A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr 2011. Május 27.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

A VÉLEMÉNYNYILVÁNÍTÁS SZABADSÁGA
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
A TELEPÜLÉSI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS MINIMUM KÖVETELMÉNYEI
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A TELJESÍTMÉNYVOLUMEN-KORLÁT ELTÖRLÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYEI AZ INTÉZMÉNYEKBEN DR. RÁCZ JENŐ NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA BUDAPEST NOVEMBER 10.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Az évi szabadságharc és annak törvényi vonatkozásai
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
Egyes emberi jogok Törökországban
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
 A szuverenitás megalapozása  Korlátozott államhatalom  Hatalmi ágak elválasztása / fékek és egyensúlyok  Államszervezet meghatározása  Mindent.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
7/11/20141 Budapesti Ügyvédi Kamara Dr. Patyi András március 10. Alkotmányossági és alkotmánybírósági megfontolások az adóhatósági tevékenység kapcsán.
Stabilitás és „zsákmányrendszer” szerepe a közszolgálati életpályában
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Közigazgatási alapismeretek
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
alkotmány – állam- és kormányformák
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Munkahelyi egészség és biztonság
„Méltóképpen Időskorban” Az országgyűlési biztos idősügyi projektje Dr. Borza Beáta projektvezető.
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
A múlt megismerhetősége, mint a közérdekű és személyes adatok kapcsolódási pontjai C SINK L ÓRÁNT főosztályvezető (KIM) egyetemi adjunktus (KRE)
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Dr. Bolgár Judit ETIKAI DILEMMÁK MAGATARTÁS LÉLEKTANI ASPEKTUSA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KULTURÁLIS SOKKJELENSÉGRE Veszprém.
Alapjogi bevezetés Információs jogok.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
A kamarai garanciavállalás jogi kérdései
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
Hazai pályázati lehetőségek a vállalkozások innovációs törekvéseinek segítése érdekében Jámbor Anita, pályázatkezelési koordinátor.
A LAPTÖRVÉNY, A MAGYAR KÖZJOGI ÉS AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDSZER.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
Hazai pályázati lehetőségek a vállalkozások innovációs törekvéseinek segítése érdekében Jámbor Anita, pályázatkezelési koordinátor Szekszárd,
A tanszabadság Dr. Szüdi János oktatási szakértő.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
Minisztériumok, központi közigazgatás
a közbeszerzésekről szóló hatályos törvényben
A jogforrási rendszer II.
Egyetemi autonómia ? Fábián István Budapest, november 18.
Lorem ipsum.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.

Állam mint főszereplő Alapítói – fenntartói szerepkör Alapítói – fenntartói szerepkör Intézményvédelmi kötelezettség az Alkotmány alapján Intézményvédelmi kötelezettség az Alkotmány alapján Autonómia – kapcsolódó alapjogok, kötelezettségek teljesüljenek Autonómia – kapcsolódó alapjogok, kötelezettségek teljesüljenek Tudomány mint prioritás mindentől függetlenül Tudomány mint prioritás mindentől függetlenül

Felsőoktatásról általában Művelődéshez való joggal együtt az Alkotmányban Művelődéshez való joggal együtt az Alkotmányban –70/F. § művelődéshez (oktatáshoz) való jog –70/G. § tudományos és művészeti élet szabadsága, tanszabadság, tanítás szabadsága Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Nk-i Egyezségokmánya Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Nk-i Egyezségokmánya –13. cikk: (felső)oktatáshoz való jog képességei alapján (!)

Felsőoktatási autonómia Alkotmányos célja kettős: Alkotmányos célja kettős: –Művelődéshez való jog intézményes kereteinek biztosítása –Állam tudományos kérdésekben való semlegességének garantálása Önállóság: Önállóság: –Tudomány, oktatás, kutatás –Szervezetalakítás, működés, gazdálkodás

Alkotmánybírósági értelmezés Nincs egységes álláspont Nincs egységes álláspont 2005 előtt: autonómia csak a Fot. keretei között (intézmény autonóm döntésére tartozó ügyekben) 2005 előtt: autonómia csak a Fot. keretei között (intézmény autonóm döntésére tartozó ügyekben) 2005-től Alkotmányból eredeztet: „Kormánytól, államigazgatástól független és önálló” 2005-től Alkotmányból eredeztet: „Kormánytól, államigazgatástól független és önálló” Kiterjed: szervezetalakítás Kiterjed: szervezetalakításgazdálkodás

41/2005. AB határozat Nem kizárt az autonóm jogkörök törvényi korlátozása Nem kizárt az autonóm jogkörök törvényi korlátozása Három elem: Három elem:  Tudomány autonómiája  Szervezeti autonómia  Gazdálkodási autonómia Saját költségvetés, pénzeszközzel önállóan gazdálkodik Saját költségvetés, pénzeszközzel önállóan gazdálkodik

Művelődéshez való jog Állam intézményfenntartó kötelezettsége Állam intézményfenntartó kötelezettsége Részvétel biztosítása képesség alapján Részvétel biztosítása képesség alapján Tanításhoz-tanuláshoz való jog Tanításhoz-tanuláshoz való jog Állam hátrányos megkülönböztetést nem alkalmazhat - esélyegyenlőség Állam hátrányos megkülönböztetést nem alkalmazhat - esélyegyenlőség Egyensúly igény és anyagi eszközök között Egyensúly igény és anyagi eszközök között Tandíj: ingyenesség nem alkotmányos előírás Tandíj: ingyenesség nem alkotmányos előírás

 Felsőoktatáshoz való jog nem általánosan kiterjeszthető  Rendszerbe jutás képesség alapján  Tandíj – rászorultság  Kisebbség előnyösebb helyzetbe juttatása  Tudományos szabadság, oktatás: Gender Mainstreaming, Gender Budgeting Államcélok és teendők

Befejező gondolatok Állam semlegessége tudományos kérdésekben Állam semlegessége tudományos kérdésekben Korlátozottabb autonómia egyben garancia Korlátozottabb autonómia egyben garancia Állam felelőssége fenntartóként: jogok, államcélok teljesüljenek Állam felelőssége fenntartóként: jogok, államcélok teljesüljenek Alkotmányból levezethető rendelkezések Alkotmányból levezethető rendelkezések AB gyakorlat egységesítése szükséges AB gyakorlat egységesítése szükséges

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!