MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia
A virtuális és az elektronikus környezetek jellemzői
Virtuális Tanulási Környezet (VTK) Internetes oktatási és tanulási eszközök halmaza SW rendszer: –a tanulók és az oktatók együttműködését, –a tartalom beépítését és a –folyamat követését segíti. Integrált, on-line tanulási környezetet biztosít (tartalombeépítés, kommunikációs lehetőségek, értékelés, a diákok aktivitásának követése)
A VTK-k felhasználási területei Teljes kurzusok megvalósítása a távoktatásban résztvevő diákok számára A hagyományost kiegészítő tartalom és támogatás rendelkezésre bocsátása A kommunikációs lehetőségek kibővítése Az internet/intranet révén nagyobb rugalmasság biztosítása
VTK funkciók Szabályozott hozzáférés A diákok aktivitásának követése Források és anyagok Kommunikáció Kapcsolatok Egyedi igények szerinti beállítási lehetőség
Az elektronikus tananyagok szerepe a hagyományos oktatásban
Számítógéppel támogatott Multimédia rugalmas d digitális tárolás t tanulási stílusok és interaktivitások változatossága h hardver és szoftver szabályok biztosítják a különböző rendszerek kompatibilitását Mellette szóló érvek: Ellene szóló érvek: k kifejlesztés költséges és hosszadalmas s szabványok még kialakulóban vannak e eszközhöz való hozzájutás még korlátozott
Mikor alkalmazzuk? teljes képzésre vonatkozóan, amikor nagy mennyiségű információt, adatokat tárolnak a számítógépen tanfolyamokon, amelyek egyszerre különböző taneszközöket igényelnek a nagy tárolási kapacitás befogadja a bonyolult programokat, amelyek igazodnak az egyéni tanulási stílushoz, szokásokhoz
Távoktatás a nyitott tanulás azon formája, ahol a tanulókat és a tutorokat földrajzi távolság választja el tanfolyam tanuló / hallgató tutor / tanár multimédia Egy képzési modul fontosabb elemei:
A hagyományos távoktatás hátrányai Tanár-diák kapcsolat hiányzik Nincs hatékony kooperáció Merev, a jegyzet, CD-rom anyagára hagyatkozik Költséges a tartalmi fejlesztés
A számítógéppel segített távoktatás előnyei az időpont és a hely független, szabadon válaszható egyénre szabott tanulási forma, azaz a tanuló saját tempójában dolgozza fel az ismeretanyagot a gazdag multimédia alkalmazás könnyíti a tanulást
Az elektronikus tananyagfejlesztés folyamata A tananyag tartalmának kiválasztása, összeállítása (content design) (content design) szövegének megformálása (text-design) (text-design) elektronikus (HTML) tagolásának, hivatkozásrendszerének megtervezése hivatkozásrendszerének megtervezése (hipertext design) (hipertext design) Kép- és hangelemeinek kiválasztása, illesztése (multimédia design) (multimédia design)