Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV-101.51, BMVD-101.78 Biró Tamás 2015. február 10.: Bevezetés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zoological Record adatbázis bemutatása A Web of Knowledge platformon Tóth Szász Enikő
Advertisements

A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott:  Flexible Learning  Distance Education  Open Learning Thomas.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
Thomas Robert Malthus, február 13-án született Anglikán papnak tanult a cambridge-i egyetem Jesus College-ében Papi hivatását rövid ideig.
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Energetika II. energetikai BSc szak (energetikai mérnök szak)
Számítógépes nyelvészeti alkalmazások Farkas Richárd szept 7.
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 1. előadás 1 A kurzus programja előadás: kedd 14-16, TIK nagyelőadó előadók:Czagány László, docens –
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Követelmények Multimédia A tantárgy általános célja, célkitűzése A számítógépen alapuló multimédia-alkalmazások elméleti alapjainak megismertetése.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Korpuszok a nyelvészeti kutatásban: Bevezetés, követelmények ismertetése Vincze Veronika Korpuszok a nyelvészeti kutatásban – 2013.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
szakmérnök hallgatók számára
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Bevezetés a pszichológiába
Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Felnőttképzések a Természettudományi Múzeumban Dr. Vásárhelyi Tamás
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
Általános paleobiológiai módszerek és modellek
Tájékoztatás & Bevezetés
Sémi összehasonlító nyelvészet BMA-HEBD-303 Biró Tamás szeptember 10.
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
Nyelvtudományi irányzatok és módszerek a 20. században KGRE, november 11. Strukturalizmus Biró Tamás Universiteit van Amsterdam (UvA)
Bemutatkozás. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd –
Optika és Relativitáselmélet II. BsC fizikus hallgatóknak
Élményszerű tanulás tabletekkel
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 10.: Morfológia,
Digitális képanalízis Félévi megbeszélnivalók. A tárgy címe: Digitális képanalízis szakirányos tárgy neptun-kód: BMEEOFTASJ5 (BSc) előadó és gyakorlatvezető:
HEFOP Zárókonferencia Kutatásmódszertan: szociálpszichológia e-tananyag Kiss Paszkál Szabó Mónika Ujhelyi Adrienn Berkics Mihály.
Algoritmizálás, adatmodellezés
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks Összefoglalás M. Kozlovszky MTA SZTAKI
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 24.: Történeti.
Nyomdaipari Gépek Szerkezettana
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Sém és Hám fiai? A héber nyelv helye az afroázsiai és a sémi nyelvcsaládban Biró Tamás december.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás I. Követelmények.
BUDAPESTI SZKEPTIKUS KONFERENCIA Az ORTT állásfoglalása: „A Panaszbizottság egyhangú megítélése szerint a tudomány kontra ezotéria kérdéskörének.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 17.: Strukturalista.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber
.. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd – Szerda18.05.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Biztosítási matematika és kockázatelemzés I. Egészségbiztosítási szakirány Előadó és gyakorlatvezető: Vályi Sándor Fogadóóra: kedd 14-15, 208/4. szoba.
Követelmények Multimédia A tantárgy általános célja, célkitűzése A számítógépen alapuló multimédia-alkalmazások elméleti alapjainak megismertetése.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás március 17.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás április 14.
Biró Tamás A zsidóság nyelvei Biró Tamás március.
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
Vincze Veronika Korpuszok a nyelvészeti kutatásban: Bevezetés, követelmények ismertetése Vincze Veronika
Számításelmélet Tárgykód: NGM_IN006_1 és LGM_IN006_1
Kommunikációs kampánytervezés
SEAS Adatbázis bemutató
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával még nem rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
Szakosodási tájékoztató harmadéves osztatlan angoltanár-szakos hallgatók számára november.
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Előadás másolata:

Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 10.: Bevezetés

Praktikus dolgok: A kurzus honlapja: Jelszó! Biró Fogadóóra: es egyeztetés alapján. Pótóra: ha elmaradnak órák (egyelőre nincs tervezve).

Követelmények, praktikus dolgok: A félév célja: nyelvészeti tárgyú cikkek kritikai olvasásához szükséges készségek elsajátítása:  Nyelvészeti alapfogalmak, kiinduló „axiómák”, stb.  Nyelvészeti szemléletmódok: melyik kutató milyen kérdést szeretne megválaszolni?  Cikkek struktúrája, retorikája, jól és rosszul megírt cikkek. Az óra szerkezete: elmélet + az elmélet alkalmazása hallgatói projektekben.  Előadás: egy témát bevezetek.  Irányított otthoni cikkolvasás.  A cikk/könyvfejezet megbeszélése és alkalmazása az egyes projektekben.

Követelmények, praktikus dolgok: A jegyszerzés feltételei: - 15%: órai munka, a feladott irodalom elolvasása, részvétel megvitatásában, - 45%: szemináriumi dolgozat („projekt”), - 15%: a projekt bemutatása előadás formájában, - 25%: félévvégi elméleti vizsga a tárgyalt nyelvészeti fogalmakról / Coursera. (A hallgató hátterének és szintjének figyelembe vételével.)

Coursera MOOC március 30 – május 11. Marc van Oostendorp (Universiteit Leiden): Miracles of Human Language: An Introduction to Linguistics

Irodalom: folyamatosan, közösen alakítjuk ki Bevezetésként az általános nyelvészeti háttér megértéséhez:  Kenesei István (szerk.), A nyelv és a nyelvek (sok kiadás, pl. Akadémiai Kiadó, 2014).  Kiefer Ferenc (szerk.), Magyar nyelv (Akadémiai Kiadó, 2011).  Jackendoff, Ray, Language, Consciousness, Culture: Essays on Mental Structure (Cambridge, MA: MIT Press, 2007) Valamint lásd a kurzusleírásban és a honlapon…

Követelmények, praktikus dolgok: A honlapon ( Előadások prezentációi, handoutjai (sajnos csak utólag). Elolvasandó cikkek, ajánlott irodalom, stb. Néha: felhasználónév, jelszó kell hozzá. Stb.

A félév szerkezete (előzetes elképzelés) 1. Bevezetés: a nyelv különböző perspektívából 2-5.Korszakok, iskolák: 2. Leíró nyelvészet, történeti nyelvészet 3. Strukturalizmus 4. Szociolingvisztika5. Generatív nyelvészet és „leágazásai” 6-9.A nyelvészet területei:(a különböző iskolák szemszögéből) 6. Fonológia7. Morfológia8. Szintaxis9. Szemantika Alkalmazások: a hallgatók által kiválasztott és kidolgozott speciális témák 13. Összefoglalás: hallgatói projektek bemutatása „házi konferencia” formájában

A nyelvészet története dióhéjban

Thomas Kuhn és az „alakváltás” (Gestalt- switch)

Tamás Biró: Linguistics as a Model for the Cognitive Approaches… Linguistics is a tool to… Language belongs to… Middle Ages“Philological” linguistics …analyze (holy) texts. … a text or author. A nyelvészet története túlságosan leegyszerűsítve, az is dióhéjban

Tamás Biró: Linguistics as a Model for the Cognitive Approaches… Linguistics is a tool to… Language belongs to… Middle Ages“Philological” linguistics …analyze (holy) texts. … a text or author. End 18 th and 19 th century Historical linguistics … the history of a nation. … a nation or people. A nyelvészet története túlságosan leegyszerűsítve, az is dióhéjban

Tamás Biró: Linguistics as a Model for the Cognitive Approaches… Linguistics is a tool to… Language belongs to… Middle Ages“Philological” linguistics …analyze (holy) texts. … a text or author. End 18 th and 19 th century Historical linguistics … the history of a nation. … a nation or people. 1 st half of 20 th century Structural linguistics … studying human signs. … a society, population. A nyelvészet története túlságosan leegyszerűsítve, az is dióhéjban

Tamás Biró: Linguistics as a Model for the Cognitive Approaches… Linguistics is a tool to… Language belongs to… Middle Ages“Philological” linguistics …analyze (holy) texts. … a text or author. End 18 th and 19 th century Historical linguistics … the history of a nation. … a nation or people. 1 st half of 20 th century Structural linguistics … studying human signs. … a society, population. 2 nd half of 20 th century Generative linguistics … studying human brain. … a brain or a species. A nyelvészet története túlságosan leegyszerűsítve, az is dióhéjban

Miért?

Miért?-kérdések a nyelvészetben Adott nyelvészeti megfigyelés: miért van ez így? Mert így fejlődött ki: történeti magyarázatok. Mert az emberi agyban így van kódolva: kognitív magyarázatok. Mert így képes betölteni a (társadalmi) funkcióit: funkcionalista magyarázatok. Mert így képes a gyermek megtanulni. … Mert véletlenül így alakult : ne féljünk ettől a választól sem!

Two dimensions: synchrony (one state) vs. diachrony (change) 1500 BCE500 BCE200 CE1200 CE Phonology (vowels, consonants…) Morphology (nouns, verbs…) Syntax and semantics Lexicon (affixes, words, multi-word expressions…) Literature, available sources Socio-historical context (contact with others…)

Two dimensions: synchrony (one state) vs. diachrony (change) 1500 BCE500 BCE200 CE1200 CE Phonology (vowels, consonants…) Morphology (nouns, verbs…) Syntax and semantics Lexicon (affixes, words, multi-word expressions…) Literature, available sources Socio-historical context (contact with others…)

Two dimensions: synchrony (one state) vs. diachrony (change) 1500 BCE500 BCE200 CE1200 CE Phonology (vowels, consonants…) Morphology (nouns, verbs…) Syntax and semantics Lexicon (affixes, words, multi-word expressions…) Literature, available sources Socio-historical context (contact with others…)

Two dimensions: synchrony (one state) vs. diachrony (change) 1500 BCE500 BCE200 CE1200 CE Phonology (vowels, consonants…) Morphology (nouns, verbs…) Syntax and semantics Lexicon (affixes, words, multi-word expressions…) Literature, available sources Socio-historical context (contact with others…)

Jövő hétre

Következő órára: a bibliai héber névelő alakjai Deskriptív nyelvész és történeti nyelvész a bibliai héber névelőről. E. Kautzsch (ed.) / A. E. Cowley (rev.) (1910). Gesenius’ Hebrew Grammar. Oxford University Press, pp. 110—112. E. J. Revell (1992). The Development of Segol in an Open Syllable as a Reflex of ˙*a: An Exercise in Descriptive Phonology. In Walter R. Bodine (ed.): Linguistics and Biblical Hebrew. Eisenbrauns: Winona Lake, IN, pp. 17—28. Megj.: (1) fókuszáljunk a névelőre! (2) „reflex of *a” = a proto-nyelvbeli [a] hang megfelelője a leánynyelvben. (3) Revell valóban „excercise in descriptive phonology”? Melyik szerző mit kezd a jelenséggel? Hogyan tagolják a szerzők a művüket? Mit tételeznek fel ismertként, és mit állítanak újként? Tesznek-e különbséget „hang” és „betű” között?

Viszlát jövő kedden!