Média az „információs szupersztrádán”
Dr. Michael Wesch (Kansas State University) Web 2.0 … The Machine is Us/ing us
The Man Of The Year Winners Time Magazine 1927 Charles Augustus Lindbergh 1938 Adolf Hitler 1939 Joseph Stalin 1940 Winston Leonard Spencer Churchill 1956 Hungarian Freedom Fighter 1966 Twenty-Five and Under 1982 The Computer 2007 Vladimir Putin 2008 Barack Obama 2009 Ben Bernanke 2010 Mark Zuckerberg 2011 The Protester 2012 Barack Obama 2013 Pope Francis
2006
„Web 2.0-nak hívják, mintha egy régi szoftver új verziója lenne. Pedig valójában forradalom. Tökéletes eszköz arra, hogy összerakja sok millió ember apró hozzájárulásait, és fontossá tegye őket.” „A globális média megváltoztatásáért, egy új, digitális demokrácia alapköveinek letételéért, és a profik saját pályájukon való elkalapálásáért a 2006-os év embere TE VAGY.”
Web 1.0 Egyirányú Passzív fogyasztó Portálok, személyes weblapok Mint a TV és a rádió „új formában” Technológiai kiforratlanság Online kereskedelem kialakulása (adás-vétel átalakulása) Nagy internetes cégek létrejötte (Amazon, Yahoo, eBay) Alapszintű internetes keresés
Wikipedia 2001 Apple 1996 White House 1998 Lego 1997 Youtube 2005 McDonald's
Google „Egy ismerősömnek megvan az internet öt CD-n.” v.ö.: a világ szerverein tárolt adatok 90%-a az utóbbi két évben keletkezett
Blogger
2001 – Wikipedia
2009: az 5000 leggyakrabban keresett szócikk
2002 – (i)WiW
Freeblog
Myspace
2004 – Last.fm
Picasa
Flickr
2005 – Del.icio.us
YouTube
2005 – Google Maps
2006 – Videobomb (ma: indavideo.hu)
Spotify(2014 – Forgotify)
Dropbox
...ahol a felhasználók uralják a tartalmat…
Átalakulás
2011 – Google+
Web 2.0 Kétirányú Többirányú (p2p) Aktív fogyasztó Elsősorban a közösségre épül Felhasználók által készített tartalom elsődlegessége Tartalommegosztás Folyamatos tartalomvéleményezés (komment, ajánlás, link) Tartalomosztályzás (címkézés) Atomizált, szétdarabolt, egyéni szinten terjesztett Dinamikusabb, interaktívabb
A tartalmat létrehozó felhasználók számának nagyságrendi növekedése az alkotás, a fogyasztás, a véleménynyilvánítás és a kommunikáció demokratizálásához, valamint a világról szerezhető ismeretek minőségi változásához vezet. szakértők hozzáértése tömegek bölcsessége
Web 2.0 Tim O’Reilly, 2004 Jellemzői Az adat, mint hajtóerő Részvételen alapuló tervezés Laza szervezeti struktúra (perpetual beta version)
Tipikus webkettes szolgáltatások Közösségi oldalak (iWiW, Orkut, Facebook) Képmegosztó oldalak (Flickr, Indafotó, Picasa, Photobucket, SmugMug, Zooomr) Videómegosztó oldalak (YouTube, Indavideo) Blogok Online irodai alkalmazások (Google Calendar, Google Docs) Wikipédia Online kiskereskedelemmel foglalkozó vagy azt támogató oldalak (PayPal) Aukciós oldalak (eBay, Vatera) Linkmegosztó szolgáltatások (del.icio.us, kedvenceim.com, mylink.hu) Más oldalakat értékelő szolgáltatások (Digg) RSS Podcast-ok Előre megírt licencszerződések, melyek megkönnyítik a publikációt (Creative Commons) Közösségi zeneszájtok (Pandora.com, Last.fm) Forrás:
Tipikus webkettes szolgáltatások Közösségi oldalak (iWiW, Orkut, Facebook[ MySpace, LinkedIn, Mindenki.hu, Barátikör.com, MyVIP) Képmegosztó oldalak (például: Flickr, Indafotó, Picasa, Photobucket, SmugMug, Zooomr, Open Photo Project) Videómegosztó portálok (Például: YouTube, Google Videos, IndaVideó) Blogok, mikroblogok (például Twitter, Jaiku.com, Plurk) Online irodai alkalmazások (Például: Google Calendar, Google Docs & Spreadsheets, Zoho ThinkFree Online) Wikipédia és más wikik (szabadon szerkeszthető ismerettárak) Aukciós oldalak (például: eBay, Vatera) Online kiskereskedelemmel foglalkozó vagy azt támogató oldalak (PayPal, Abaqoos) Linkmegosztó szolgáltatások (például: del.icio.us, Diigo, mylink.hu, Linkzilla, Ma.gnolia.com) Más oldalakat értékelő szolgáltatások (Digg) Hírforrások (feedek) (RSS, Atom (feed)) és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó alkalmazások (például a tartalmat szűrő Yahoo Pipes, AideRSS, FeedHub, a hírcsatornákat egyesítő FeedRinse, FeedBlendr) Podcast-ok Előre megírt licencszerződések, melyek megkönnyítik a publikációt (Creative Commons, GPL) Közösségi zeneajánló oldalak (Pandora.com, Last.fm) Online tárhely-szolgáltatók (Box.net, Dropbox) Virtuális világok (Second Life) és online játékok (World of Warcraft) Online térképalkalmazások (Google Maps, Yahoo! Maps) Az internet felhasználásával futó tudományos programok Galaxyzoo) valamint meteorológiai közösségek (Metnet.hu, Viharvadász.hu) Forrás:
KategóriaWeb 1.0Web 2.0 Képek publikálásaWeb-Foto-AlbumFlickr Zenei és egyéb fájlcserélők Mp3.comNapster vagy BitTorrent Lexikonok, enciklopédiák Britannica OnlineWikipedia Publikálás > RészvételSzemélyes weboldalakBlogkészítés Szociális hálózatokCyberspace, virtuális közösségek Facebook, iWiW Tartalom kialakításTartalomkezelő rendszerek Wiki-k, együttműködő írás, szerkesztés Tartalom osztályozásaKönyvtárak (osztályozás, kategorizálás) Címkézés (“folksonomy”) Együttműködési képesség Minél több látogató vonzása („ragadósság”) Információ megosztás
244 év után megszűnik az offline Encyclopaedia Britannica ( )
Web 1.0 Web 2.0
Web 2.0 Használat Tartalom Technológia Üzleti modell
Használat Felhasználó nemcsak fogyasztó, hanem előállító és publikáló Többirányúság erősödése, közösségi jelleg Tudás közös kodifikálása és kollektív tudássá emelése (wikipedia) Civil közösségek hatékonyabb szervezése, jobb kapcsolattartás és kapcsolatteremtés Központosított média szétrobbantása Exponenciálisan növekvő használat Alternatív médiatér kialakítása
Tartalom Tartalmak egyenrangúvá válása (szöveg, kép, hang, film, videó, multimédia) Tartalmak egyenrangúvá válása (profi – amatőr) Közösségi tartalmak (közös blogok, wikipedia) Osztályzás, minősítés, megosztás, véleményezés Szemantikus indexelés (címkézés, asszociációk, rejtett információk keresése, metaadatok)
Technológia HTML: tartalom és forma együtt XML: tartalom és forma elválik Aggregáció: információgyűjtő programok, felhasználó nem kerül kapcsolatba az elsődleges, eredeti információforrással (RSS)
Üzleti modell Felhasználó önállóvá tétele Közösségekbe szerveződés elősegítése tapasztalatcsere, visszajelzés Visszajelzés fejlesztés része Közvetítői lánc kiiktatása: Termelő Disztribútor Nagykereskedő Kiskereskedő Vásárló Termelő Vásárló
Blogok, hírek, az újságírás fejlődés
Korai blogok Weboldal, ami egy nyilvánosan elérhető személyes naplóként működik (Fordított sorrendű) időponttal ellátott bejegyzések egy (nyilvános) weboldalon A szerző(k) személyiségét, személyes véleményét tükrözi, stílusa informális Rendszeresen frissül Elérhető, olvasható, szerkeszthető
(Fordított sorrendű) időponttal ellátott bejegyzések egy (nyilvános) weboldalon Elérhető, olvasható, szerkeszthető
Korai blogok Első: 1992, Tim-Berners Lee ‘Weblog’: 1997, John Barger ‘Blog’: 1999, Peter Merholz („we blog”) A korai blogok többnyire linkeket tartalmaztak a szerző valami érdekességre, esetleg egy szűk érdeklődési kör számára fontos weboldalra kívánta felhívni a figyelmet
Elvileg a kezdetektől bárki publikálhatott, de HTML nyelv ismerete, szerkesztő program, szerver szükséges hozzá Ennek következtében a ’90-es évek végéig nem tömeges használatú Korai blogszcéna
1999. augusztus: Blogger Blogszoftverek megjelenése „Divatba” jön a blogolás ‘Én-blogok’ korszaka Körbelinkelés Minimális kommentár
9/11, Madrid, London, Augusztus 20.
szeptember 11. Blogok gyors és hiteles hírforrásnak bizonyultak A túlélők, a szemtanúk, a mentésben résztvevők friss információkat tettek közzé blogokban Régi média nem tudott elég gyorsan reagálni CNN ugyanazokat a képeket ismételgette
Hagyományos újságírás Szerkesztőségek begyűjtik, osztályozzák, szűrik és továbbítják az információkat Hír = amit szerkesztő fontosnak gondol Napirendelmélet (McCombs és Shaw, 1972) Sokszoros ellenőrzési mechanizmusok „hitelesség pecsétje” Vertikális kommunikáció Jól látható elkülönülés a közlő és a befogadó (fogyasztó) között Aktív közlés + passzív befogadás
Iraki háború bagdadi bloggerek, harcoló katonák vadonatúj perspektíva és nézőpont Mainstream média folyamatosan szemlézi Hagyományos média: cenzúrázott haditudósítások Irakból Manipulációk, hamisítások megjelenése a hírversenyben online korban könnyebb „utolérni a sánta kutyát”
„A háború első áldozata az ártatlanságunk.” (Oliver Stone)
Photos from Beirut, Lebanon Igaz? Hamis?
A megjelent változat
Az eredeti fotó
Igaz? Hamis?
Blogok gyorsabb, részletesebb, élőbb és hihetőbb információkkal szolgáltak, mint a hagyományos sajtótermékek
Humor megjelenése (kifigurázás)
Fidel Castro Photoshop Contest Az eredetitől a másolatokig
(Pontatlan idézet Woody Allentől) "Elvégeztem egy gyorsolvasás tanfolyamot. Utána elolvastam a Háború és békét. Oroszországban játszódik.„ Kritikák
BLOGOKKAL SZEMBEN Bloggereknek nincs megfelelő hátterük az információk ellenőrzésére Nincs tekintélyes intézményi, szakmai háttér Túl szubjektív Önkéntesek képzés hiánya KLASSZIKUS SAJTÓVAL SZEMBEN Fogyasztói társadalom szabályainak megfelelően folyamatosan az ingerküszöb fölé pozicionálja a híreket még érdekesebb, még színesebb, még fogyaszthatóbb Túl éles hírverseny torzulás, manipuláció Alkalmazottak munkahely, fizetés, pozíció megtartása
Blog-újságírás előnyei I. Változtatások nélküli információátadás közvetlen a hír átadása, nem előzetes interpretáció Színesítés szubjektív elemekkel a hír mellett (kötelező objektivitással szemben több információt nyújt) Közvetlenség Aktív közlés + aktív befogadás kommentárok közösségi tartalomelőállítás Horizontális kommunikáció Falak leomlanak közlő és befogadó között
Blog-újságírás előnyei II. Információk bármikor, bárhol és bárki által ingyenesen hozzáférhetők, archiválhatók és továbbadhatók Hosszabb távú hatékonyság (nem lehet lekésni az információt) Csábító nyelvi eszközök új(szerű) stiláris elemek Információk ellenőrzése a közösség által történik javítható, szerkeszthető, bővíthető, húzható, kommentálható „Népi újságírás” Top 15 Most Popular Blogs (2014):
óriási hatás a hagyományos média működésére A blogok gyorsan és több oldalról képesek tudósítani bizonyos eseményekről, de ezek hátterét, mélyebb elemzését a hagyományos médiának kell elvégeznie Cikkírással egyenértékű munkaként kell elismerni a hozzászólások kezelését, a közönséggel való foglalkozást
Amerikai elnökválasztási kampány Republikánus és demokrata blogok ezrei Új kampánytechnikák Legbefolyásosabb bloggerek "élő" adásban tudósíthattak a legfontosabb kampányrendezvényekről
Regisztrált bloggereknek fenntartott rész
Alternatív média Tömegkommunikáció eszközökhöz való nyilvános, szabad hozzáférés Helyi ügyekkel való foglalkozás (meghatározott közösség érdekeinek szolgálata) Részvételi modell a tömegkommunikációban (nyitott, részvételre sarkalló szervezeti felépítés) Önkéntes munkára támaszkodás Demokratikus döntéshozatali struktúra Alulról felépülő Szerkesztői függetlenség Nem nyereségérdekelt jelleg Kulturális sokszínűség és kisebbségek elfogadása Interaktivitás Médiahasználati készségek fejlesztése
Andy Warhol, 1968 In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes. In the future 15 people will be famous. In 15 minutes everybody will be famous.
Ha te is részese vagy a médiának, akkor végre sztár leszel? ©Doransky
Nem, nem leszel. ©Doransky
Amikor mindenki beszélhet... ©Doransky
...senkit nem érdekel, hogy mit mondasz. ©Doransky
Problémás kérdések Túlzott atomizáltság Közösségi tudásszolgáltatás minőségének kérdése Mi történt kérdése – megbízható információ? Világháló forgalmát belassító naplószemét (blogspam) Gazdaságilag kockázatos dotcom lufi v2? Anonimitás (cyberbullying, „online gátlástalanság”, flame war)
Web 3.0 Jobb minőségű közösségi tartalom Teljes kommunikációs szabadság Teljes személyre szabottság ???
???
Szabad véleménynyilvánítás lehetőségeinek növelése Tömegkommunikációs eszközökhöz + információhoz való szabad és nyilvános hozzáférés Valódi médiapluralizmus Független kommunikációs tér létrehozása
We are the web.