Az országos mérések megújult rendszere Pongrácz László Oktatási Hivatal Közoktatás-értékelési Programok Főosztálya főosztályvezető
Közoktatás-értékelési programok PIRLS (szövegértés (5)) TIMSS (matematika, természettudomány (4)) PISA (szövegértés, matematika, természettudomány (3)) Diagnosztikus célú készség és képességmérések Országos kompetenciamérések 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Kompetencia alapú középfokú központi írásbeli vizsgák (anyanyelv, matematika) Kétszintű érettségi vizsgarendszer A programok nyilvános anyagai megtalálhatók a www.oh.gov.hu honlapon
Az országos kompetenciamérések eszközei és szolgáltatásai Az iskola „saját” fejlesztő hatása (az egyéb, ismert tényezők hatását kiküszöbölve) Az iskola szociokulturális hátránykompenzáló hatása Az iskola fejlesztő hatása Iskolai háttérkérdőív Tanulói háttérkérdőív Korábbi eredmények Szövegértés és matematikai eszköztudás eredmények (átlag) Összehasonlítás az országos és a rétegadatokkal Az eredmények belső összetétele, eloszlások (osztályonkénti eredmények) Létszám és tanulói rétegadatok (SNI, BTM, HHH)
A megújulás szalmai alapjai
A hídfeladatok segítségével! A CORE mérés segítségével Új, egységes képességskálák 10. évfolyam Szövegértés 8. évfolyam 6. évfolyam 2008 A hídfeladatok segítségével! 2009 2010 A CORE mérés segítségével
Egységes skála mindhárom évfolyamra Mindhárom évfolyam Core-tesztjeinek feladatai évről évre változatlan titkos kb. 3000 tanuló írja meg
Az országos kompetenciamérések eszközei és szolgáltatásai Az iskola „saját” fejlesztő hatása (az egyéb, ismert tényezők hatását kiküszöbölve) Az iskola szociokulturális hátránykompenzáló hatása Az iskola fejlesztő hatása Iskolai háttérkérdőív Tanulói háttérkérdőív Korábbi eredmények Szövegértés és matematikai eszköztudás eredmények (átlag) Egységes skálán Osztályzatok-eredmények Összehasonlítás az országos és a rétegadatokkal Az eredmények belső összetétele, eloszlások (osztályonkénti eredmények) Létszám és tanulói rétegadatok (SNI, BTM, HHH) BTM adatok
Az országos kompetenciamérések eszközei és szolgáltatásai Az iskola „saját” fejlesztő hatása (az egyéb, ismert tényezők hatását kiküszöbölve) Az iskola szociokulturális hátránykompenzáló hatása Az iskola fejlesztő hatása Iskolai háttérkérdőív Tanulói háttérkérdőív Korábbi eredmények Szövegértés és matematikai eszköztudás eredmények (átlag) Összehasonlítás az országos és a rétegadatokkal Az eredmények belső összetétele, eloszlások (osztályonkénti eredmények) Létszám és tanulói rétegadatok (SNI, BTM, HHH)
A családi háttér és a teljesítmény kapcsolata, szociokulturális háttérkompenzáló hatás + -
Országos jellemzők…
Az országos kompetenciamérések eszközei és szolgáltatásai Az iskola „saját” fejlesztő hatása (az egyéb, ismert tényezők hatását kiküszöbölve) Az iskola szociokulturális hátránykompenzáló hatása Az iskola fejlesztő hatása Iskolai háttérkérdőív Tanulói háttérkérdőív Korábbi eredmények Szövegértés és matematikai eszköztudás eredmények (átlag) Összehasonlítás az országos és a rétegadatokkal Az eredmények belső összetétele, eloszlások (osztályonkénti eredmények) Létszám és tanulói rétegadatok (SNI, BTM, HHH)
A tanulók egyéni fejlődése
Egy tanulságos példa Az osztálytársak Az átlagos fejlődés görbéje Tanulók az országban A tanuló
Telephelyi szinten
A telephely tanulóinak fejlődése Egy-egy tanuló fejlődése az átlagostól jelentősen eltérhet!
Átlagosan és osztályonként
Országos szinten 6-ról 8-ra
Országos szinten 8-ról 10-re
Az országos kompetenciamérések eszközei és szolgáltatásai Az iskola „saját” fejlesztő hatása (az egyéb, ismert tényezők hatását kiküszöbölve) Az iskola szociokulturális hátránykompenzáló hatása Az iskola fejlesztő hatása Iskolai háttérkérdőív Tanulói háttérkérdőív Korábbi eredmények Szövegértés és matematikai eszköztudás eredmények (átlag) Összehasonlítás az országos és a rétegadatokkal Az eredmények belső összetétele, eloszlások (osztályonkénti eredmények) Létszám és tanulói rétegadatok (SNI, BTM, HHH)
A tanuló eredményét befolyásoló tényezők Alapvető képességek, IQ, tehetség A pedagógusok munkája Nem A szülők iskolai végzettsége Az iskolai környezet A tanuló eredménye Kulturális háttér Egyéb környezeti hatások Motiváció, önbizalom, attitűdök Szociális helyzet
Az iskolától független eredményt befolyásoló tényezők, amelyek ismertek A két érték különbsége a modellben figyelembe vett tényezőktől független része az eredménynek A 2008. évi eredmény Az iskola típusa és a településtípus A kulturális háttér (könyvek száma) A tanuló tényleges 2010. évi eredménye A tanuló becsült 2010. évi eredménye A vele egy osztályban és telephelyen tanulók szüleinek végzettsége Nem A család anyagi helyzete (vagyontárgyak száma) A szülők iskolai végzettsége A vele egy osztályban és telephelyen tanulók 2008-as eredménye
A tényleges eredmény jobb, mint a modell alapján becsült A tényleges eredmény gyengébb, mint a modell alapján becsült
Hozzáadott pedagógiai érték ek
Hozzáadott pedagógiai érték Az iskola szociokulturális hátránykompenzáló hatása Az iskola fejlesztő hatása a korábbi eredményekhez képest Az iskola „saját” fejlesztő hatása a komplex modell alapján
Egy iskola…10. évfolyam…matematika
Egy iskola…10. évfolyam…matematika 12:13 11:16
Használjuk egyre jobban a mérési rendszer szolgáltatásait! Érdemes!