MÉDIASZABÁLYOZÁS Technológiatörténet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
Mozgókép és médiaismeret
A direkt marketing fogalma
Az e-tanulás. •Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát,
Kereszténység és Internet szeptember 18. Kovách Balázs Sisak Áron.
Reklámeszközök, reklámhordozók
Educatio Press Magyar Oktatási Hírügynökség. Előzmények, célok:  Az országban több mint 400 ezer felsőoktatási hallgató van.  A felsőoktatási területhez.
Kis csoport szeptember
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
A könyvtári digitalizálás kézikönyve és honlapja
Önkormányzati kommunikáció és a helyi nyilvánosság
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
A sajtó története.
Az információszerzés.
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
ISTEN HOZOTT A MI VILÁGUNKBA!
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
A Biblia és a könyvnyomtatás
II. Európa és a világ Népességnövekedés: a 19. században Európa lakossága 190 millióról 423 millióra nőtt Ez a világ lakosságának több mint egynegyedét.
A KÖNYVTÁR – KAPU A VILÁGRA A Halis István Városi bemutatói 2003.
Médiamarketing Lapok piaca 2012.február.
Az emberek életében kellemes élmény a jól megszervezett nyaralás. És ezt a legtöbb esetben meg is akarják örökíteni. Csak az nem mindegy mivel teszik.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Számítógép generációk 1-3
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
ATL - mit hirdessünk és hol?
avagy zavar minden szinten
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A számítógép jelentősége a hétköznapokban
Nyomtatott helyett digitális források? Szombathely, március 30. BDTF Főiskola Könyvtáros Szaknap.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Digitális tartalom előállítási képzés, alternatív foglalkoztatással mozgássérültek és megváltozott munkaképességűek számára HEFOP DAT Konferencia.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Miért szoktunk le a közszolgálati médiáról? Van még alagút és fény? A magyar közmédia küldetése és lehetőségei Budapest, június 16.
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Avagy mire is emlékezem…
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
A kommunikáció.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Szigetszentmiklós Készítette: Bárány Lilla.
A tömegkommunikáció.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
A KOMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZÖK FEJLŐDÉSE
Forgó Sándor H: Az e-tananyag fejlesztés a kompetencia-alapú pedagógusképzés fókuszában Korszerű oktatási módszerek és IT technológiák.
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
A TECHNOLÓGIA MÉRFÖLDKÖVEI KÉMIKUS SZEMMEL A XIX. század végétől napjainkig zajló kémiai, mérnöki és elektronikai fejlesztések lehetővé teszik számunkra,
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
E-Learning, E-Kereskedelem, és E-Gazdaság fejlődései
Kommunikáció.
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Informatikai alapfogalmak
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
MÉDIASZABÁLYOZÁS Technológiatörténet. Kommunikáció = információk közzététele + (közös) tudás gyarapodása Kommunikáció = információk közzététele + (közös)
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Nyomtatott sajtó.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
A papír másik oldala I. rész Összeállította: az Ökológiai Stúdió Alapítvány, Győr A projektet támogatta: a FM Zöld Forrás PTKF/359/2014.
Előadás másolata:

MÉDIASZABÁLYOZÁS Technológiatörténet

Kommunikáció = információk közzététele + (közös) tudás gyarapodása Tömegkommunikáció = „Üzenetek révén megvalósuló társadalmi interakció” (Gerbner, 1976) Média = kommunikációs eszközök + intézmények gyűjtőfogalma Tömegmédia = „Távolra, sok befogadónak való kommunikáció” (Mcquail, 2003)

Mi volt médium? Fa Kő Papír Tűz Füst Zászló Papirusz

Mi lehet médium? Elektronikus jelek  Rádió, TV, Internet, Telefon Mediatizált világ Információszerzés elsődleges forrása Államhoz, politikához, hatalomhoz való viszonyunkat is befolyásolja Nem csak leír  értelmezési keretet teremt

Médiatörténet 2 fő médiatörténeti iskola: Technológiatörténeti iskola (intézményekre, struktúrákra, technikára koncentrál): Habermas, O’Sullivan, Briggs Nyilvánosságtörténeti iskola (szereplőkre koncentrál  szakmai professzionalizálódásra, véleménynyilvánítás szabadságára): McLuhan, Hoger, Barbier

Technológiatörténet: technikai változások indukálnak társadalmi folyamatokat Nyilvánosságtörténet: társadalmi változások indukálnak technológiai változásokat Két iskola folyamatos harcban egymással

Technológiatörténet Média története egyidős az emberiség történetével Kommunikáció fő formája orális (vásári kikiáltók, falusi kisdobosok) Tömegmédia = „Távolra, sok befogadónak való kommunikáció” (Mcquail, 2003) Modern értelemben vett tömegkommunikáció megjelenése  könyv Technológiatörténetnél sokszor folyamat a feltalálás, nem egy alkalom Sokszor több ország párhuzamosan

Könyv + Újság A.) Kereskedelmi hírlevelek: piac hírei kronologikus sorrendben + kereskedelmet befolyásoló hírek Háborúk, járványok, új városok, kikötők nyitvatartásai 1457, Trieszt Legtöbbször kézzel írva Miskolczy István: A középkori kereskedelem története

Könyv + Újság Fejlődéshez szükséges: Korszerű termelési eszközök; Piac (kereslet+kínálat); Pénzforgalom felélénkülése; Gazdagodás  Információigény növekedése + több szabadidő Egyetemek megjelenése (írás+olvasás tudás)

Könyv + Újság B.) Nyomdagép feltalálása + könyvnyomtatás 1445, Mainz, Gutenberg, Biblia (Kína, nyomtatás: 868) 147(2?)3, Buda, Hess András: Budai Krónika Finita Bude anno Domini MCCCCLXXIII in vigilia penthecostes: per Andrea Hess Befejeződött Budán az Úr 1473. esztendejében pünkösd előestéjén Hess András által (1473. június 5.) 1500: 230+ európai nagyvárosban volt nyomda

Barnabe/Barnaby Rich (1540−1617) „Korunk egyik rákfenéje a könyvek elburjánzása; annyira megfekszi ez már az ember gyomrát, hogy képtelen megemészteni azt a sok haszontalanságot, amit nap mint nap a világra kotlanak.”

Könyv + Újság Írott szöveg nem egyházi kiváltság immár Laikus tömeg számára készített kiadványok (kalendárium, almanach, képes biblia) Már nem csak latinul Elérhető információ mennyisége megnőtt Könyvek iránti kereslet azonban még mindig szűkös

Könyv + Újság Tömeges mennyiség Tömegek számára Intézményesült előállítás Szakemberek által Professzionális terjesztés Nyilvános tartalom Potenciálisan mindenki számára elérhető (de v.ö. írás+olvasás tudás) TÖMEGMÉDIA

Könyv + Újság Polgári felemelkedés  3. rend öntudatra ébredése  Anyagi függetlenség  állampolgárként akart viselkedni  ehhez információra volt szüksége  közügyek nyilvános megvitatása Szakember megjelenése: újságíró

Könyv + Újság C.) Újság 1605, Antwerpen, (Nieuwe) Tydinghe Első napilap: 1702, UK, The Daily Current

Könyv + Újság Elterjedéséhez szükséges: Nemzetállamok (piac); Egységes nyelv; Fejlett úthálózat; Infrastuktúra; Postaszolgálat; Tipográfiai fejlődés (gót betű  kövér betű); Technológiai fejlődés (gőznyomda, papírgyártás, rotációs gép, sorszedő gép)

dia.osaarchivum.org A magyar napisajtó története Időszaki sajtónk története http://dia.osaarchivum.org/public/index.php?fs=1622&search=2&page= http://dia.osaarchivum.org/public/index.php?fs=1574&search=2&page=

Könyv + Újság Valódi tömegmédium a XIX. századtól Ár csökken a fejlődésnek köszönhetően Bárkit képes elérni Távíró, telefon megjelenése Hírügynökségek megjelenése  információs hálózatok javulása Demográfiai növekedés Kötelező alapfokú oktatás (Mo.: 1868) XX+XXI. század: médiabirodalmak, globalizáció Rádió+TV megjelenése alapjaiban változtatta meg az újságpiacot www megjelenése  alternatív médiumok (DIY), hírblogok

Elektronikus média XX. század terméke Azokhoz is eljut, akik nem tudnak/szeretnek olvasni Nem tömegeket ér el  Mindenkit Hírközlő és befogadó közötti távolság megszűnt

Pawel Kuczynski

Elektronikus média 1893, Puskás Tivadar, Budapesti Telefonhírmondó (zene+hírek) D.) Rádió: 1894, Marconi (szovjetek: Popov)  vezeték nélküli távírót akart két pont között I. VH végéig hadi monopólium 4 fő modell (USA: kereskedelmi; UK: közszolgálati; Diktatúra: propaganda; Többivel elégedetlenek: közösségi/részvételi – ’60-as évek ellenkulturális forradalma, ’68-as diáklázadások)

Közösségi / Alternatív Elektronikus média   Kereskedelmi Közszolgálati Propaganda Közösségi / Alternatív Tulajdonos Magánbefektetők Állam Egyesületek, alapítványok Finanszírozás Reklámbevételek Előfizetési díjak Központi költségvetés Hallgatói adományok, pályázatok Műsorpolitika Keresletorientált Normatív Funkció Szórakoztatás Tájékoztatás és népművelés Érdekképviselet Távlati cél Nyereségtermelés Hagyományőrzés Indoktrináció Emancipáció Nyelvezet Köznyelvi Irodalmi Hangnem Kötetlen Ünnepélyes Értékorientáció Piaci liberalizmus Demokratikus alapértékek Állampárti ideológia Radikális alternatív eszmék Forrás: Bajomi-Lázár (2006)

Elektronikus média Propaganda modell lényegében megszűnt 3K MODELL: közszolgálati+kereskedelmi+ közösségi Mo.: 1996, Médiatörvény Tematikus műsorszolgáltatók megjelenése Digitális műsorszolgáltatás

Elektronikus média Fényképezés megjelenése, mozgókép, mozi  ‘fényírás’ Némafilm  hangosfilm E.) Televízió: 1926, USA, Vladimir Zvorikin II. VH végéig hadi monopólium

Elektronikus média II. VH után rohamos elterjedés Legnagyobb tömegek elérése Legfőbb információforrás Hirdetési piac nagy része Technológiai fejlődés (színes TV, videomagnó) Mo.: 1957, MTV 4 modell ugyanaz, de közösségi fejletlenebb (ár miatt) Tematikus műsorszolgáltatók megjelenése Digitális műsorszolgáltatás

Marshall MCLuhan “a Gutenberg-galaxis” (“The Gutenberg Galaxy”) (1962) “a globális falu” („the global village”) (1964) „a médium maga az üzenet” („the medium is the message”) (1967)

Woody Allen: Annie Hall (1977)

Elektronikus média F.) ‘Új (?) média’: internet, 3G/4G-s mobiltelefonok 1969: ARPANET (először amerikai egyetemek decentralizált hálózata, hidegháború) 1990: grafikus felület megjelenése (www) 1995-1996: tömeges elterjedés

Elektronikus média Platformfüggetlenség (tartalom elválik az infrastruktúrától) Tartalombőség (tartalomfogyasztás szegmentálódása) Interaktivitás (felhasználó aktív alakítója a tartalomnak)