Média az „információs szupersztrádán”. Dr. Michael Wesch (Kansas State University) Web 2.0 … The Machine is Us/ing us.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

Üdvözlünk!. Az internetezők 90% - a vásárlás előtt a neten gyűjt információt 1998-ban 70 millió internetező volt a világon, ma kb. 2 milliárd.
Levéltárak, Balatonfüred, június közösségi oldalak, web 2.0.
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Gyülekeznek a felhők a felsőoktatás egén - avagy a cloud learning szárnyalása a kibertérben SERES – MISKOLCZI - FÓRIKA - LENGYEL.
THE BUSINESS AUTOMATION COMPANY Alsópáhok,2012. február 12. Új média Magyar Kolping Szövetség titkári továbbképzés.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
DPR és webfejlesztés Aknai Péter Tartalommenedzser, PTE DPR Szakmai Nap, április 15.
2014. június 28. Hálózati tanulás Hálózatok Internet Web 2.0.
Tanyanyagtárházak lépjünk túl egy LMS korlátain Networkshop 2010 Debrecen, április Vágvölgyi Csaba
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
Web2 és a blogok. Mi az a web2? 1.Filozófia (tartalom) szabadság nyitottság közösség 2.Eszköz(készlet) egyszerűség integráció kompatibilitás mobilitás.
A szolgáltatásai Gödöny Péter ELTE IK Pataky István Inf. Szki.
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
AZ INTERNET ADTA LEHETŐSÉGEK AZ ALKOTÓKÖZÖSSÉGEK KAPCSOLATÉPÍTÉSÉNEK TÜKRÉBEN Dóri Éva MMIKL képzőművészeti szakreferens október 1.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
A könyvtári digitalizálás kézikönyve és honlapja
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
Alternatív? Média. Tudásérték a médiában december 9. ELTE PPK.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Készítette: Kozák Magdolna. Google  „google”: eredetileg „googol”, ami a matematikában azt a számot fejezi ki, ahol egy 1-es után 100 darab nulla van.
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Készítette: Kotymán Arnold PS ÁMK Társulás Cserkeszőlő
Web2. - KÖZÖSSÉGI MÉDIA MENNYIT ÉR EGY RAJONGÓ??.
2009. november 30. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 12. előadás.
2009. október 12. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 6. előadás.
Előzmények Sikeres pályázat a kézirat elkészítésére (2004) A könyv megjelenése (2006)
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
Felhasználói tartalmak A kötöttségek nélküli publikálási lehetőségek kinyíltak Web2.0-ás technológia: Tovább bővült a lehetőségek tárháza Egyszerű publikációs.
Közösségi portálok használata
Orvosoktatás Betegedukáció Egészségügyi kutatások, adatok közzététele Egészségügyi programok szervezése, támogatása Részvétel szakmai szervezetek munkájában.
Metaverzum A jövő virtuális univerzuma. Videójátékok, virtuális világok, web 2.0, Földet ábrázoló online térképek kereszteződése Szimuláció és realitás.
Közösségi oldalak használata
Az iWiW platform Szabó Márton Origo Zrt.. Az iWiW számokban 4,3 millió regisztrált felhasználó Napi 1,2 millió egyedi felhasználó Az összes regisztrált.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
E-learning Kovácspál Eszter.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Prószéky Gábor MorphoLogic DAT-2006, november 21. Prószéky Gábor MorphoLogic
Az informatika szerepe a XXI.század múzeumaiban
A Neumann Kht. a kreatív iparágak szolgálatában Mátrai Julianna Pályázati szakértő Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Kht november.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
IWiW – második hullám Simó György T-Online Magyarország Zrt, vezérigazgató.
1.Témakör TÁJÉKOZTATÓ ÉS TARTALOM- SZOLGÁLTATÓ TEVÉKENYSÉGEK.
A WEB ARCHÍVUMOK KÉRDÉSKÖRE KÖNYVTÁRI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI SZEMPONTBÓL.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Webkettes alkalmazások a matematikaoktatásban Kaptunk hálót, de hogyan fogjunk halat? Takács Márta, MTTK Téli akadémia, január 6.
A web site minősítése Források: Bokor Péter szakdolgozata (2002) és a benne megadott hivatkozások: Dotkom Internet Consulting: Üzleti weboldalak elemzése,
Miért érdemes egy cégvezetőnek regisztrálni a …………… közösségi oldalra? Hogyan használjuk ki hatékonyan a jelenlétet a világ legnagyobb szakmai hálózatán?
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE Együttműködés az online közösségekkel a közgyűjteményekben Networkshop.
Webkettes alkalmazások a matematikaoktatásban Kaptunk hálót, de hogyan fogjunk halat? Takács Márta, Zita Diana, MTTK, június 13.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Wikipédia Készítette: Csaplár Dominik Wikipédia A Wikipédia többnyelvű, nyílt tartalmú, a nyílt közösség által fejlesztett webes világenciklopédia. A.
2015 | 05 | 28 VÁROSOK KÜLSŐ-BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓJA.
Média az „információs szupersztrádán”. Metropol : internetszótár.
FELHŐ ALAPÚ INFORMATIKAI RENDSZEREK VS. LEXIKÁLIS ISMERETEK Networkshop 2016 Konferencia Debrecen Antal Péter, Eszterházy Károly Főiskola,
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
Politika a hipermédiában – web kettes techno-forradalmak
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Ovidius InfoService Co. Ltd.
Ovidius InfoService Co. Ltd.
Előadás másolata:

Média az „információs szupersztrádán”

Dr. Michael Wesch (Kansas State University) Web 2.0 … The Machine is Us/ing us

The Man Of The Year Winners Time Magazine 1927 Charles Augustus Lindbergh 1938 Adolf Hitler 1939 Joseph Stalin 1940 Winston Leonard Spencer Churchill 1956 Hungarian Freedom Fighter 1966 Twenty-Five and Under 1982 The Computer 2007 Vladimir Putin 2008 Barack Obama 2009 Ben Bernanke 2010 Mark Zuckerberg 2011 The Protester 2012 Barack Obama 2013 Pope Francis

2006

„Web 2.0-nak hívják, mintha egy régi szoftver új verziója lenne. Pedig valójában forradalom. Tökéletes eszköz arra, hogy összerakja sok millió ember apró hozzájárulásait, és fontossá tegye őket.” „A globális média megváltoztatásáért, egy új, digitális demokrácia alapköveinek letételéért, és a profik saját pályájukon való elkalapálásáért a 2006-os év embere TE VAGY.”

Web 1.0 Egyirányú Passzív fogyasztó Portálok, személyes weblapok Mint a TV és a rádió „új formában” Technológiai kiforratlanság Online kereskedelem kialakulása (adás-vétel átalakulása) Nagy internetes cégek létrejötte (Amazon, Yahoo, eBay) Alapszintű internetes keresés

Wikipedia 2001 Apple 1996 White House 1998 Lego 1997 Youtube 2005 McDonald's

Google „Egy ismerősömnek megvan az internet öt CD-n.” v.ö.: a világ szerverein tárolt adatok 90%-a az utóbbi két évben keletkezett

Blogger

2001 – Wikipedia

2009: az 5000 leggyakrabban keresett szócikk

2002 – (i)WiW

Freeblog

Myspace

Facebook

2004 – Last.fm

Picasa

Flickr

2005 – Del.icio.us

YouTube

2005 – Google Maps

2006 – Videobomb (ma: indavideo.hu)

Twitter

Spotify(2014 – Forgotify)

Dropbox

...ahol a felhasználók uralják a tartalmat…

Átalakulás

2011 – Google+

Web 2.0 Kétirányú  Többirányú (p2p) Aktív fogyasztó Elsősorban a közösségre épül Felhasználók által készített tartalom elsődlegessége Tartalommegosztás Folyamatos tartalomvéleményezés (komment, ajánlás, link) Tartalomosztályzás (címkézés) Atomizált, szétdarabolt, egyéni szinten terjesztett Dinamikusabb, interaktívabb

A tartalmat létrehozó felhasználók számának nagyságrendi növekedése az alkotás, a fogyasztás, a véleménynyilvánítás és a kommunikáció demokratizálásához, valamint a világról szerezhető ismeretek minőségi változásához vezet. szakértők hozzáértése  tömegek bölcsessége

Web 2.0 Tim O’Reilly, 2004 Jellemzői Az adat, mint hajtóerő Részvételen alapuló tervezés Laza szervezeti struktúra (perpetual beta version)

Tipikus webkettes szolgáltatások Közösségi oldalak (iWiW, Orkut, Facebook) Képmegosztó oldalak (Flickr, Indafotó, Picasa, Photobucket, SmugMug, Zooomr) Videómegosztó oldalak (YouTube, Indavideo) Blogok Online irodai alkalmazások (Google Calendar, Google Docs) Wikipédia Online kiskereskedelemmel foglalkozó vagy azt támogató oldalak (PayPal) Aukciós oldalak (eBay, Vatera) Linkmegosztó szolgáltatások (del.icio.us, kedvenceim.com, mylink.hu) Más oldalakat értékelő szolgáltatások (Digg) RSS Podcast-ok Előre megírt licencszerződések, melyek megkönnyítik a publikációt (Creative Commons) Közösségi zeneszájtok (Pandora.com, Last.fm) Forrás:

Tipikus webkettes szolgáltatások Közösségi oldalak (iWiW, Orkut, Facebook[ MySpace, LinkedIn, Mindenki.hu, Barátikör.com, MyVIP) Képmegosztó oldalak (például: Flickr, Indafotó, Picasa, Photobucket, SmugMug, Zooomr, Open Photo Project) Videómegosztó portálok (Például: YouTube, Google Videos, IndaVideó) Blogok, mikroblogok (például Twitter, Jaiku.com, Plurk) Online irodai alkalmazások (Például: Google Calendar, Google Docs & Spreadsheets, Zoho ThinkFree Online) Wikipédia és más wikik (szabadon szerkeszthető ismerettárak) Aukciós oldalak (például: eBay, Vatera) Online kiskereskedelemmel foglalkozó vagy azt támogató oldalak (PayPal, Abaqoos) Linkmegosztó szolgáltatások (például: del.icio.us, Diigo, mylink.hu, Linkzilla, Ma.gnolia.com) Más oldalakat értékelő szolgáltatások (Digg) Hírforrások (feedek) (RSS, Atom (feed)) és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó alkalmazások (például a tartalmat szűrő Yahoo Pipes, AideRSS, FeedHub, a hírcsatornákat egyesítő FeedRinse, FeedBlendr) Podcast-ok Előre megírt licencszerződések, melyek megkönnyítik a publikációt (Creative Commons, GPL) Közösségi zeneajánló oldalak (Pandora.com, Last.fm) Online tárhely-szolgáltatók (Box.net, Dropbox) Virtuális világok (Second Life) és online játékok (World of Warcraft) Online térképalkalmazások (Google Maps, Yahoo! Maps) Az internet felhasználásával futó tudományos programok Galaxyzoo) valamint meteorológiai közösségek (Metnet.hu, Viharvadász.hu) Forrás:

KategóriaWeb 1.0Web 2.0 Képek publikálásaWeb-Foto-AlbumFlickr Zenei és egyéb fájlcserélők Mp3.comNapster vagy BitTorrent Lexikonok, enciklopédiák Britannica OnlineWikipedia Publikálás > RészvételSzemélyes weboldalakBlogkészítés Szociális hálózatokCyberspace, virtuális közösségek Facebook, iWiW Tartalom kialakításTartalomkezelő rendszerek Wiki-k, együttműködő írás, szerkesztés Tartalom osztályozásaKönyvtárak (osztályozás, kategorizálás) Címkézés (“folksonomy”) Együttműködési képesség Minél több látogató vonzása („ragadósság”) Információ megosztás

244 év után megszűnik az offline Encyclopaedia Britannica ( )

Web 1.0  Web 2.0

Web 2.0 Használat Tartalom Technológia Üzleti modell

Használat Felhasználó nemcsak fogyasztó, hanem előállító és publikáló Többirányúság erősödése, közösségi jelleg Tudás közös kodifikálása és kollektív tudássá emelése (wikipedia) Civil közösségek hatékonyabb szervezése, jobb kapcsolattartás és kapcsolatteremtés Központosított média szétrobbantása Exponenciálisan növekvő használat Alternatív médiatér kialakítása

Tartalom Tartalmak egyenrangúvá válása (szöveg, kép, hang, film, videó, multimédia) Tartalmak egyenrangúvá válása (profi – amatőr) Közösségi tartalmak (közös blogok, wikipedia) Osztályzás, minősítés, megosztás, véleményezés Szemantikus indexelés (címkézés, asszociációk, rejtett információk keresése, metaadatok)

Technológia HTML: tartalom és forma együtt XML: tartalom és forma elválik Aggregáció: információgyűjtő programok, felhasználó nem kerül kapcsolatba az elsődleges, eredeti információforrással (RSS)

Üzleti modell Felhasználó önállóvá tétele Közösségekbe szerveződés elősegítése  tapasztalatcsere, visszajelzés Visszajelzés fejlesztés része Közvetítői lánc kiiktatása: Termelő  Disztribútor  Nagykereskedő  Kiskereskedő  Vásárló Termelő  Vásárló

Blogok, hírek, az újságírás fejlődés

Korai blogok Weboldal, ami egy nyilvánosan elérhető személyes naplóként működik (Fordított sorrendű) időponttal ellátott bejegyzések egy (nyilvános) weboldalon A szerző(k) személyiségét, személyes véleményét tükrözi, stílusa informális Rendszeresen frissül Elérhető, olvasható, szerkeszthető

(Fordított sorrendű) időponttal ellátott bejegyzések egy (nyilvános) weboldalon Elérhető, olvasható, szerkeszthető

Korai blogok Első: 1992, Tim-Berners Lee ‘Weblog’: 1997, John Barger ‘Blog’: 1999, Peter Merholz („we blog”) A korai blogok többnyire linkeket tartalmaztak  a szerző valami érdekességre, esetleg egy szűk érdeklődési kör számára fontos weboldalra kívánta felhívni a figyelmet

Elvileg a kezdetektől bárki publikálhatott, de HTML nyelv ismerete, szerkesztő program, szerver szükséges hozzá Ennek következtében a ’90-es évek végéig nem tömeges használatú Korai blogszcéna

1999. augusztus: Blogger Blogszoftverek megjelenése „Divatba” jön a blogolás ‘Én-blogok’ korszaka Körbelinkelés Minimális kommentár

9/11, Madrid, London, Augusztus 20.

 szeptember 11.  Blogok gyors és hiteles hírforrásnak bizonyultak  A túlélők, a szemtanúk, a mentésben résztvevők friss információkat tettek közzé blogokban  Régi média nem tudott elég gyorsan reagálni  CNN ugyanazokat a képeket ismételgette

Hagyományos újságírás Szerkesztőségek begyűjtik, osztályozzák, szűrik és továbbítják az információkat Hír = amit szerkesztő fontosnak gondol Napirendelmélet (McCombs és Shaw, 1972) Sokszoros ellenőrzési mechanizmusok  „hitelesség pecsétje” Vertikális kommunikáció Jól látható elkülönülés a közlő és a befogadó (fogyasztó) között Aktív közlés + passzív befogadás

Iraki háború  bagdadi bloggerek, harcoló katonák  vadonatúj perspektíva és nézőpont Mainstream média folyamatosan szemlézi Hagyományos média: cenzúrázott haditudósítások Irakból Manipulációk, hamisítások megjelenése a hírversenyben  online korban könnyebb „utolérni a sánta kutyát”

„A háború első áldozata az ártatlanságunk.” (Oliver Stone)

Photos from Beirut, Lebanon Igaz? Hamis?

A megjelent változat

Az eredeti fotó

Igaz? Hamis?

Blogok gyorsabb, részletesebb, élőbb és hihetőbb információkkal szolgáltak, mint a hagyományos sajtótermékek

Humor megjelenése (kifigurázás)

Fidel Castro Photoshop Contest Az eredetitől a másolatokig

(Pontatlan idézet Woody Allentől) "Elvégeztem egy gyorsolvasás tanfolyamot. Utána elolvastam a Háború és békét. Oroszországban játszódik.„ Kritikák

BLOGOKKAL SZEMBEN  Bloggereknek nincs megfelelő hátterük az információk ellenőrzésére  Nincs tekintélyes intézményi, szakmai háttér  Túl szubjektív  Önkéntesek  képzés hiánya KLASSZIKUS SAJTÓVAL SZEMBEN  Fogyasztói társadalom szabályainak megfelelően folyamatosan az ingerküszöb fölé pozicionálja a híreket  még érdekesebb, még színesebb, még fogyaszthatóbb  Túl éles hírverseny  torzulás, manipuláció  Alkalmazottak  munkahely, fizetés, pozíció megtartása

Blog-újságírás előnyei I.  Változtatások nélküli információátadás  közvetlen a hír átadása, nem előzetes interpretáció  Színesítés szubjektív elemekkel a hír mellett (kötelező objektivitással szemben több információt nyújt)  Közvetlenség  Aktív közlés + aktív befogadás  kommentárok  közösségi tartalomelőállítás  Horizontális kommunikáció  Falak leomlanak közlő és befogadó között

Blog-újságírás előnyei II. Információk bármikor, bárhol és bárki által ingyenesen hozzáférhetők, archiválhatók és továbbadhatók Hosszabb távú hatékonyság (nem lehet lekésni az információt) Csábító nyelvi eszközök  új(szerű) stiláris elemek Információk ellenőrzése a közösség által történik  javítható, szerkeszthető, bővíthető, húzható, kommentálható „Népi újságírás” Top 15 Most Popular Blogs (2014):

 óriási hatás a hagyományos média működésére A blogok gyorsan és több oldalról képesek tudósítani bizonyos eseményekről, de ezek hátterét, mélyebb elemzését a hagyományos médiának kell elvégeznie Cikkírással egyenértékű munkaként kell elismerni a hozzászólások kezelését, a közönséggel való foglalkozást

Amerikai elnökválasztási kampány Republikánus és demokrata blogok ezrei Új kampánytechnikák Legbefolyásosabb bloggerek "élő" adásban tudósíthattak a legfontosabb kampányrendezvényekről

Regisztrált bloggereknek fenntartott rész

Alternatív média Tömegkommunikáció eszközökhöz való nyilvános, szabad hozzáférés Helyi ügyekkel való foglalkozás (meghatározott közösség érdekeinek szolgálata) Részvételi modell a tömegkommunikációban (nyitott, részvételre sarkalló szervezeti felépítés) Önkéntes munkára támaszkodás Demokratikus döntéshozatali struktúra Alulról felépülő Szerkesztői függetlenség Nem nyereségérdekelt jelleg Kulturális sokszínűség és kisebbségek elfogadása Interaktivitás Médiahasználati készségek fejlesztése

Andy Warhol, 1968 In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes. In the future 15 people will be famous. In 15 minutes everybody will be famous.

Ha te is részese vagy a médiának, akkor végre sztár leszel? ©Doransky

Nem, nem leszel. ©Doransky

Amikor mindenki beszélhet... ©Doransky

...senkit nem érdekel, hogy mit mondasz. ©Doransky

Problémás kérdések Túlzott atomizáltság Közösségi tudásszolgáltatás minőségének kérdése Mi történt kérdése – megbízható információ? Világháló forgalmát belassító naplószemét (blogspam) Gazdaságilag kockázatos  dotcom lufi v2? Anonimitás (cyberbullying, „online gátlástalanság”, flame war)

Web 3.0 Jobb minőségű közösségi tartalom Teljes kommunikációs szabadság Teljes személyre szabottság ???

???

Szabad véleménynyilvánítás lehetőségeinek növelése Tömegkommunikációs eszközökhöz + információhoz való szabad és nyilvános hozzáférés Valódi médiapluralizmus Független kommunikációs tér létrehozása

We are the web.