Pest megye területrendezési és területfejlesztési feladatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Advertisements

Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
Az önkormányzatok településfejlesztési
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
TOP vas megyei aktualitásai
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Előadás másolata:

Pest megye területrendezési és területfejlesztési feladatai

2011. évi CXCVIII. Törvény és a 2013. évi CCXVI. Törvény által Jogszabályi változások következményei 1996. évi XXI. Törvény A Területfejlesztésről és a területrendezésről megújításra került 2011. évi CXCVIII. Törvény és a 2013. évi CCXVI. Törvény által A folyamat jelentősebb lépései: 2012. január 1-től a területfejlesztés középszintje a megyei önkormányzatok lettek, 2012. január 1-től a regionális fejlesztési tanácsok, a megyei területfejlesztési tanácsok és kistérségi fejlesztési tanácsok megszűntek, 2012. január 1-től a Regionális Fejlesztési Ügynökségek állami tulajdonba kerültek (NFM), 2014. január 1-től az RFÜ-k megyei tulajdonba kerültek, A megyei önkormányzatok kötelező és önként vállalt feladatokat látnak el a területfejlesztés kapcsán.

A megyei önkormányzat fontosabb területfejlesztési, területrendezési feladatai A megyei önkormányzat területrendezési feladatkörében előzetesen véleményezi az országos, valamint a területét érintő területrendezési terveket, Kidolgozza és határozattal elfogadja a megyei területfejlesztési koncepciót, területfejlesztési programot, majd nyomon követi azok végrehajtását, A megyei önkormányzat területrendezési feladatkörében elfogadja a megye területrendezési tervét, A megyei önkormányzat koordinációs feladatkörében együttműködik a települési önkormányzatokkal, a megye fejlesztésében közvetlenül és közvetve közreműködő területi államigazgatási szervekkel, az érdekelt civil és szakmai szervezetekkel, A megyei önkormányzat koncepcionálisan összehangolja települései településfejlesztési koncepciója és integrált településfejlesztési stratégiája, valamint településrendezési eszközei kidolgozását a megyei területrendezési tervhez való illeszkedésük érdekében. A megyei önkormányzat előzetesen véleményezi a megye települései településfejlesztési koncepcióját és integrált településfejlesztési stratégiáját, valamint településrendezési eszközeit a megyei területfejlesztési koncepcióhoz és programhoz való illeszkedésük érdekében. A megyei önkormányzat vidékfejlesztési feladatkörében összehangolja a vidékfejlesztési stratégiákat és akciókat a megyei, térségi, határ menti és határon átnyúló fejlesztési és területfejlesztési koncepciókkal és programokkal, valamint a megyét érintő területrendezési tervekkel, Részt vesz az országos fejlesztési és területfejlesztési koncepció, valamint az operatív programnak kidolgozásában,

Pest megye területfejlesztési tervezési tevékenysége 2012-2014 Területfejlesztési koncepció - helyzetfeltárás Területfejlesztési koncepció – javaslattevő fázis Területfejlesztési program Integrált Területi Program 2014. október ITP-hez kapcsolódó ágazati Javaslatok bemutatása 2014. október a VEKOP-hoz illeszkedő 12 projektcsomag, 370 projekt 2014. június Ágazati OP-k felé való betervezés 2014. június stratégia és operatív programok meghatározása 2020-ig, teljes tervezéssel 2013. november hosszú távú jövőkép és célrendszer meghatározása partnerségen alapulva 2012. november Pest megye társadalmi-gazdasági helyzetértékelése

Partnerség a tervezési folyamat során A teljes folyamatot széles körű partnerségre építettük, önkormányzatok, gazdasági érdekképviseletek, vállalkozások, egyetemek, turizmus szervezetei, vidékfejlesztés intézményei, egészségügy intézményei, szakminisztériumok, Budapest, Érd, Több tucat fórumot tartottunk az elmúlt három év során, Érd, Cegléd, Pomáz, Kistarcsa, Szob, Aszód, Gyál, Nagykovácsi, Érd, Vecsés, Cegléd, Dabas, Projektgyűjtést folytattunk, kérdőíves felméréseket, interjúkat készítettünk, gazdaságfejlesztési megbeszéléseket, csoportokat szerveztünk a megyében, Személyes konzultációt kezdeményeztünk a fejlesztési elképzelések megismerése kapcsán valamennyi Pest megyei településsel az Integrált Területi Program megalkotásához, Intenzív egyeztetéseket folytattunk Budapesttel és a környező megyékkel is, A nyilvánosan közzétett munkaanyagok és hírek folyamatosan elérhetőek voltak a www.pestmegye.hu honlapon,

Koncepció – Pest megye értékválasztásának főbb pontjai Pest megye a források szűkösségére figyelemmel elsősorban a meglévő értékek jobb kihasználására, a hatékonyabb használatra helyezi a hangsúlyt. Pest megye a közszféra forrásaival inicializálja, kezdeményezi, orientálja és ösztönzi a piac szereplőnek fejlesztési magatartását, ezáltal megsokszorozza a fejlesztési forrásokat. Pest megye fontosnak tartja, és ezért támogatja a területfejlesztés térségi és helyi érdekeltjeivel, a szomszédos térségek vezetőivel, döntéshozóival történő együttműködések, partnerségek megteremtését. Pest megye családbarát megyeként minden eszközzel segíti a családok gazdasági-társadalmi megerősítését, ösztönzi a gyermekvállalást támogatja a gyermeknevelést. Pest megye kiemelt figyelmet fordít a fejlődésben lemaradó, hátrányos helyzetű térségei társadalmi-gazdasági felzárkóztatására.

Koncepció – A gazdaságfejlesztés célterületei Veresegyházi-Gödöllői térségek: versenyképességi-innovációs pólus Vác és térsége: transzformációs térség Budaörsi, Szentendrei, Pilisvörösvári térségek: innovációs vállalkozói övezet Ráckeve észak, Gyál, Dabas:ipari, logisztikai, kereskedelmi övezet Ferihegyi Gazdasági Övezet: kiemelt gazdasági, logisztikai övezet, technológiai pólus, Forrás: Pest megyei területfejlesztési koncepció 2013 (munkaanyag)

Koncepció – Kevésbé fejlett térségek Szobi-, Aszódi-, Tápió-menti-,Ceglédi-,Dabas-dél-, Ráckeve dél térségek Közös jellemzők: -rossz megközelíthetőség, előregedő, képzetlen társadalmi összetétel, alacsony szolgáltatás színvonal, alacsony vállalkozás-sűrűség, az agrárgazdaság, élelmiszer-ipar térvesztése Ugyanakkor: - kiváló ökológiai és táji adottságok, Jó lehetőségek a turizmus, az agrár-és élelmiszergazdaság terén a megújuló energiahasznosítás, az egészség és az alkonygazdaságban, stb. Felzárkóztatásuk csak komplex megközelítéssel, a helyi adottságokra építve, az együttműködések javításával lehetséges. Forrás: Pest megyei területfejlesztési koncepció 2013 (munkaanyag)

Területfejlesztési Koncepció – Célrendszer

Területfejlesztési Program – Prioritásstruktúra Pest megye több lábon álló gazdaságának dinamizálása Pest megye fejlődésben lemaradó térségeinek komplex fejlesztése Közlekedésfejlesztés Pest megye nemzetközi, regionális és térségi kapcsolatainak javítása érdekében Települési infrastruktúra fejlesztés az élhetőbb, fenntarthatóbb lakókörnyezetért Fenntartható, hatékonyan működő, a klímaváltozáshoz alkalmazkodó épített és természeti környezet kialakítása Társadalmi innováció-, megújulás-, a társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem Testben és lélekben egészséges Pest megye

Térségi fejlesztési igények - települések Forrásigény mértéke Bel-, külterületi közúthálózat fejlesztése, közlekedésbiztonsági fejlesztések Vízgazdálkodás javítása a felszíni vízelvezetés, belvíz-árvíz helyzet javításával Energiahatékonyság javítása, megújuló energiatermelés önkormányzati intézményeknél Településközpontok, települési alközpontok megújítása Oktatási alapintézmények fejlesztése 200 Milliárd Forint 85 Milliárd Forint 85 Milliárd Forint 71 Milliárd Forint 57 Milliárd Forint

Térségi fejlesztési igények - vállalkozások A vállalkozások által tervezett fejlesztések jellege

Operatív Program rövid neve Tervezésért felelős szaktárca neve Operatív Programok 2014-2020 Operatív Program neve Operatív Program rövid neve Tervezésért felelős szaktárca neve Forrás ~(Mrd Ft) Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (tervezhető alapok: ERFA, ESZA) VEKOP NGM ~260 Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program GINOP ~2.600 Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP ~1.077 Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program EFOP EMMI ~730 Környezeti és Energetikai Hatékonysági Operatív Program (tervezhető alapok: ERFA, Kohéziós Alap) KEHOP NFM, VM ~985 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program IKOP NFM ~913 Vidékfejlesztési Program (tervezhető alapok: EMVA) VP VM ~1.400 Végrehajtási Koordinációs Operatív Program (tervezhető alapok: Kohéziós Alap) KOOP - ~100 Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (tervezhető alapok: EHTA) MAHOP ~13

Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) A VEKOP küldetése, hogy Magyarország egyetlen fejlettebb régiójának fejlődését, gazdasági versenyképességének további javulását és egyúttal a régión belüli fejlettségbeli különbségek csökkentését támogassa. A VEKOP a rendelkezésre álló támogatási forrásokat három stratégiai cél mentén koncentrálja: a regionális gazdasági teljesítmény intelligens és fenntartható növelése (tudásgazdaság, innováció, vállalkozói környezet, a kis- és középvállalkozások fejlesztése, turizmus, infokommunikációs beruházások támogatása), a foglalkoztatás növelését segítő társadalmi környezet fejlesztése (napközbeni gyermekellátást biztosító intézmények, foglalkoztatás növelését támogató programok, oktatási és képzési rendszerek fejlesztése), a versenyképességet és a társadalmi együttműködést is szolgáló közösségi fejlesztések egy élhetőbb környezet kialakulása érdekében (a lakosság és a közlekedés energiahatékonyságának növelése, város rehabilitációs fejlesztések, társadalmi együttműködés erősítése, a közigazgatás és közszolgáltatások működésének javítása, természetvédelem).

Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP)

Regionális Támogatási Térkép (RAG) változása Nagyvállalat támint. Középvállalat Kisvállalat Pest megye 10 % 20 % 35%-os régióval határos 30 % 40 % 50%-os régióval határos 35 % 45 % 55 %

Integrált Területi Program (ITP) 2.0 kidolgozása Pest megye a 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet alapján Integrált Területi Programot készít, Az ITP-n keresztül a megyének a VEKOP kilenc prioritástengelye közül három prioritástengelyen belül (1, 5, 6. prioritástengelyek) összesen négy intézkedés forráskeret felhasználásának tervezésére van lehetősége: Az üzleti infrastruktúra fejlesztésének támogatása Pest megyében, Fenntartható közlekedésfejlesztés, Bölcsődék és családi napközik, valamint óvodák infrastrukturális fejlesztései, A leromlott településrészeken élő hátrányos helyzetű lakosság életkörülményeinek javítása, társadalmi és fizikai rehabilitációja. Az ITP forráskerete: Az Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság határozatban dönt az egyes ITP-kről. Forráskeret (Mrd Ft) 1. Pest megye 14,5 2. Budapest Főváros 21,9 3. Érd megyei jogú város 0,8 ÖSSZESEN 37,2

Várható megyei szerepek az uniós források elosztásában A 272/2014. (XI.5.) Korm. Rendelet 19.§ alapján A területi szereplő (megye): összeállítja az integrált területi programot és kezdeményezheti annak módosítását, véleményezi az irányító hatóság által megküldött felhívást, adatot szolgáltat az irányító hatóság részére a többéves nemzeti keret és az éves fejlesztési keret összeállításához, végrehajtja az integrált területi programot. Operatív program monitoring bizottságba a megye delegál szavazati joggal rendelkező tagot, Partnerségi megállapodás monitoring bizottságba MÖOSZ delegál szavazati joggal rendelkező tagot, TKR (Területi Kiválasztási Rendszer) döntéshozatal eljárásrend esetén a Döntés Előkészítő Bizottságban szavazati joggal, vétójoggal részt vesz a megyei önkormányzat, A megyei önkormányzat a területén található települési önkormányzatok e rendelet hatálya alá tartozó támogatásból megvalósul közfeladat fejlesztési projektjei előkészítésében és megvalósításában köteles részt venni, ha azt a települési önkormányzat kéri.

Nem dőlhetünk hátra, belenyugodva abba, hogy kevés a forrás! A következő hónapok (évek) tennivalói Pest megye (Budapest és Érd) megegyeznek a források egymás közötti megosztásáról és az indikátorvállalásokról, meghatározzák a TKR területi szempontjait, A Monitoring Bizottság jóváhagyása után elkészítjük az ITP végső változatát, ezt jóváhagyja a Megyei Közgyűlés, majd az NFK, Elkészülnek a pályázati kiírások és várhatóan júniusban meghirdetésre kerülnek a VEKOP forráskeretei, Közben elkészülnek a települési ITS-ek, amelyek egyes pályázati kiírásoknál kötelező alátámasztó dokumentumok is. Az Operatív Program végrehajtása során is szoros együttműködés szükséges a települések és a megye között (pl. projekt előkészítés és menedzsment). Ezen túlmenően egymást segítve kell a megye (a régió), mint fejlesztési térség pozícióit javítani (befektetések vonzása, térségi-, települési gazdaságfejlesztési programok indítása, határon átnyúló kapcsolatok erősítése, lobbizás hazai forrásokért is. stb.) A megyei települések egymás közötti kapcsolatainak is erősödniük kell, a verseny helyett a kooperációra helyezve a hangsúlyt. Ebben a megye is igyekszik élen járni pl. Budapest vonatkozásában. Nem dőlhetünk hátra, belenyugodva abba, hogy kevés a forrás!

Köszönöm a figyelmet!