Szövetkezz okosan! Vállalkozás a fenntartható jövőért ! Pécs, november 16. Soltész Anikó
Ha fenntartható, jó ügyet jól képviselünk! A szociális szövetkezet: Összefogás a hosszú távú célok megvalósításáért Közös gondolkodás a fenntarthatóságért Tartós gondoskodás a célcsoportról Több lábon állással, piaci alkalmazkodással
A gondolkodást mindig diagnosztikával kezdjük ! Piacképes az a termék vagy szolgáltatás, amely valóságos, létező vagy felkelthető vevői igényt elégít ki, amelyre ismétlődő fizetőképes kereslet várható. Miért pont tőlünk fogják a vevők beszerezni a terméket vagy szolgáltatást? (versenyelőny, különlegesség, a szükséges plusz) Kik a versenytársaink, és miben versenyzünk velük ? (a célpiac fenyegetettsége) Számíthatunk-e új versenytársakra, és tudjuk-e, hogy miért? (az új belépők előtt álló korlátok) Mennyire függünk a szállítótól? (a szállítók alkuhelyzete) Mennyire függünk a vevőinktől? (a vevők alkuhelyzete) Mivel tudják a mi termékünket helyettesíteni? (a helyettesítő termék (szolgáltatás) esetleges fenyegető megjelenése) Van-e egyedi eladási pozíciónk?
A szövetkezet egy a piaci versenyzők között ! Az ügyfél a : A szövetkezet egy a piaci versenyzők között ! Az ügyfél a : Versenyképes a termék vagy szolgáltatás, ha a várható versenytársak ellenére eladható, mert minőségben, vagy árban (költségben), illetőleg más, a vevők számára fontos szempontból kedvezőbb a versenytársaknál. Ne a marketingen takarékoskodjunk!
Versenyeztessünk mindenkit, akit lehet: munkaerőt, alvállalkozót ! Működőképes a termék vagy szolgáltatás, ha a vállalkozás képes a terméket előállítani, a szolgáltatást nyújtani a vevő számára fontos paraméterek szerint. Elő tudjuk állítani a terméket, a szolgáltatást? (a technikai megvalósíthatóság) Vannak-e megfelelő szakembereink, aki értenek hozzá? Milyen módszerrel, milyen technológiával fogunk termelni, szolgáltatni? Van valami jogi akadály? Hogyan szerezhetők meg a szükséges eszközök, a telephely? Kikkel fogjuk működtetni? (a munkatársak felfogása a munkáról, a vállalkozásról) Ki mit fog csinálni a tulajdonosok közül?
Ízlelgessük az árbevétel, nyereség, költségcsökkentés szavakat ! Üzletképes az a termék vagy szolgáltatás, amellyel nyereséget lehet elérni a rendelkezésre álló vagy megszerezhető erőforrásokkal. Miből lesz a bevétel?) Milyen költségek lesznek? Mekkora befektetéssel indítható ? Meddig viszi, mikortól hozza a pénzt? Mikor lesz nyereséges? (a fedezeti pont eléré-se) Mikorra térül meg a befektetett tőke? Megéri ezt a vállalkozást elindítani? A saját pénzemből elindítanám?
Együtt sírunk, együtt nevetünk! Mi is akarjuk: A szövetkezetet csak akkor érdemes elindítani, ha rendelkezünk a kellő elszántsággal, ha tényleg akarjuk ezt a vállalkozást. Szívesen foglalkozunk a profilunkkal? Kellően izgalmasnak, amit csinálunk? Van tapasztalatunk az adott területen? Van tapasztalatunk az üzletszerzésben? Vannak kapcsolataink, amelyekre építhetünk? Van tapasztalatunk az irányításában? Kellően elszántak vagyunk -e, hogy elindítsuk a vállalkozást?
Eddigi tapasztalatok Elégtelen piackutatás, rugalmatlan alkalmazkodás, Hiányzó, vagy túl optimista kockázatelemzés Alulbecsült költségek, túlbecsült nyereség Hiányzó kiválasztási technikák, hiányzó csapatépítés, kiszolgáltatott vezetők A piaci versenyhez képest szerény marketing, Megalapozatlan elvárások az állammal és más támogatókkal szemben
Az üzleti tervezés= sorsunkat a kezünkben tartjuk Fedőlap Tartalomjegyzék Összefoglalás Az ágazat / iparág bemutatása-új belépők A vállalkozó személyes hátterének bemutatása és/vagy a vállalkozás be-mutatása (jöv ő kép, küldetés, értékek) A tervezett termék / szolgáltatás ismertetése Marketing terv A tervezett tevékenység működtetése A vállalkozás jogi formája Pénzügyi és finanszírozási terv Lehetséges kockázatok ( SWOT, PEST elemzés) Fejlesztési tervek (jövőkép)
Ha nincs, vagy nem jó a marketing, nincs vevő ! A fogyasztói elégedettség kialakítása, a fogyasztói igények megismerésén, és azok lehető legtökéletesebb kielégítésén keresztül, a nyereségességi szempontok szem előtt tartásával. Pozitív élmény az általunk nyújtott szolgáltatással, általunk kínált termékkel kapcsolatban. … feltérképezés: piackutatás … célcsoport megválasztása: szegmentálás, pozícionálás … igény-kielégítés: marketing mix (4P) … nyereségképzés: pénzügyi tervezés
Jó marketinghez jó küldetés, jövőkép, célok kellenek Küldetés: Meghatározza, hogy mi a vállalkozás létezésének célja, mit tesz hozzá a világhoz, milyen értékeket képvisel, milyen elvek alapján működik. Milyen piaci igényt akar kielégíteni és hogyan? („lágy” tényezők) Jövőkép: A vállalkozás kívánatos és lehetséges jövőbeni állapotát írja le mindazon kritériumokkal, amelyekkel az előrehaladást mérni tudja. („kemény” A cél az eredményre vonatkozzon, ne pedig a cselekedetre. A cél legyen mérhető: legyen egyértelműen eldönthető, hogy elértük-e vagy sem. A cél mindig egy konkrét területre vonatkozzon, legyen egyszerű és világosan megfogalmazott. A célhoz mindig tartozzon határidő és a végrehajtásért felelős személy. A cél jelentsen kihívást, vagyis követeljen jelentős erőfeszítést, ugyanakkor legyen reális. A cél legyen elfogadható azok számára, akik részt vesznek a megvalósításában .
Információs szupersztráda!!!! Imázs, arculat: logó, küldetés, szlogen, szórólap, levélpapír, faxpapír, névjegykártya, póló, reklám-szatyor; Reklám: Internet (egyelőre csak ingyen); Honlap: www. ???? Webáruház, Cégadatbázisok, linkgyűjtemények: Interneten; Szórólap: ügyfeleknél hagyunk (kezdetben postaládákba is szórtunk); Direkt marketing: társasház-kezelő cégeknek ; Promóció, vásárlásösztönzés (akciók): minden szezonban más; Ügyfélszolgálati munka minősége: munkatársak megjelenése és viselkedése, ügyfélkérdőív, szezonális figyelmességek; PR: sajtókapcsolatok CSR: civil szervezeteknek kedvezmény, bölcsiben társadalmi munka, saját tapasztalatok megosztása a vállalkozóképzés során. Social Média: Facebook, linkelés, lájkolás, stb.
Nincs megállás: a fenntarthatóság=rugalmas alkalmazkodás Termék/szolgáltatás portfóliónk folyamatos átvizsgálása Civil célokat, gazdaságosságot és nyereségességet egyaránt képviselő menedzsment KoopeRáció nagyban és kicsiben Méretgazdaságossági problémák megoldása Tranzakciós költségek csökkentése-támogatás gazdaságosság Szakmai és mentális segítség
Köszönöm szépen a figyelmet! Ha nagy a szükség, jól jöhet a segítség, en is: ☺