Geometriai problémák bemutatása számítógépes szoftverekkel

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lássuk a matematikát számítógéppel
Advertisements

KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Számítógépes operációs rendszerek
Matematika és módszertana
ECDL ELEKTRONIKUS HITELESSÉG, ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS MODUL
Geometria & Elektronikus Ábrázolás Tudományos, művészeti minikonferencia "A" épület 114/A terem Nagy Gyula: Hosszú átlós merevítésekHosszú.
Integrált Elektronikus osztálynapló
Számítógépes geometriai leíró nyelvek
Térbeli szemléltetés Geogebrával
Műszaki és informatikai képzési terület jelentkezés és felvételi követelmények Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó OKM.
Függvények BMEEPAGA301 Építész informatika 1
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
Tájékoztató- levelező képzés LGM_AK002 LGM_AK004.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A CAD/CAM modellezés alapjai
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
1 3D-képes dinamikus geometria programok alkalmazásának lehetőségei.
Szakdolgozat címe Készítette: Név Konzulens: Név 2006.
Vizsga-dolgozat Téma: orvosi kóderndszerek vagy orvos- biológiai ontológiák (pl. nem tárgyalt kódrendszer ismertetése, előnyei, hátrányai; történelmi fejlődés.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Készítette: Kreka Bálint
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
Összefüggések modelleken belül Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév.
Prezentáció készítés MS PowerPoint segítségével
Célok 1. Az elemi matematika órák mindegyikében alkalmazható feladatanyag megoldásokkal; 2. Módszertani szempontú összeállítás, kidolgozás; 3. Eligazítás.
Tanulást könnyítő segédprogramok
Two countries, one goal, joint success!
Lássuk a matematikát számítógéppel hu/pwp
Géprajzi egyszerűsítések és különleges ábrázolások
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március Pannon Egyetem (Veszprémi Egyetem, 1949) Bölcsészettudományi Kar Gazdaságtudományi.
____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________ Debreceni.
1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Recski András, BME Számítástud. és Inf.elm. T. Budapesti Műszaki.
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
Perjésiné Hámori Ildikó
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Wordforce e-learning szerkesztő lehetőségei és korlátai
Szent István Egyetem. Az egyetem létrejötte Az évi LII. Törvény alapján, január 1-i hatállyal, a jogelőd intézményeiket is figyelembe véve,
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Szemléletes hiperbolikus geometria I.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
A sorok tanításáról a gazdaságtudományi alapképzésben Klingné Takács Anna Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Matematika és Fizika Tanszék MAFIOK.
Az Office 2007 új grafikus felülete
Jegybeírás tanszéki, oktatói felületen
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
Nyomdaipari Gépek Szerkezettana
Egy GeoGebra verseny terve
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
TERMÉSZETTUDOMÁNYOS TÉMAHÉT 1.nap A témahét első napján tanulóink új prezentációs technikával a Prezivel ismerkedtek meg.
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
Tanulmányi Átlagok 2010/2011 tanév őszi félévéig Korrigált Kreditindex (KKI) Súlyozott Tanulmányi Átlag 2010/2011 tanév tavaszi félévétől Ösztöndíj Index.
Biztosítási matematika és kockázatelemzés I. Egészségbiztosítási szakirány Előadó és gyakorlatvezető: Vályi Sándor Fogadóóra: kedd 14-15, 208/4. szoba.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
GeoGebra Matematikai alkalmazói rendszerek Németh Katalin Készítette:
GKLB_FKTM001 tantárgyi követelményrendszer
Továbbképzés Ide írja be a tárgyat..
Készítette: Papp-Varga Zsuzsa
Hatékony és pontos munkavégzés
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Vidiczki György Matematika BSc hallgató 2015
Hatékony és pontos munkavégzés
Adatfeldolgozási ismeretek 15. ML osztály részére 2017.
Minta prezentáció a régió és területfejlesztés kurzushoz
Előadás másolata:

Geometriai problémák bemutatása számítógépes szoftverekkel Dr. Talata István SZIE Ybl Miklós Építéstudományi Kar, Budapest Dunaújvárosi Főiskola

Bevezetés Az elmúlt tanévben (2014/15) a SZIE Ybl Miklós Építéstudományi Karon oktattam a Matematika és geometria az építészetben c. tantárgyat Az órákon dinamikus geometriai szoftverrel mutattam be a vizsgált matematikai problémákat A hallgatóknak kiadott feladatok megoldását kértem, hogy illusztrálják számítógépes ábrákkal Tapasztalatok

A Matematika és geometria az építészetben c. tantárgyról Szabadon választható tárgy Építész és műszaki menedzser hallgatók számára Csak nappalisoknak lett meghirdetve kurzusa Elmúlt években más oktatta (Molnár-Sáska Katalin), BSc: 2011 tavasz, 2010 tavasz, Korábban építészeknek: 2007 tavasz, 2005 ősz, 2004 ősz Korábbi hallgatói eredmények: sok elégséges, sok elégtelen (kivételek: 2004, 2005), kevesebb egyéb jegy és kevesebb jegymegtagadás

Tantárgyi változások Új szakirodalom: Coxeter: A geometriák alapjai (Korábbi szakirod.: Hajós: Bevez. a geometriába) Kisebb mélységben több lehetséges témakör Számítógép bevonása oktatásba Cél: a diákok matematikai fogalmakkal jobban tisztában legyenek, azokkal jobban kommunikál- janak, igényesen elkészített mat. képleteket, geometriai ábrákat használjanak kiselőadásukban Másik cél: a többség, aki teljesíti a kurzust, lehetőleg elégségesnél jobb jegyet kapjon

Tantárgyi témakörök Háromszögek (terület, szélsőértékfeladatok) Körök (inverzió, körsorok) Poliéderek (lapháló, dualitás) Transzformációcsoportok (síkbeli egybevágóságok) Szimmetriacsoportok (szab. sokszögekre, sorminták) Rácsszerű pakolások és parkettázások Térgörbék (paraméteres megadás) Felületek (másodrendű felületek, vonalfelületek, forgásfelületek, implicit és paraméteres megadás)

Évközi feladatok az elmúlt félévben Gyakorlati jegyes tárgy 3 számonkérés 1. feladat: kiselőadás egy listából választott témakörből (Coxeter-könyv, Hajós-könyv vagy internetes link forrásként egadva) 2. feladat: vonalfelület vagy forgásfelület képletének kiszámítása és megjelenítése 3. feladat: áthatási görbék kiszámítása vagy felületdeformációk kiszámítása + ábrázolásuk

A kurzus során használt szoftverek Prezentációkhoz: PowerPoint, MS Word, pdf olvasó, Prezi Képletekhez: az MS Office beépített képletszerkesztője, (LaTeX) Ábrákhoz: főleg GeoGebra 4.4 (síkbeli ábrák) és GeoGebra 5.0 Beta (3D ábrák), valamint AutoCAD (hallgatók által), Cabri 3D v2 (néha az órákon)

A GeoGebra dinamikus geometriai szoftver használatának előnyei Ingyenes, könnyen telepíhető, futtatható Az ábra könnyen változtatható a szabad pontok mozgatásával, paraméterértékek átállításával Sokféle feladathoz gyorsan elkészíthető az ábra, ill. könnyen módosítható az egyes alakzatok neve, megadása (parancsa), stílusa A szerkesztés lépései lejátszhatók, kiírathatók

A GeoGebra dinamikus geometriai szoftver használatának hátrányai A haladóbb szoftverhasználathoz azért valamennyire bele kell mélyedni, nem teljesen intuitív a kezelése 3D-s verzió nem ismer szilárdtestműveleteket A 3D-s Beta verzió tartalmazhat bug-okat, de akár a síkbeli verzióval is lehetnek problémák (gyakori új alverziók miatt megjelenhetnek, ill. eltűnhetnek problémák)

Tanulságok A GeoGebra parancsok eléggé „matekosak”, tehát kell érteni hogy az adott alakzatok miktől is függenek, ezért a matematika oktatásban geometriai szemléltetésre kiválóan alkalmas A hallgatóknak rövid képzés szükséges a GeoGebra haladóbb használatáról A GeoGebrát programozni is lehet, így elég sok alakzatot is elkészíthetünk pl. sorozat ill. ciklus paranccsal, ami látványos 3D nézetben egy klikkeléssel anaglif nézetre válthatunk, megfelelő szemüveget használva 3D-s térélmény, ez is látványos

Példák ld. GeoGebra és prezentációs fájlokat

Köszönöm a figyelmet!