Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Advertisements

Állami (minisztériumi) feladatok beszállítói területen
A Pannon Autóipari Klaszter (PANAC) évi Szellemi Tőke Jelentése 2006 MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Az innováció orientált területpolitika Prof. Dr. Rechnitzer János egyetemi tanár, tudományos tanácsadó MTA RKK NYUTI, Széchenyi István Egyetem Győr.
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Reindusztrializáció Közép-Európában
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
MTA Regionális Kutatások Központja A dunai fejlesztések és azok elmaradásának geopolitikai háttere Hardi Tamás PhD tudományos főmunkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Magyar Regionális Tudományi Társaság III. vándorgyűlése Sopron, november 26. Dr. Kolber István Regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős.
MRTT Vándorgyűlés Szeged, Nyugat-Bácska magyar lakta településeinek gazdasági és társadalmi fejlesztési lehetőségei Diósi Viola, Regionális.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Dr. Egri Zoltán PhD – Szabó Csaba SZIE-GAEK TC
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Regionális gazdaságfejlesztés prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Budapest súlya a kreatív gazdaságban Magyarországon (2007) ,6 milliárd EUR VállalkozásokFoglalkoztatottakÁrbevétel.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
történelmi integrációi
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
A CEPO projekt bemutatása a Bécsi Állatorvos-tudományi Egyetem, Baromfiklinika kutatási stratégiájának összefüggésében Michael Hess.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
Stratégiai Műhely EU modellek műhelycsoport Szlovákia személygépkocsi gyártó ipara Készítette: dr. Sipos Mihály szakmai tanácsadó szeptember 27.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
FELDOLGOZÓIPAR HELYZETE ÉS SAJÁTOSSÁGAI A DÉL-DUNÁNTÚLON
Előadás másolata:

Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának irányai Prof. Dr. Rechnitzer János Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Köz- és Vándorgyűlése Miskolc, október 25-26

Közép-Európai fejlődési folyamatok, új fejlődési gócok, pólusok Győr és térségének szerepe az újraformálódó közép-európai térben a telephelyválasztási tényezők szerepének átértékelődése, új típusú telephelyválasztás a globalizálódó gazdaságban az autóipar megjelenése Közép-Európában, motivációi, koncentrációi az autóipar telepítési tényezői klaszteresedési folyamatok az autóiparban itthon és KKE-ban új típusú fejlesztési politika és eszközei Felmerülő kérdések MRTT Miskolc, október 26. Új fejlődési övezet: Közép-Európa. Az autóipar telephelyválasztásának irányai. Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet

Az újraformálódó Közép-Európa Forrás: Eurostat, 2006 Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet

Funkcionális városi térségek Európában Forrás: ESPON, 2004 Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet

Regionale Struktur und Entwicklungsräume in Mitteleuropa Közép-Európa fő fejlődési zónái Forrás: Rechnitzer, 2002 Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet

A globális autóipar egyik legjelentősebb új növekedési pólusa Kiemelkedő járműgyártó kapacitások folyamatos kiépülése A beszállítói háttéripar koncentrált fejlődése és átstrukturálódása A gyártás/összeszerelés mellett a kutatás-fejlesztés is kezd megjelenni Kezdetben erőteljes német dominancia, ma már amerikai, francia, japán, koreai jelenlét is Közép-európai autóipari klaszteresdés Forrás: European Competitiveness Report, 2005 Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet

A telephelyelméletek kialakulása Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet MRTT Miskolc, október 26. Új fejlődési övezet: Közép-Európa. Az autóipar telephelyválasztásának irányai.

A legfontosabb telepítési tényezők Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet MRTT Miskolc, október 26. Új fejlődési övezet: Közép-Európa. Az autóipar telephelyválasztásának irányai.

EU tagság és előnyei, nagy potenciálisan elérhető piac hosszú távú politikai stabilitás, mint biztonságos befektetési környezet EU konform kormányzati befektetés ösztönző politikák kedvező munkaerőköltség és magas termelékenység/bér arány magasan képzett, kreatív és rugalmas munkaerő magasan fejlett, illetve folyamatosan kiépülő közlekedési és kommunikáció infrastruktúra vállalkozásbarát környezet, liberális szabályozás stabil gazdasági helyzet és dinamikus gazdasági növekedés körvonalazódó autóipari koncentráció és szinergiák Közép-európai országok legfontosabb előnyei Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet MRTT Miskolc, október 26. Új fejlődési övezet: Közép-Európa. Az autóipar telephelyválasztásának irányai.

Az autóipar helyzete Közép-Európában Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet MRTT Miskolc, október 26. Új fejlődési övezet: Közép-Európa. Az autóipar telephelyválasztásának irányai.

Mitteleuropäisches Automobilindustrie Cluster 2006 kb személygépkocsi kb személygépkocsi Győr 120 km-es körzetében kb motor Győr 300 km-es körzetében kb motor Győr 160 km-es körzetében Autóipari beruházások Győr tágabb térségében 300 km 400 km 100 km 200 km Forrás: PANAC, 2005 Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet

Németország Ausztria Prága-Csehország Nyugat-Szlovákia Észak-Dunántúl Kelet-Szlovákia Kelet-Magyarország Románia, Bulgária Ipar / szolgáltatás telepítés Szerkezet- váltás Újjászervezés – reorganizáció Klaszter / hálózat alapú fejlesztés Kínálat orientált stratégiák: exogén tényezők Kereslet orientált stratégiák: endogén tényezők Regionális gazdaságfejlesztés Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet MRTT Miskolc, október 26. Új fejlődési övezet: Közép-Európa. Az autóipar telephelyválasztásának irányai.

klaszteresedés elősegítése az autóipar területén beszállítói háttéripar fejlesztése, KKV szektor együttműködési kapcsolatok intenzitásának javítása, hálózatosodás technológiai megújulás, folyamatos innováció, tudás szinergia hatások bővítése, közös K+F iparág specifikus szolgáltatások, infrastruktúrák létrehozása új eszközök: PANAC, Autopolis Program, SZE-KKK, SZE-JRET, Mechatronikai Kompetencia Központ, Autóipari Beszállítói Park Új típusú fejlesztési politika Győr térségében Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet MRTT Miskolc, október 26. Új fejlődési övezet: Közép-Európa. Az autóipar telephelyválasztásának irányai.

Köszönöm a figyelmet! Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet