Immisszió Térképezés- Zaj 3. Előadás:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zaj és rezgés elleni védelem
Advertisements

Szakértői állásfoglalás a hatásterület és háttérterhelés meghatározásáról MÁRKUS MIKLÓS zaj- és rezgésvédelmi szakértő.
Útépítéshez kapcsolódó zajvédelmi előírások és követelmények
Levegőminőség. Terhelés minden olyan anyag és E, ami többletként adódik a természetes állapothoz Csoportosítás - méret/halmazállapot (ülepedő por, korom;
7-9. hét előadás
Az új épületenergetikai szabályozás
Bontási munkák előírásai
szakértői tevékenység hatósági munka jogi szabályozás
különböző megjelenési formái és alkalmazási területei
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
A stratégiai zajtérképek
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
A látható és kezelhető környezeti zaj
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
1 A ZAJKIBOCSÁTÁSI HATÁRÉRTÉKEK MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK, VALAMINT A ZAJ- ÉS REZGÉSKIBOCSÁTÁS ELLENŐRZÉSÉNEK MÓDJÁRÓL SZÓLÓ 93/2007. ( XII. 18.) KvVM rendelet.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A környezetirányítás jogszabályi háttere
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Bite Pálné dr. VIBROCOMP Kft
Gyakorlati alkalmazás Terjedési és egyéb modellek Környezeti - üzemi zaj számítása Készítette: Akusztika Mérnöki Iroda Kft. Vidákovics Gábor Az MSZ 15036:2002.
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához október 8. Dobogókő Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
Az OTSZ új követelményei
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához november 13. Siófok Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
1 Hirdetmények Dobogókő, január Laczikné Szatmári Csenge KvVM Hatásvizsgálati Osztály.
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól 284/2007
Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
TSZVSZ nemzetközi tűzvédelmi konferencia Hajdúszoboszló május 27. A homlokzati tűzterjedés szabványos minősítő vizsgálata és fejlesztésének irányai.
Kővári János országgyűlési képviselő,
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
A „stratégiai zajtérkép” és a zajtérkép értelmezése
Gyakorlati alkalmazás
Levegőtisztaság védelme
Márkus Miklós szakértő
A Miskolc kereskedelmi központjában m2 beépítetlen terület eladó! Ára: €
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Wagner Károly tű. alezredes
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
4. hét 2007.október 9.. Üzemi zajkibocsátás vizsgálata MSZ Fogalmak:  zajkibocsátási hangnyomásszint L AE : a mérőfelület egy pontjára vonatkozó.
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
BME.-KJK. MTK Második előadás Épületek, építmények munkabiztonsági- és akadálymentességi követelményei I. FÉLÉV 2015.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Az ablakok és ajtók megfelelőség igazolása
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Előadás másolata:

Immisszió Térképezés- Zaj 3. Előadás: Zajtérképezéshez kapcsolódó aktuális jogi előírások Készítette: Győrfi András forrás: Bite Pálné dr. előadása

Az előadás tartalma 284/2007.(X.29) Korm. rendelet a környezeti zaj és rezgés ellen védelem egyes szabályairól 93/2007.(XII.18.) KvVM rendelet a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról 27/2008(XII.3.) KvVM-EüM együttes rendelet a környezetnyi zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról MAÚT 15. tervezési útmutató a Közlekedési zaj mérésének és csökkentésének lehetőségei

- Üzemi, építési, közlekedési és szabadidős zajforrások 284/2007.(X.29) Korm. rendelet 284/2007.(X.29) Korm. rendelet - Üzemi, építési, közlekedési és szabadidős zajforrások létesítésével és üzemeltetésével kapcsolatos feladatok, - eljáró hatóságok kijelölése, - intézkedési tervek készítése, fokozottan zajos övezetekkel, csendes övezetekkel és zajvédelmi szempontból fokozottan védett területekkel kapcsolatos előírások, zaj- és rezgésvédelmi szakértő kötelező alkalmazása, bírságolás rendje, stb.

284/2007.(X.29) Korm. rendelet Zaj- és rezgésvédelmi ügyekben eljáró hatóságok Közlekedési zaj- és rezgésvédelmi ügyekben: az illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek (kivétel KÖZOP nagyberuházások – OKTVF) Az illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek (KTVF) látják el az elsőfokú hatósági jogkört valamennyi előzetes vizsgálat köteles, környezeti hatásvizsgálat köteles, egységes környezethasználati engedélyköteles tevékenységek a fokozottan zajos területekkel kapcsolatos eljárásokban. A katonai és honvédelmi építményekre vonatkozóan az első fokú hatósági jogkört a Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség gyakorolja.

Hatásterület 284/2007.(X.29) Korm. rendelet A létesítmény (környezeti zajforrás) zajvédelmi szempontú hatásterületének határa az a vonal, ahol a zajforrásból származó zajterhelés: 10 dB-lel kisebb, mint a zajterhelési határérték, ha a háttérterhelés is legalább 10 dB-lel alacsonyabb, mint a határérték egyenlő a háttérterheléssel, ha a háttérterhelés kisebb a zajterhelési határértéknél, de ez az eltérés nem nagyobb, mint 10 dB egyenlő a zajterhelési határértékkel, ha a háttérterhelés nagyobb, mint a határérték zajtól nem védendő környezetben - gazdasági területek kivételével - egyenlő a zajforrásra vonatkozó, üdülőterületre megállapított zajterhelési határértékkel gazdasági területek zajtól nem védendő részén nappal (6:00-22:00) 55 dB, éjjel (6:00-22:00) 45 dB.

284/2007.(X.29) Korm. rendelet

284/2007.(X.29) Korm. rendelet

284/2007.(X.29) Korm. rendelet

284/2007.(X.29) Korm. rendelet

Környezeti zajforrás hatásterületének meghatározása: 284/2007.(X.29) Korm. rendelet Környezeti zajforrás hatásterületének meghatározása: beépítetlen területen: 1,5 méteres magasságra beépített területen: az a magasság a döntő, ahol a legnagyobb hatásterület mérhető (illetve számítható) és van zajtól védendő homlokzat. A hatásterület lehatárolásakor azt a napszakot kell figyelembe venni, amely alapján a legnagyobb hatásterület mérhető vagy számítható.

Szállítási tevékenység hatásterülete: 284/2007.(X.29) Korm. rendelet Szállítási tevékenység hatásterülete: szállítási útvonalakkal szomszédos - zajtól védendő terület, amelyen a szállítási tevékenység 3 dB vagy ennél nagyobb mértékű járulékos zajterhelés-változást okoz. A hatásterületet azokra a szállítási, fuvarozási tevékenységekre kell meghatározni, amelyek országos közúton vagy helyi közutak közül belterületi első- és másodrendű főutakon valósulnak meg, és az alaptevékenység környezeti hatásvizsgálat köteles, vagy egységes környezethasználati engedély köteles. A hatásterület megállapításához a járulékos zajterhelést a szállítási útvonalak mentén az alaptevékenység megvalósítási helyszínétől legfeljebb 25 km távolságon belül kell vizsgálni. A hatásterületet a közútkezelő által nyilvántartott, legutolsó rendelkezésre álló, éves átlagos napi forgalmi adatok alapján és a szállítási tevékenység várható legnagyobb napi forgalma alapján kell számítással meghatározni.

284/2007.(X.29) Korm. rendelet Közlekedési zaj- és rezgésforrás engedélyezési tervének zajvédelmi munkarészében (hasonlóan a rezgésre is!) be kell mutatni a közlekedési létesítmény nyomvonalát, védendő épületek helyét, funkcióját, helyrajzi számát, címét, meg kell határozni a hatásterületen lévő védendő területekhez, épületekhez viszonyítva a tervezett zajforrás pontos helyzetét, ismertetni kell a hatásterületen elhelyezkedő védendő terület zajvédelmi besorolását, a tervezett forrás zajkibocsátásának jellemzőit a távlati (15 év) forgalom alapján kell meghatározni, közölni kell a számítás alapját képező forgalmi adatokat is, ismertetni kell a védendő területeken a meglévő háttérterhelés és a várható zajterhelés nagyságát a nappali és az éjszakai időszakra egyaránt, meg kell határozni azokat a zajcsökkentési intézkedéseket, amelyekkel a zajvédelmi követelmények teljesíthetők,

284/2007.(X.29) Korm. rendelet ha kültéri védelmi intézkedésekkel nem lehet a zajvédelmi követelményeket teljesíteni, akkor meg kell adni túllépésének helyét, kiterjedését (a túllépéssel érintett védendő épületek, területek pontos megnevezésével) és mértékét (épületszintenként is), a túllépéssel érintett lakások számát, az összes érintett lakásszámhoz viszonyított arányát. ha a meglévő közlekedési zajforrás okozta zajterhelés határérték feletti, akkor az útvonal vagy létesítmény korszerűsítésének, útkapacitás bővítésének engedélyezéshez a zajcsökkentés lehetőségeire vonatkozó konkrét megoldási és programozott megvalósítási tervet is készíteni kell.

Határérték teljesülés helye 284/2007.(X.29) Korm. rendelet Határérték teljesülés helye A zajterhelési határértékeknek a zajtól védendő területek meghatározott pontjain kell teljesülni: - az épületek, épületrészek külső környezeti zajtól védendő azon homlokzata előtt, amelyen legfeljebb 45 dB beltéri zajterhelési határértékű helyiség nyílászárója található, az egyes épületszintek padlószintje felett 1,5 m magasságban, a nyílászárótól általában 2 m-re - ha a nyílászáró és a zajforrás távolsága 6 m-nél kisebb, akkor e távolság zajforrástól számított 2/3 részén, de a nyílászáró előtt legalább 1 m-re - ha a nyílászáró környezetében 4 m-en belül hangvisszaverő felület van, akkor a nyílászáró és e felület közötti távolság felezőpontjában, de a nyílászárótól legalább 1 m-re - ha a zajforrás a vizsgált homlokzaton van, akkor a nyílászáró felületén. Üdülőterületen, a terület határán

Zaj és rezgésvédelmi szakértő kötelező megbízása 284/2007.(X.29) Korm. rendelet Zaj és rezgésvédelmi szakértő kötelező megbízása egységes környezethasználati engedély hatástanulmány intézkedési terv passzív akusztikai védelem tervezése csendes terület, fokozottan védett terület kijelölése zajvédelmi rendelettervezet készítése

93/2007.(XII.18.) KvVM rendelet Az új szabályozás alapján a tevékenység megkezdése előtt a környezeti zajt előidéző üzemi vagy szabadidős zajforrásra vonatkozóan az üzemeltető köteles a környezetvédelmi hatóságtól környezeti zajkibocsátási határérték megállapítását kérni, és a határérték betartásának feltételeit megteremteni. Építkezés kimaradt! Túllépési engedély?! Az építőipari tevékenység végzésének ideje alatt kivitelező a zaj- és rezgésvédelmi követelményeket köteles betartani. Üzemi létesítmény zajkibocsátását rendszeresen (évente legalább 12 alkalommal) előforduló legnagyobb környezeti zajkibocsátású üzemelési állapot alapján kell értékelni!

27/2008(XII.3.) KvVM-EüM rendelet Közlekedési zajforrás kibocsátásának ellenőrzése: Közlekedési zajforrás kibocsátását, illetve az ettől származó terhelést a 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet (a stratégiai zajtérképek, valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól) 2., 3., 4., 5. számú mellékletében megadott mérési, számítási módszerrel kell meghatározni azzal az eltéréssel, hogy a végeredményt LAM zajmutatóban a zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 27/2008(XII.3.) KvVM-EüM együttes rendeletben meghatározott megítélési helyre kell megadni. A rezgésterhelési határértékek ellenőrzése: A rezgésterhelési határértékek ellenőrzését az MSZ 18163-2:1998 számú szabvány alapján vagy azzal egyenértékű eredményt adó mérési módszerrel kell elvégezni.

27/2008(XII.3.) KvVM-EüM rendelet Lényeges változások a 8/2002(III.2) KöM-Eüm rendelethez képest: Zajtól védendő terület: Üdülőterület, különleges területek közül az egészségügyi területek (nincs természetvédelmi terület!) Lakóterület (kisvárosias, kertvárosias, falusias, telepszerű beépítésű), különleges területek közül az oktatási létesítmények területe, a temetők, a zöldterület Lakóterület (nagyvárosias beépítésű), a vegyes terület Gazdasági terület A határértéknek üdülőterület, különleges területek közül az egészségügyi területek esetén a védendő épületek elhelyezésére szolgáló ingatlanok határán temetők teljes területén kell teljesülniük.

27/2008(XII.3.) KvVM-EüM rendelet 4. Melléklet Irodára nincs követelmény! A védendő helyiségekben a vizsgálatot nem a legnagyobb értéket adó mérési pontban kell megadni, hanem a térbeli átlagos hangnyomásszintet kell mérni. Határérték túllépés engedélyezése Kimaradt a rendezvényekre adható felmentési lehetőség (kivéve Sziget fesztivál). Szezonálisan működő védendő létesítményekre, csak a használat időtartamára vonatkozik a határérték.

27/2008(XII.3.) KvVM-EüM rendelet Csendes övezet: rendeltetése miatt zaj ellen különleges védelmet igénylő létesítmények zajtól való fokozott megóvása érdekében kijelölt terület. Fokozottan védett terület: a szabadban eltöltött csendes pihenésre, kikapcsolódásra alkalmas közterület, amelyre fokozott zajvédelmi követelmények érvényesek. A 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet 15. § (1) bekezdése szerint csendes övezet, valamint zajvédelmi szempontból fokozottan védett terület kijelölésére abban az esetben kerülhet sor, ha a kijelölésre szánt terület tényleges zajterhelése megfelel a külön jogszabályban a csendes övezetre, illetve zajvédelmi szempontból fokozottan védett területre megállapított határértéknek. Vonatkozó határértékek a zajtól védendő területen: üzemi eredetű zajterhelés esetén (határérték -5 dB): 45 dB (nappal), közlekedéstől származó zajterhelés esetén (határérték -5 dB): 55 dB (nappal). Zajtól nem védett területen – 3. Melléklet – üdülőterületi besorolás

MAÚT 15. Tervezési útmutató a Közlekedési zaj mérésének és csökkentésének lehetőségei Fogalmak Hangtani alapfogalmak Zajvédelmi fogalmak Határértékek, követelmények Zajárnyékoló létesítmények Zajárnyékoló létesítmények zajcsökkentő hatása Zajárnyékolás számítása (Közlekedési zaj) Mintaszámítás A közúti zaj csökkentését eredményező úttervezéssel, útépítéssel kapcsolatos beavatkozások A védőtávolság, hatásterület A távolság miatti zajcsökkenés A hatásterület meghatározása Az úthálózat kialakítása Közlekedésszervezési intézkedések www.vibrocomp.hu

Rázósávok miatti zajterhelés-többlet számítása MAÚT 15. Tervezési útmutató a Közlekedési zaj mérésének és csökkentésének lehetőségei Rázósávok miatti zajterhelés-többlet számítása Az úthálózat kialakítása Közlekedésszervezési intézkedések Területrendezés, területfelhasználás A külterületi közutak vonalvezetésének tervezésénél lehetséges zajszint csökkentési módszerek Utólag elhelyezhető közúti zajvédelmi létesítmények Zajárnyékoló töltés Zajárnyékoló fal Zajárnyékoló falak akusztikai követelményei Az erdőépítés Az út teljes, vagy részleges lefedése, zöldgaléria Épületeken alkalmazható utólagos zajvédelmi célú beavatkozások

A zajterhelést csökkentő útburkolat típusok MAÚT 15. Tervezési útmutató a Közlekedési zaj mérésének és csökkentésének lehetőségei A felsorolt zajvédelmi beavatkozások csoportosítása az elérhető zajvédelem szempontjából A zajterhelést csökkentő útburkolat típusok Betonburkolatok Aszfaltburkolatok Úttervek, hatástanulmányok zaj- és rezgésvédelmi munkarészének tartalmi követelményei Közlekedési tervek Környezeti hatásvizsgálat Zajtérkép – Stratégiai zajtérkép A zajtérkép, a stratégiai zajtérkép fogalma, alkalmazási területei A zajtérképek célja A hagyományos zajtérkép, stratégiai zajtérkép készítésnél alkalmazott előírások

201-27-27 MAÚT 15. Tervezési útmutató a Közlekedési zaj mérésének és csökkentésének lehetőségei

Zajterhelést növelő hatások MAÚT 15. Tervezési útmutató a Közlekedési zaj mérésének és csökkentésének lehetőségei Zajterhelést növelő hatások Völgyhidak, műtárgyak zajvédelmi szempontból nem megfelelő kialakítása kellemetlen zajhatásokat eredményezhet. Így ezek tervezésénél szükséges a dilatációk akusztikai szempontból való tervezése, valamint a vízelvezető csőrendszer zajlesugárzásának megakadályozása. Figyelembe kell venni továbbá a hidak lesugárzásából adódó többlet zajterhelést, melyek zajárnyékoló fallal nem csökkenthetők. A műtárgyaknál olyan dilatációs megoldásokat célszerű alkalmazni, melyek zajtalan áthaladást tesznek lehetővé. Ezeket folyamatosan karban kell tartani. A dilatációs szerkezetek elhasználódása környezetükben keletkező háttöltés-süllyedések a költséges javítási igények mellett, jelentős zajszintemelkedést is okoz. Kedvezőtlen hatásúak a Viacolor burkolatok, vagy az akusztikus burkolati jelek (rázósávok). Az autóbusz megállókban, vagy sebességcsökkentés céljára létesített Viacolor burkolatokon való áthaladásból eredő többlet egyenértékű A-hangnyomásszint 1.0-1.5 dB.

MAÚT 15. Tervezési útmutató a Közlekedési zaj mérésének és csökkentésének lehetőségei A 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet szerint a zajjellemzők értékelését stratégiai küszöbértékek szerint kell végezni. csak közút, vasút, repülőtér, IPPC ipari üzemek 5 dB-enként felvett sávokban készítendő. A zajvédelmi tervezésnél a 27/2008(XII.3.) KvVM-EüM rendeletben előírt határértékeket kell betartani. közút, vasút, vízi közlekedés légi közlekedés a repülőtér környezetében, ipari üzemek katonai létesítmények, Sport, szabadidő létesítmények Az isophon görbéket általában 2-5 dB-enként veszik fel, nappalra (6-22 óra) és éjszakára (22-6 óra) Határérték Zajforrások Zajsávok Megítélési idő

MAÚT 15. Tervezési útmutató a Közlekedési zaj mérésének és csökkentésének lehetőségei

Köszönöm a figyelmet! Nem a legzajosabb területek bemutatása volt az elsődleges cél, hanem a zajtérkép készítés módszertanának szemléltetése.