction Card, Moran, and Newell (1983)

20 The Model Human Processor

21 Apple Macintosh (1984)

22 MacWrite Software

23 Apple Macintosh Commercial (1984)

24

25 Apple Macintosh Timeline

26 HCI 1983-… Egy példa korai kutatásokra: széles vs. mély menük

27 Acceleration-sensing: Nintendo Wiimote
1978 1 1998 2 1993 4 1993 3 1 Herot, C. F., & Weinzapfel, G. (1978). One-point touch input of vector information for computer displays. Proc SIGGRAPH ‘78, , New York: ACM. 2 Harrison, B., Fishkin, K. P., Gujar, A., Mochon, C., & Want, R. (1998). Squeeze me, hold me, tilt me! An exploration of manipulative user interfaces. Proc CHI '98, 17-24, New York: ACM. 3 Venolia, D. (1993). Facile 3D manipulation. Proc CHI '93, 31-36, New York: ACM. 4 Goldberg, D., & Richardson, C. (1993). Touch-typing with a stylus. Proc CHI '93, 80-87, New York: ACM. Two-finger gestures: Apple iPhone Acceleration-sensing: Nintendo Wiimote Wheel mouse: Microsoft Intellimouse Single-stroke text input: Palm’s Graffiti 2007? 2005? 1996? 1995?

28

29 Változik a számítógépek elérhetősége

30

31 GUI → gesztusok

32 Viselhető szenzorok/számítógépek

33 Robotika

34 Új szociális kihívások/lehetőségek

35 A határ ember és gép közt elmosódik
A jövő: A határ ember és gép közt elmosódik

36 a tech-függőség növekszik
A jövő: a tech-függőség növekszik

37 A jövő: digitális lábnyom…

38 Kik lesznek a MI munkatársaink 2027-ben?
Papp László (Gartner): Kik lesznek a MI munkatársaink 2027-ben?


Letölteni ppt "Ember-gép interakicók - az (h)őskor"

Hasonló előadás


Google Hirdetések