Kereskedelemtan 5 Szállítás, logisztika Tóth Gergely
I. A világkereskedelem
A világpiac $
Az európai piac EU 25-ök piaca 450 millió fő, GDP/fő: euró 10 millió fő, GDP/fő: euró
Szabadkereskedelmi övezetek EFTA AFTA NAFTA BFTA CEFTA
… és a WTO Székhely: Genf, Svájc Alapítva: január 1. Tagság : 149 ország Költségvetés : 175 million Swiss francs for 2006 Titkárság: 635 munkatárs Tevékenység: –A WTO megállapodások gondozása –Kereskedelmi tárgyalások fóruma –Kereskedelmi viták megoldása –Nemzeti politikák figyelése –Fejlődő országoknak technikai segítség és tréning –Együttműködés más nemzetközi szervezetekkel GATT
Van, akinek tetszik… „A globalizáció nem politikai választás kérdése, hanem tény!” „… visszafordíthatatlan és nem lehet neki ellenállni!”
… de nem mindenkinek! A legtöbb kereskedelmi tárgyaláson a szegény országoknak nincs játéktere, egyszerűen be kell adniuk a derekukat. Az ellenkezés legkisebb jelére a gazdag országok egyszerűen visszavonják a segélyeiket vagy befagyasztják az exportjukat. „Ha túl keményen beszélek, az USA felhívja a miniszterünket. Kicsit ferdítenek a történeten, és azt mondják, kínos helyzetbe hoztam az Egyesült Államokat. A kormányunk vissza sem kérdez: ‘Mit is mondott tulajdonképpen? Egyszerűen kapok holnap egy repülőjegyet… Félek, hogy a bilaterális nyomás engem is elnyom, ezért inkább nem beszélek, nehogy megsértsem a ‘mestert’. Számomra ez a veszély nagyon is kézzelfogható. Mivel szegény országból való vagyok, nem mondhatom azt, amit akarok.” - Egy afrikai küldött a WTO genfi tárgyalásán
Bírálók, bírálók, bírálók
II. Kereskedelemtechnika
Kereskedelempolitikai eszközök Mennyiségi korlátozások Tilalmak Engedélyezés Egyéb adminisztratív korlátok Devizapolitikai eszközök Árfolyamok Adók Vámok Állami támogatások Hitelek Kedvezmények
Vámok típusai 1 funkció: szabályoz export~, import ~, tranzit ~ 2. funkció: fiskális ~ költségvetési bevételek gyarapítása 3. funkció: védővám –Nevelő~ –Piacbiztosító ~ –Devizavédelmi ~ –Antidömping~ –Kiegyenlítő~ (exporttámogatás) –Taktikai büntető~ ↔ Preferenciális vám
Kereskedőtípusok Viszonteladók –Saját nevükben, számlájukra, kockázatukra Bizományosok –Saját nevükben, megbízójuk számlájára és kockázatára Ügynökök –Megbízójuk nevére, számlájára és kockázatára Csalók –Más nevében, kockázatára, saját számlára
Fizetési módok Előre fizetés Készfizetés –Akkreditív: bank kötelezettséget vállal az adósért –Inkasszó: bank vállalja a behajtást, adós felhatalmazást ad Nyitva szállítás Céghitel
III. Szállítási módok
Szállítás és a többiek Szállítás –Fizetési kötelezettség, szerződés teljesülése Fuvarozás –A tulajdonos nem maga továbbítja az árut Szállítmányozás –Fuvarozót és az áru tulajdonosát hozza össze Logisztika –Eljuttatás optimalizálása
IV. Fuvarozási módok
Vasúti MO: visszaszorulóban – EU: feljövőben Űrszelvény, nyomtáv (Ukrajna!) Norma tömeg Díjszabás –Lineáris –Progresszív –Degresszív –Kombinált Kombinált?
Légi Néhány tömeg% – több érték% Elsőbbségi Teljes / részleges / charter
Közúti Sok Rugalmas Árban jó
Vízi Tankhajó, szárazáruhajó, darabáruhajó, konténerhajó, uszály Vonalhajózás / bérelt hajózás Fizetés súly és/vagy térfogat alapján Napjainkban átlagosan 3200 konténerszállító teherhajó járja a világ óceánjait minden pillanatban. Növekvő szerepüket mi sem jelzi jobban, mint hogy a világkereskedelem által megmozgatott áruk 75 %-át ma már ilyen tengeri óriások fedélzetén továbbítják rendeltetési helyük felé.
Fajlagos szennyezőanyag kibocsátás (kg/1000ukm, kg/1000 tkm) Áruszállítás COCHNOx Vasút1,00,10,6 Közút13,623,7 Közút/vasút13,6206,1 Személyszállítás Vasút0,470,070,1 Közút3,50,550,47 Közút/vasút7,47,84,7
Fától az erdőt (gyak.) Gazdaság és Felelősség, II. évf. 4. szám. 4. o.
Szállítási módok összehasonlítása CO2 kibocsátás egy év alatt, heti 500 km utazás esetén: Repülőgép: 10,4 t Gépkocsi (1 fő, benzin, cm3): 4,9 t Vonat: 1 t