Dr. Schiffer Csilla
Továbbképzés előnyös: ha általános válaszok adhatók egy problémára, ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel közvetíthető, ha azt a gyakorlati szakemberek megfelelően alkalmazzák, és ezáltal megoldják a problémáikat, előre jól tervezhető, prognosztizálható helyzetekben. A reflektív gyakorlat előnyös: ha a helyzet komplex, ha gyorsan új tudást igényel ha több személyt be kell vonni a megoldásba Előre nehezen tervezhető, és előre látható helyzetekben.
„ami az elvárásoknak megfelel” (Kempfert-Rolff, ) Kinek az elvárásainak? Gazdasági elvárások – OECD, ENSZ, EU Társadalmi standardok – Salamancai ajánlások Helyi minőségfogalom – Iskolák!
ElőfeltételekElsődleges jelzések és folyamatok Eredmények Feltételek (Input)Oktatási intézmények minősége Tanítási és tanulási helyzetek minősége Rövidtávú hatások (Output) Hosszútávú hatások (Outcome) Struktúrák - Gazdasági - Anyagi - Személyi - Szociális- regionális - Támogató rendszerek Célok - Tanterv -Teljesítmény -Attitűd Magatartás Intézményi szint - Iskola alapelvei -Iskolavezetés - Kooperáció és koordináció - Személyzet- fejlesztés Tanítandók - Tanulási tartalmak és eszközök - A tanítás és tanulás minősége Tanulandók Oktatási célok - Teljesítmény - Attitűd - Magatartás - Szakmai siker - Társadalmi és szociális részvétel Szándékolt tanterv Megvalósuló tantervMegvalósult tanterv In. QuaSSU idézi Ditton 2000
oktatás (tanulás)- fejlesztés Személyzet (tantestület)- fejlesztés szervezetfejlesztés A pedagógiai iskolafejlesztés rendszerének összefüggései Kempfert Rolff 2005, 39
A hazai szakirodalomban tanulásfejlesztésként is megjelenik (Bognár, 2003). Az oktatásfejlesztés vagy tanulásfejlesztés elsősorban az osztálytermi szinttel foglalkozik, amely a tanulók eredményességének mérése által nyújtott visszajelzésekre épít. (Kempfert és Rolff, 2005)
Egy ország közoktatási rendszerének reformja, közoktatási innovációinak rendszer pl. OM középtávú közoktatásfejlesztési stratégiája 2003,
a differenciált oktatás bevezetése, a kooperatív oktatás bevezetése, a kéttanáros modell bevezetése (Papp, 1995) programadaptációk (Gyermekek Háza program, Lépésről lépésre program) módszeradaptációk
Inkluzív nevelés = tanítási módszerek megváltoztatása? nem az iskola működési folyamatait hassa át az inklúzió szemlélete az oktatás módszereit, a tanulást is!